تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815260619




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرطان و زخم معده از عوارض عفونت دستگاه گوارش


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: سرطان و زخم معده از عوارض عفونت دستگاه گوارش
پناهنده- تمام افرادي كه معده آن ها ناراحت است، اگر داراي عفونت دستگاه گوارش باشند در معرض زخم معده و سرطان هاي معده در طولاني مدت هستند.

يك متخصص داخلي با بيان اين كه زخم معده مبحثي بسيار گسترده است، مي گويد: آن چه در مورد زخم معده به غلط بين مردم مصطلح شده است، همه دردهاي ناحيه شكم و يا اختلالات هاضمه و دستگاه گوارش است كه در واقع بسياري از آن ها مربوط به زخم معده نيست.

دكتر محمد رضا مشرقي مقدم مي افزايد: زخم معده يك پديده بسيار حاد و اورژانسي ايجاد مي كند كه علت آن نيز از بين رفتن مخاط معده در اثر زخم و در نهايت خون ريزي معده است و به عبارت ديگر از نشانه هاي اوليه زخم معده خون ريزي معده است و زخم هميشه با خون ريزي، اختلال و سختي در بلع همراه است كه در صورت تداوم بيمار را دچار شوك و يا خون ريزي هاي مزمن مي كند.

وي با بيان اين كه اكثر زخم هايي كه در معده ايجاد مي شود، زخم هاي بدخيم هستند، متذكر مي شود: با توجه به اين كه معده به خودي خود زخم نمي شود بروز زخم معده احتمال بروز يك پديده بدخيم سرطاني است و به همين دليل اقدامات درماني بيماران بايد قبل از شروع زخم معده انجام تا از ايجاد زخم پيش گيري شود.

وي اضافه كرد: بسياري از بيماران بعد از ايجاد زخم و به علت دردهاي خيلي شديد كه با خوردن غذا تشديد مي شود و به طور معمول بيمار را در شب و نيمه شب از خواب بيدار مي كند و يا در مراحل حادتر خون ريزي به صورت استفراغ خوني و يا مدفوع سياه رنگ به پزشك مراجعه مي كنند.

وي با بيان اين كه نوع، شكل و محل زخم هر كدام معناي خاصي دارد، عنوان مي كند: براي مشخص شدن زخم و موضع آن آندوسكوپي صورت مي گيرد كه در صورت مشاهده زخم 2 اقدام اساسي انجام مي شود تا در وهله اول از خون ريزي زخم اطمينان حاصل شود و در مرحله بعد با نمونه برداري مشخص شود كه زخم مذكور در اثر يك پديده بدخيم است يا اختلالات اسيديته، دستگاه گوارش؟

علت زخم معده
به گفته وي مطالعات انجام شده در خصوص علت ايجاد زخم معده نشان مي دهد كه دردهاي معده كه منتهي به زخم معده مي شوند به علت اختلالاتي است كه در اثر افزايش اسيد معده ايجاد مي شود.

وي اضافه مي كند: در بررسي انجام شده علت افزايش اسيد معده، مصرف غذاهاي تند و تيز مثل فلفل و ادويه ها، استفاده از مواد تحريكي مثل ترشي و برخي ميوه ها، سيگار و مصرف مشروبات الكلي، گرسنگي هاي طولاني مدت و مشخص نبودن وعده هاي غذايي و پرخوري هاي بيش از حد عنوان شده است.

وي ادامه مي دهد: در عين حال حدود 12 سال پيش در زمينه علت زخم معده نظريه اي مطرح شد مبني بر اين كه علت تمام زخم ها يا اختلالات دستگاه گوارش يك پديده عفوني است كه باعث از بين رفتن تدريجي مخاط معده مي شود و در نتيجه مخاط معده توانايي خود را در مقابل مواد تحريكي از دست داده و معده دچار زخم مي شود.

وي مي گويد: با وجود اين كه در داخل معده به دليل اسيد بالا جايگاهي براي رشد ميكروب ها وجود ندارد باكتري به نام هليكوباكترپيلوري مي تواند به راحتي از مخاط معده آسيب ديده عبور و به زير لايه هاي مخاطي نفوذ و در آن جا جايگزين شده و باعث متلاشي شدن مخاط معده از درون شود.

به گفته اين پزشك متخصص، استرس هاي طولاني مدت كه سيستم دفاعي بدن را تضعيف مي كند علت عمده ورود باكتري مذكور به معده است.

وي با استناد به نتايج تحقيقات انجام شده تصريح مي كند: باكتري هليكوباكترپيلوري در جوامعي كه از نظر پيشرفت تكنولوژي و تمدن در سطح پايين تري هستند، بيشتر است كه شايد علت آن نوع تغذيه افراد آن جوامع باشد.

وي مي گويد: افرادي كه غذاهاي خود را در محيط خارج از يخچال و شرايط غير بهداشتي نگهداري مي كنند و يا به غذاهاي تازه دسترسي ندارند كه به طور عمده اين افراد جزو قشر مستضعف و جوامع مستضعف هستند، كه البته در استان خراسان جنوبي نيز تعداد آن ها كم نيست، بيشتر از سايرين در معرض خطر باكتري مذكور هستند.

وي مي افزايد: غذاهايي كه فريز مي شوند و ماندگاري بالاتري دارند براي رشد باكتري مناسب بوده و افرادي كه از اين غذاها استفاده مي كنند نيز در معرض خطر مي باشند.

وي با تاكيد بر رعايت تغذيه مناسب، عنوان مي كند: متاسفانه در جوامع ما به بهداشت دهان و دندان به دلايلي از جمله هزينه هاي بالاي درمان اصولي و.. آن طور كه بايد توجه نمي شود كه اين مقوله باعث جويدن نامناسب غذا و اختلال در هضم و جذب آن و مساعد شدن زمينه براي رشد باكتري است.

به گفته وي كشور ما يك جامعه پر استرس و فشار است از سوي ديگر قشري كه مي توانند به غذاهاي تازه و مفيد دسترسي داشته باشند، در حد بالايي نيستند و همچنين افرادي كه توانايي مالي دارند ترجيح مي دهند يك وعده غذا به مقدار زياد در طول روز تهيه كنند كه در اين خصوص بايد گفت: نگه داشتن غذا در يخچال با فريز كردن متفاوت است و در يخچال از رشد بسياري از ميكروب ها جلوگيري نمي شود و همه اين عوامل زمينه ساز رشد باكتري است.

وي با اشاره به عادات نادرست غذايي مثل آب خوردن و مصرف ترشي بين غذا مي افزايد: اين عادت غلط در جامعه متاسفانه رايج است كه بايد توجه داشت اختلالات مذكور مي تواند زمينه ساز رشد باكتري باشد.

درمان بيماري
وي اضافه مي كند: در درمان بيماران، تشخيص عفونت دستگاه گوارش بسيار مهم است چرا كه بسياري از افراد در مدت طولاني از اصطلاح زخم معده به نادرستي براي بيماري هاي خود استفاده و داروهايي به صورت خودسرانه مصرف مي كنند كه نه تنها نتيجه قطعي درماني ندارد بلكه مي تواند مضر باشد.

وي متذكر مي شود: با وجود اين كه پس از كشف باكتري زمينه ساز بيماري هاي مختلف، درماني كه شامل استفاده از آنتي بيوتيك هاي مختلفي بود براي درمان در نظر گرفته شد بسياري از مردم هنوز هم در استفاده از آنتي بيوتيك ترديد دارند و تصور مي كنند مصرف آنتي بيوتيك براي معده آن ها مضر است و در اين خصوص مشكلاتي وجود دارد.

وي در خصوص زخم معده با روش سنتي خاطر نشان مي كند: از زمان هاي قديم از داروهايي استفاده مي شد كه ميكروب مذكور را از بين ببرد و در اين زمينه استفاده از شيرين بيان متداول شد كه اكنون با سنتز شيرين بيان مشخص شده است اين داروي گياهي در ترميم لايه معده كه مانع نفوذ ميكروب است، بسيار موثر مي باشد و از اين گياه به عنوان يك پايه اساسي درمان در زخم هاي معده و درمان عفونت هاي دستگاه گوارش استفاده مي شود.

وي اضافه مي كند: همچنين عرق چهار گياه متشكل از چهار گياه است كه با اثر موازي بر يكديگر اسيد معده را كاهش و از حالت گرفتگي و اسپاسم دستگاه گوارش جلوگيري مي كند. همچنين عرق نعناع حالت سردي را رفع و اسيد معده را كاهش مي دهد.

به گفته دكتر مشرقي مقدم داروهاي گياهي با وجود اين كه عوارض جانبي ندارند يا عوارض آن ها كم است، بايد با علم و آگاهي و با نظر پزشك تجويز شوند.

وي با بيان اين كه ايجاد زخم معده سن مشخصي ندارد مي گويد: شيوع سني زخم معده 25 تا 40 سال است و تمام افرادي كه معده آن ها ناراحت است اگر داراي عفونت دستگاه گوارشي باشند در معرض زخم معده و سرطان هاي معده در طولاني مدت هستند.

بنابراين هر فردي كه در طولاني مدت دچار اختلال دستگاه گوارش است بايد به پزشك مراجعه كند و در اين زمينه دردهاي شديد، اسهال هاي طولاني و به هم خوردن سيستم دستگاه گوارش، افزايش اسيد معده در حلق، سرفه، سوزش سر معده و...را بايد جدي گرفت.

وي در خصوص روزه داري در افراد دچار ناراحتي هاي معده مي گويد: با توجه به اين كه در روزه داري سيكل غذا خوردن عوض مي شود و روزه داري تغيير سيكل در زمان است روزه گرفتن براي افرادي كه زخم معده در آن ها با آندوسكوپي مشاهده نشده و عفونت و باكتري در داخل معده آن ها نيست و خون ريزي ندارند، بلامانع است.

چند توصيه
وي توصيه مي كند: افراد به اندازه كافي غذا بخورند و قبل از سير شدن از غذا خوردن امتناع كنند و در واقع به مقدار كافي و معين غذا بخورند و از ديگر عادات نادرست غذايي مثل صحبت كردن در حين غذا خوردن، بي رويه غذا خوردن و مشخص نبودن وعده هاي غذايي بپرهيزند.

وي با اشاره به حديثي از امام جعفر صادق (ع) تاكيد مي كند: نوشيدن آب با معده پر كراهت دارد و بايد آب را قبل از غذا خوردن و با معده خالي نوشيد چرا كه از اين طريق ترشح اسيد معده تنظيم مي شود و نوشيدن آب بعد غذا باعث افزايش اسيد معده و زمينه ساز رشد باكتري است.

به گفته وي برخي افراد با تصور اين كه پياز ميكروب و عفونت معده را از بين مي برد اقدام به مصرف پياز خام در وعده صبح مي كنند كه اين مقوله علاوه بر ايجاد رايحه نامطبوع، اسيد معده را افزايش و زمينه رشد باكتري را فراهم مي كند.

وي همچنين با تاكيد بر مصرف ميوه تازه در زمان مناسب و به مقدار كم مي گويد: مصرف ميوه بايد 15 تا 20 دقيقه بعد از صرف غذا باشد و متاسفانه يكي از عادات نادرست مصرف بي رويه هندوانه و خربزه است كه حجم فوق العاده بالايي دارند و مصرف زياد آن باعث افزايش اسيد معده مي شود.وي استفاده از يك نوع غذاي ساده و پرهيز از مصرف غذاهاي متنوع در يك وعده غذايي را توصيه و تصريح مي كند: دراز كشيدن بعد از خوردن غذا تاثيري در هضم غذا ندارد و بهتر است بعد از صرف غذا فرد خود را به كارهايي مثل مطالعه مشغول كند چرا كه تحقيقات نشان داده است كه افراد داراي اختلالات قلبي-عروقي كساني هستند كه زياد مي خورند و بعد از صرف غذا بلافاصله مي خوابند.
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 975]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن