تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درگذشت عالم مصيبتى جبران ‏ناپذير و رخنه ‏اى بسته ناشدنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805622715




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانشمندان و حرفهاي تازه د رباره... ؛ تجربه اي به اسم «مرگ»


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: دانشمندان و حرفهاي تازه د رباره... ؛ تجربه اي به اسم «مرگ»
منبع: تايم
دكتر «سام پرنيا» يكي از بزرگترين متخصصان تحقيقات علمي درباره مرگ است. او و تعدادي از همكارانش هفته قبل درباره پروژه اي سه ساله يعني تجربه خارج از جسم صحبت كردند.
اين پروژه كه «AWARE» نيز ناميده مي شود (به معناي هوشياري پس از عمليات احيا) شامل مطالعه روي 25 كلينيك در اروپا، آمريكا و كانادا مي باشد و روي 1500 انسان كه از ايست قلبي نجات يافته اند، آزمايش مي شود. در ادامه خلاصه اي از مصاحبه دكتر پرنيا با مجله تايم درج مي شود.
* چه روشهايي براي تأييد ادعاي مردم در ارتباط با تجربه «تقريباً مرده بودن» آنها استفاده مي شود؟
** وقتي قلب شما از تپش مي ايستد، خون به مغزتان نمي رسد و در پي آن در طول ده ثانيه فعاليت مغز متوقف مي شود در حدود ده تا بيست درصد از كساني كه بعد از اين دوره به زندگي بازگشته اند، ادعا داشتند در آن چند دقيقه هوشيار بوده اند. سؤال اينجاست كه آيا اين ادعا حقيقت دارد يا فريبي بيش نيست؟
آنها ادعا مي كنند از جايي نزديك سقف اتفاقها را مشاهده مي كرده اند. پس اگر ما بتوانيم دويست يا سيصد نفر را داشته باشيم كه از نظر باليني مرده اند و آنها را بتوان به زندگي برگرداند تا به ما بگويند قادر به ديدن چه چيزهايي بوده اند، تأييد مي شود هوشياري وجود دارد، با اينكه عملكرد مغز متوقف شده است.
* اين پروژه چطور با درك عمومي از مرگ ارتباط پيدا مي كند؟
** مردم گمان مي كنند مرگ تنها در يك لحظه اتفاق مي افتد، هر كسي يا مرده است يا زنده و چيزي در اين ميان وجود ندارد. اين تعريف اجتماعي است، اما تعريف پزشكي مي گويد، وقتي قلب از تپش مي ايستد، ريه كار نمي كند و در نتيجه مغز از كار مي افتد و مرگ حادث مي شود.
وقتي پزشكان در مردمك بيمار نور مي اندازند و مردمك واكنشي نشان نمي دهد، زيرا عكس العملش نشاندهنده كاركردن مغز است، آن وقت يعني او مرده است. پنجاه سال قبل مردم بعد از اين تأييد، قادر به برگشت به زندگي نبودند.
* فناوري چطور با اعتقاد يك لحظه اي بودن مرگ به مبارزه بر مي خيزد؟
** امروزه با بهره گيري از نوعي فناوري مي توانيم مردم را به زندگي برگردانيم. در واقع داروها پيشرفت زيادي كرده اند. داروهايي كه سرعت فرآيند آسيب به سلولها و مغز و در نتيجه مرگ را پايين مي آورند. تصور كنيد شما بيماري داريد كه قلبش كاملاً ايستاده و اين داروها كمك مي كنند تا اتفاقهاي بعد از مرگ بيش از يك ساعت و حتي تا دو روز طول بكشد. البته اين كار پزشك را با پرسشهاي اخلاقي زيادي مواجه خواهد كرد.
* اما چه اتفاقي براي شخص در حال وقوع است؟
** وقتي قلب از تپش مي ايستد، به خاطر نبود جريان خون، سلولها به تكاپو مي افتند تا خود را زنده نگه دارند. در طول پنج دقيقه آنها شروع به صدمه ديدن و تغيير كردن مي كنند. بعد از يك ساعت آسيب آن قدر زياد است كه اگر ما قلب را به كار بيندازيم و خون پمپاژ شود نيز شخص زنده نخواهد شد، زيرا سلولها مقدار زيادي آسيب ديده اند و به تغيير ادامه مي دهند و طي چند روز بدن متلاشي مي شود.
پس مرگ يك لحظه نيست و زماني شروع مي شود كه قلب مي ايستد و زماني به اوج مي رسد كه بدن متلاشي و سلولها تجزيه مي شوند. آنچه مهم است اينكه چه اتفاقي براي ذهن شخص مي افتد؟ هوشياري و ذهن او در طول مرگ چگونه است؟ آيا آنها همراه با قلب متوقف مي شوند؟ اين چيزي است كه هنوز نمي دانيم.
* اولين مصاحبه شما با فردي كه تجربه هوشياري خارج از بدن را گزارش كرده، چگونه بود؟
** بسيار متواضعانه !زيرا آنها افراد هوشمندي هستند كه به دنبال شهرت يا توجه نمي گردند و حتي اين موضوع را با كسي در ميان نگذاشته اند، زيرا از آنچه ديگران ممكن است درباره شان بينديشند مي ترسيدند. من از ده سال پيش تاكنون با بيش از پانصد نفر از اين افراد صحبت كرده ام و حتي با پزشكان و پرستاران حاضر در آن محل نيز حرف زده ام و تأييد كردند بيمار دقيقا حقيقت را تشريح كرده و آنها توضيحي براي اين پديده نداشتند.
* چرا دربرابر تحقيقات شما اين همه مقاومت از سوي عموم وجود دارد؟
** ما بر موضوعي پافشاري مي كنيم كه در حدود علم است و اين عليه فرضهايي قرار مي گيرد كه در ذهن مردم تثبيت شده است. مردم مي گويند: وقتي شما مي ميريد، ديگر مرده ايد. مرگ يك لحظه است، اما اين نظريه علمي نيست !همان طور كه وقتي ما در لايه هاي اتم قرار مي گيريم مي بينيم قوانين نيوتن كارآمد و صحيح نيستند و همين موضوع باعث به وجود آمدن فيزيك جديدي به نام كوآنتوم مي شود.
حالا توجه كنيد كه در بيشتر مواقع ذهن، هوشياري و مغز يكي شمرده مي شوند، اما وقتي مغز متوقف شده چطور ممكن است هوشياري رخ دهد؟ پس مانند فيزيك كوآنتوم، ما نيز به علم جديدي نياز داريم و اميدواريم CERN در يافتن اين پاسخها به ما كمك كند.
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن