واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: اسامي ائمه اطهار(ع) در صدر انتخاب نام ايرانيها
به گزارش فارس، آميخته شدن آداب و سنن بومي و مردمي با باورها و اعتقادات اسلامي در ميان زيرساختهاي اجتماعي زندگي در جامعه ايراني قدمتي چند هزار ساله دارد. در واقع ساختار يافتن خانوادهاي ايراني چه در دوران مدرن شدن ساختار جامعه در يكصد سال اخير و چه در دوران زندگي غيرمدرن و ساختارهاي روستاگونه زندگي در ايران، بهرهمندي و پيوند دادن باورهاي مذهبي و منتسب كردن بخشي از زندگي با اين باورها نقش مهمي را ايفا كرده است. در ميان خانوادههاي ايراني از ديرباز سنتهايي چون خواندن سوره قرآن در گوش نوزادان تازه متولد شده و نيز سنت نامگزيني از ميان آيات الهي براي كودكان رواج داشته است كه در اين ميان و در سالهاي اخير نيز همچنان ادامه داشته است. محسن كرمي، معاون امور اسناد هويتي سازمان ثبت احوال كشور، در اين رابطه ميگويد: در 9 ماه سال 88، يك ميليون و 348 هزار و 546 واقعه ولادت و در 9 ماه سال 89 نيز يك ميليون و 364 هزار و 523 واقعه ولادت در كشور ثبت شده است كه 1.2 درصد رشد را شاهد هستيم كه در اين مدت در سال گذشته به ازاي هر 105 پسر 100 دختر متولد شده است. اسلام وفرهنگ نامگزيني در آموزههاي اسلامي براي كودك حقوق فراواني در نظر گرفته شده است كه از آن جمله ميتوان، به شناسايي حق تابعيت خانوادگى، تأمين امنيت شخصي و اجتماعي فرزند، تلقين شعائر ديني و انتخاب نام شايسته براي كودك اشاره كرد. در اين رابطه پيامبر اكرم(ص) نيز سفارش كردهاند: مِنْ حَقِّ الوَلَد على الوالدَأن يحَسِّنُ اسْمَهُ. از حقوق فرزند كه به عهده والدين است، نهادن نام نيكو بر اوست. از نظر اسلام اما حق كودك، تنها با نامگذاري ايفا نميشود، بلكه اسلام تأكيد ميكند كه انتخاب نام نيكو و زيبا براي كودك، حق اوست. تفاوت بين اسلام و جاهليت در نامگذارى، اين است كه اسلام به نامگذاري با نامهاي زيبا سفارش و از نامهاي زشت نهي ميكند. نام نيكو و زيبا ضمن آنكه بر احترام و تكريم كودك ميافزايد، نشاندهنده نوع تفكر و علايق فكري و روحي خانوادههاست. بنابراين، در اسلام به نامگذاري به اسمهايي كه حامل پيام و فرهنگ اصيل اسلامي باشند، تأكيد شده است و بهترين آنها، نامهايي هستند كه دربردارنده بندگي خداوند باشند، مانند: عبدالله، عبدالرحمن و مانند آن و بعد از آن، نام پيامبران و امامان معصوم(ع) سفارش ميشود كه بهترين آنها نام محمد است. انتخاب نامهاي پرمعنا تأثير زيادي بر روي فرزندان ميگذارد. در ميان خانوادهاي ايراني انتخاب نام فرزندان، نامهاي مبارك امامان(ع) و حضرت رسول اكرم(ص) به طور معمول در اولويت قرار گيرند. نامهايي مانند محمد، احمد و حامد كه روايت شده است رسول خدا(ص) درباره آنها فرمود: "هركس يكي از اين سه نام را براي فرزندش بگذارد، اين فرد اگر در ميان جمعي باشد، رأي آن جمع نيكو خواهد بود. همانگونه كه نام آن خير است، رأي آنان نيز نيكو خواهد بود ". در گذشتههايي نه چندان دور سنت نامگزيني در خانوادههاي ايراني بر مبناي انتخاب از كلام قرآن رايج بوده است و در سنتي ديرپا بزرگان هر خانواده بر مبناي تفالي بر آيات كلام وحي براي نوزادان تازه متولد شده به انتخاب نام ميپرداختهاند. با وجود تنوع و ظهور اسامي و عناوين جديد و تازه براي منتسب كردم نوزادان به آن، سنت نامگزيني اسلامي و انتخاب نام ائمه و نيز اساسمي مندرج در متن قرآن كريم بر روي نوزادان در ميان خانوادههاي ايراني همچنان جايگاه خود را حفظ كرده است تا جايي كه بنا بر آمار رسمي سازمان ثبتاحوال و اسناد كشور از سال 1297 تاكنون نيز در كشور بيشترين فراواني نامهاي انتخابي براي پسرها محمد و علي و براي دختران نيز فاطمه و زهرا بوده است. سامانه اينترنتي سازمان ثبتاحوال و اسناد كشور در سالهاي اخير با ايجاد امكاني براي والدين، امكان دسترسي آنها به فرهنگنامه نامگذاري براي فرزندان را فراهم آودره است كه با دسترسي به آن ميتوانند در رابطه با فراواني انتخاب يك نام در ميان عناوين انتخابي و ثبت شده در كشور پي برده و به انتخاب آنها دست بزنند. نام گذاري ايراني در سالهاي اخير در ميان همين آمارهاي است كه ميتوان مشاهد كرد كه در سالهاي دهه 80 انتخاب اسامي ائمه اطهار (ع) همچنان پرطرفدارترين انتخاب در ميان خانوادههاي ايراني بوده است. نگاهي به آمارهاي ارائه شده در ده سال گذشته حامي از آن است كه در تمامي سالهاي دهه 80 انتخاب نام فاطمه به عنوان پرطرفدارترين نام دخترانه در ميان خانوادههاي ايراني رواج داشته است و در در ميان پسر نيز انتخاب نام علي، اميرحسين، ابوالفضل و اميرعلي بالاترين تقاضا را با خود به همراه داشته است .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 407]