تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816341732




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برگزاري همايش بقاع متبركه در روز «نقش رسانه ها»


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: برگزاري همايش بقاع متبركه در روز «نقش رسانه ها»


سرمايه: نمي دانم تا به حال چندصد بار به ساختمان ميراث فرهنگي در خيابان آزادي نبش زنجان مراجعه داشته ام اما هيچ وقت متوجه همسايگي سازمان آتش نشاني با اين سازمان نشده بودم اما اين بار بيلبوردهاي تبليغاتي بزرگي كه به مناسبت روز آتش نشاني- 7 مهر- سر در آن نصب شده بود نگاهم را متوقف كرد، موضوع برايم جالب تر شد چرا كه ششم مهر مصادف با روز جهاني جهانگردي است. اين دو سازمان روز هاي گراميداشت شان هم باهم همسايه اند اما تفاوت در خور توجه اين است كه هيچ نشاني از روز جهاني جهانگردي در ورودي ساختمان اصلي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري وجود نداشت،

البته هنگامي كه در نشست خبري روز سه شنبه كه به منظور اعلام برنامه هاي هفته گردشگري در آمفي تئاتر اين سازمان تشكيل شده بود از معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در اين خصوص سوال شد كه وي در پاسخ گفت: «از صبح جمعه (پنجم مهرماه) تبليغات محيطي و توزيع اقلام مختلف تبليغاتي در سطح شهرها آغاز مي شود. با همكاري شهرداري، تلويزيون هاي شهري در اين هفته تيزرهايي را درباره گردشگري پخش خواهند كرد و بيلبوردهايي در سطح شهر نصب خواهد شد.»
28 سال است كه كشورهاي عضو سازمان جهاني جهانگردي در اين روز با اجراي برنامه هاي ويژه اي اين رويداد مهم را گرامي مي دارند اما طي دو سال گذشته در ايران سنت شكني شده و به جاي يك روز ،هفته جهانگردي برگزار مي شود.
فلسفه وجودي اين روز در سومين نشست مجمع عمومي سازمان جهاني گردشگري در سپتامبر 1979 در تورمولينوس اسپانيا شكل گرفت. در اين روز تصميم گرفته شد در آغاز سال 1980 روزي به عنوان روز جهاني گردشگري در نظر گرفته شود. اين روز هر ساله در 27 سپتامبر-ششم مهر- با رويدادهاي مناسبي گرامي داشته مي شود كه مضمون آن در مجمع عمومي و بنا به توصيه شوراي اجرايي سازمان جهاني گردشگري مشخص مي شود. اين روز منتخب مصادف با نقطه عطف مهمي در تاريخ گردشگري جهاني يعني سالگرد تصويب مصوبات سازمان جهاني گردشگري در تاريخ 27 سپتامبر سال 1970 است.
اگرچه شعار اين روز از سوي سازمان جهاني جهانگردي اعلام مي شود اما مسوولان كشورمان براي هر روز در اين هفته نامي را برگزيده اند كه بيشتر اين نامگذاري ها با برنامه هاي تدارك ديده شده در آن روز هيچ مناسبتي ندارد به طوري كه دومين روز هفته گردشگري با عنوان «نقش رسانه در فرهنگ سازي سفر» نامگذاري شده است اما برنامه هاي اعلام شده در اين روز عبارت است از برگزاري تور تهرانگردي، افتتاح سايت مركز گردشگري دانشجويان ايران به زبان عربي و انگليسي و برگزاري همايش بقاع متبركه در استان خراسان رضوي.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در اين نشست خبري در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگارن در اين خصوص گفت: «اتفاقاً روزها با هماهنگي و با تناسب خاصي با برنامه ها نام گذاري شده اند و برنامه هاي متناسب با اين روزها در استان ها برپا مي شود.»
ملك زاده همچنين در پاسخ به انتقاد خبرنگاري مبني بر اينكه رسانه ها و نقش آنها براي فرهنگ سازي در حوزه گردشگري ناديده گرفته شده اند و با چنين روندي فاتحه رسانه ها را در هفته گردشگري خوانده ايد و هيچ جايي براي آنها قائل نشده ايد، اظهار داشت: «به خاطر احترام خاصي كه به جامعه خبرنگاران و رسانه ها داريم، يك روز را به اين نام اختصاص داده ايم اما رسانه ها بايد خودشان براي انعكاس محصولات گردشگري و توزيع سفر به خوبي فعاليت و نقش واقعي خود را ايفا كنند. اطلاع رساني وظيفه ذاتي خبرنگاران است بنابراين تلاش كنيد كه از الفاظ درستي استفاده كنيد.» از سوي ديگر در سايت سازمان جهاني جهانگردي در خصوص انتخاب شعار واحد براي كشورهاي عضو در خصوص توسعه جهانگردي آمده است: «رسم نامگذاري روزهاي جهاني اقدامي شايع است كه در بين دولت ها، بخش هاي خصوصي و كلاً دولتي تاكيد شده و از ويژگي هاي مهم فعالان سازمان هاي بين دولت هاست. مثال هر ساله سازمان هايي كه به سيستم سازمان ملل تعلق دارند روزهاي جهاني اختصاص يافته به سازمان ملل همچون روز جهاني صلح، حقوق بشر، سلامت، مبارزه با بي سوادي، محيط زيست، زن، كودك، همكاري براي توسعه، هواشناسي و مخابرات را گرامي مي دارند. همچنين هدف اصلي از روز جهاني گردشگري بالا بردن آگاهي جامعه بين المللي درباره اهميت گردشگري و ارزش هاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي آن است.»
بنا براين انتظار مي رود مسوولان كشورمان نيز برگزاري مراسم در اين روز يا هفته را با توجه به آنچه تعيين شده در نظر بگيرند. اما ملك زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار «سرمايه» در خصوص بودجه تعيين شده براي ستاد گراميداشت هفته جهانگردي گفت: «بودجه اين ستاد بسيار ناچيز است و اگر آن را نگويم بهتر است، فقط بدانيد كه تمام برنامه هاي پيش بيني شده با همكاري نمايندگان بخش خصوصي صورت گرفته اند و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حتي يك ريال هم براي برگزاري همايش هاي پيش بيني شده هزينه نكرده است و از آنجا كه بودجه معاونت گردشگري سازمان فقط 350 ميليون تومان براي يك سال است، امكان حضور مالي مستقيم سازمان وجود ندارد.»
وي همچنين در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص اقدامات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي تحقق شعار سال گذشته روز جهاني جهانگردي با عنوان گردشگري درها روي زنان مي گشايد،گفت: «امسال براي تحقق شعار اين روز كه تغييرات آب وهوايي و گردشگري است، يك روز را به برگزاري همايش علمي اختصاص داده ايم. براي سال گذشته نيز برنامه هايي را انجام داديم و يكي از دفاتر خدمات مسافرتي تورهايي را براي برخي زنان نخبه و فعال برگزار كرد. من اعلام مي كنم كه از هر فعاليتي در اين حوزه حمايت مي كنيم.»
شعار سال 2008
واكنش گردشگري به تغيير جوي
تغييرات جوي چالشي جهاني است و جامعه بين المللي موافقت كرده در راستاي تعهدات خود به منظور دستيابي به اهداف توسعه هزاره واكنشي مناسب به اين معضل نشان دهد. گردشگري هماهنگ با ساير بخش ها نقش خود را در چالش جهاني به تغييرات جوي ايفا خواهد كرد. ما مسووليتي خاص و فرصتي ويژه در اختيار داريم و در كشورهاي فقيرتر و اقتصادهاي نوظهور گردشگري يكي از صادرات مهم خدماتي با قابليت رقابت بالاست. همچنين گردشگري ابزاري تاييد شده در مبارزه با فقر در جهان است و جهت سرمايه گذاري در اين بخش بايد به الگوهاي رشد قابل اعتماد دست يافت.
سازمان جهاني گردشگري در سال 2007 به طور فعال در كمك به بخش گردشگري مشاركت داشت: اين سازمان در اين سال ارتباط بين تغييرات جوي و گردشگري را ارزيابي كرد. اين ارزيابي از طريق گزارشي علمي در زمينه اقتصاد، تاثيرات عملي و بازار همچنين چالش ها و فرصت ها صورت گرفت. با توجه به ارزيابي فعالان متعدد و توصيه هاي مطرح شده در چارچوب بيانيه داووس الگوهاي معنادار در واكنش به اين تغييرات در نظرگرفته شد. اين بيانيه ( كه با تصميمات وزرا در نشست لندن و كارتاجنا منسجم تر شد) دستورالعمل هايي را براي تغيير در بخش گردشگري تشريح كرد و از فعالان اين بخش خواست نقشه راهي را براي كاستن انتشار دي اكسيدكربن در طولاني مدت طراحي كنند كه همزمان با برنامه هاي فوري، مشخص و عملي از واكنش جهاني حمايت كند و هماهنگ با تعهدات اهداف توسعه هزاره باشد.
سازمان جهاني گردشگري در بيانيه واكنش جهاني مشاركت داشت. اين بيانيه از بخش گردشگري- همراه با ساير بخش هاي اقتصادي- تا نشست تغييرات جوي سازمان ملل در بالي اندونزي را در برمي گرفت و همچنين سيستم گسترده نقشه راه بان كي مون دبيركل سازمان ملل از انطباق، ادغام، فناوري و تامين مالي حمايت مي كرد.
در سال 2008 تاكيد سازمان جهاني گردشگري بر محورهاي زير است: افزايش آگاهي درباره چارچوب بيانيه داووس و ترغيب تحقق آن توسط تمام فعالان از اهداف سال جاري است.
به عنوان اولين گام، مجمع سازمان جهاني گردشگري شعار روز جهاني گردشگري در سال 2008 را «واكنش گردشگري به تغييرات جوي» تعيين كرد و اين سازمان و همچنين اعضاي آن طي سال جاري تلاش مي كنند فعاليت هاي خود را حول اين مضمون متمركز كنند.
همايش تغييرات محيطي
توسعه گردشگري و كاهش فقر
اما تنها برنامه همسو با شعار سال 2008 در كشورمان برگزاري همايش تغييرات محيطي، توسعه گردشگري و كاهش فقر است كه 15 مهرماه توسط دانشكده مديريت و حسابداري دانشگاه علامه طباطبايي تهران تدوين شده است.
دبير علمي اين همايش در اين خصوص گفت: «اين همايش با توجه
به شعار سال جاري سازمان جهاني جهانگردي با عنوان گردشگري و رويارويي با چالش هاي تغييرات زيست محيطي برگزار مي شود.»
حميد ضرغام اظهار داشت: «گروه آموزشي مديريت جهانگردي دانشگاه علامه طباطبايي به منظور هماهنگي با اهداف سازمان جهاني جهانگردي و با هدف بررسي راهكارهاي اجرايي كاهش فقر از طريق توسعه گردشگري اين همايش را برگزار مي كند.» وي تصريح كرد: «بزرگداشت روز جهاني جهانگردي، استحكام روابط متقابل و همكاري هاي تخصصي بين بخش هاي دولتي، خصوصي و دانشگاه در قلمرو صنعت گردشگري از ديگر اهداف برپايي اين همايش است.» ضرغام گفت: «اين همايش در محورهاي تغييرات آب و هوايي و گونه شناسي گردشگري، برنامه ريزي و توسعه مقصدهاي گردشگري ، الگوهاي مناسب بازاريابي براي گردشگري ايران، تغييرات فصل و توسعه گردشگري،گردشگري كاهش فقر و محروميت و گردشگري عامل توسعه و اشتغال برگزار مي شود.»
به گفته وي تاكنون 28 مقاله علمي از سوي اساتيد دانشگاه و متخصصان فعال حوزه گردشگري به اين همايش ارسال شده كه از اين ميان 10 مقاله برتر براي ارائه در همايش انتخاب مي شود.
دكتر ركن الدين افتخاري، دكتر محمدحسين ايماني خوشخو، دكتر احمد روستا، دكتر شمس الدين زاهدي و دكتر طه هاشمي از اعضاي شوراي علمي اين همايش هستند.
 پنجشنبه 4 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 275]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن