تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حقّ فرزند بر پدر ، آن است كه نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربيت كند و قرآن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814713460




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روحاني: دولت بايد آموزش ببيند تا در برابر انتقاد دلسوزانه به تخريب و اتهام واهي متوسل نشوند/ علت اين بي‌عدالتي، تورم، افزايش فاصله طبقاتي و تضعيف قدرت خريد مردم چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: روحاني: دولت بايد آموزش ببيند تا در برابر انتقاد دلسوزانه به تخريب و اتهام واهي متوسل نشوند/ علت اين بي‌عدالتي، تورم، افزايش فاصله طبقاتي و تضعيف قدرت خريد مردم چيست؟
خبرگزاري انتخاب : نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اين‌كه در اين شرايط شبهه‌اي در ذهن عده‌اي از مردم ايجاد شده كه اين شبهه خوب است، خود دولت آن را برطرف كند، گفت: آن شبهه اين است كه عده‌اي از مردم احساس مي‌كنند كه در اين ايام و از اين پس، دولت مي‌خواهد انتخاباتي عمل كند.


نماينده رهبري در شوراي‌عالي امنيت ملي گفت: مقامات دولتي بايدآموزش ببينند تا در برابر انتقاد دلسوزانه به تخريب و اتهام واهي متوسل نشوند.

به گزارش خبرگزاري انتخاب به نقل از ايلنا، حسن روحاني در ضيافت افطاري كه با حضور جمعي از دبيران كل و نمايندگان احزاب كشور تشكيل شده بود، سخن مي‌گفت با تاكيد بر اين‌كه وجود اعتماد متقابل بين دولت و مردم امري ضروري است،گفت: پيش‌نياز ايجاد اعتماد در مردم،مشاركت آنان در تعيين سرنوشتشان در همه ابعاد است، چراكه وقتي افراد در امور، مشاركت نداشته باشند و جمع محدودي بخواهند خود به‌تنهايي تصميم بگيرند،حتي اگر تصميماتشان درست هم باشد، چون بقيه مردم، مسوولان، نخبگان و صاحب‌نظران در اين فرايند حضوري نداشته، اظهارنظري نكرده‌ و با آن‌ها مشورتي نشده است، طبيعتاً موجب بي‌اعتمادي مي‌شود و شك و ترديدهايي در ذهن‌ها به وجود مي‌آورد.

روحاني افزود: در اين شرايط طبيعتاً مردم پس از هر تصميم و اقدام دولت خواهند پرسيد كه اين كارها و اين بحث‌ها براي چيست؟ آيا اين قدم‌ها به نفع ماست؟ بنابراين اگر رابطه درست، همبستگي، پيوستگي و اعتماد بين مردم يك جامعه و كارگزاراني كه در واقع منتخبين و نمايندگان مردم هستند، وجود نداشته باشد، همواره كارها گره خورده و به نتيجه و ثمر مطلوب نخواهند رسيد.

عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري با اشاره به سخنان اخير مقام معظم رهبري مبني بر اينكه "در ايامي كه به تدريج به سمت فضاي انتخاباتي مي‌رويم، نقد و انتقاد طبيعي است"، گفت: اساساً افرادي كه به صحنه انتخابات مي‌آيند، بدون نقد نمي‌توانند كار سياسي كنند. چراكه اگر ديگر كانديداها، نقد و اشكالي نداشتند به صحنه نمي‌آمدند؟ بنابراين طبيعي است كه نقد كنند. منتهي ايشان فرمودند نقد منطقي، دلسوزانه و منصفانه باشد ‌و تخريبي نباشد، اين سخن كاملاً درستي است و موضوعي است كه ايشان همواره بر آن تاكيد داشته‌اند و مورد تاكيد همه مردم است.

وي در تبيين نقد و تخريب و وجه مميزه آن‌ها از يكديگر اظهار داشت: به لحاظ سياسي و اجتماعي، ‌نقدي كه ساختارشكن باشد،آن نقد تخريب است، اما اگر نقد كننده ساختارها را قبول دارد و به دنبال اصلاح استراتژي‌ها يا تاكتيك‌ها است و مخصوصاً اگر با منطق و استدلال همراه باشد، آن نقد را بايد از روي دلسوزي دانست.

روحاني تاكيد كرد: بيان مطالب ناصحيح و خداي‌‏ناكرده تهمت يا دامن‌زدن به شايعات بي‌اساس تخريب است. مقامات دولتي هم بايد آموزش ببينند در برابر انتقاد دلسوزانه به تخريب و اتهام واهي متوسل نشوند. مخاطب مقام معظم رهبري همه هستند، بويژه دولت كه داراي امكانات وسيع تبليغي، مالي و سياسي است كه ديگران حتي يك‌ هزارم آن را هم ندارند.

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: در فضاي انتخابات، مساله مهم‌تري وجود دارد كه اميدواريم به آنجا كشيده نشويم و آن اين است كه در اين فضا، گاهي تنها سخن، ‌شعار و بحث در فضاي انتخاباتي مطرح مي‌شود؛ اما گاهي ‌است كه «عمل،برنامه و فعاليت»، «‌انتخاباتي» مي‌شود، كه اين بسيار خطرناك است.

روحاني افزود: اين بدان معنا است كه مقاماتي كه قدرت كشور در اختيار آن‌ها است و مي‌توانند از اين جايگاه مقرراتي وضع كنند و مصوبه‌اي به تصويب برسانند كه اگر خداي ناكرده فضاي انتخابات در اعمال و رفتار كارگزاران تاثير بگذارد، يعني فعاليت اجرايي و تصميمات، انتخاباتي بشود، آن وقت تكليف چيست؟

عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز تهران تصريح كرد: اگر خداي ناكرده،دولتي بخواهد در فضاي انتخاباتي عمل كند، آنگاه كار بسيار سخت خواهد بود. البته اين آفت فقط براي دستگاه اجرايي نيست.

وي افزود:اگر خداي ناكرده مجلس هم، در آستانه انتخابات بخواهد قوانيني براي جلب افكار عمومي وضع كند، اين هم بسيار خطرآفرين خواهد بود. چراكه آن‌‏گاه مصالح واقعي مردم مدنظر نيست و صرفاً پيروزي در انتخابات هدف مي‌شود.
روحاني با بيان اين‌كه يك وقت، رفتار انتخاباتي تنها در حد شعار است و‌كانديدايي در سخنراني شعارهايي را مطرح مي‌كند و اين في‌نفسه خيلي مهم نيست،چرا كه در حد سخن است، گفت:كسي حرفي مي‌زند و به قول مقام معظم رهبري، طرف مقابل هم پاسخ آن را مي‌دهد. اما اگر برنامه، مصوبات و عمل انتخاباتي شد، چه مي‌شود؟

نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اين‌كه در اين شرايط شبهه‌اي در ذهن عده‌اي از مردم ايجاد شده كه اين شبهه خوب است، خود دولت آن را برطرف كند، گفت: آن شبهه اين است كه عده‌اي از مردم احساس مي‌كنند كه در اين ايام و از اين پس، دولت مي‌خواهد انتخاباتي عمل كند.

وي افزود: اين شبهه بوجود آمده كه در فاصله هشت، نه ماهي كه به زمان انتخابات باقي مانده است، از اين پس هر مساله‌اي كه توسط دولت مطرح مي‌شود، بويژه مسايل مهم اقتصادي و يا هر مصوبه ‌و هر اقدام اجرايي كه صورت مي‌گيرد، عمدتاً براي انتخابات است. اگر اين شبهه تسري پيدا كند،آثار بدي خواهد گذاشت.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به برخي شعارهاي مطرح شده توسط دولت نهم، اظهار داشت: بايد ببينيم كه اين شعارها، چقدر به مقام عمل نزديك شده‌اند. مثلاً در حوزه مسائل داخلي دولت شعار «عدالت» را مطرح كرده ‌و گفته‌است كه مي‌خواهد نابرابري توزيعي را در عرصه اقتصاد از بين ببرد، رفاه ايجاد كند، نفت را به سفره‌هاي مردم بياورد، مشكلات معيشتي را كم كند،‌تورم را يك رقمي كنم، بيكاري را يك رقمي كنم و از اين دست شعارها داده است.

وي افزود: اين شعارها براي مردم اميدبخش بود، در جامعه ما يك اكثريت بزرگي از مردم، از فقر و همه مردم از نابرابري و از فساد رنج مي‌برند. آنچه كه در همين اواخر آمار بانك مركزي نشان داد اين بود كه جمعيت زير خط فقر ما حدود 14 ميليون نفر است، يعني آمار جمعيت زير خط فقر ما پايين نيامده، بلكه بيشتر هم شده است.

روحاني ادامه داد: البته رقم 14 ميليون، جمعيت بالايي است، بنابراين درصد قابل ملاحظه‌اي از مردم از فقر رنج مي‌برند، عده‌اي هم فقير نيستند، زندگي‌شان متوسط است ولي واقعاً از «نابرابري‌ها» و از «رانت‌هاي مختلف» رنج مي‌برند و از فساد در بخش‌هاي مختلف ناراحتند و واقعاً رفع فساد خواست همه مردم است يعني رفع فقر، فساد و بي‌عدالتي خواست همه مردم است.

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك افزود: دولت اعلام كرده‌است كه شعارش عدالت است، ‌بر اين مبنا مردم اميد بسته‌اند كه اين امر محقق شود، ضمن آن‌كه بايد توجه داشت كه عدالت شعار اسلام، به ويژه شيعه است. يكي از اميدهاي اصلي مردم با ظهور امام زمان(عج) هم چيزي جز اين نيست،همه اميد اين است كه ايشان عدل را برقرار كند،‌ يعني تا به‌اين اندازه اين مساله براي ما مهم است و اساساً ما پايان خوش تاريخ را زندگاني عادلانه بشر مي‌دانيم مساله عدالت خيلي مهم است.

وي با بيان اين‌كه عدالت شعار دولت بوده، اما بايد ببينيم كه در مقام عمل چقدر به آن رسيده‌ايم؟ اظهار داشت: «آيا ما واقعاً به عدالت رسيده‌ايم؟ اگر رسيده‌ايم كه فبها المراد؛ اين خيلي عالي است اما اگر نرسيده‌ايم، كه همه آمار و ارقام مي‌گويد كه نرسيده‌ايم، خوب است خود دولت بررسي كند و ببيند چرا و به چه دليل به آن نرسيده‌است؟

روحاني با طرح اين سوال كه حال معيارمان براي حصول عدالت توزيعي چيست؟ چطور مي‌توانيم بگوئيم كه عدالت وجود دارد؟ گفت: «شاخص‌هايي همچون ضريب جيني و نسبت درآمد و يا مصرف دهك‌هاي فقير و غني كه اين شاخص‌ها، نشانگر چگونگي عدالت توزيعي در جامعه هستند.

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك، يكي از شاخص‌هايي كه براي ميزان تحقق عدالت توزيعي مورد توجه و سنجش قرار مي‌گيرد «قدرت خريد» دانست و گفت: شاخص قدرت خريد، چگونگي تامين آحاد مردم را براي پاسخگويي به سطوح مختلف نياز آنها مشخص مي‌كند. قدرت خريد همواره تابع غيرمستقيم و معكوسي است از تورم است، به طوري كه با افزايش تورم در صورت ثابت بودن درآمد، قدرت خريد كاهش مي‌يابد.

وي افزود: به طور نمونه وقتي در 12 ماهه گذشته بنا به اعلام رسمي بانك مركزي تورم بيش از 23 درصد رشد مي‌كند و يا نرخ تورم در مردادماه سال 87 نسبت به مرداد سال 86، به ميزان 27 درصد رشد داشته است به اين معني است كه قدرت خريد افراد و اقشار مختلف با درآمد ثابت مثل كارگران وكارمندان به اندازه 23 در دوازده ماهه گذشته و27 درصد در مردادماه امسال نسبت به مردادماه سال گذشته كاهش داشته است.

نماينده مقام معظم رهبري در شوراي‌عالي امنيت ملي ادامه داد: حال اگر دولت عدالت‌خواه در نظر داشته باشد قدرت خريد اين اقشار را حفظ كند، بايد حداقل به اندازه نرخ تورم ميزان دستمزدها و حقوق را افزايش دهد در غير اين صورت قدرت خريد كارگران و كارمندان و همه آنهائي كه درآمد آنها تقريباً ثابت است، تضعيف خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: بنابراين در چنين شرايطي وقتي دولت رسماً اعلام كند كه بين 7 تا 11 درصد حقوق‌ها را افزايش خواهد داد، در كنار اعلام رسمي تورم 23 درصدي كه رسماً اعلام كرده، معنايش اين است كه 12 تا 16 درصد قدرت خريد كاركنان خود را كاهش داده است.

عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان تصريح كرد: وقتي در همين شرايط در سال گذشته كساني كه ارزش سرمايه و ثروت آنها به هر دليل بيش از 23 درصد افزايش يافته باشد، مثل كساني كه صاحب املاك و ساختمان و زمين بودند و بدون اينكه تلاش خاصي براي افزايش ارزش آنها كرده باشند ارزش افزوده قيمت املاك، ساختمان و زمين آنها باعث افزايش قدرت خريد آنها شده است.

روحاني ادامه داد: آنچه واقعيت دارد اين است كه در سال گذشته به دليل تفاوت در قدرت خريد اقشار مختلف جامعه، عده‌اي به قدرت خريد آنها اضافه شده و براي عده‌اي قدرت خريد كاهش يافته يعني فاصله طبقاتي افزايش يافته،‌البته شاخص‌هاي كمي هم نشان از تعميق اين شكاف را دارد،‌هر چند كه قصد و نيت دولت عدالت باشد ولي نتيجه عمل و رفتار دولت بي‌عدالتي است.

وي با طرح اين سوال كه علت اين بي‌عدالتي، تورم، افزايش فاصله طبقاتي و تضعيف قدرت خريد،‌چه بوده است؟ اظهار داشت: مي‌گويند دليل افزايش رشد تورم در كشور افزايش تورم جهاني بوده (يعني براي اين مشكل هم بايد ريشه آن را در خارج از كشور جستجو كنيم) قبول مي‌كنيم كه تورم جهاني سهمي در تورم ايران داشته است اما چقدر؟ اساسا تورم در كشورهاي ديگر در يكسال گذشته چقدر رشد داشته؟

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك افزود: آنچه آمارهاي رسمي نشان مي‌دهند در سه سال گذشته يعني 84 و 85 و 86 قيمت كالاهاي وارداتي به ترتيب 6.6 درصد، 10.1 درصد، و 13.3 درصد هر سال نسبت به سال قبل افزايش داشته كه با توجه به سهم22.5 درصدي كالاهاي وارداتي در GDP سهم تورم وارداتي به طور نمونه براي سال 1385 در كل تورم ايران چيزي در حد 18.6 درصد بوده و براي سال 1386 اين سهم اگر هم در حد 20 درصد فرض شود نتيجه‌گيري مي‌شود كه 80 درصد از اين تورم ناشي از سياست‌ها و رفتارهاي اقتصادي در داخل بوده. پس بايد ريشه‌يابي كنيم كه چرا در كنار تورم جهاني، تورم داخلي هم رشد يافته است؟

عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز تصريح كرد: نه تنها نظريه‌هاي مختلف اقتصادي حاكي از رابطه مستقيم رشد نقدينگي و رشد تورم است بلكه مدل‌هاي كمي و رياضي برپايه مطالعه عملكرد اقتصاد ايران نيز نشانگر رابطه مستقيم اين دو متغير با يكديگر است، بنابراين اگر تورم 23 درصد است، يعني حدود 5 درصد مربوط به تورم جهاني است ولي18 درصد آن مربوط به داخل است.

وي تصريح كرد:متاسفانه ايران از نظر نرخ تورم در بين 23 كشور منطقه در رتبه 23 قرار دارد. كشورهاي ديگر با آگاهي از اين امر روشن كه براي افزايش رشد اقتصادي، بايد رشد سرمايه‌گذاري را ايجاد كرد، نه ‌آن‌كه براي ايجاد رشد سرمايه‌گذاري، حجم پول را افزايش داد بلكه از طريق هدايت حجم پول موجود به سمت سرمايه‌گذاري اقدام نمود و براي اين كار بايد فضاي كسب و كار را بهبود بخشيد، توانسته‌اند موفقيت‌هايي را بدست آورند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: متاسفانه در چند سال گذشته به جاي بهبود فضاي كسب و كار در ايران شاهد بوديم كه با اتخاذ سياست‌‏هاي نسنجيده،‌فضاي كسب و كار كشور نه تنها بهبود نيافت، بلكه نامناسب‌تر شد. به طوري كه بر اساس آمارهاي رسمي، رتبه ايران در موضوع كسب و كار در بين كشورهاي ديگر از رتبه 131 در سال 2007 به 135 در سال 2008 عقب‌تر رفته‌است.

وي افزود: به دليل نامناسب بودن فضاي كسب و كار،‌سرمايه‌گذاري لازم در كشور انجام نشده،‌به طوري كه بر پايه آمارهاي رسمي به جاي رشد12.2 سرمايه‌گذاري سالانه كه در برنامه چهارم پيش‌بيني شده بود رشد سرمايه‌گذاري در سال 1386 فقط 6 درصد بوديعني حتي كم‌تر از رشد اقتصادي

روحاني تصريح كرد: در شرايطي كه اقتصاد با حجم قابل توجه 68 هزار ميليارد توماني نقدينگي در آغاز سال 84 مواجه بود در سايه انبساط پولي و مالي نامتناسب و عدم توجه به مسائل ابتدائي اقتصادي و برخلاف توصيه‌هاي مكرر اقتصاددانان و تعدادي از نمايندگان محترم مجلس هفتم نقدينگي با رشدهاي 39.4 در سال 85و 27.7 درصد در سال 86 حجم نقدينگي در سال 1387 را به 168هزار ميليارد تومان افزايش داد، يعني نزديك به 2.5برابر فقط طي سه سال.

وي ادامه داد: بر اساس گزارش‌‏هاي رسمي بانك مركزي اين افزايش نقدينگي و حجم پول، عمدتاً ناشي از افزايش پايه پولي و به دليل افزايش خالص دارايي‌هاي خارجي بانك مركزي بوده كه بنا به گزارش رسمي بانك مركزي با رشد 30 درصد بيشترين سهم را از بسط پايه پولي داشته است واين پديده به دليل برداشت از حساب ذخيره ارزي بيش از ظرفيت‌اقتصادي كشور شكل گرفت.

روحاني تصريح كرد: آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد كه متاسفانه طي سال‌هاي 84، 85 و 86 به ترتيب 11.8 ميليارد دلار،17.8 ميليارد دلار و16.8 ميليارد دلار جمعاً 46.4 ميليارد دلار از طريق متمم‌هاي بودجه از حساب ذخيره ارزي برداشت شده است.

وي افزود: اين برداشت‌ها كه بدون توجه به ظرفيت‌اقتصادي كشور،‌اهداف و احكام قانون برنامه چهارم توسعه و حتي برخلاف سياست‌هاي كلي برنامه چهارم كه توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شده است صورت گرفته نهايتاً موجب افزايش تورم، كاهش قدرت خريد اقشار كم‌درآمد و افزايش فاصله طبقاتي و دور شدن از اهداف عدالت شده است. هرچند كه دولت با انگيزه عدالتخواهي اين اقدامات را انجام داده باشد، ولي چون كارشناسي وجود نداشته، شاهد اين‌همه نابرابري در مقام عمل هستيم.

نماينده مقام معظم رهبري با بيان اينكه صرف داشتن هدف گسترش عدالت و تكرار شعار عدالت ما را به عدالت نمي‌رساند، اظهار داشت: همانطور كه از بهشت صحبت كردن و با دست بهشت را نشان دادن كسي را به بهشت نمي‌رساند بايد ديد كه آيا پاها هم به سمت بهشت حركت مي‌كند؟

روحاني افزود: مشفقانه به دولت پيشنهاد مي‌شود به جاي در پيش گرفتن سياست‌‏هاي پولي و مالي انبساطي و افزايش حجم بيش از پيش نقدينگي و تورم، با بهبود فضاي كسب وكار، ‌نقدينگي موجود را به سمت توليد هدايت نمايد كه امروزه، معيار توانايي دولت در تكرار شعار «توانايي» نيست. بلكه در هنر بهبود فضاي كسب و كار وافزايش رشد سرمايه‌گذاري است.

وي تصريح كرد: امروز ارزيابي توانايي قوه مجريه در چگونگي اجراي مطلوب بندهاي الف، ب و ج سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون انجام مي‌شود نه فقط توزيع سهام عدالت! كه تجربه نشان داده است،‌در شرايط كنوني اقتصاد، عدالت با اعمال و افزايش قدرت خريد طبقات كم درآمد شكل مي‌گيرد، كاري كه با بهبود فضاي كسب وكار، رشد سرمايه‌گذاري و توليد و نهايتاً كاهش تورم قابل تحقق خواهد بود.
 جمعه 5 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن