تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد هر نوشته‏اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805207641




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درآستانه‌روزجهاني ناشنوايان‌عنوان شد: تشخيص ديرهنگام ناشنوايي ازبزرگترين مشكلات موجود دركشور محدودنبودن توانبخشي ناشنوايان تنها به دريافت سمعك و كاشت حلزون


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: درآستانه‌روزجهاني ناشنوايان‌عنوان شد: تشخيص ديرهنگام ناشنوايي ازبزرگترين مشكلات موجود دركشور محدودنبودن توانبخشي ناشنوايان تنها به دريافت سمعك و كاشت حلزون


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده

كارشناسان بر اين باورند كه توجه به رشد رواني حركتي نوزادان در كنار رشد كلامي - شنيداري و رشد بينايي بسيار مهم است و تشخيص زودهنگام كم ‌شنوايي و ناشنوايي را از بزرگترين مشكلات موجود در اين زمينه عنوان مي‌كنند. كارشناسان معتقدند، تشخيص زودهنگام و درمان صحيح ناشنوايي يا كم شنوايي زمينه تحصيل فرد در مدارس عادي و برخورداري از زندگي در وضعيتي كاملا طبيعي را به دنبال داشته و تا حدود زيادي به برقراري ارتباط با ديگران و لذت بردن از انتزاعيات زندگي كمك مي‌كند. به گفته كارشناسان؛ در كشورهاي پيشرفته اقدامات جدي‌تري در زمينه ناشنوايي و كم شنوايي انجام مي‌شود اما ايران هنوز در اين زمينه جاي پيشرفت زيادي دارد.

بابك وثوقي كارشناس ارشد گفتار درماني در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ‌گفت: به منظور تبديل واكنش‌هاي كلامي و گفتاري در دوران نوزادي به گفتار معنادار و با شناخت، به پروسه شنيداري كاملا صحيح و سالم نياز است. همراه با رشد شنيداري در دوران نوزادي، رشد ارتباطات كلامي و شنيداري نيز شكل مي‌گيرند.

به گفته وي، شنيدن در پردازش و ادراك شنيداري، توجه شنيداري، درك مطلب، شناخت، تفكر انتزاعي، برنامه‌ريزي حركت كلامي و در نتيجه در بيان افراد تاثيرگذار است. در صورتي كه به شنيدن با رويكرد صرف گفتاري نگريسته شود، اختلالاتي مانند اختلالات توليدي، صوتي، اختلالات نواخت و آهنگ گفتار، انتزاعيات كلامي و مراحل زبان شناختي مختلف را شامل مي‌شود.

درمان برخي از اختلالات شنوايي، دستگاه‌هاي هزينه‌بر را مي‌طلبد

وثوقي تشخيص زودهنگام اختلالات شنوايي را بسيار مهم دانست و گفت: در زمينه شنوايي شناسي پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌اي در كشور صورت گرفته است. اما درمان برخي اختلالات، ‌دستگاه‌هاي ويژه‌اي را مي‌طلبد كه بسيار هزينه‌بر بوده و در صورتي كه در ايران موجود باشد ممكن است تنها در مراكز پژوهشي مورد استفاده قرار گيرد.

وي در توضيح درمان‌هايي كه از رويكرد شنيدن به كار گرفته مي‌شود، گفت: درمان‌هايي كه از بعد شنيدن به كار گرفته مي‌شود مربوط به عملكردهاي تيم پزشكي از جمله عملكرد جراحان گوش و حلق و بيني كه به كاشت حلزون در گوش منجر مي‌شود، عملكرد شنوايي شناسان كه تجويز سمعك و تربيت شنيداري را به دنبال دارد و اقدامات انجام شده توسط گفتار درمانگرها كه به يكپارچگي شنيداري، توجه،‌ تمركز، دقت شنيداري و تربيت زبانشناختي از بعد ادراك منجر مي‌شود.

توجه بيش از حد به روش برقراري ارتباط ناشنوايان با يكديگر، كاهش اعتماد به نفس آنها را به دنبال دارد

وي با اشاره به برخي از مشكلات اجتماعي افراد كم شنوا يا ناشنوا در جامعه گفت: زماني كه ناشنوايان در حال برقراري روش ارتباطي خاص خود هستند، نبايد بيش از حد به آنها توجه كرد؛ چرا كه اين امر كاهش اعتماد به نفس و حتي مشكلات روحي – رواني براي بسياري از اين افراد مي‌شود. متاسفانه تك بعدي بودن توانبخشي و درمان در ايران مشكلات اين چنيني را براي ناشنوايان يا كم شنوايان ايجاد مي‌كند.

اين كارشناس ارشد گفتار درماني با اشاره به روش‌هاي درماني به كار گرفته شده براي ناشنوايان يا كم شنوايان گفت:‌روش‌هاي درماني مانند بازي درماني و موسيقي درماني مي‌تواند در بحث برقراري ارتباط اين افراد بسيار موثر باشد. همچنين روش‌هاي ارتباطي ديگر مانند زبان اشاره، روش‌هاي كل گرا و لب خواني به كار گرفته مي‌شوند.

به گفته وي، در صورت وجود اختلالاتي همراه با كم شنوايي مانند فلج مغزي، نابينايي، اختلالات حسي چند گانه، شكاف كام و عقب ماندگي ذهني، درمان ناشنوايان با مشكل مواجه مي‌شود‌ كه بر اساس نيازها و اولويت‌ها درمان متفاوتي به كار گرفته مي‌شود.

عدم تشخيص زودهنگام ناشنوايي از بزرگترين مشكلات موجود در كشور

وثوقي عدم تشخيص زود هنگام كم شنوايي و ناشنوايي را از بزرگترين مشكلات موجود در جامعه عنوان كرد و گفت: از آنجا كه رشد كلامي در دوران نوزادي به شكل بازتابي است،‌ بنابراين اختلالات شنوايي كمتر تشخيص داده مي‌شوند؛ حتي در صورت تشخيص، درمان‌هاي انجام شده درمان‌هاي مناسبي نيست. در مجموع، در صورتي كه فرد به هر دليلي در گفتار عقب‌تر از سن خود باشد بايد به گفتار درمانگر و شنوايي شناس مراجعه كند.

تشخيص اختلال در فركانس‌هاي كلامي در سنين بالا، درمان را با مشكل مواجه مي‌كند

وي گفت: بيشترين اختلال در افرادي كه در فركانس‌هاي كلامي با مشكل مواجه هستند مربوط به تشخيص افتراقي است. در اين زمينه بسياري از مراجعان در سنين بالا متوجه اين امر شده كه فقط در فركانس‌هاي خاص كم شنوايي دارند تشخيص اين موضوع در سنين بالا، درمان را با مشكل مواجه مي‌كند و اختلالات بيش فعالي، پرحسي و اختلالات پرشنيداري را به دنبال دارد.

اختلال پرشنيداري، اختلالات رفتاري زيادي را به دنبال دارد

بي‌توجهي به اين اختلالات در كشور

وثوقي با اشاره به اختلال پرشنيداري گفت: متاسفانه در ايران به اين اختلال توجه زيادي نشده، اين در حالي است كه اين امر، اختلالات رفتاري زيادي را به دنبال دارد. بسياري از افرادي كه از شنيدن صداهاي با فركانس بالا ناراحت مي‌شوند لازم است به گفتار درمانگر يا شنوايي شناس مراجعه كنند؛ چرا كه زندگي كردن در جامعه‌اي ‌با آلودگي‌هاي صوتي متفاوت براي اين افراد مشكل است.

به گفته وثوقي زماني كه نوزاد عكس العملي به طرف منبع صوت نشان نمي‌دهد، ‌بايد مورد ارزيابي قرار گيرد. توجه به رشد رواني – حركتي نوزادان در كنار رشد كلامي – شنيداري و رشد بينايي بايد براي خانواده‌ها مهم باشد. تشخيص زودهنگام و درمان صحيح ناشنوايي يا كم شنوايي سبب مي‌شود كه فرد در مدارس عادي و در وضعيتي كاملا طبيعي زندگي كرده و تا حدود زيادي به برقراري ارتباط با ديگران و لذت بردن از انتزاعيات زندگي كمك مي‌كند.

مشكل ناشنوايان در دراك انتزاعيات است نه فهم مطالب

وثوقي گفت: بزرگترين مشكل كم شنوايان در ادارك و درك مطلب انتزاعيات، حل مسايل مشكل، مديريت در بحران، اصطلاحات، ضرب المثل‌ها و كنايه‌هاست كه بايد به منظور درك بيشتر اين افراد از انتزاعيات روي اين مطالب كار شود. در مجموع اين افراد در درك مطلب بينايي و شنيداري مربوط به رياضيات، ادبيات و علوم با مشكل مواجه هستند اما در فهم مطلب مشكل ندارند.

اين كارشناس ارشد گفتاردرماني با بيان اين كه اكنون در زمينه توانبخشي افراد قوي از لحاظ علمي و اجرايي در كشور مشغول به فعاليت هستند؛ گفت: اين افراد همواره ايران را در گروه بهترين كشورها از لحاظ توانبخشي حفظ كرده‌اند، اين در حالي است كه ايران در زمينه تجهيزات قابل قياس با كشورهاي اروپايي و آمريكايي نيست.

وثوقي در ادامه گفت: در حال حاضر اقدامات مناسبي براي درك بهتر ناشنوايان در حال انجام است، در اين زمينه با همكاري آموزش و پرورش استثنايي مقرر شده كه برنامه‌هاي درماني و آموزشي براي كم شنوايان با اختلالات متفاوت در كنار افراد عادي در يك رده و يك كلاس شكل بگيرد. اين امر مي‌تواند در رشد انتزاعيات و رشد ارتباطي اين افراد موثر باشد.

وجود حدود 350 هزار نفر ناشنوا در ايران

در ادامه بابايي، كارشناس شنوايي نيز به ايسنا گفت: در حال حاضر حدود 350 هزار ناشنوا در ايران ثبت شده، اين در حالي است كه ممكن است در مناطق روستايي و محروم سرشماري دقيق انجام نشود.

تاخير در رشد ارتباط گفتاري، اختلالات رواني - اجتماعي و مشكلات تحصيلي از تاثيرات ناشنوايي

به گفته وي كم شنوايي مي‌تواند تاثيرات متفاوتي بر زندگي فرد داشته باشد. از جمله اين تاثيرات مي‌توان به تاخير در رشد ارتباط گفتاري، اختلالات رواني و اجتماعي و مشكلات تحصيلي اشاره كرد. در اين زمينه مراكز دولتي و خصوصي زيادي در ايران مشغول به فعاليت هستند اما مطلوب است كه مراكزي براي ارايه خدمات به ناشنوايان و كم شنوايان در سطح كشور راه‌اندازي شود.

توانبخشي ناشنوايان محدود به گرفتن سمعك و كاشت حلزون نيست

بابايي در ادامه گفت: برخي بر اين باورند كه توانبخشي ناشنوايان تنها مربوط به گرفتن سمعك است در صورتي كه معناي توانبخشي ناشنوايان بسيار فراتر بوده و كاهش مشكلات مربوط به اختلالات شنوايي و جبران آنها را نيز در بر مي‌گيرد.

بابايي در توضيح توانبخشي ناشنوايان گفت: توانبخشي ناشنوايان شامل مواردي در زمينه تربيت شنوايي، يادگيري مهارت‌هاي چگونه گوش دادن، يادگيري مهارت‌هاي گفتار خواني، مهارت‌هاي دركي به ويژه براي افراد در سن مدرسه، يادگيري مهارت‌هاي ارتباطي و عواملي از اين قبيل مي‌شود.

اين شنوايي شناس گفت: در صورتي كه آموزش‌هاي لازم در مورد نحوه استفاده از سمعك و كاشت حلزون به ناشنوايان به نحو مطلوبي انجام شود، امكان اين كه ناشنوايان نيز در مدارس عادي آموزش يابند، بسيار زياد است.

غربالگري شنوايي نوزادان، 48 ساعت پس از تولد

وي تلاش براي مداخله زودهنگام براي تشخيص به موقع ناشنوايي را بسيار مهم دانست و گفت: در اين زمينه طرح غربالگري در بيمارستان‌ها اجرا مي‌شود. به اين ترتيب 48 ساعت پس از تولد بررسي‌هاي شنوايي لازم بر روي نوزاد انجام شده و در صورت لزوم اقدامات لازم صورت مي‌گيرد.

اين كارشناس شنوايي با بيان اين كه در كشورهاي پيشرفته اقدامات جدي‌تري در زمينه ناشنوايي و كم شنوايي انجام مي‌شود، گفت: ايران هنوز در اين زمينه جاي پيشرفت زيادي دارد كه اميدواريم با توجه بيشتر مسوولان، اقدامات بهتري در اين زمينه صورت گيرد.

انتهاي پيام
 يکشنبه 7 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن