تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815634670




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تجاوز به زنگ ورزش! گله‌هاي معلمان ورزش از كم لطفي به اين درس در مسير پيشرفت ورزش مدارس دست‌انداز ساخته‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: تجاوز به زنگ ورزش! گله‌هاي معلمان ورزش از كم لطفي به اين درس در مسير پيشرفت ورزش مدارس دست‌انداز ساخته‌اند
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: قهرماني - همگاني

"عقل سالم در بدن سالم است" اين جمله را بارها شنيده‌ايم. همگان بر اهميت ورزش كردن براي رسيدن به جسمي سالم واقف‌اند. وقتي پاي صحبت مسوولان مي‌نشينيم همه بر پرداختن به ورزش دانش آموزي تاكيد مي‌كنند اما، آنچه در عمل از ساعت ورزش مي‌بينيم چيزي نيست كه ما را به تربيت نسلي شاد و سالم هدايت كند.

كمبود امكانات، نبود سرفصل مناسب، دادن ساعت ورزش به ساير دروس و... دست‌اندازهايي هستند كه راه رسيدن به ساعت بهنيه ورزش را سخت كرده‌اند.

خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در گفت‌وگو با تعدادي از معلمين تربيت بدني و ورزش، در خصوص وضعيت ورزش مدارس، مشكلات سخت افزاري و نرم افزاري تربيت بدني مدارس، زنگ ورزش و لزوم توجه به آن،‌ ميزان توجه مسوولين به ورزش مدارس و ... به گفت‌وگو نشسته است كه شرح آن در زير مي‌آيد:

** امكانات ورزشي نداريم

"سميه همايوني" معلم ورزش مقطع متوسطه با گله از كمبود امكانات به خبرنگار ايسنا گفت: امكانات موجود براي ارايه مناسب درس ورزش در سطح بسيار نامطلوبي قرار دارد و اين كمبود امكانات در روستاها مشهودتر است. ما در روستا حتي يك زمين معمولي هم نداريم. مدارس روي دره و تپه احداث شده‌اند و حياط مدرسه شيب‌دار است. از طرفي به علت كمبود امكانات دانش‌آموزان بعضي از رشته‌ها را اصلا نمي‌توانند در مدارس لمس كنند. به عنوان مثال مدارس معدودي حلقه‌ي بسكتبال و يا سالن بدمينتون، تور و پايه دارند.

وي ادامه داد: شايد در بعضي روستاها يك سالن ورزشي وجود داشته باشد اما، به علت بعد مسافت امكان استفاده‌ي بهينه از اين سالن وجود ندارد.

"فاطمه حاجيان" معلم ورزش مقطع متوسطه نيز بر كمبود امكانات موجود تاكيد كرد و به ايسنا گفت: هر چند كه امكانات ورزشي در بعضي مدارس خوب است اما، بعضي ديگر دچار محروميت هستند. عموم مدارس مناطق 15 به بالا حياط ندارند. مدارس غير انتفاعي خانه را اجاره و مدرسه مي‌كنند و مدارس دولتي هم شرايط خوبي ندارند.

وي تصريح كرد: كمبود تجهيزات نيز از ديگر مشكلات قابل توجه در مدارس است، تجهيزات مدارس به دليل كمبود بودجه بسيار كم است. سرانه‌ي دانش‌آموزي آن قدر ناچيز است كه ترجيح مي‌دهند، اين مقدار ناچيز را صرف بخش‌هاي ديگر كنند تا اين‌كه به تجهيز ورزشي مدارس بپردازند. گاهي آن قدر به اين در و آن در مي‌زنيم تا بتوانيم وسيله تهيه كنيم.

"الهه سجادي" معلم ورزش مقطع راهنمايي نيز به كمبود امكانات اشاره كرد و گفت: سهميه‌ي تجهيزات ورزشي كه به مدارس مي‌دهند، هر سال كمتر مي‌شود و مگر اينكه مدير خيلي فعال بوده و خودش پيگيري كند. يك روز را براي گرفتن وسايل اعلام مي‌كنند و هر كسي كه زرنگ‌تر باشد وسايل بيشتري براي مدرسه‌اش مي‌گيرد. اين عدالت نيست كه به يك مدرسه كه هوايش را دارند، بيشتر تجهيزات مي‌دهند.

وي ادامه داد: سال گذشته از خود بچه‌ها پول گرفتيم تا بتوانيم وسيله بخريم. سرانه‌ي مدارس پايين است و مدير زير بار تجهيز وسايل ورزشي نمي‌رود.

حاجيان نيز در ادامه خاطرنشان كرد: مشكلات ورزش كردن در مدارس دخترانه قابل توجه‌تر است. دخترها مجبور هستند در حياط مدرسه، زير نور آفتاب با مانتو و مقنعه ورزش كنند و اين آنها را خسته مي‌كند. كاش مي‌شد مدارس دخترانه را استتار كرد.

وي ادامه داد: از طرفي آموزش و پرورش مي‌تواند پوشش خاصي را براي دانش آموزان در نظر بگيرد و به طور رايگان در اختيار دختران دانش آموز قرار دهد تا دختران راحت‌تر در مدرسه ورزش كنند.

** سيستم به ورزش بي‌توجه است

عسگرزاده با بيان اينكه تربيت بدني انسان را در همه ابعاد در نظر مي‌گيرد و به سلامت جسم و روح توجه كامل دارد به ايسنا گفت: در ارتباط با اهميت ورزش و تربيت بدني و خصوصا اجراي آن سخنان فراواني شنيده‌ايم؛ اما، متاسفانه علي‌رغم اينكه اهميت ورزش و تربيت بدني بر كسي پوشيده نيست، اما عملا سيستم به ورزش بي‌توجه است.

اين معلم ورزش در ادامه گفت: اگر سيستم مدعي است كه به ورزش اهميت مي‌دهد، مسلما بايد با برنامه‌ريزي جايگاه آن را مشخص كند، در غير اين صورت فقط شعار مي‌دهيم و تغييري در جايگاه درس ورزش نمي‌بينيم. اگر آموزش و پرورش مدعي است كه كار مي‌كند بايد معلمان كارآمد جذب كرده و يا خودش نيروي كارآمد بسازد. ايجاد فضاي آموزشي مناسب بدون خطر از جمله مهمترين اقداماتي است كه بايد براي پيشرفت درس ورزش صورت بگيرد.

عسگرزاده ابراز تاسف كرد و گفت: تفكرات مسوولين اينگونه است كه در مسير پيشرفت ساعت ورزش آن چنان دست‌اندازهايي درست مي‌كنند كه فرد را از ادامه مسير نااميد و منصرف مي‌كند.

** زنگ ورزش يا زنگ رياضي؟!

در اين رابطه همايوني تاكيد كرد: متاسفانه درس ورزش هنوز در مدارس به عنوان درس مطرح در برنامه‌هاي آموزشي جا نيفتاده است. هرجا، هر كسي كاري داشته باشد، روي ساعت ورزش دست مي‌گذارند و از ما مي‌خواهند ساعت درس ورزش را به ساير دروس اختصاص دهيم. هنوز پذيرفته نشده كه به ورزش به عنوان يك واحد درسي نبايد تجاوز كرد. زنگ ورزش و معلم ورزش به يك وسيله براي راه انداختن كار ساير دروس تبديل شده است و اگر معلم ورزشي از دادن ساعت درس خود امتناع كند مدير از آن شاكي مي‌شود.

سجادي نيز با تاكيد بر اين مساله خاطرنشان كرد: سال گذشته طبق يك بخش‌نامه، دانش آموزان خود را گروهبندي كرده و درس‌هاي پايه كار مي‌كردند. از معلم‌هاي ورزش و پرورشي خواسته شده كه با اين موضوع همكاري كنند. در اين صورت اگر معلم ورزش ساعت كلاس خود را ندهد نگاه مدير عوض مي‌شود.

روح الله عبدلي معلم مقطع متوسطه نيز از ديدگاه منفي نسبت به معلم ورزش ابراز تاسف كرد و گفت: متاسفانه اين احساس وجود دارد كه دبيران ورزش به اندازه ساير معلمان زحمت نمي‌كشند و به معلم ورزش به عنوان يك معلم اضافي نگاه مي‌كنند.

** سرفصلي براي تدريس نداريم

عبدلي بر لزوم سرفصل‌بندي درس ورزش تاكيد كرد و گفت: متاسفانه هنوز يك منبع در چارت آموزشي وجود ندارد كه بتوان براساس آن پيش رفت و تا زماني كه يك برنامه‌ي منسجم براي آموزش ورزش نداشته باشيم، تربيت بدني نمي‌تواند جايگاه خود را پيدا كند.

سجادي نيز با تاكيد بر اين امر تصريح كرد: سرفصل بندي درس ورزش معلمان و دانش آموزان را از سردرگمي درخواهد آورد.

سجادي ادامه داد: نبود سرفصل ثابت باعث شده كه معلمان سليقه‌ايي عمل كنند و براي رفع اين مشكل بايد مديريت سلامت و تندرستي وزارت آموزش و پرورش سرفصل‌هاي مناسب درس ورزش را تدوين كند.

همايوني نيز در اين رابطه خاطرنشان كرد: در حال حاضر در درس ورزش فقط كاغذ بازي راه انداخته‌اند و دفترچه‌هايي در ارتباط با عملكرد ساعت ورزش تهيه شده كه معلمان ورزشي بايد آن را پر كنند. اينها حاشيه است و به اصل كار توجه نمي‌شود. اگر معلم ورزش در دفتر عكس بچسباند و آن را زيبا كند، مورد تقدير قرار مي‌گيرد. اما، كسي نمي‌گويد دانش آموز از ابتداي سال تاكنون چه چيزي را ياد گرفته است.

** ساعت درس ورزش را افزايش دهند

عبدلي بر لزوم افزايش ساعات درس ورزش توجه و تصريح كرد: ساعت ورزش هنوز به حد ايده‌آل نرسيده و بايد به شش ساعت در هفته افزايش يابد كه دو ساعت آن به دروس تئوري و چهار ساعت به كار عملي اختصاص يابد. هدف درس ورزش، رساندن دانش آموزان به سطح تندرستي است، چگونه مي‌توان در دو ساعت سلامت را ايجاد كرد. نه امكانات داريم نه ابزار كه دانش آموزان را به سلامتي سوق دهيم.

حاجيان نيز به كم بودن ساعت ورزش تاكيد و خاطرنشان كرد: در همين راستا، در سال تحصيلي جديد در بعضي مدارس راهنمايي ساعت ورزش به سه ساعت در هفته افزايش يافته و در صورتي كه اين طرح جواب بدهد براي ساير مدارس اجرا خواهد شد.

اما، سجادي معتقد است: افزايش ساعت درس ورزش به تنهايي نمي‌تواند مفيد باشد. اگر مدرسه‌ايي امكانات لازم را نداشته باشد نمي‌تواند از افزايش ساعات استفاده مطلوبي ببرد.

** هدف اصلي زنگ ورزش چيست؟ ورزش همگاني يا قهرماني

عبدلي با ابراز تاسف از بي‌توجهي به بحث همگاني ورزش دانش آموزي به ايسنا گفت: متاسفانه ماهيت اصلي زنگ ورزش فراموش شده است و به ورزش دانش آموزي در زنگ ورزش نگاه قهرمان پروري داريم و وزارت آموزش و پرورش و سازمان تربيت بدني و تمام نهادهاي درگير بيشتر به اين وجه ورزش دانش آ‌موزي توجه مي‌كنند. در مدارس دانش آموزي كه به مقام اول مسابقه مي‌رسد در اوج عزت و افتخار قرار دارد و به آنكه قهرمان نشده به ديد تحقير نگاه مي‌شود و در زنگ ورزش جايگاهي ندارد.

وي افزود: چرا براي يك المپياد پانزده روزه يك ميليارد تومان هزينه مي‌كنيم ولي سرانه ورزش هر دانش آموز در طول سال 700 تومان است كه آن هم به طور كامل پرداخت نمي‌شود. چرا مدير ترجيح مي‌دهد پول را در مسيرهاي ديگر مصرف كند؟!

اين معلم ورزش تاكيد كرد: اين ديد را بايد از بالا عوض كنيم نه اينكه بگويم من دانش آموز قهرمان مي‌خواهم. توجه به قهرمان پروري روي روحيه ساير دانش آموزان تاثير منفي مي‌گذارد. دانش آموز قهرمان سوگلي معلم ورزش مي‌شود و ساير دانش آموزان منزوي شده و تا آخر عمر از زنگ ورزش بدشان مي‌آيد.

وي گفت: متاسفانه نتوانسته‌ايم در مدارس محيطي را ايجاد كنيم كه همه دانش آموزان توانايي خود را شكوفا كنند.

انتهاي پيام
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 342]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن