تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814074463




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قانون ساماندهي مد و لباس اجرايي شد


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: قانون ساماندهي مد و لباس اجرايي شد
با گذشت دو سال از تصويب، اجراي قانون ساماندهي مد و لباس آغاز شد. فاطمه رهبر، نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس، با اعلام اين خبر به خراسان گفت: آيين نامه اجرايي قانون ساماندهي مد و لباس در كارگروهي كه به همين منظور در وزارت ارشاد تشكيل شده بود، تدوين شد و به تصويب رسيد؛ پس از ابلاغ آيين نامه آن، اين قانون وارد فاز اجرايي شد و وظايف هر سازمان و دستگاهي در اين زمينه مشخص شد.

شايان ذكر است درحالي امروز خبر اجرايي شدن اين قانون از سوي نايب رئيس كميسيون فرهنگي كه به عنوان نماينده اين كميسيون در كارگروه ساماندهي مد و لباس حضور دارد، منتشر مي شود كه اخبار هفته گذشته، حاكي از اجرايي نشدن اين قانون و گلايه برخي نمايندگان نسبت به اين مسئله بود. بنابراين با ابلاغ آيين نامه آن و اجراي اين قانون پس از حدود دو سال مي توان به اين امر اميدوار بود كه بتوانيم در زمينه مد و پوشاك به ساماندهي دست يابيم و الگوي اسلامي و ايراني را در اين زمينه پياده كنيم.فاطمه رهبر تصريح كرد: در آخرين جلسه كارگروه ساماندهي مد و لباس كه در وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي باحضور مسئولان دستگاه و وزارت خانه هاي ذي ربط و وزير ارشاد، برگزار شد گزارش هايي از عملكرد و وظايف اين سازمان ها در زمينه اجراي اين قانون ارائه و عملا اين قانون وارد فاز اجرايي شد.وي افزود: در دستور جلسات اين كارگروه تمامي مواردي كه در قانون ساماندهي مد و لباس گنجانده شده است براي اجرايي شدن مورد بررسي قرار مي گيرد و زمينه هاي عملياتي شدن آن ها تبيين مي شود.نايب رئيس كميسيون فرهنگي خاطرنشان كرد: با گذشت حدود دو سال از تصويب اين قانون در مجلس، بالاخره شاهد اجرايي شدن آن هستيم، چراكه تاكنون آيين نامه اجرايي اين قانون تصويب نشده بود كه چندي قبل اين آيين نامه در كارگروه ساماندهي مد و لباس به تصويب رسيد و از سوي وزير ارشاد به همه دستگاه هاي موظف در قانون ابلاغ شد و تمامي دستگاه ها موظف هستند وارد مرحله اجرايي شوند و وظايفي كه در قانون به عهده آن ها گذاشته شده است، عملياتي شود.وي افزود: يكي از مواردي كه در دستوركار كارگروه ساماندهي مد و لباس قرار دارد، بحث برگزاري نمايشگاه هاي مد و لباس است كه آيين نامه آن تدوين شده و در مرحله ابلاغ به تمامي دستگاه هاست. براساس اين آيين نامه تمامي مراكزي كه قصد برگزاري نمايشگاه مد و لباس دارند، بايد طرح و مدل هاي لباس و همچنين گزارشي از نحوه برگزاري نمايشگاه را به اين كارگروه ارائه دهند تا وزارت ارشاد نسبت به صدور مجوز اقدام كند.

اين نماينده همچنين گفت: براساس اين آيين نامه از اين پس كليه طرح هاي مد و لباس كه توسط طراحان، طراحي مي شود و همچنين تمامي مدهاي لباسي كه از سوي توليد كنندگان و واردكنندگان به بازار عرضه مي شود، بايد طبق قانون در كارگروه مد و لباس مورد بررسي قرار گيرد و پس از تاييد به توليد انبوه برسد. رهبر همچنين گفت: يكي از مواردي كه در كارگروه در مرحله پي گيري است، بررسي برنامه هاي دستگاه ها از جمله صنايع، وزارت بهداشت، تعاون و كار و سازمان صدا و سيما است كه به كارگروه ارائه كرده اند.وي افزود: به عنوان مثال صدا و سيما به عنوان رسانه اي كه مي تواند در زمينه پوشاك و مد فرهنگ سازي كند، پيش نويس برنامه هاي خود را در اين زمينه تدوين و به كارگروه ساماندهي مد و لباس ارائه كرده است.به گفته اين نماينده هدف از تصويب و اجراي اين قانون مديريت بر وضعيت مد و لباس در كشور است و براساس قانون به ٩ دستگاه وظايفي در اين زمينه واگذار شده است تا با برنامه ريزي بازار توليد لباس و پوشاك را با سياست هاي مندرج در قانون هماهنگ كنند.براساس قانون ساماندهي مد و لباس كه كليات آن در ارديبهشت ماه سال ٨٥ به تصويب رسيد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي موظف به ترويج الگوهاي پارچه و لباس ايراني و بومي مناطق مختلف براساس تاكيد كميته ساماندهي مد و لباس است. وزارت بازرگاني مكلف است براي تبادل فرهنگي ملل مسلمان موزه، نمايشگاه و جشنواره هاي ملي، منطقه اي و بين المللي با محوريت معرفي نمادها و الگوهاي پارچه و لباس ايراني- اسلامي برگزار كند. همچنين اين وزارت خانه مكلف شد براي دسترسي عموم و حمايت از توليد و فروش پارچه ها و پوشاك منطبق با الگوهاي ايراني -اسلامي نمايشگاه هاي عرضه فصلي لباس و پوشاك برگزار كند. وزارت خانه هاي تعاون و كار و اموراجتماعي مكلف هستند در تاسيس تعاوني، اخذ مجوز فعاليت و استفاده از تسهيلات دولتي، طراحان و توليد كنندگان پارچه و لباس مبتني بر الگوهاي ايراني -اسلامي را در اولويت قرار دهند.

همچنين در قانون تصريح شده است وزارت صنايع نسبت به معرفي و ارائه طرح هاي ايراني براي حمايت از كارخانه هاي نساجي و توليدات ملي اقدام كند.علاوه بر اين كه نيروي انتظامي و وزارت بهداشت مكلف هستند از فروش لباس هاي دست دوم كه به صورت قاچاق وارد كشور مي شود، ممانعت به عمل آورند.فاطمه رهبر، نايب رئيس كميسيون فرهنگي، همچنين با اشاره به اين كه به دليل گستردگي كار و مدت زمان كمي كه از آغاز فاز اجرايي قانون مي گذرد، هنوز روند اجرا كند است، گفت: اميدواريم با هماهنگي بين دستگاه ها و سازمان هاي مذكور در قانون، روند اجرايي شدن قانون ساماندهي مد و لباس سريع شود و در نهايت بتوانيم در عرضه پوشاك و مد به مديريت قابل قبولي دست يابيم.وي در پاسخ به اين سوال كه چه دستگاه هايي در زمينه اجرايي كردن قانون فعال تر هستند، گفت: اكثر دستگاه ها فعال هستند اما در آخرين جلسه از وزارت بازرگاني كه وظايف بسياري در اين ارتباط به عهده دارد، گلايه شد؛ به اين دليل كه نماينده اين وزارت خانه در جلسات كارگروه ساماندهي مد و لباس حضور ندارد.اين نماينده همچنين گفت: حضور وزارت بازرگاني براي حمايت از طرح ها و ايده هاي مد و لباس و همچنين حمايت از توليد كنندگان و واردكنندگان لباس هاي منطبق بر الگوهاي اسلامي و ايراني و همچنين صدور مجوز برگزاري نمايشگاه ها ضروري است. درحالي كه حضور نداشتن نماينده وزارت بازرگاني به كندي كار در زمينه ساماندهي مد و لباس منجر مي شود.به گفته فاطمه رهبر به هرحال اجراي دقيق اين قانون از سوي وزارت ارشاد و دستگاه هاي مربوط به طور جدي پي گيري مي شود؛ چرا كه حدود ٢ سال به دليل تصويب و ابلاغ نشدن آيين نامه هاي قانون ساماندهي مد و لباس از دست رفت. وي افزود: اما زماني مي توان از اثربخشي آن اطمينان حاصل كرد كه نتايج به دست آمده درباره مد و لباس در جامعه با فرهنگ سازي دستگاه ها مورد استقبال قرار گيرد كه در همين زمينه صدا و سيما در زمينه فرهنگ سازي در قالب ساخت برنامه ها به صورت گسترده وارد عمل شده است.
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن