تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که ما را پس از مردنمان زیارت کند گویا ما را هنگام زنده بودنمان زیارت کرده است....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820338877




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد ايران در هفته اي كه گذشت


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: اقتصاد ايران در هفته اي كه گذشت


تهران-خبرگزاري ايسكانيوز:در هفته اي كه گذشت وقايع گوناگوني در اقتصاد ايران رخ داد كه مختصري از آن در بخش هاي گوناگون اقتصادي به شرح زير است.

به گزارش روز جمعه خبرنگار گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران " ايسكانيوز " در اين هفته به وقايع و اقدامات و تحولات جديد در اقتصاد كشور از نگاه ايسكانيوز به طور تفكيكي مي پردازيم .
***وقايع اقتصادي رخ داده در بخش نفت و انرژي
تشريح مزاياي استفاده از روش FRJ در پيشگيري از تشكيل رسوب در مخازن
در دنيا هر پايانه‌ي نفتي صادراتي بايد حداقل بتواند در صورتي كه امكان صادرات نفت خام وجود ندارد، تا 15 روز نفت توليدي را دريافت و ذخيره كند، زيرا به دلايل مختلف فني و جوي مانند ايجاد اشكال در اسكله يا بد بودن آب و هوا ممكن است صادرات نفت با مشكل مواجه شود.
گاهي اين زمان در پايانه‌هاي بزرگ و تخصصي دنيا تا 30 روز هم افزايش پيدا مي‌كند كه بدون صادرات، امكان دريافت و ذخيره‌سازي نفت وجود داشته باشد.
سهميه جديد بنزين در فصل پاييز براي خودروهاي شخصي ماهانه 120 ليتر،تاكسي‌هاي دوگانه سوز 200 ليتر، تاكسي‌هاي تك سوز 650 ليتر ، آژانس‌ها 400 ليتر بنزين و موتورسيكلت‌ها 36 ليتر خواهد بود.
در حالي سهميه هاي جديد با ميزان قبلي اعلام شد كه قرار بود با كاهش سهميه ها در دوره جديد روبرو باشيم اما اين موضوع با مخالفت سازمان حمل و نقل و مديريت سوخت با تحقيق هاي بيشتر به زمان ديگري موكول مي شود.
بيش از 503 هزار تن انواع محصولات در مرداد امسال در پتروشيمي بندر امام توليد شد كه در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته 4 درصد افزايش توليد داشته است
از ميان شركت هاي توليدي زيرمجموعه اين شركت، شركت فرآورش بندر امام با توليد بيش از 384 هزار تن انواع محصولات همچون اتان، پروپان، اتيلن، بنزين پيروليز، نفت كوره، بنزن، زايلن ها، رافينت، آروماتيك هاي سنگين و پارازايلين بيشترين عملكرد را به خود اختصاص داده است.
شركت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران- منطقه مركزي، اين مركز داراي 4 دستگاه توربين گازي Nouva pignone است كه جايگزين توربين‌هاي I.R شده‌ و توربين‌هاي سولار به عنوان توربين‌هاي پشتيبان در نظر گرفته شده‌اند.
از 3 دستگاه توربين سولار اين مركز، يك‌دستگاه براي پشتيباني فرآورده و دو دستگاه ديگر براي انتقال نفت‌خام انتخاب شده‌اند.
عمليات ترميم پايه‌هاي بتوني خط 33 كيلوولت تلمبه‌خانه شهيد زنگنه كه در اثر طوفان هفته گذشته در شمال خوزستان تخريب شده بود در كمتر از 24 ساعت انجام شد.
پروژه تعويض دو خط لوله 10 و 16 اينچ انتقال نفت‌خام و فرآورده هركدام به طول 8400 متر حدفاصل حسن‌آباد- تأسيسات ري توسط مديريت مهندسي و اجراي طرح‌هاي شركت انجام شده و مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
محققان گروه محيط زيست پژوهشكده حفاظت صنعتي و محيط زيست پژوهشگاه صنعت نفت با همكاري مسئولان پالايشگاه گاز سرخون موفق شدند با نور خورشيد و غشاها، آب خروجي فاضلاب‌هاي صنعتي را تصفيه كنند
با شرايط جغرافيايي پمپ بنزينها،دو نازله كردن پمپ ها با وضعيت كنوني جايگاه ها، تاثير گذار نيست و بايد از پايه جايگاه ها را براي اين موضوع آماده كرد.
با استناد آخرين نتايج حاصله از نمونه برداري هايي كه توسط شركت آزمون صنعت سبز انجام شده است؛ پتروشيمي خراسان بعنوان صنعت پاك معرفي شد واين مجتمع پتروشيمي هيچگونه آلودگي زيست محيطي ندارد.
مذاكرات گروه كارشناسان عمان و پاكستان براي پيگيري موضوع صادرات گاز ايران به اين دو كشور هفته آينده در تهران برگزار مي شود.
ميزان مصرف متوسط روزانه بنزين موتور در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل با 2/99 درصد كاهش به 55ميليون يك هزار ليتر رسيد.
همچنين ميزان متوسط مصرف روزانه گاز مايع نسبت به مدت مشابه سال قبل با كاهش 97/20 درصدي به9/4 هزار تن در روز رسيد اما اين در حالي است كه ميزان مصرف ساببنزين در تهران به 3/86 ميليون ليتر در روز رسيد كه متوسط مصرف آن 12 ميليون ليتر بوده است.
و اما در خصوص انرژي برق ،تاكنون بالغ بر 350 مگاوات قرارداد خريد برق با بخش خصوصي مبادله شده است كه متاسفانه هنوز اين قراردادها به مراحل اجرايي نرسيده است.
بانك جهاني اعلام كرده است كه ايران از نظر توليد برق اولين توليد كننده در خاورميانه و آفريقاي شمالي است، اما اين بانك رتبه نخست در هدر دادن انرژي را نيز به ايران اختصاص داده است.
با تلاش هاي شبانه روزي دست اندركاران در كمتر از يك هفته، دو واحد نيروگاهي هر كدام با ظرفيت 159 مگاوات بهره برداري شدكه اين واحد چهارم نيروگاه اردبيل و واحد چهارم نيروگاه تخصصي عسلويه به عنوان طرح هايي است كه با شبكه سراسري برق كشور سنكرون شده است.
در خصوص ساخت 20 سد زيرزميني هيچ طرحي به مجلس ارائه نشده است تا براي اعتبار مورد نياز آن تصمميم گيري شود.
وقتي جايگاهي دو نازله شود مي بايستي فاصله بين سكوها نيز در آن تغيير كند تا عملا دو نازله شدن آن فايده داشته باشد و گرنه همان مشكلات قديمي اتفاق مي افتد و كمكي به كاهش ترافيك جايگاه ها نمي كند.
***وقايع اقتصادي رخ داده در بخش بازرگاني
قوانين و مقرراتي كه از اجراي مصوبات قانون سياست‌هاي اصل 44 منتج مي‌شود، جنبه عملياتي پيدا كند و بخش تعاون را در رسيدن به حداقل سهم 25 درصدي در اقتصاد ياري دهد.
تشكيل شوراي سياستگذاري اجراي سياست‌هاي اصل 44 را در شناسايي ظرفيت‌هاي بخش تعاون موثر است و يكي از آسيب‌هايي كه بعضا در مصوبات قانوني مشاهده مي‌شود، نبود نظارت دقيق بر اجراي مصوبات است و در كنار آن نمايندگاني از دستگاه‌هاي اجرايي كه بتوانند بر سونوشت اين قوانين و مصوبات اثر بگذارند، وجود ندارد.
به منظور شفاف سازي در مبادلات اقتصادي و ايجاد نظم و انضباط در نظام اقتصادي كشور ، تمامي شركت ها صاحب كد اقتصادي شدند.
دومين نشست كارگروه خوشه‌هاي صادرات‌گرا با تاكيد بر تدوين بسته حمايتي براي توسعه خوشه‌هاي صادرات‌گرا برگزار شد.
اين بسته در راستاي عملياتي كردن تصويب‌نامه كميسيون اقتصاد در خصوص خوشه‌هاي صادراتي تدوين مي شود و اساس آن تخصيص منابع مالي به خوشه‌هايي است كه داراي اولويت صادراتي هستند.
تا پايان سال جاري، بافندگان فرش دستباف واجد شرايط بيمه تامين اجتماعي مي شوند.
اين طرح به موافقت معاونت راهبردي و تامين اجتماعي درآمده و بودجه آن تعيين شده است.
نمايندگان دستگاه هاي اجرايي بايد تا ششم مهر ماه مدارك شاغلان و بازنشستگان را به شركت تعاوني عدالت شهرستاني تحويل دهند.
ازشاغلان و بازنشستگان وزارتخانه ها، سازمان ها، ادارات دولتي، دانشگاه ها و نيروهاي مسلح ساكن استان تهران دعوت به عمل مي آيد، جهت تسريع و تسهيل ثبت نام در شركت تعاوني عدالت شهرستاني و بهره مندي از سود سهام عدالت عملكرد سال 1386، ضمن مراجعه به دستگاه به محل خدمت و دريافت دعوتنامه هاي سهام عدالت، مدارك خود و افراد تحت تكفل را حداكثر تا ششم مهرماه به نماينده دستگاه محل خدمت تحويل دهند.
راه اندازي اتاق بازرگاني مستقل در مناطق آزاد قشم، كيش و چابهار از درگر اقدامات جديد در اين هفته بود .
هدف از تاسيس اتاق مستقل در مناطق آزاد ، تسهيل امور تجارت و تقويت حضور بخش خصوصي در بخشهاي سرمايه گذاري و توسعه تجارت در مناطق آزاد كشور است.
با وجود گذشت يكسال از عرضه مرغ بسته بندي توسط واحدهاي صنفي سطح شهر و به تعويق افتادن اجراي اين طرح هنوز واحدهاي صنفي قادر به توزيع مرغ بسته بندي نيستند.
در اجراي تفاهمنامه بين صندوق تعاون كشور با سازمان بنادر و دريانوردي، اين موسسه جهت ساخت و خريد شناور آذرخش 901 مبلغي بالغ بر 4 ميليارد و 320 ميليون ريال تسهيلات اعتباري با نرخ سود 12 درصد در اختيار شركت تعاوني قايقرانان قشم قرار داد.
عليرغم صادرات 25 ميليون دلاري در سال گذشته واردات مبلمان پنج برابر بيشتر از صادرات آن بوده است.
با توجه به اجراي سياستهاي جديد و بسته شدن راه هاي جذب نيروي كار در بخش دولتي ،مي توان اقتصاد بيمار را با بسترسازي فعاليت تعاوني ها درمان كرد.
پي اعلام سازمان دامپزشكي در خصوص اجرايي شدن طرح بسته بندي مرغ ،واحدهاي صنفي توزيع مرغ بسته بندي شناسه دار را حمايت مي كنند.
در راستاي اجراي طرح نظارتي ويژه ماه مبارك رمضان و بازگشايي مدارس و براساس برنامه ها تدوين شده مبني بر تشديد بازرسي و تسريع در رسيدگي به تخلفات، بازرسي از واحدهاي اقتصادي در يك ركورد جديد از 10 هزار مورد در روز فراتر رفت.
***وقايع اقتصادي رخ داده در بخش صنعت
جشنواره برزگ پيش فروش و فروش فوري انواع محصولات ايران خودرو به مناسبت عيد فطر به زودي آغاز مي شود.
19 مدل محصول با تنوع گوناگون درسبد فروش محصولات ايران خودرو قرار دارد.
به زودي اولين محموله ون هاي آمريكايي از كشور چين وارد ايران شده و در اختيار دستگاه هاي دولتي قرار مي گيرد.
اين خودروها داراي كيفيتي بالا با تكنولوژي آمريكا هستند و نمونه هاي آن از چين وارد شده و به زودي در تعداد بالا به كشور وارد خواهد شد و در اختيار دستگاه هاي دولتي قرار مي گيرد.
وزارت صنايع و معادن جمهورى اسلامى ايران و وزارت معدن و نفت جمهورى اكوادور به منظور توسعه و تحكيم روابط دو جانبه بين‌المللى، يادداشت تفاهم زمين‌شناسى و معدن امضا كردند.
در راستاى تحكيم و تقويت پيوندهاى دوستى و اتحاد بين دو طرف و اتخاذ مواضع مشترك و به منظور آغاز مشاركت در چارچوب روابط دوجانبه و عملى نمودن زمينه‌هاى همكارى در بخش معادن و زمين‌شناسى يادداشت تفاهم همكارى زمين‌شناسى و معدنى ايران و اكوادور امضاء شد.
به منظور حمايت از سرمايه گذاري در اين منطقه محروم، براي همه واحدهاي صنعتي و معدني كه ماشين آلات و دستگاه هاي خطوط توليد آنها ضرورتا از خارج كشور تهيه شود، معافيت گمركي اعمال مي شود.
فروش محصولات فولادي توسط كارخانه هاي دولتي توليد كننده فولاد زير قيمت فولاد در بازار "دامپينگ"، اصلي ترين عامل ركود بازار فولاد است.
دولت طي دستوري به كارخانه هاي دولتي از آنها خواسته است فولاد توليدي خود را به قيمت كمتر بفروشند، اين درحالي است كه دلالان با خريد فولاد و فروش اين محصولات سود سرشاري به جيب مي زنند و مصرف كنندگان هيچ نفعي از اين سياست نمي برند.
گروه صنعتي ايران خودرو در هشتمن نمايشگاه بين المللي آلماتي قزاقستان شركت مي كند.
در اين نمايشگاه كه هر ساله در قزاقستان برگزار مي شود خودروسازان معتبر جهان از قبيل جنرال موتور ، مرسدس بنز ، تويوتا و ساير شركت هاي برجسته خودروسازي شركت مي كنند.
گروه صنعتي ايران خودرو نيز در اين نمايشگاه محصولاتي از قبيل پژو 206 هاچ بك ، سمند و پارس را در معرض ديد عموم قرار مي دهد.
***وقايع اقتصادي رخ داده در بخش راه و ترابري
قطارهاي مسافري سراسر كشور بدون تغيير در برنامه حركت طبق ساعت رسمي كشور حركت مي‌كنند.
با توجه به تغيير ساعت رسمي كشور ، تغييري در ساعت و برنامه حركت قطارهاي مسافري ايجاد نخواهد شد.
در سال جاري با كاهش و منطقي كردن هزينه‌ها با توجه به هدف افزايش جابه‌جايي حدود 3 ميليون نفر نسبت به گذشته، بايد وابستگي به يارانه‌هاي دولتي را كاهش دهيم.
براي رسيدن به اين اهداف و خدمت‌رساني مطلوب‌تر به هموطنان، رضايت كاركنان بايد يكي از مهمترين تفكرات و برنامه‌هاي مديران باشد.
پس از اخذ مجوز اجراي طرح توسعه فرودگاه مشهد، اعتبار اين طرح به صورت فاينانس تامين خواهد شد.
اعتبار پيش بيني شده جهت تامين تجهيزات و ايمني 25 فرودگاه كشور، در سال جاري 25 ميليارد تومان است.
از محل مديريت مصرف سوخت 200 ميليارد تومان به معاونت ساخت و توسعه شبكه راه هاي كشور اختصاص يافت.
با در دست ساخت بودن شش هزار و 200 كيلومتر از راه هاي كشور ،بهره برداري از يك هزار و 210 كيلومتر در سال جاري هدف گذاري شده است.
اعتبار مورد نياز جهت رسيدن به هدف تعيين شده 830 ميليارد تومان است و در صورت تامين اعتبار پروژه هاي نيمه تمام راهي در نيمه دوم سال به بهره برداري خواهد رسيد.
ساليانه حداقل يك هزار و 200 ميليارد تومان در زمينه توليد آسفالت در كشور هزينه مي شود.
كمتر از 10 درصد امور جابه جايي به وسيله حمل و نقل ريلي و هوايي در كشور صورت مي گيرد كه نشان دهنده اهميت جاده ها در كشور است.
وي تلفات جاده اي را در سال 30 هزار نفر خواند و گفت: بر اساس برآورد ساليان و مصرف قير امسال در تهران 200 ميليارد تومان در زمينه توليد آسفالت هزينه خواهد شد.
***وقايع اقتصادي رخ داده در بخش بانك وبيمه و بورس
رييس‌كل سابق بانك مركزي ـ چند روز پيش از بركناري (28 شهريور 1387) در نامه‌اي به رييس‌جمهور به بررسي وضعيت اقتصاد كشور و مشكلات نظام بانكي پرداخته و با اظهار گله از اجرا نشدن برنامه‌هايش ارائه گزارشي از وضعيت اقتصاد كشور به مسئولان نظام را به معناي پايان دوران همكاري‌اش در بانك مركزي عنوان كرده است.
هر چند گزارش‌هاي تهيه شده از وضعيت اقتصاد كشور با همفكري و مشورت صاحب‌نظران تهيه و روش‌هاي علمي و تجربي و شناخت واقع بينانه از وضعيت موجود و نگاه آينده‌نگر به تصميمات در آنها ملاحظه شده و مي‌تواند راهگشاي مشكلات باشد، اما مقبول واقع نشده و نمي‌شود و با علم و اطلاع از اينكه ارسال آن گزارش به معني پايان دوران همكاري‌اش در بانك مركزي خواهد بود، تنها راه باقيمانده را همين امر دانسته است. طرح عمليات نجات سيستم بانكي 2) گزارش مربوط به نرخ ارز 3) دو گزارش در خصوص ارز مصرفي دولتي در سال 1386 قابل ذكر است.
يك نيروگاه گازي پنج هزار مگاواتي و همچنين راه اندازي يك كارخانه ذوب آلومينيوم به ظرفيت سالانه يك ميليون تن در منطقه چابهار شد.
حجم سرمايه گذاري در اين دو پروژه را 10 ميليارد وبا توجه به اين كه اين نيروگاه عظيم برق زيادي را توليد خواهد كرد تلاش مي شود علاوه بر بهره گيري از اين ظرفيت در صنايع منطقه آزاد چابهارو شهرهاي شرق كشور مازاد توليد انرژي به كشورهاي مسلمان همسايه پاكستان و افغانستان صادر شود.
در حالي كه سرمايه گذاري هنگفتي در بحث بانكداري الكترونيك صورت گرفته اما سيستم خودپردازهاي كشور هنوز قابل اتكا نيستند.
شركت چاپ و نشر بانك ملي در مرداد ماه امسال، بالغ بر 100 ميليون برگ اوراق بهادار به دست چاپ سپرد.
در اين ماه همچنين بيش از 10 ميليون جلد انواع دسته چك و دفترچه بانكي به همراه حدود 270 هزار جلد دسته چك شخصي سازي شده توسط اين شركت توليد شد.
بانك پاسارگاد قصد دارد به مناسبت فرا رسيدن عيد سعيد فطر به قيد قرعه به 1000 نفر از سپرده گذاران خود ، مدال يادبود پاسارگاد هديه دهد.
بانك پاسارگاد قصد دارد به مناسبت فرارسيدن عيد سعيد فطر به 1000 نفر از مشتريان خود كه در اين بانك داراي حساب باشند، به قيد قرعه مدال يادبود پاسارگاد را هديه دهد.
اگر وام 30 ميليوني ساخت به سهولت در اختيار انبوه سازان قرار گيرد دست آنها را براي ساخت و ساز اصولي باز گذاشته و اين گروه را به توليد بيشتر تشويق مي كنند.
آنچه كه به گوش مي رسد اين است كه در فرايند گرفتن اين وام قرار به يك سپرده گذاري است اين كار صحيح نبوده و اصلا روانيست كه يك انبوه ساز قبل از شروع كار و پيش از حصول اطمينان از آينده كار پروژه خود را گرو بگذارد.
***وقايع اقتصادي رخ داده در بخش مسكن
تعداد خانوار در سال 85، 517 ميليون خانوار بوده و تعداد واحد مسكوني موجود در كشور 16 ميليون بوده يعني در اين زمينه يك و نيم ميليون خانوار كمبود وجود داشته است.
رشد جمعيت از سال 75 تا 85، 5/1 درصد بوده اما رشد تشكيل خانوار 6/3 بوده است و در كشوري كه سالانه 820 هزار ازدواج اتفاق مي افتد به 820 هزار خانه نياز است.
فراز و نشست بهاي مسكن و ركود ايجاد شده در اين بازار سبب شد تا به جريان انداختن مقاوم سازي ساختمانها به فراموشي سپرده شود.
شهرداري سال گذشته برنامه هايي را براي مقاوم سازي طراحي كرد ،كه در مرحله اجرا جدي گرفته نشد و اهداف طرح به فراموشي سپرده شد.
صدور پروانه هاي ساختماني در مرداد امسال 5/13 درصد كاهش يافت.
اگر با اين شرايط وارد چرخه ركود توليد شويم حتما در دوره بعدي قيمت ها افزايش مي يابد. علائم ركود بازار مسكن خود را در ركود معاملات نشان داده است ولي هنوز ارقام رسمي در اين رابطه منتشر نشده و همه احساس كرده اند كه معاملات راكد است.
با وجود گراني نرخ واحدهاي مسكوني در حال حاضر،وام 30 ميليوني خريد مسكن،هيچ دردي از اقشار كم درآمد جامعه درمان نمي كند.
و ام 25 ميليوني مسكن هم اقشار كم درآمد را خانه دار نمي كند.
تسهيلات خريد با حجم ناچيز كنوني غير از رونق بازار دلالي و افزايش قيمت مسكن ، هيچ تاثيري برخانه دار شدن مردم ندارد.
اين تسهيلات از نگاه سازندگان و انبوه سازان بسيار مفيد بوده و با بالابردن قيمت ها آنها را منتفع مي سازد.
***وقايع اقتصادي رخ داده دربخش كشاورزي
برداشت پسته از باغات استان اصفهان آغاز شد . وسعت زيركشت باغ‌هاي بارده پسته استان اصفهان را سه هزار و 405 هكتار است پيش‌بيني مي‌شود امسال حدود چهار هزار و 455 تن پسته از باغ‌هاي استان اصفهان برداشته شده است. محصولات به‌ترتيب در شهرستان‌هاي آران و بيدگل لرستان و كاشان توليد مي‌شوند و شامل كله قوچي، احمد آقايي،‌ اوحدي، اكبري و فندقي مهم‌ترين ارقام پسته‌هاي توليدي اين استان هستند.
كاهش حق بيمه‌هاي سهم كشاورز در30 محصول زراعي و باغي اعلام شد .
توسعه بيمه محصولات كشاورزي در سال زراعي 88-87 در سال زراعي جديد براي بيمه تمام زيربخش‌هاي كشاورزي برنامه‌ريزي شده است و سطوح برنامه‌اي صندوق بيمه‌ي مصولات كشاروزي در تمام اين زيربخش‌ها افزايش را نشان مي‌دهد.
با اشاره به اينكه دولت براي سال زراعي جديد مبلغ مناسبي را براي كمك به حق بيمه در اختيار صندوق بيمه محصولات كشاورزي قرار داده است، براي سال آتي بيش از250ميليارد تومان در اختيار اين صندوق قرار گرفته است كه اين رقم نسبت به سال گذشته كه رقم 182 ميليارد تومان بود، افزايش قابل توجهي يافته است، بنابراين اين وضعيت باعث شده علاوه بر توسعه سطح عمليات بيمه مطلوبيت حق بيمه را نيز داشته باشيم.
كاهش30 درصدي توليد گل و گياه در ماه رمضان وپيش‌بيني تـولـيـد 2 ميليارد شــاخـه گــل تا پايان سال شده است. اعتقادات ديني كشور هيچ منافاتي براي مصرف گل در كشور ندارد ولي متاسفانه در اين زمينه فرهنگ‌سازي مناسبي صورت نگرفته است و در چنين ايامي 80 درصد توليدكنندگان متضرر مي‌شوند.
همچنين با اشاره به اينكه در سال 85، حدود دو ميليارد شاخه گل در كشور برداشت شد، درسال 86 به واسطه سرما و خسارات سرمازدگي اين ميزان توليد با 200 تا 300 ميليون كاهش مواجه شد و امسال نيز پيش‌بيني مي‌شود نسبت به سال 85، 100 تا 200 ميليون شاخه گل كمتر توليد شود.
***وقايع اقتصادي رخ داده درنرخهاي طلا ،ارز و نرخ ساير كالاها
كاهش 15 درصدي نرخ ميوه در ميدان اصلي و افزايش 10 درصدي قيمت ميوه در سطح شهر حاكي از آن است كه تفاوت قيمت مغازه داران سطح شهر با ميادين مركزي ناشي از عدم كنترل دقيق است و دلالان بهانه اي بيش نيستندومشخص نيست اين روند تا چه زماني ادامه خواهد يافت.
اين در حالي است كه نرخ ها با فاكتور و كنترل دقيق از ميدان اصلي تره بار به مغازه داران داده مي شود و اين نرخها هرروزه توسط وزارت بازرگاني به دفاتري كه در سطح ميادين مستقر مي باشند ، اعلام مي شود.
فروش برنج با آغاز مهرماه از دست كشاورزان خارج شده و به دست دلالان مي افتد كه به دنبال آن شاهد افزايش قيمت برنج در دو ماه آينده خواهيم بود.
در حال حاضر برنج توسط كشاورزان با نرخ ثابتي به فروش مي رسد كه از پايان شهريور بازار برنج ديگر در دست دلالان است و سازمان حمايت ازمصرف كننده بايد بر قيمت آن كنترل داشته باشد.
هم اكنون نرخ برنج هيچ افزايشي نداشته و حتي نسبت به نرخ ساير اقلام مي توان گفت كه ثبات نرخ برنج همان كاهش قيمت است.
اين روزها نرخ هر انس طلا در نابساماني بسر مي برد و در نتيجه آن تغيرات نرخ گريبان مسكوكات داخل كشور شده است.
تغييرات نرخ هر گرم طلا و مسكوكات داخل كشور در نتيجه تحولات نرخ هر انس طلا در بازار هاي جهاني است.
در هفته گذشته شاهد كاهش قيمت هر انس طلا در بازار جهاني بوديم ،كه در اين روزها به دليل كاهش نرخ نفت ،قيمت هر انس طلا افزايش يافته است.///120
 جمعه 5 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 574]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن