تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805434403




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانش - جوشش بيكران هستي


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: دانش - جوشش بيكران هستي


دانش - جوشش بيكران هستي

پري گيلاني:زيست‌شناسان دريايي صدها گونه جديد و كمياب را حين جست‌وجو در آب‌هاي اطراف دو جزيره دور افتاده و يك مجموعه آبسنگي (Reet) در نزديكي سواحل شمال غربي استراليا كشف كرده‌اند. دانشمندان در آب‌هاي اطراف جزاير «هرون» و «ليزارد» واقع در گريت باريرريف در نزديكي سواحل شمال شرقي و آب‌هاي اطراف آب‌سنگ 170 مايلي نيگالو در نزديكي سواحل غربي مشغول كندوكار بودند كه با انبوهي از گونه‌هاي عجيب و غريب مواجه شدند. در بين يافته‌هاي آنها تقريبا 130 گونه جديد از مرجان‌هاي نرم، چندين‌گونه ميگو‌مانند توصيف نشده با چنگال‌هايي كه از بدن‌شان بزرگ‌تر است، و ده‌ها سخت‌پوست ريزجثه ديده مي‌شود.

علاوه بر اينها در حدود 100 جاندار كوچك با نام كلي «جورپايان» (isopod) پيدا كرده‌اند. كه از قرار معلوم تا پيش از اين دنياي علم از آنها بي‌خبر بوده است. بعضي از اين جورپايان انگل‌اند و به درون دهان ماهي‌ها نقب مي‌زنند و زبان آنها را ذره‌ذره مي‌خورند و در نهايت خودشان جاي زبان ماهي بخت برگشته را مي‌گيرند. جزاير هرون و ليزارد، سايت‌هاي غواصي شناخته شده‌اي هستند كه گردشگران بسياري از آنها بازديد مي‌كنند و با اينكه هر دو داراي ايستگاه‌هاي پژوهشي علمي باسابقه‌اند اما حفاظت‌گرايان چيزي زيادي درباره تنوع زيستي جانوراني كه در اطراف اين آب‌ها زندگي مي‌كنند، نمي‌دانند.
دكتر ايان پوينر (I.poiner)، مدير اجرايي انيستيتو علوم دريايي استراليا كه رهبري اين پژوهش را برعهده داشته، مي‌گويد كه خطرهاي بسياري از اسيدي شدن اقيانوس‌ها، آلودگي و گرمايش گرفته تا صيد بيش از اندازه ماهي‌ها و انفجار جمعيت ستاره‌هاي دريايي، مرجان‌ها و صخره‌هاي مرجاني را كه زيستگاه بسياري از گونه‌هاي دريايي است تهديد مي‌كند. تنها با شناخت تنوع‌زيستي و به‌دست آوردن اطلاعاتي درباره فراواني هر گونه است كه مي‌توان تاثير اين تهديدها را روي آنها سبك و سنگين كرد و راه‌حل‌هايي براي به حداقل رساندن آنها پيدا كرد. او مي‌افزايد: «اگر ما ندانيم كه مثلا در همين آب‌هاي اطراف جزاير هرون و ليزارد چه چيزهايي داريم، طبيعتا نخواهيم دانست كه براي حفظ آنها چه سياست‌هايي را بايد در پيش بگيريم.»
جولين كلي (J.caley)، رئيس بخش حفاظت و تنوع‌زيستي انيستيو علوم دريايي استراليا و يكي از گردانندگان پروژه سرشماري آبسنگ‌هاي حيات دريايي مي‌گويد: «هدف اصلي ما اين است كه بفهميم چه موجوداتي در آبسنگ‌هاي مرجاني زندگي مي‌كنند. آبسنگ‌ها، زيستگاه‌هايي هستند كه بيشترين تنوع زيستي اقيانوس‌ها حول‌وحوش آنها يافت مي‌شود با اين حال ما هنوز چيز زيادي درباره جانوراني كه درون و اطراف آنها مي‌زيند، نمي‌دانيم.
در اين پژوهش كه طي آن تا عمق 30 متري آب كاويده شد، پژوهشگران با استفاده از تله‌هاي پلاستيكي شفاف، نمونه‌ها را جمع‌آوري كردند. در بعضي از سايت‌ها، غواصان پاكت‌هاي پلاستيكي را روي مرجان‌هاي مرده مي‌گذاشتند و بعد آنها را از بستر جدا مي‌كردند تا تمام موجوداتي را كه درون آنها زندگي مي‌كنند، به دام بيندازند. گاهي يك مرجان مرده منفرد تا بيش از 150 سخت‌پوست و نرم‌تن را در خود جاي مي‌داد. تيم‌هايي از موزه‌هاي زيستي و هرباريوم‌ها به زيست‌شناسان در تشخيص و شناسايي گونه‌هاي جديد كمك مي‌كنند.
ك‍لي مي‌گويد: «ما از يافتن چنين تنوع عظيمي از جانوران دريايي كه تا پيش از اين هيچ‌گاه شناسايي نشده بودند سخت شگفت‌زده و سرشار از هيجان بوديم؛ اين همه مرجان نرم، جورپا، سخت‌پوستان تانائيد و انواع و اقسام كرم آن هم در آب‌هايي كه به اين راحتي قابل دسترسي است.»
جورپايان گروه بسيار متنوعي از سخت‌پوستان‌اند كه از شاخك‌هاي‌شان براي چشيدن و بوييدن غذا استفاده مي‌كنند.اما سخت‌پوستان راسته Tanaidacea در مقايسه با آنها هم بزرگ‌ترند و هم بيشتر شبيه به ميگوها هستند. مرجان‌هاي نرم نيز برخلاف مرجان‌‌هاي سخت، صخره‌هاي مرجاني درست نمي‌كنند اما آنها هم مي‌توانند بخش‌هايي از كف دريا را بپوشانند و زيستگاه‌هاي مهمي را براي ساير گونه‌ها به‌وجود آورند. اين پژوهش‌ها كه با تلاش چشمگير تعداد زيادي از پژوهشگران دارد انجام مي‌شود، بخشي از يك كار چهار ساله براي به دست آوردن تصوير دقيقي از حيات دريايي اطراف اين سايت‌هاست كه خود بخشي از برنامه سرشماري جهاني است كه نخستين‌ گزارش آن در سال 2010 منتشر خواهد شد.
فهرست نمونه‌هاي گردآوري شده
در حدود 300 گونه مرجان نرم كه بيش از نيمي از آنها ناشناخته‌اند.
ده‌ها گونه سخت‌پوست كوچك كه بعضي از آنها را بايد بالقوه در يك يا چند خانواده جديد رده‌بندي كرد.
نمونه كميابي از يك آمفيپود از خانواده Maxillipiidae كه طول پاي عقبي شلاق‌مانند عجيب و غريب‌اش، سه برابر طول بدن‌اش است. تاكنون گونه‌‌هاي اندكي از اين خانواده از سرتاسر جهان گزارش شده است.
گونه‌هاي جديدي از سخت‌پوستان، جانوران ميگومانندي كه چنگال‌هاي بعضي از آنها از طول بدن‌شان هم بزرگ‌تر است.
عروس دريايي كمياب و زيباي كاسيوپيا با شاخك‌هاي مواج كه جلبك‌ها همزيست ساكن اين شاخك‌ها قادرند نور خورشيد را براي فرآيند فتوسنتز جذب كنند.
تعداد زيادي سخت‌پوست ريزجثه از آمفي‌پودا كه 40 تا 60 درصد نمونه‌هاي پيدا شده براي نخستين‌بار است كه رسما توصيف خواهند شد.
Guardian,Sep.18,2008
Sience Daily,Sep.19,2008
 پنجشنبه 4 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن