تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ذكر زبان حمد و ثناء، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815470255




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روز‌هاي آتش و خون كي فراموشم شود ـ 7 دفاع مقدس؛ نگيني در تاريخ پايداري و دلاوري


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: روز‌هاي آتش و خون كي فراموشم شود ـ 7 دفاع مقدس؛ نگيني در تاريخ پايداري و دلاوري
خبرگزاري فارس: امروز پس از 28 سال از آغاز و 20 سال از پايان دفاع مقدس، اين دوره سخت، اما طلايي مانند نگيني در تاريخ پايداري و دلاورمردي درخشش دارد و همه به تعظيم آن دوران برمي‌خيزند.


نماينده ولي فقيه در استان مركزي گفت: دوران هشت سال دفاع مقدس ايران، يكي از حساس‌ترين و بارزترين برهه‌هاي حيات راستين اين ملت است و همچون نگيني تابناك، هميشه بر تارك تاريخ حماسه و پايداري آزادگان جهان مي‌درخشد.
احمد محسني‌گركاني امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در اراك افزود: دوران هشت سال دفاع مقدس ملت سلحشور ايران در حفظ و اعتلاي نظام مقدس اسلامي و دفاع در برابر تجاوز همه جانبه دشمنان اسلام، در تاريخ افتخار آفريني مبارزات حق‌طلبانه، يك ملت سترگ، فروزان خواهد بود.
وي با بيان اينكه پايداري ايران اسلامي در دوران جنگ تحميلي برخاسته از روح وحدت و ايمان بود تصريح كرد: اين پايداري در سايه هدايت‌هاي رهبر انقلاب اسلامي،‌ حضرت امام خميني (ره) شكل گرفت و باعث احياي يك مكتب سازنده و نهضت‌هاي آرمانگرا و ايدئولوژي جهانگير شد.
نماينده ولي فقيه در استان مركزي با تاكيد بر اينكه دفاع مقدس در زمينه‌هاي مختلف سياسي، ‌نظامي، اجتماعي، فرهنگي و ... توانست معادلات جهاني معمول را برهم زده و تحليل‌هاي مادي دنياپرستان را نقش برآب سازد، ادامه داد: اين حادثه عظيم، بي‌شك در ياد ملت ايران خواهد ماند و غرور و سرافرازي و حماسه آفريني را در نسل‌هاي بعد بر جاي خواهد گذاشت.
گركاني با اشاره به ضرورت گراميداشت هفته دفاع مقدس گفت: نوآوري و اجراي برنامه‌هاي متنوع و شاد در كنار استفاده از شيوه‌هاي نوين ارتباطي براي آشنايي بيشتر آحاد جامعه به‌ويژه نوجوانان و جوانان با مقوله دفاع مقدس و تبيين دستاوردهاي اين رويداد تاريخي در اين برهه بسيار ضروري است.
وي افزود: رزمندگان با رشادت‌ها و دلاورمردي‌هاي خود در جنگ هشت ساله به شرق و غرب ثابت كردند كه پيروزي نهايي از آن ملت ايران است و ايثارگران اين پيروزي نويدبخش را به ملت شهيدپرور ارمغان آوردند.
امام جمعه اراك از شهداي دفاع مقدس به عنوان چشم و چراغ ملت ياد كرده و اظهار داشت: موفقيت‌ها و پيروز‌هاي امروز ايران اسلامي به بركت خون شهدا و حاصل تلاش‌هاي جوانان دفاع مقدس است.
نماينده مردم اراك و كميجان در مجلس شوراي اسلامي و برادر سه شهيد دوران هشت سال دفاع مقدس نيز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: جنگ هشت ساله دفاع مقدس ملت ايران تنها جنگي در تاريخ اين كشور است كه در آن نه تنها ذره‌اي از خاك كشور جدا نشد بلكه انعكاس موفقيت‌هاي آن در جهان و رشادت‌ها و ايثارگري‌هاي رزمندگانش موجب افتخار و سربلندي كشور در عرصه جهاني بود.
عباس رجايي هفته دفاع مقدس را يادآور رشادت‌ها، ايثارگري‌ها و از خودگذشتگي‌هاي شهدا و رزمندگان دانست و افزود: فرهنگ دفاع مقدس نشات گرفته از حماسه بزرگ امام حسين(ع) و برنامه‌هايش برگرفته از سيره عملي اهل بيت عليهم السلام بود كه اين همان رمز پيروزي در عرصه نبرد حق عليه باطل به شمار مي‌آيد.
وي با بيان اينكه ادبيات و فرهنگ دفاع مقدس آنچنان كه بايد در بين جوانان نهادينه نشده است، تصريح كرد: امروز كه ايران اسلامي، شاهد جنگ نرم و مخملي آمريكا و استكبار است و هر روز دامنه و پيكره اين جنگ در عرصه‌هاي جهاني گسترده‌تر مي‌شود، اشاعه فرهنگ دفاع مقدس و آشنايي نسل جوان با اهداف جنگ و ارزش‌هاي آن نقش بسيار مهمي در پيروزي در اين عرصه ايفا مي‌كند.
نماينده مردم اراك و كميجان در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: بدون شك آشنايي جوانان و نسل جديد با اهدافي كه شهدا به خاطر آن جان و مال خود را فدا كردند و در راه رسيدن به آن از يكديگر با سرعت شتاب گرفتند، كشور را در برابر توطئه‌هاي شوم دشمنان بيمه خواهد كرد.
رجائي دوران دفاع مقدس را صحنه بروز زيبا‌ي‌ها و خوبي‌ها دانست و گفت: در دوران جنگ خوبي‌ها و زيبا‌يي‌هايي همچون فداكاري‌ها، از خودگذشتگي‌ها، ايثارگري‌ها، اخلاص‌ها و صداقت‌‌ها همچون نگيني درجسم و جان رزمندگان مي‌درخشيد كه مردم بايد روز به روز نسبت به اين درخشش آشناتر شوند.
وي با تاكيد بر اينكه ارزش‌هاي دفاع مقدس بايد مانند يك چشمه جوشان در بين جوانان جاري و ساري باشد خاطرنشان ساخت: دفاع مقدس ايران يك جرياني بود كه آثارش تاثيري عميق و ماندگار بر فرهنگ عمومي جهان برجاي گذاشت و به جهانيان آموخت كه در برابر ظلم و بيداد و تجاوز‌گري و نظاماتي كه قصد دارد ارزش‌ها و اعتقادات يك ملت را از بين برده و آن كشور را دست نشانده‌ خود كند، لحظه‌اي آرام ننشسته و قيام كنند.
بردار شهيدان علي‌اكبر، علي‌اصغر و مسعود بر لزوم به تصوير كشيدن ايثارگري‌هاي شهدا و رزمندگان در كتاب‌هاي آموزشي و درسي دانش‌آموزان و دانشجويان تاكيد كرد و گفت: متاسفانه بعضي از توليدكنندگان فيلم‌ها و سريال‌هاي دفاع مقدس با واقعيت‌هاي جنگ آشنا نبوده و اين باعث شده است كه مغر واقعيت‌هاي دفاع مقدس به نمايش گذاشته نشود و اين آثار نتوانند آنطور كه بايد و شايد واقعيت‌ها و ارزش‌هاي دفاع مقدس را براي جوانان بازگو كنند.
رجايي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: با وجود شعارهاي دولت مبني بر در اولويت قرار داشتن فرزندان شهدا و ايثارگران در استخدام متاسفانه با گذشت چندين سال از جنگ تحميلي هنوز شاهديم يادگاران شهدا دغدغه كار و اشتغال داشته و بايد براي به دست آوردن شغل و حرفه سردرگم و مايوس به دنبال كاغذ‌بازي از اين ارگان به آن ارگان باشند.
* نماينده مردم شهرستان خمين در مجلس شوراي اسلامي در اين گفتگو هفته دفاع مقدس را يادآور رشادت‌ها و ايثارگري‌هاي رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس دانست و گفت: عزت و سربلندي امروز ايران اسلامي مرهون خون شهدا است.
احمد مقيمي با اشاره به اينكه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي آمريكا و دشمنان انقلاب اسلامي گمان مي‌كردند مي‌توانند با استفاده از آشفتگي اوضاع با تحميل كردن جنگ به خواسته‌هاي خود برسند، تصريح كرد: آمريكا، عراق و ديگر دشمنان ايران اسلامي در آن زمان از اتحاد، همبستگي، غيرت و فداكاري ملت ايران آگاه نبودند و همين غفلت شكست و رسوايي آنان را در پي داشت.
نماينده مردم خمين در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه جوانان و نسل‌‌هاي آينده بايد واقعيت‌هاي جنگ را همچون روز بشناسند و با آن آشنا شوند، خاطرنشان ساخت: استفاده از زبان و ابزار روز بهترين روش براي انتقال ارزش‌هاي دفاع مقدس به آيندگان است.
مقيمي اضافه كرد: آمادگي دفاع از خاك و كيان ايران اسلامي در برابر هرگونه تجاوز دشمنان نيازمند داشتن جواناني آگاه است كه لازمه آن انتقال ارزش‌هاي دفاع مقدس در ميان آنان خواهد بود.
وي ادامه داد: در هفته دفاع مقدس بايد به نقش نيرو‌هاي مردمي در دفاع مقدس پرداخت و آن را سينه به سينه به نسل بعد منتقل كرد.
فرمانده سپاه روح الله استان مركزي نيز گفت: بخش مهم هشت سال دفاع مقدس بروز شايستگي‌ها و زيباي‌ها است.
محمد‌تقي شاهچراغي با بيان اينكه جنگ تحميلي عراق عليه ايران 2 هزار و 887 روز به طول انجاميد، افزود: هفته دفاع مقدس چيزي جز بروز خصلت‌هاي خوب انساني و اسلامي نيست.
وي ايثار و فداكاري را مهم‌ترين درس‌ هشت سال دفاع مقدس دانست و تصريح كرد: هشت سال جنگ تحميلي، صحنه نمايش غيرت و مردانگي مرداني است كه همچون شير غريدند و دشمن را به خاك ذلت كشاندند.
فرمانده سپاه روح الله استان مركزي گفت: دفاع مقدس، يك حادثه استثنايي بود كه هيچگاه از صحنه تاريخ ايران اسلامي محو نخواهد شد.
شاهچراغي اظهار داشت: در دفاع مقدس دل‌ها متوجه خدا بود و خدا متوجه مومنان و اين همان رمز موفقيت رزمندگان بود.
وي ادامه داد: اگر ويژگي‌ها و عوامل موثر در پيروزي ايران اسلامي در هر مقطع و هر جامعه‌اي جاري شود، مي‌توان راه سعادت و رسيدن به كمال را در آن زمان و جامعه تضمين كرد.
يكي از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و از مردان پرتلاش عرصه امروز در خصوص نقش‌آفريني جوانان ديروز در دفاع مقدس در اين باره به خبرنگار ما مي‌گويد: جوانان در آن زمان، حال و هوايي متفاوت از حال و هواي جوانان امروز داشتند، درست است كه جوانان آن روز در زمان طاغوت رشد كرده بودند، ولي به دليل اصالتي كه داشتند و در خانواده‌هاي با اصالت بزرگ شده بودند با انقلاب و سخنان حكيمانه امام خميني (ره) تغيير وضعيت فكري دادند و سريع مسير اصلي را پيدا كردند.
سيد‌منصور ميرمرادي افزود: البته عنايت خداوند متعال نيز در آن زمان دليل اصلي اين وضعيت بود كه با شروع جنگ تحميلي و حمله عراق به ايران زود دريافتند جامعه به ايثار، شهادت و شجاعت نياز دارد و آن روز به جاي اينكه وقت خود را در خيابان‌ها صرف كنند و وقتشان را در سينماها بگذرانند، فرهنگ ايثار و جانفشاني حاكم شد و به منظور تحقق بخشيدن به اهداف و آرمان‌هاي انقلاب، هم در ميدان نبرد بودند و هم براي بالابردن بينش خود به كتابخواني و مطالعه روي آوردند.
ميرمرادي ادامه داد: جوانان در آن مقطع مي‌دانستند و باور داشتند، يك فرد مذهبي و انقلابي و يك انسان كه خليفه الهي در روي زمين است، بايد علاوه بر اينكه باورهاي ديني و اجتماعي خود را پرورش دهد، براي پيشرفت جامعه اسلامي و تحقق ايراني آباد و متمدن درس بخواند و علم خود را اضافه كند و به دستاوردهايي برسد كه امروز شاهد آن هستيم.
اين رزمنده دوران دفاع مقدس اظهار داشت: درست است كه در آن زمان عده‌اي فقط به درس مشغول شدند، اما جوانان سلحشور دو مسئوليت دفاع و درس را باهم داشتند و در زمان مرخصي به ادامه تحصيل مي‌پرداختند و حتي در جبهه نيز كوله‌باري از كتاب را همراه خود داشتند.
وي با تاكيد بر اينكه نقش‌آفريني جوانان ديروز وصف ناشدني است، گفت: عده‌اي از آنان كه به توفيق شهادت رسيدند و عده‌اي ديگر كه مقدر شد بمانند و ادامه دهنده راه همرزمانشان باشند، هم اكنون نيز در عرصه‌هاي سازندگي و خدمت به جامعه دست از تلاش برنداشته و با تلاش و فعاليت هنوز هم منتظر رسيدن به كوي دوست هستند و ما اكنون شاهد رشادت‌هاي آنان هستيم.
ميرمرادي گفت: جوانان آن روز انسان‌هاي وارسته‌اي بودند كه در آن مقطع جنگيدند و عده‌اي به لقاء‌الله شتافتند و عده‌اي هم كه ماندند و در آن زمان فرصت درس خواندن نداشتند، بعد از جنگ درس خواندند و نگذاشتند از كساني‌كه آن‌ زمان فقط به دنبال درس رفتند عقب بمانند.
وي گفت: جوانان امروز بايد از اينان درس بگيرند و ايشان را سرلوحه و سرمشق زندگي خود قرار دهند اگر مي‌خواهند حيات طيبه داشته باشند و به تكامل انسانيت برسند.
ميرمرادي تصريح كرد: جوان امروز اين را باور ندارد كه در آن زمان رزمندگان در سنين 15 ـ 16 سالگي در مرزهاي ميهن اسلامي به خصوص در كردستان جانفشاني مي‌كردند و آنقدر اعتماد به نفس‌ها بالا رفته بود كه فرمانده يك محور عملياتي مي‌شدند و اين چنين نقش آفريني كردند و حماسه آفريدند.
رزمنده دوران جنگ تحميلي گفت: به جوانان امروز توصيه مي‌كنم با پيشكسوتان انقلاب و جنگ، ديدار و صحبت داشته باشند و از رشادت‌ها و اخلاق و رفتار شهيدان و جانبازان و رزمندگان نكاتي دريابند كه روشناي مسير زندگيشان باشد. بررسي كنند كه چه چيز باعث مي‌شد در آن زمان جوانان سر از سجده بر نمي‌داشتند، ولي ما شاهديم گاهي اوقات جوانان امروز از راز و نياز با خدا دوري مي‌كنند و دلتنگي خود را در زرق و برق دنيا جستجو مي‌كنند و دنيا نيز با جلوه‌گري آنان را شيفته خود مي‌كند، ولي مي‌دانيم اين دنيا اگر به سمتش بروي بيشتر از ما دور مي‌شود و اگر به او پشت كنيم به ما رو مي‌كند و مي‌دانيم كه تنها با ذكر و ياد خدا دل‌ها آرام مي‌گيرد.
وي خاطرنشان ساخت: در مسير خداست كه عنايات زيادي شامل حال ما مي‌شود و به موفقيت‌هاي مادي و معنوي نائل مي‌شويم. جنگ ما دفاع مقدس بود و مقاومت جوانان ما بسيار با‌شكوه بود و آن دفاع مقدس بود كه شخصيت فرزندان ميهن ما را ساخت تا آن‌گونه دلاورانه به نبرد با دشمن برخاستند و وجبي از خاك ميهن را به دشمنان ندادند و اين چنين است كه ما در ايراني آزاد زندگي مي‌كنيم و هر روز شاهد پيشرفت‌هاي علمي زيادي در اين مرز و بوم هستيم و مي‌توان گفت كه دستيابي به دانش هسته‌اي مديون رشادت‌ها و شهادت طلبي‌ها در هشت سال دفاع مقدس بود كه همه ما بايد قدردان آنان باشيم.
انتهاي پيام/م
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 433]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن