تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى آيد و آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816875242




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چهارمين حضور احمدي نژاد درنشست مجمع عمومي سازمان ملل


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: چهارمين حضور احمدي نژاد درنشست مجمع عمومي سازمان ملل
سياسي. مجمع عموسي سازمان ملل . اجلاس سران
محمدرضا منافي - روز سه شنبه آتي، شصت و سومين دور عالي‌ترين نشست بين المللي تحت عنوان نشست مجمع عمومي سازمان ملل در مقر اين سازمان در نيويورك گشايش مي‌يابد.

در اين نشست سران نزديك به ‪ ۲۰۰‬كشور از سراسر جهان، دوست و دشمن، فرصت مي يابند تا از تريبوني كه تنها سالي يك بار در اختيارشان قرار مي‌گيرد، ديدگاه‌هاي خود را در حضور تمام همتايان خود از همه كشورها بيان كنند.

از آنجا كه مقر سازمان ملل در نيويورك واقع شده و به نوعي آمريكا ميزباني مهمترين اجلاس بين‌المللي را عهده دار است ، تريبون مجمع عمومي سازمان ملل فرصت مناسبي را اختيار سران كشورهاي عدالت خواه و ضداستكبار قرار مي دهد تا به اعلام صريح مواضع ضد استكباري خود بپردازند.

از جمله روساي شركت‌كننده در اين دوره از مجمع عمومي سازمان ملل دكتر محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران است كه چهارمين حضور موفق خود را در اين اجلاس تجربه خواهد كرد.

احمدي نژاد در سه دوره متوالي حضور در سه سال اخير در مجمع عمومي سازمان ملل، نطق‌هاي تحسين برانگيزي را با محورهاي مهمي از جمله تاكيد بر عدالت طلبي، كرامت انساني و احترام به حقوق بشر، مقابله با زورگويي، تروريسم و اشغالگري، مخالفت با توليد و تكثير سلاح‌هاي كشتار جمعي و تاكيد بر حق مسلم همه كشورها در دسترسي به انرژي‌هاي صلح آميز ارائه كرد كه به شدت مورد استقبال و تحسين سران بسياري از كشورها قرار گرفت.

سخنراني‌هاي شجاعانه، برگرفته از منطق و عدالت، پرمحتوا و به دور از انفعال رييس جمهوري اسلامي ايران در دوره‌هاي قبلي مجمع عمومي سازمان ملل، به اذعان اكثر قريب به اتفاق رسانه‌هاي جهان، خبرسازترين نطق‌ها بود به گونه‌اي كه بازتاب رسانه‌اي آن بسيار گسترده تر از انعكاس سخنراني سران كشورهايي نظير آمريكا بود كه همواره سعي دارند از چنين تريبون‌هايي به بيان مشتي ادعاي تكراري، طرح اتهام واهي عليه كشورهاي ديگر و مداخله در امور ديگران بپردازند.

احمدي نژاد كه چهارمين سال رياست جمهوري خود را سپري مي‌كند، عزم قاطع خود را براي چهارمين حضور در مجمع عمومي سازمان ملل اعلام كرده است و بسياري از رسانه‌ها مترصد آن هستند تا با بازتاب دادن نطق رييس جمهوري ايران در اين اجلاس، در مخابره تاثير گذارترين اخبار اين رويداد مهم بين المللي به رقابت بپردازند.

اهميت حضور احمدي نژاد در شصت و سومين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل به ويژه از نگاه رسانه‌ها به حدي است كه رويترز در خبر افتتاح اين اجلاس در ‪ ۲۶‬شهريور، بدون اشاره به نام هيچ يك از سران كشورهاي مطرح و قدرتمند جهان، تاكيد كرده است كه رييس جمهوري ايران در اين رويداد مهم بين‌المللي حضور مي‌يابد.

همچنين روزنامه ليبراسيون چاپ پاريس در توصيف حضور احمدي نژاد در شصت و دومين نشست مجمع عمومي سازمان ملل نوشت : درحالي كه نيكلا ساركوزي هشدار مي داد و جرج بوش تهديد مي‌كرد، احمدي نژاد رييس جمهوري ايران ستاره واقعي نشست مجمع عمومي سازمان ملل بود و بيش از تمام ديگر سران شركت كننده در اين نشست مورد استقبال قرار گرفت.

رييس جمهوري قطعا در نطق خود در اين اجلاس بار ديگر بطور صريح بر مواضع شفاف جمهوري اسلامي ايران مبني بر عدالت خواهي، صلح جويي، ظلم ستيزي، ميل به گفت و گو پيرامون مسايل مختلف در شرايط برابر و دعوت از تمام جوامع بشري به دوري از ظلم و عداوت و ميل به صلح و عدالت تاكيد خواهد كرد و ترديدي نيست بار ديگر جهان تشنه عدالت امروز را به وجد خواهد آورد.

** ايران داوطلب انتخابات براي كسب كرسي شوراي امنيت
يكي از اقدامات مهمي همه ساله كه در طول برگزاري نشست مجمع عمومي سازمان ملل انجام مي‌شود، انتخابات براي جايگزيني اعضاي غيردايم شوراي امنيت است كه ايران و ژاپن از نامزدهاي آسيايي براي شركت در انتخابات امسال اعضاي غيردايم شوراي امنيت هستند .

شوراي امنيت سازمان ملل متشكل از ‪ ۵‬عضو دايم (آمريكا، انگليس، فرانسه، روسيه و چين) و ‪ ۱۰‬عضو غير دايم است كه دوره عضويت اعضاي غير دايم آن دو سال مي‌باشد.

شيوه انتخاب اعضاي غير دايم شوراي امنيت كه همه ساله در نشست مجمع عمومي سازمان ملل برگزار مي‌شود، به اين شكل است كه ‪ ۱۰‬عضو آن به دو گروه مساوي تقسيم مي‌شوند و هر سال پنج عضو آن تغيير مي‌كند.

در انتخاب اعضاي جديد غيردايم شوراي امنيت يك سري ملاحظات از جمله ميزان پايبندي كشور داوطلب به تعهدات سازمان ملل و در راس آن حفظ امنيت و صلح بين‌المللي است.

نكته ديگري كه در انتخاب اعضاي غيردايم شوراي امنيت مورد توجه قرار مي گيرد، پراكندگي جغرافيايي كشورهاي عضو است و كشوري كه پس از دو سال عضويت ، شوراي امنيت را ترك مي‌كند نمي‌تواند منتظر حضور مجدد خود در اين نهاد سازمان ملل در آينده نزديك باشد چرا كه بطور طبيعي همه كشورهاي خواستار عضويت در اين شورا هستند.

در انتخاباتي كه در جريان شصت و سومين دور نشست مجمع عمومي سازمان ملل براي تعيين اعضاي جديد غيردايم شوراي امنيت صورت خواهد گرفت، رقابت بر سر يكي از كرسي‌هاي آسيايي اين شورا، ميان ايران و ژاپن خواهد بود.

در اين رقابت به نظر مي‌رسد ايران به خاطر برخورداري از حمايت قاطع اكثريت قريب به اتفاق كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي و نيز كشورهاي جنبش عدم تعهد كه بيش از دو سوم كل اعضاي سازمان ملل را تشكيل مي‌دهند، شانس بيشتري براي كسب كرسي آسيايي شوراي امنيت داشته باشد ضمن اينكه پيش بيني مي‌شود چين به عنوان عضو دايم شوراي امنيت، تمايل چنداني براي عضويت ژاپن در اين شوراي از خود نشان ندهد.

** مجمع عمومي سازمان ملل چيست
مجمع عمومي سازمان ملل يكي از پنج نهاد اصلي سازمان ملل و برخلاف نهادهاي ديگر اين سازمان بين‌المللي نظير شوراي امنيت ، تنها نهادي است كه تمام كشورهاي عضو سازمان ملل در آن نيز عضو هستند و همه اعضا در سطح برابر در مجمع ساليانه آن شركت مي‌كنند.

اولين نشست مجمع عمومي سازمان ملل دهم ژانويه سال ‪ ۱۹۴۶‬ميلادي در لندن در مكاني به نام ‪ Westminster Central Hall‬برگزار شد كه تنها سران ‪ ۵۱‬كشور در آن شركت كردند.

اين اجلاس همه ساله در ماه سپتامبر برگزار مي‌شود. همچنين گاهي در طول سال و در فاصله بين دو نشست مجمع عمومي سازمان ملل، اين مجمع جلساتي تحت عنوان جلسات ويژه يا اضطراري براي رسيدگي خاص به مسايل و رويدادهاي مختلف جهان تشكيل مي‌دهد.

بطور معمول رياست هر دوره از نشست‌هاي مجمع عمومي سازمان ملل را نماينده يكي از كشورهاي عضو در سازمان ملل برعهده مي‌گيرد. سال گذشته سرگيان كريم ‪ Srgjan Kerim‬نماينده مقدونيه در سازمان ملل رياست شصت و دومين نشست مجمع عمومي سازمان ملل را بر عهده داشت و امسال رياست اين اجلاس برعهده ميگوئل دسكاتو براكمن وزير خارجه پيشين نيكاراگوئه خواهد بود.

مسووليت رياست مجمع عمومي سازمان ملل بطور ادواري هر سال برعهده نماينده اي از يكي از پنج منطقه جغرافيايي شامل آفريقا، آسيا، اروپاي شرقي، آمريكاي لاتين و منطقه كارائيب، غرب اروپا و ديگر كشورها است كه طبق روال، شصت و سومين اجلاس را نماينده‌اي از نيگاراگوئه به عنوان نماينده منطقه آمريكاي لاتين رياست خواهد كرد.

ايران، در مدت ‪ ۶۲‬سال كه از تشكيل مجمع عموي سازمان ملل مي‌گذرد، تنها يك بار در سال ‪ ۱۹۵۰‬همزمان با پنجمين دور نشست مجمع عمومي سازمان ملل ، رياست اين اجلاس را برعهده داشت . در آن سال فردي به نام نصرالله انتظام نماينده ايران در سازمان ملل بود كه رياست نشست مجمع را نيز برعهده داشت.

در طول تاريح سازمان ملل معمولا مرسوم بوده برخي كشورها از جمله آمريكا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين و ژاپن كه به عناوين مختلف نسبت به ساير كشورهاي جهان از قدرت بيشتري برخوردار هستند، هيچ گاه رياست نشست‌هاي مجمع عمومي سازمان ملل را عهده دار نشده اند.
 يکشنبه 31 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن