تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816432672




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس از تغيير رئيس بانك مركزي اظهار تاسف كرد واكنش به كناره گيري مظاهري


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: رئيس كميسيون اقتصادي مجلس از تغيير رئيس بانك مركزي اظهار تاسف كرد واكنش به كناره گيري مظاهري
گروه سياست: مدت ها بود كه اخباري از كناره گيري رئيس بانك مركزي به گوش مي رسيد، اما هميشه با تكذيبيه مظاهري روبه رو مي شد. حتي وقتي خبرگزاري فارس پيش از اين خبر بركناري مظاهري را منتشر كرد، كار به شكايت كشيده شد و توقيف چند روزه اين خبرگزاري اصولگرا را به همراه داشت. اما در آخرين بار وقتي از مظاهري درباره كناره گيري اش سوال شد او تكذيب نكرد و اعلام داشت اگر خبر است، پس درست است.
وزير اقتصاد نيز استعفاي مظاهري را تاييد كرد اما اين كناره گيري با واكنش برخي از نمايندگان مجلس روبه رو شده است. آنها معتقدند كه مظاهري كارنامه مثبتي داشته است و علت اين كناره گيري مشخص نيست.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس گفت: اينكه سياست هاي بانك مركزي تورم زا باشد براي مجلس به ويژه كميسيون اقتصادي قابل قبول نيست از اين رو اگر تغيير مديريت بانك به دليل فشارهاي دولت است، بهتر است كه انجام نشود چرا كه در غير اين صورت مجلس حق خود مي داند در اين مساله دخالت كرده و بر ريخت وپاش در تزريق پول نظارت كند.
غلامرضا مصباحي مقدم نماينده تهران، با اعتقاد بر اينكه انتخاب مظاهري براي رياست بانك مركزي با توجه به سوابق، پيشينه و ديدگاه هاي اقتصادي وي، انتخاب معنا دار و خوبي بود، ادامه داد: با تدبيرهاي وي كم كم نظم به فضاي بانكي كشور برگشت اما بركناري وي از اين پست جاي تاسف دارد. وي با تاكيد بر اينكه هيچ نسبت خويشاوندي و دوستي با مظاهري ندارد و از نگاه شخصي نيز به حضور مظاهري در بانك مركزي نمي نگرد، خاطرنشان كرد: براساس نگاه كارشناسي معتقدم كه عملكرد مظاهري در بانك مركزي عملكردي مثبت بود و او نبايد براي خلق پول بدون پشتوانه در اين بانك تحت فشار قرار مي گرفت تا خود عاملي باشد براي تشكيل تورم.
وي در عين حال متذكر شد: در شرايط حاضر تغيير و تحول در بانك مركزي به مصلحت نيست; چرا كه دكتر مظاهري يك حركت كارشناسانه و معقولي را در مورد منابع بانكي دنبال مي كند.
مصباحي مقدم با بيان اين كه اگر مظاهري اظهار كرده كه منابع بانك مركزي را بر روي بانك ها سه قفله يا شش قفله كرده است، مقصود اين نيست كه به بانك ها اجازه دادن تسهيلات به مردم و بنگاه هاي اقتصادي داده نمي شود، گفت: اگر بانك ها بتوانند منابع را جذب كنند تا حدي كه اين منابع را جذب كرده اند، حق دارند به بنگاه هاي اقتصادي تسهيلات بدهند و فرقي نمي كند كه طرح هاي زودبازده اقتصادي باشد، يا بنگاه هايي كه نيازمند به سرمايه در گردش بنگاه هاي خود هستند.
وي با بيان اين كه مقاومت مديركل بانك مركزي براي اين است كه پول جديد خلق نشود، ابراز عقيده كرد: بانك مركزي جايگاهي نيست كه بخواهد پول بيفزايند; زيرا آفرينش پول توسط بانك مركزي به معناي انتشار اسكناس بدون پشتوانه است و تورم شديد خواهد داشت.
وي با اشاره به اين كه هرگونه تقاضاي افزايش اسكناس بدون پشتوانه موجبات افزايش تورم مي شود، و به تورم موجود كه بالاي 22 درصد است، دامن مي زند، اظهارداشت: مقاومت مظاهري را در مقابل اين كار تحسين مي كنم و معتقدم اگر دولت دغدغه مشكلات مردم را دارد و مي خواهد جلوي افزايش تورم را بگيرد، حتما بايد از سياست هاي مظاهري حمايت كند.
نماينده تهران در مجلس يادآور شد: مقاومت مظاهري به اين معني نيست كه نبايد به فكر تسهيلات مورد نياز بنگاه ها بود، بلكه بايد تسهيلات مورد نياز بنگاه ها را تامين كرد، اما نه از اين راه كه بانك مركزي خلق پول كند، بلكه از راه جذب پول موجود در دست مردم امكان پذير است.
مصباحي مقدم هم چنين با اشاره به تدوين بسته سياستي از سوي بانك مركزي كه قابل استفاده بانك ها مي باشد، گفت: بانك هاي دولتي ما شركت هاي سرمايه گذاري دارند كه اگر آنها را به بورس ارايه كنند و از طريق بورس بفروشند نقدينگي خوبي به دست مي آورند و مي توانند از اين نقدينگي، تسهيلات ارايه بدهند و حق تقدم سهام را به مردم بفروشند.
وي خاطرنشان كرد: علاوه بر اين اگر معلوم شود كه بانك ها قدرت بازپس گيري تسهيلاتي را كه به مردم داده اند، دارند، كمك خوبي خواهد بود كه زمينه را براي پرداخت بدهي دولت به بانك ها فراهم كند و از اين طريق بانك ها به منابع بيشتري دسترسي پيدا مي كنند و تسهيلات بيشتري به مردم خواهند داد.
وي با تاكيد بر اين كه نبايد به بانك مركزي فشار آورد كه نقدينگي بيشتري ايجاد كند، گفت: نقدينگي زياد تورم زا است و دولت بايد به فكر اين تورم باشد، مردم ظاهر گراني اجناس را مي بينند، اما ريشه گراني همان نقدينگي است كه بانك مركزي با اصرار دولت تاكنون به بانك داده است و بانك ها بدهي بسيار سنگيني به بانك مركزي دارند و اين بدهي ناشي از نقدينگي است كه در سال گذشته افزايش پيدا كرده است.
مصباحي مقدم تصريح كرد: روش دكتر مظاهري در سه قفله يا شش قفله كردن بانك مركزي روش معقولي است و بايد از اين روش حمايت كرد، تا تورم بيشتري به جامعه تحميل نشود.
نماينده مردم تهران در مجلس در ادامه با اشاره به عدم استقلال بانك مركزي و اهميت اين بانك تصريح كرد: طرح استقلال بانك مركزي را مجلس هفتم تهيه كرد و هنوز از دستور مجلس خارج نشده است و مي توان دوباره بحث استقلال بانك مركزي را تعقيب كرد.
رييس كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اين كه انحلال شوراي پول و اعتبار ضربه سنگيني به استقلال بانك مركزي زد، گفت: مجددا بايد شوراي پول و اعتبار احيا شود و تصميمات مربوط به مسايل پولي در اين شورا گرفته شود و دولت در اين مسايل دخالت نكند.
مصباحي مقدم متذكر شد: استقلال بانك مركزي منافاتي با اين مساله ندارد كه حكم رييس بانك مركزي را رييس جمهور بدهد، بلكه بايد دولت در سياست هاي بانك مركزي نسبت به مسايل پولي دخالت نكند و اين طور نباشد كه تكليف از سوي دولت متوجه بانك مركزي شود و اين استقلال در تصميم گيري را بگيرد.
الياس نادران نيز درباره بركناري يا استعفاي مظاهري گفت: من به فلسفه عزل و نصب آقاي مظاهري در سمت رئيس كل بانك مركزي پي نبردم.
الياس نادران در گفت وگو با فارس كه در خصوص بركناري رئيس كل بانك مركزي پرسيد، اظهار داشت: دو روز قبل در يكي از محافل خبر رفتن آقاي مظاهري و جايگزيني آقاي بهمني را شنيدم اما از قطعيت خبر بي اطلاعم.
وي در پاسخ به اين پرسش كه بركناري رئيس كل بانك مركزي را چگونه ارزيابي مي كند، گفت: من نمي دانم انتصاب آقاي مظاهري در رياست كلي بانك مركزي چه وجهي داشت كه درباره بركناري ايشان اظهار نظر كنم.
نادران تاكيد كرد: من نمي دانم منطق اين عزل و نصب ها كارشناسي، سياسي يا تبعيت از رئيس جمهور است.
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن