واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: انديشه - عقل و اخلاق در صدر
انديشه - عقل و اخلاق در صدر
محمدتقي فاضل ميبدي عضو مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم كه در شب ضربتخوردن حضرتعلي(ع) در مسجد قندي سخن ميگفت، خطاب به روزهداران اظهار داشت: «بايد ديد پيام شب قدر و شب ضربت خوردن علي(ع) براي جامعه مسلمان چيست؟ آيا چندينبار قاتل اميرالمومنين را لعنكردن كافي است؟ پيام سيره حضرتعلي چيست؟» وي همچنين گفت: «پيام حضرتعلي(ع) اين نيست كه روحاني بر منبر بنشيند و شعار بدهد. علي(ع) بهقدري حساس بود كه وقتي به ايشان گفته شد مردي مسلمان درصدد اخراج پيرمردي مسيحي است، حضرت بيشتر برافروخته و ناراحت شد و تاكيد كرد، وقتي فردي مسيحي به مسلمانان پناه ميآورد، نبايد اينگونه با او رفتار كرد». به گزارش ايسنا، فاضلميبدي همچنين به «تعقل و اخلاق در قرآن» اشاره كرد: «در شب ضربت خوردن علي(ع) و شب نزول قرآن، بايد پيام قرآن را دريابيم؛ يكي عقلانيت و ديگري اخلاق، تاسف ميخورم كه هردوي اينها در جامعه ما كمرنگ است. عقلانيت فقط به اين نيست كه در رياضيات، ورزش و المپيادها حرف اول را بزنيم؛ عقلانيت يعني در وادي انسانيت بتوان حرف اول را زد و براي بشريت از هر جهت اسوه بود. مسلمان ايراني بايد براي جهانيان الگو باشند نه اينكه وقتي فردي به دوبي يا پاريس ميرود برگردد افسوس بخورد كه چرا تهران از نظر نظم آنگونه نيست». وي افزود: «بايد در امنيت، سياست، اقتصاد و اخلاق براي بشريت الگو باشيم؛ اما چه كنيم كه مظلوميت علي(ع) را فقط در شب قدر و آن هم در شهادت به دست ابنملجم ميدانيم؛ از اين زاويه نيز ميشود نگريست، مظلوميت علي(ع) در طول سال به دست همه ماست. اگر ابنملجم شمشير بر فرق علي(ع) زد ممكن است ما شمشير بر فرق فرهنگ علي(ع) در طول سال زده باشيم. امامعلي فقط وسيله گريه، پهلواني يا ياعليگفتن نيست، امام يعني عقلانيت و اخلاق. تا عقلانيت و اخلاق در ميان مردم معنا پيدا نكند، اسلام و قرآن نميتوانند هيچ اثري بر جامعه بشري بگذارند. به فرموده علي(ع)، پيامبر و كتاب مقدس آمده تا عقلهاي بشري را زنده كند». فاضلميبدي در ادامه گفت: «در قرآن دو چيز در مقابل يكديگر قرار دارد؛ يكي تعقل كه خدا همواره به آن دعوت ميكند و ديگري تقليد صرف، كه خداوند همواره آن را مذمت كرده است. انسان در اين جهان بايد هر سخني را با عقل بپذيرد. بشر قرآن، بشر متعقل است». وي با استناد به آيهاي از قرآن كه بدترين موجود در نزد خدا را انساني ميداند كه تعقل نميكند، گفت: «بزرگترين امتياز بشر به ساير مخلوقات، خردورزي است. اگر خرد انسان به كار نيفتد، بشر هيچ امتيازي بر مخلوقات عالم ندارد». فاضلميبدي افزود: «متاسفانه پس از دوره شكوفايي عقول در دوره فرهنگسازي اسلامي حضرت رسول، وضعيت جامعه اسلامي به مرحلهاي سقوط كرد كه بيخردان به تفرقهافكني و فرقهفرقه كردن مسلمانان به جاي دعوت انسانها به آموزگار تعقل، پرداختند». اين عضو مجمع مدرسين حوزه علميه در بخش ديگري از سخنانش پيام اخلاق در دنياي اسلامي حتي در ايران را روبه افول دانست و اظهار كرد: «بسياري از حكومتها براي ماندن، اخلاق را فداي سياست ميكنند؛ همان كاري كه معاويه كرد و خيليها نيز براي ماندن پيامشان حتي به قيمت از بين رفتن خودشان، سياست را فداي اخلاق ميكنند؛ همان اقدامي كه از سوي حضرتعلي(ع) انجام شد». فاضل ميبدي افزود: «بنده اگر دروغ بگويم و عهدشكني كنم كه بمانم سياست معاويه را به اجرا گذاشتهام نه سياست علي(ع) را. ارزشهاي ديني را فداي سياستكردن خلاف پيام قرآن و دين اخلاقي ماست. پيامبر فرمود اخلاق بد در جامعه از حكومتها شروع ميشود. اگر عهدشكني شد، مردم نيز عهدشكني ميكنند. رابطه بسيار تنگاتنگي بين اخلاق مردم و اخلاق حاكميت برقرار است. به فرموده حضرت رسول(ص)، عالمان دين و حاكمان هرگاه فاسد شوند همه مردم فاسد ميشوند و اگر صالح شدند همه مردم صالح ميشوند». وي با طرح اين پرسش كه ظلم اقتصادي از كجا پيدا شده است؟ افزود: «اين امر از ظلم در چينش افراد ايجاد ميشود. اگر كسي كه متولي امور اقتصادي است، انساني خردمند و امانتدار بود و رانتخوار نبود، كار خراب نميشود. اقتصاد زماني بيمار ميشود و تفاوت طبقاتي زماني پديدار ميشود كه انسانهاي ناشايست متصدي امور مالي جامعه شوند. علي(ع) در روز سوم بهقدرترسيدناش به تسويه ادارهها دست زد، استانداران نالايق را عزل كرد و به توصيهها نيز ذرهاي توجه نكرد. امام تاكيد كرد اگر در حكومت من انسانها سر جايشان نباشند من هيچكاري نميتوانم بكنم. حضرت در جاي ديگر تاكيد كردند، چند چيز حكومتها را از پا درميآورد؛ پيشافتادن انسانهاي نالايق و عقبانداختن انسانهاي برتر، اهميتدادن به مسائل روبنايي و رهاكردن مسائل اصلي».
دوشنبه 1 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هموطن سلام]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]