تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813674919




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونگي مراقبت از كودك مبتلا به اسهال در منزل


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: چگونگي مراقبت از كودك مبتلا به اسهال در منزل
اگر كودك شما دچار اسهال شد براي بهبود سريع وي و پيش گيري از كمبود آب و املاح، اقدامات زير را انجام دهيد:

1) براي پيش گيري از كم آبي به كودك بيشتر از قبل مايعات بنوشانيد. كودك مبتلا به اسهال، براي جبران مايعاتي كه از طريق مدفوع اسهالي و نيز استفراغ از دست مي دهد، نيازمند مايعات بيشتري است. اگر سن كودك شما زير 6 ماه است و فقط از شير مادر تغذيه مي كند، افزايش دفعات تغذيه با شير مادر مي تواند آب دفع شده را از بدن جبران كند.اگر سن كودك بالاي 6 ماه است و تغذيه كمكي او را شروع كرده ايد، از مايعاتي نظير لعاب برنج، سوپ، دوغ و محلول او. آر. اس استفاده كنيد. افزايش دفعات شيردهي در اين سن نيز مي تواند كمبود آب بدن را جبران كند. در صورتي كه امكان دادن ساير مايعات در منزل نيست، از آب جوشيده شده استفاده كنيد. استفاده از آب شيرين نظير آب ميوه هاي صنعتي، چاي خيلي شيرين و نوشابه هاي گاز دار، اسهال را تشديد مي كند.

2) به كودك مقدار زيادي غذاي مقوي، براي پيش گيري از سوء تغذيه بدهيد كودكي كه هنگام اسهال از غذا محروم مي شود به سوء تغذيه دچار و اسهال وي شديدتر و طولاني تر مي شود. دادن مواد غذايي به كودك هنگام اسهال، به كم شدن اسهال او كمك و وي را در مقابل اسهال، مقاوم مي كند. در كودك زير 6 ماه كه با شير مادر تغذيه مي شود، افزايش دفعات شيردهي، علاوه بر تأمين آب لازم، غذاي مورد نياز وي را نيز تأمين مي كند. در تغذيه كودك بالاي 6 ماه، با توجه به سن كودك مي توان از مواد غذايي مختلف نظير سبزي ها، حبوبات و غلات، گوشت يا ماهي، تخم مرغ و لبنيات استفاده كرد.

3) در صورت بروز علايم خطر يعني اگر اسهال كودك در مدت 3 روز بهبود نيافت و يا يكي از نشانه هاي:

1- مدفوع خيلي آبكي 2- استفراغ مكرر 3- تشنگي شديد 4- بي ميلي به خوردن و نوشيدن 5- تب 6- مدفوع همراه با خون،كودك را سريع به مراكز بهداشتي - درماني ببريد.

نكته:

- غذاي كودك را خوب بپزيد تا كاملا له و پخته شود زيرا كودك مبتلا به اسهال اين نوع غذا را آسان تر هضم مي كند. غذاهاي پر حجم مثل ميوه هاي پوست نكرده يا ميوه هاي سفت و سخت و نيز دانه هاي حبوبات كه دير هضم اند نبايد به كودك داده شوند.

- كودك را به خوردن غذا تشويق كنيد.

- دفعات تغذيه كودك را در روز افزايش دهيد (6 بار در روز) ولي حجم غذاي هر وعده را كم كنيد. به اين ترتيب كودك به راحتي مي تواند غذاي مصرفي را هضم و جذب كند. برخي كودكان در اين زمان بي اشتها مي شوند. براي خوردن، حوصله مادر و ابتكار وي لازم است.

- براي افزايش انرژي غذاي كودك، يك يا دو قاشق چاي خوري روغن به هر وعده غذاي وي اضافه كنيد.

- سوپ هاي خيلي رقيق، جاي غذاي كودك را نمي گيرند و فقط براي رفع كمبود مايعات، قابل مصرفند.
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن