تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815440820




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حمايت انجمن نويسندگان كودك و نوجوان از تاسيس رشته هاي دانشگاهي ادبيات و تئاتر كودك


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حمايت انجمن نويسندگان كودك و نوجوان از تاسيس رشته هاي دانشگاهي ادبيات و تئاتر كودك
انجمن نويسندگان كودك و نوجوان طي بيانيه‌ اي ضمن اعلام حمايت رسمي از تلاشهاي سه دانشگاه بزرگ دولتي كشور (شيراز، تربيت مدرس و تهران) براي تاسيس رشته‌ "ادبيات كودك" و نيز "تئاتر كودك" ابراز اميدواري كرده كه مسئولان وزارت علوم نيز روند اجرايي تاسيس اين رشته را تسهيل كنند.

به گزارش خبرگزاري مهر، انجمن نويسندگان كودك و نوجوان در بيانيه خود با اشاره به اينكه "امروزه گروههاي سني كودك و نوجوان بخش قابل اعتنايي از جامعه را به خود اختصاص داده‌اند" ابراز داشته است كه : در طول سالياني كه دپارتمان ادبيات در آموزش عالي و نظام دانشگاهي ما ـ آن هم با كم اعتنايي به ادبيات معاصر- شكل گرفته كساني ادبيات كودك را نوعي ناقص‌الخلقه از ادبيات بزرگسال پنداشته‌ و مجال نداده‌اند كه اين گونه‌ ادبي همچون رشته‌اي مستقل به آموزش عالي راه پيدا كند. اين عارضه در ‌حالي رخ داده كه به گواهي كارشناسان و دست اندركاران اين حوزه و ديگر حوزه‌هاي مرتبط، ادبيات كودك و نوجوان ايران در سالهاي اخير درمجموع حركتي پيشرونده داشته است.بازتابهاي جهاني آثار ايراني نيز گواه ديگري بر اين اتفاق به شمار مي‌روند.

اين بيانيه مي افزايد: امروز ديگر ادبيات كودك دوره‌ "تجربي" را پشت سر گذاشته است. نويسندگان اين عرصه بي ‌اينكه از نقش مهم تجربه و جسارت و نوآوري غفلت ورزند به پژوهش و نقد و نظريه نيز بها مي‌دهند و از دستاوردهاي علوم مرتبط با اين حوزه بهره مي‌گيرند. آنچه گذار كامل از دوره‌ تجربي را آسانتر مي‌سازد، رونق پژوهشها، نقدها و گفتگوهايي است كه در قالب نشريات نظري، كتابها و نشستها و جشنواره‌هاي داوري و انتخاب آثار برتر منتشر شده‌ و مي‌شوند. اما با وجود افزايش چشمگير بحثهاي نظري در جامعه‌ امروز ايران كه در تاريخ ادبيات كودك كشور بي‌سابقه است، آنچه هنوز محقق نشده يافتن جايگاهي شايسته در تريبونهاي دانشگاهي است. تا كنون ادبيات كودك در دانشگاههاي ايران تنها در حد درسي دو واحدي در رشته‌ تربيت معلم فرصت بروز داشته و دست‌اندر‌كاران آن را بيشتر به مثابه ابزاري آموزشي تلقي كرده‌اند.

بيانيه انجمن نويسندگان كودك چنين ادامه مي يابد: با اين همه جاي خوشوقتي است كه با وجود مقاومتهاي غيركارشناسانه‌ا‌ي كه به چشم مي‌خورد پيشرفتهاي قابل اعتناي اين گونه‌ ادبي در دو عرصه‌ آفرينش و پژوهش چنان بوده كه دانشگاهيان علاقمند به اين عرصه به تاسيس رشته‌ دانشگاهي ادبيات كودك همت گماشته‌اند. اينك سه دانشگاه بزرگ دولتي، دانشگاه شيراز (مركز مطالعات ادبيات كودك)، دانشگاه تربيت مدرس (دانشكده‌ ادبيات) و دانشگاه تهران (دانشكده‌ هنرهاي زيبا) گامهاي ابتدايي و بعضا نهايي را براي تاسيس رشته‌ ادبيات كودك و يا تئاتر كودك برداشته‌‌ و با همكاري دفتر گسترش و برنامه‌ريزي آموزش عالي در وزارت علوم، مراحل تحقق اين مهم را با پشتكار و حوصله پي‌مي‌گيرند.

اين بيانيه اضافه مي كند: اينك در آستانه‌ سال تحصيلي دانشگاهي 88 – 1387 انجمن نويسندگان كودك و نوجوان به عنوان نهادي مدني و مردمي با نزديك به 300 عضو وظيفه‌ خود مي‌داند تلاشهاي دانشگاهيان فرهيخته‌اي را كه براي تاسيس اين رشته در دانشگاه مي‌كوشند ارج ‌نهد. انجمن همچنين با سپاس از مسئولان و متخصصان محترم وزارت علوم و شوراي گسترش و برنامه ريزي آن وزارتخانه چشم آن دارد كه روند اجرايي تاسيس اين رشته تسريع گردد و در پيچ و خم اداري متوقف نشود. ما به پشتوانه‌ پژوهشگران، منتقدان و كارشناسان انجمن، همچون گذشته شوق و آمادگي خود را براي هرگونه همكاري در اين مسير اعلام مي‌داريم، باشد كه هرچه زودتر شاهد تحقق اين رويداد تاريخي در فرهنگ ايران باشيم.
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن