تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى‏آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815327542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست بررسي وضعيت امروز سينماي دفاع مقدس در فارس؛ فيلمسازان دفاع مقدس نياز به مطالعه دارند و داشته‌هاي قبلي آنها جوابگو نيست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نشست بررسي وضعيت امروز سينماي دفاع مقدس در فارس؛ فيلمسازان دفاع مقدس نياز به مطالعه دارند و داشته‌هاي قبلي آنها جوابگو نيست
خبرگزاري فارس: در نشست بررسي وضعيت امروز سينماي دفاع مقدس، عنوان شد: سازندگان آثار درخشان دفاع مقدس، اكنون به ساخت آثاري بي‌مايه رو آورده‌اند چرا كه داشته‌ها و شنيده‌هاي آنها ديگر جوابگو نيست و بي‌مطالعه بودن آنها و تكيه صرف بر زاويه ديد شخصي، باعث توليد آثار ضعيف مي‌شود.


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، نشست بررسي موقعيت امروز سينماي دفاع مقدس، با حضور محمدرضا شرف‌الدين(مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس و تهيه‌كننده سينما) و جمال شورجه(كارگردان سينما) در خبرگزاري فارس برگزار شد.

* شورجه: خلاء وجود فيلمنامه‌هاي مناسب در حوزه دفاع مقدس مشخص است
بنا بر اين گزارش، جمال شورجه در اين نشست با اشاره به لزوم توليد فيلمنامه‌هاي فاخر در زمينه دفاع مقدس گفت: مشكل و نقيصه اصلي ما در سينماي دفاع مقدس، عدم وجود فيلمنامه است.البته شايد نتوان اين موضوع را بحران عمده اي براي سينماي دفاع مقدس دانست چون در كل سينماي ايران درگير اين مشكل است اما به تناسب حجم حماسه بزرگ دفاع مقدس، كار انجام شده از لحاظ كمي و كيفي كافي نيست چراكه درهشت سال دفاع مقدس تمام توان كشور درگير اين تجاوز بود و آحاد مردم نيز در دفع اين تجاوز حضور داشتند و بركاتي كه دفاع مقدس داشت، هنوز هم در كشورمان مي‌بينيم.
وي افزود: جنگ و دفاع از مرز و بوم واقعه كوچكي نيست و در هر كشوري اين اتفاق مي‌افتاد تا سال‌ها تبديل به منبعي براي تغذيه فرهنگي آنها مي‌شد، اما اينكه ما در حوزه سينما تا چه حد پاسدار اين ارزش‌ها بوده‌ايم تا اهميت اين مقطع را براي نسل‌هاي آينده‌ نشان بدهيم، به نظر مي‌رسد اين ميزان كافي نبوده و ما كم‌كاري نشان داده‌ايم كه اين موضوع در تمام دوره‌‌هاي فعاليت سينماي دفاع مقدس صدق مي‌كند.
كارگردان «روزنه» تصريح كرد: امروز خلاء وجود فيلمنامه‌هاي مناسب در اين حوزه مشخص است و بسياري از فيلمنامه‌هايي كه نوشته مي‌شود آثاري ضعيف و بدون درونمايه قوي است. مهمترين نكته‌اي كه بايد در نظر گرفت اين است كه بايد روي نويسنده‌ها سرمايه‌گذاري شود و سطح آگاهي و دانش آنها ارتقا داده شود و نويسندگان مستعد و شايق شناسايي شوند تا جوانان بتوانند در كنار نويسندگان با سابقه به كار بپردازند. ما به سياستگذاري و برنامه‌ريزي براي نويسندگان نياز داريم و نبايد به وضعيت موجود اكتفا كنيم، بلكه اين وضعيت بايد ارتقا پيدا كند كه بخشي از آن عهده دولت است تا افراد دخيل در امر سينماي دفاع مقدس مانند نويسندگان يا كارگردان‌ها را تشويق به كار بكند.
اين كارگردان با اشاره مجدد به لزوم مطالعه در مورد وقايع دفاع مقدس گفت:متاسفانه كل سينماي ما مشكل كمبود مطالعه و كم كاري دارد و شايد ما به اندازه انگشتان دو دست فيلمساز خلاق داريم . بايد دولت سعي كند ارتقاي بينش و دانش را همزمان در سينماگران به وجود بياورد. چيزي كه مقام رهبري هم در ديدار با كارگردانان به آن اشاره كردند.

* شرف‌الدين: فيلمسازان دفاع مقدس نياز به مطالعه دارند و داشته‌هاي قبلي آنها جوابگو نيست
مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس اين تهيه كننده در ادامه با اشاره به لزوم مطالعه در مورد دفاع مقدس توسط سينماگران گفت:متأسفانه مشكلي كه ما در سينما داريم، مشكل شتابزدگي و عدم مطالعه و تأمل كافي است. نشر ادبيات مقاومت در حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي هماهنگي‌هايي براي سوژه‌‌يابي با ما انجام داد و ما پس از بررسي فعاليت آنها فهميديم كه در آنجا، سيزده هزار جلد كتاب در زمينه‌هاي مختلف (داستان،خاطره،تحقيق و...) با موضوع جنگ‌ چاپ شده اما مطمئن هستم افراد بسيار كمي از ميان فيلمنامه‌نويسان حتي يك يك جلد از اين آثار را كه درونمايه‌هاي خوبي براي سينماي دفاع مقدس دارد، خوانده‌اند.
وي گفت: البته بي‌اطلاعي از دوران جنگ تحميلي در سينماي دفاع مقدس و بين دست‌اندركاران اين سينما عموميت دارد و بسياري از آنها كه زماني آثار درخشاني در سينماي ايران مي‌ساختند، اكنون به ساخت آثاري بي‌مايه رو آورده‌اند و دليل آن تنها اين است كه داشته‌ها و شنيده‌هاي آنها ديگر جوابگو نيست و بي‌مطالعه بودن آنها باعث توليد آثار ضعيف مي‌شود.
وي تصريح كرد: هر كسي تنها زاويه ديد خود را به جنگ داشته و همه به آن زاويه ديد بسنده مي‌كنند و مشخص است كه اين زاويه ديد بعد از مدتي ديگر جوابگوي فيلمساز نيست و بايد روي مسأله مطالعه يا اقتباس ادبي كار كرد. البته ما قصد داريم نمونه‌هايي از اين كتب را براي فعالان عرصه دفاع مقدس بفرستيم تا شايد با خواندن اين كتاب‌ها كليدهايي براي كار در زمينه‌ دفاع مقدس به دست بياورند.

* شورجه: با وجود قوت ادبي، در سوژه‌يابي سينمايي مشكل داريم
به گزارش فارس، «جمال شورجه» نيز در اين نشست، با اشاره به بحث اقتباس ادبي در سينما گفت:بحث اتصال ادبيات نمايشي به ادبيات داستاني بحث مهمي است كه تمام دنيا امروزه از آن بهره مي‌برند و در تاريخ سينما نيز بسياري از آثار برجسته از ادبيات وام گرفته است به‌طوري كه شايد اينكه اكثر آثار سينماي آمريكا قوي است به علت همين موضوع باشد. ما در سينما در بحث سوژه‌يابي مشكلات زيادي داريم اما ادبيات ما پر از سوژه‌ها و مفاهيم بكر است كه بايد از آن استفاده كنيم.
وي افزود: البته فعاليت‌هاي نهادهايي مثل سيمافيلم، فارابي و خود انجمن، مؤيد اين موضوع است كه بايد به سمت اين ادبيات رفت و از آن استفاده كرد تا ما به شكل مداوم دچار تكرار نشويم.

* شرف‌الدين: وقتي چيني‌ها از سينماي دفاع مقدس ما وام مي‌گيرند...‌
وي در مثالي با اشاره به فيلم صخره سرخ(جان وو) گفت: در چين اخيرا جان وو با استفاده از متون ادبي فيلمي به نام «صخره سرخ» ساخته كه چند وجه مهم دارد. اولين وجه اين فيلم جنگي بودن آن است و جنگ را به عنوان پديده‌اي انساني در آن مطرح كرده است كه اين نگاهي واقعي به جنگ است و قطعا كساني كه فيلم جنگي را بي‌فايده مي‌دانند، اغراض سياسي از مطرح كردن اين بحث دارند. در اين فيلم فرماندهان اكثرا جوان هستند و خردگرايي نيزبر عكس آثار شرق‌ دور كه پر از سحر وجادو است، در اين فيلم بسيار زياد به چشم مي‌خورد. اين نكاتي است كه در سينماي دفاع مقدس خود، بسيار زياد داشتيم و اقتباس اين مفاهيم از سينماي دفاع مقدس ما كاملا مشهود است. حتي مساله دفاعي بودن جنگ در فيلم «صخره سرخ» نيز از سينماي دفاع مقدس گرفته شده با اين تفاوت كه چيني‌ها تمام هزينه‌هاي مطالعاتي و مالي را مصرف كرده‌اند و براي همين فيلم فاخري ساخته شده است كه اثري نمونه در سطح جهاني است!
شرف الدن در ادامه اكيد كرد:ما هم آماده هزينه كارهاي تحقيقاتي و كاري هستيم. امروز زمان آن است كه به ادبيات داستاني جنگ مراجعه كنيم و آثار فاخر خود را با كمك آن بسازيم كهمانند سينماي دفاع مقدس كه باعث ارتقاي سينماي ملي شد بازهم در راه ارتقا بالاتر برويم.
شرف الدين در ادامه در مورد تصميم نيروي مقاومت بسيج براي توليد فيلم گفت:با تغييراتي كه در فرماندهي سپاه و بسيج ايجاد شد، فرماندهي محترم نيروي مقاومت بسيج قصد ورود به مبحث توليد فيلم‌هاي سينمايي را در چند محور دارد.
وي در مورد اين محورها گفت:اولين محور وقايع جنگ ونيروي مقاومت بسيج در مبارزه با گروهكها و تثبيت مفاهيم انقلاب است ، دومين محور ادامه فعاليتهاي بسيج پس از جنگ و حضور اين نهاد در عرصه‌هاي مختلف اجتماعي و دستاوردهاي علمي است.و سومين محور موضوعاتي است كه مستقيما به بسيج ربط ندارد ولي جزو افتخارات ملي است مانند موفقيتهاي علمي، صنعتي، ورزشي ، هنري كه براي كشور ما افتخار آفريده‌اند و اين موضوع هم در مورد افراد افتخار آفرين صدق مي‌كند و هم به وقايع افتخار آفرين مي‌پردازد. اين مباحثي است كه بسيج قصد ورود به آن را دارد و ساخت اين آثار از طريق انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس انجام مي‌شود و انجمن وظيفه معرفي فيلمسازان، تحقيق و پژوهش در مورد موضوع و كارهاي اجرايي را برعهده دارد.البته اين مبحث خارج از حمايتهاي معاونت سينمايي نيست و اين معاونت هم در آن حمايت دارد.
در ادامه نشست فارس، شرف‌الدين هم با تاكيد بر اهميت بحث اقتباس ادبي در سينما و لزوم توجه به آن در سينماي دفاع مقدس گفت: سينماي هاليوود وقتي در موضوعات روزمره، دچار ركود شد و آثار افول در آن پديد آمد به ادبيات رو آورد و آثار كلاسيك‌ هاليوود همه زماني توليد شدند كه سينما از رونق افتاده بود و انرژي موجود در آثار ادبي به سينما تزريق شد واين سينما، سينمايي است كه در ذات موفق است. ما متأسفانه سينماي ارزاني داريم و نتوانسته‌ايم استانداردهاي سينمايي را از لحاظ نگاه اقتصادي در سينما پياده كنيم. وقتي سينماي اقتصادي نداريم، بايد آثار ارزان بسازيم و تهيه كننده به دنبال سود خود در توليد باشد نه در پخش فيلم و تا وقتي اين نگاه وجود دارد هرگز فيلم فاخر ساخته نمي‌شود.
وي افزود: وقتي سينما ارزان مانده و توليدات ما نسبت به سينما ارزان توليد مي‌شود بايد دنبال علت بگرديم. توليد فيلم فاخر نيازمند هزينه مناسب است به طوري كه نه تنها هزينه مالي، بلكه هزينه زمان و انديشه هم بايد در آن محاسبه شود. بايد توجه داشت كه ورود به عرصه ادبيات داستاني در سينما گران و هزينه‌بر است و به همين خاطر، كسي وارد آن نمي‌شود. اين يكي از شاخه‌هايي است كه دولت بايد به صورت جدي در آن سرمايه‌گذاري كند و به هر قيمتي هست، ادبيات داستاني را به سينما پيوند دهد، چون ادبيات داستاني يكي از زيرساخت‌هاي مهم سينما است. آن‌وقت وقتي كار فاخري در سينما انجام شود، خود به خود براي بازگشت سرمايه‌اش تلاش مي‌كنيم و درهاي صنعت سينماي ما به اطراف جهان باز مي‌شود، در محدوده مرزها باقي نمي‌مانيم و حضور فيلمهاي ايراني تنها محدود به حضورهاي جشنواره‌اي نخواهد شد بلكه اين سينما از نظر تجاري در سطح دنيا سود آور خواهد بود.
مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس در نشست فارس، با انتقاد از وضعيت كلي سينما درايران گفت: سينماي ما به لحاظ اينكه به موضوعات سطحي، ابتدايي، پيش پا افتاده و گاهي خارج از واقعيت و اصالت اجتماعي‌اش مي پردازد، توسري خورده و كوتوله باقي مانده است و البته اين نظر من است. من به‌شدت معتقدم براي اينكه اين سينما بالا بيايد، بايد به ادبيات داستاني مراجعه كنيم. اگر دقت كنيم مي‌بينيم هر جايي كه سينماي جهان دچار كمبود شده با رويكرد به ادبيات ماندگار اين نقيصه را جبران كرده چون ادبيات داستاني در تمام دنيا غربال شده و چكيده تفكر بشر است و همان است كه سينما را بالا مي‌برد و براي قيمتي كردن سينما، ما نيز بايد لباس ماندگار ادبيات كهن و ماندگار خود را به تن سينما بپوشانيم.

* شورجه: بايد با سينما، سربازان امام زمان(عج) را در سرتاسر دنيا آماده كنيم
در بخش ديگري از اين نشست، جمال شورجه با تأكيد بر لزوم ساخت آثاري در مورد انقلاب گفت: حكومت ناگزير است كه ريشه‌ها و مباني انقلاب را با سرمايه‌گذاري بسازد و به نمايش در بياورد. البته آثاري در اين زمينه ساخته مي‌شود و دولت هم به اين نتيجه رسيده كه بايد به اين موضوع پرداخته شود اما بايد دغدغه‌هاي ملي مطرح باشد و خود حكومت سفارش اين كار را انجام دهد. مباني انقلاب و فروپاشي نظام ستم‌شاهي مباحثي پركار است و چه بسا مورخ و نويسنده‌اي در اين زمينه فارغ از دغدغه‌ توليد فيلم كارهايي كرده باشد اما تبديل اين كارها به فيلم هم نيازمند اين است كه حمايتي اساسي از اين كار بشود و اين كار نياز به پشتيباني جدي و عظيمي دارد كه با امكانات معمولي امكان‌پذير نيست. شايد بايد نهاد ويژه‌اي به اين كار اختصاص داد كه بودجه‌اي مستقل داشته باشد يا انجمن تقويت مالي زيادي شود و به صورت تشكيلات وسيعي كه تصميم‌گيرنده باشد در بيايد كه بتواند اين كار را انجام دهد.
وي در ادامه افزود: اگر نظام ما بخواهد به مقوله انقلاب و دفاع مقدس بپردازد بايد سازماني قوي تشكيل شود كه وقايع انقلاب و جنگ را ساماندهي كرده آن را به ادبيات تبديل كند و اين موضوع نيازمند دغدغه‌اي بين مسئولين است و تا نگاه اساسي به مقوله انقلاب و دفاع مقدس به وجود نيايد، حركات تنها فردي است كه اين كار خلا تاريخي ما را پر نمي‌كند و وقايع جنگ و انقلاب به خزائني خاص تبديل نمي‌شود كه حتي نسل سوم خودمان را تغذيه كند .ما كه داعيه برپايي حكومت آقا امام زمان(عج) را به كشور خود داريم بايد سربازان امام زمان را در سرتاسر دنيا آماده كنيم و براي آن بايد برنامه‌ريزي و فكر كرد و در افق‌هاي دور كشور آن را پيش‌بيني كنيم كه جوانان در تمام دنيا مفاهيم انقلاب را درك كنند.
شرف‌الدين نيز بر لزوم فيلمسازي در مورد انقلاب تاكيد كرد و گفت: گاهي براي سرگرمي فيلم مي‌سازيم و گاهي با ساخت فيلم قصد فرهنگسازي داريم اما امروز فيلم ساختن در مورد انقلاب ضرورتي براي حفظ انقلاب و نظام است. نسل جوان امروز عرق ملي و موقعيت كشور را مانند زمان جواني نسل ما نمي‌دانند و مرزها كاملا با فن‌آوري اطلاعات شكسته شده، جوانان ما سوالهايي اساسي در مورد اين مفاهيم مطرح مي‌كنند، سوالاتي كه دشمنان ما انرژي زيادي براي طرح آن گذاشته‌اند تا جوانان ما را دچار ترديد و مناقشه كنند .ما بايد به اين سوال‌ها جواب دهيم اما بايد ببينيم ابزار ما براي پاسخ به اين سوالات چيست؟متاسفانه تلويزيون برنامه‌هاي پاسخگو ندارد و جان ما جواب سوال خود را در سينما هم نمي تواند پيدا كند. بايد در اين زمينه فيلم ساخت، قصه نوشت و با ابزار هنر پاسخ نسل امروز را داد. پس امروز سينماي دفاع مقدس وظيفه مهم حفظ نظام را برعهده دارد كه به گفته امام خميني(ره) از اوجب واجبات است. اين كار به پاسخگويي به سوالات جوانان در مورد نظام بستگي دارد و حتي مي‌توان به نوعي گفت سينما در بعضي از عرصه‌ها از نماز بالاتر است و اين را با قاطعيت عنوان مي‌كنم. بايد به جوانها با زبان هنر و سينما بگوييم كه چرا اين انقلاب اتفاق افتاده و چرا بايد از همين وضعيت موجود كه مطلوب هم نيست، دفاع كرد.

* چرا در زمان دولت اصولگرا، سينماي دفاع مقدس پيشرفت چنداني نكرد؟
چرا در زمان دولت اصولگرا، سينماي دفاع مقدس پيشرفت چنداني نكرده است؟ مديرعامل انجمن سينماي دفاع مقدس، گفت: بعضي از مسايل به لحاظ حجم و اندازه كاري كه بايد صورت بگيرد نياز به برنامه‌ريزي‌هاي قابل توجه و درخور آن موضوع دارد. براي ورود به بحث انتظاراتي كه از دولت نهم براي فعاليت در عرصه دفاع مقدس مي‌رود، بايد بدانيم كه آماده سازي زير ساخت‌ها و پايه‌هاي اين سينما، نياز به برنامه‌ريزي‌هاي زيادي دارد كه شايد سال آينده نتيجه اين برنامه‌ريزي را ببينيم.
وي گفت: البته چون چند سال از عمر دولت گذشته، دولت بايد پاسخگوي اين انتظار باشد، اما بايد در نظر داشت آنچه در زمينه سينماي دفاع مقدس به دولت فعلي رسيده، چيزي نبود كه كار جدي و اجرايي و برنامه ريزي مدوني روي آن شده باشد. چيزي به دولت نهم رسيد كه بايد همه كارها و برنامه ريزي‌هاي آن را از نو انجام مي‌دادند و البته شكي در اين نيست كه در اين عرصه كوتاهي‌هايي هم وجود دارد كه بايد به آن رسيدگي شود.
«جمال شورجه» كارگردان «حماسه مجنون» و «عمليات كركوك» نيز گفت: البته شايد ما زماني شاهد كثرت فيلم‌ها بوده‌ باشيم ولي از لحاظ درونمايه جنگ و تحولات دروني افراد، ما دچار كمبود بوده‌ايم. البته بعضي از سينماگران كه وارد حيطه سينماي دفاع مقدس شدند شايد وارد به ابزار سينما نبودند يا اگر بودند به روح جنگ آشنايي نداشتند و به همين خاطر، زماني ملغمه‌اي از آثاري متفاوت در سينماي جنگ به وجود آمد كه تعدادي از آنها صرفا آثار اكشن بودند، در حالي كه امروز كيفيت آثار جنگي بالاتر رفته و فيلم‌هايي مثل «اتوبوس شب» يا «فرزند خاك» با نگاهي نو به جنگ ساخته مي‌شود، اما حجم آثار توليد شده با توجه به اهميت موضوع دفاع مقدس تا حدي كم است و بايد اهتمامي در كميت و كيفيت آثار جنگي به وجود بيايد كه اين موضوع احتياج به برنامه‌ريزي‌هاي بسيار زيادي دارد كه به سينمايي متعادل در دفاع مقدس برسيم كه به لحاظ كميت در سال تعداد قابل توجهي فيلم‌ دفاع مقدس داشته باشيم و به لحاظ كيفيت هم درونمايه و محتواي كيفيت آثار بالا برود.

شرف‌الدين: اعتقادي به توليد انبوه در زمينه سينماي دفاع مقدس ندارم
محمدرضا شرف‌الدين در ادامه اين نشست، در مورد تعداد پائين آثار توليد شده در ژانر دفاع مقدس در سال‌هاي جاري، گفت: من اعتقاد ندارم توليدات سينمايي ما در اين ژانر كم است و فكر مي‌كنم كه توليدات ما در عرصه سينماي دفاع مقدس كاملا متناسب است چون اعتقادي به توليد انبوه در اين زمينه ندارم.
وي تصريح كرد: سينماي دفاع مقدس در هر شاخه‌اي از آن، حتي شاخه طنز، عرصه تفكر و انديشه‌ است چون اين سينما مربوط به دفاع مقدس و جنگ تحميلي مي‌شود و اين يكي از پديده‌هاي مهم انساني است كه مي‌توان آن را از نظر علمي بررسي كرد و شتاب‌زدگي و حجم زياد، دشمن تفكر و انديشه است.
مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس در اين نشست گفت: اتفاقا افول سينماي دفاع مقدس از اواسط دهه 70 همزمان با حجيم شدن توليدات اين سينما اتفاق افتاد. ما نبايد به توليد انبوه فكر كنيم بلكه بايد به توليدات اندك اما محكم و تاثيرگذار بينديشيم تا مثل فيلم «فرزند خاك»، فيلمي تاثيرگذار داشته باشيم كه حضور يكي از آنها در عرض چند سال با توليد چند فيلم ضعيف در يك سال برابري كند. گاهي بايد با صبر و تامل به موضوع نزديك شد يا حتي مدتي توقف كرد تا در نهايت بتوانيم محصولي قوي را توليد كرد.
وي گفت: البته ما تأمّل زيادي در عرصه توليد آثار سينماي انقلاب و دفاع مقدس كرده‌ايم ولي گاه ساخته نشدن فيلم قوي، به دليل عدم برنامه‌ريزي قوي بوده است ولي اميدوارم به زودي اين تأمل جواب دهد و گمان مي‌كنم امسال شاهد فيلم‌هاي خوبي باشيم كه در عرصه انقلاب و دفاع مقدس توليد خواهد شد.
انتهاي پيام/ا
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن