تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا شود، كسى را جز خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812750068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرمقاله هاي روزنامه هاي صبح ايران


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: سرمقاله هاي روزنامه هاي صبح ايران
تهران -خبرگزاري ايسكا نيوز :روزنامه هاي جام جم ،دنياي اقتصاد ، رسالت ، آفتاب يزد ، اعتماد ملي ،صداي عدالت ، قدس ، كارگزاران و كيهان امروز در سرمقاله هاي خود به مسائل مهم سياسي روز داخلي و خارجي پرداختند .
به گزارش روز يكشنبه باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكا نيوز " سرمقاله هاي برخي روزنامه هاي صبح ايران به شرح زير است :

**جام جم :راز پيروزي در دفاع مقدس‌
روزنامه جام جم در سرمقاله امرو زخود تحاوز عراق به ايران را در 8 سال دفاع مقدس بررسي كرد و نوشت :31 شهريور سال 1359 ارتش بعث عراق با تمام قواي خود در حالي كه از حمايت قدرت‌هاي جهاني و كشورهاي عرب منطقه برخوردار بود، تجاوز گسترده‌اي را به ايران آغاز كرد.
صدام همراه شاه‌حسين اردني اولين گلوله توپ را خود شخصا به سمت ايران پرتاب كرد و اطمينان كامل داشت ظرف چند هفته، خوزستان را از ايران جدا مي‌كند و برخي مناطق استراتژيك مرزي را نيز تصرف خواهد كرد.
اطمينان صدام به پيروزي به 2 دليل بود:
1- آمادگي ارتش عراق براي تهاجم با برخورداري همه‌جانبه از حمايت قدرت‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي
2- عدم آمادگي ايرانيان براي دفاع بويژه آماده نبودن ارتش ايران به خاطر مسائل انقلاب اسلامي.در طول جنگ تحميلي ، كشورهاي عربي و قدرت‌هاي جهاني بويژه قدرت‌هاي غربي ، با تمام توان از صدام حمايت ‌هاي سياسي ، تجهيزاتي ، مالي ، اطلاعاتي و حتي نيروي انساني به عمل آوردند.
با توطئه كاهش قيمت نفت ، فشارهاي اقتصادي براي ايران شدت گرفت. سازمان‌هاي‌ بين‌المللي در اختيار قدرت‌ها ، به صورت ابزاري به حمايت از متجاوز پرداختند.
عوامل پيروزي در دفاع مقدس را در چند محور كلي مي‌توان خلاصه كرد:
1- نگاه حضرت امام(ره)‌ به جنگ‌
2- اعتماد به نفس ملت ايران‌
3- بسيج همگاني و دفاع همه ‌جانبه‌
4- خلاقيت فرماندهي جنگ‌
5- عنايات الهي و امدادهاي غيبي‌
در راس همه اين عوامل، بايد عنايت حضرت حق را قرار داد. «ان تنصروا الله، ينصركم و يثبت اقدامكم.»

**دنياي اقتصاد :نگراني از وضعيت ناپايدار
روزنامه دنياي اقتصاد در سرمقاله امروز خود وضعيت ناپايدار را در اقتصاد كشور تشريح كرد و نوشت :عدم‌تعادل در بازار پول ايران - كه بانك‌ها نماد و سكاندار آن هستند – ابعاد بزرگي پيدا كرده كه بخشي از آن را قائم‌مقام بانك مركزي با دادن اين خبر كه ...
... «كسري دو شاخص مانده‌ سپرده‌ها و تسهيلات پرداختي بانك‌ها در پايان سال 1386 به 57هزار ميليارد تومان رسيده است» آشكار كرد. اعلام اين خبر يك روز پس از آن انجام مي‌شود كه وزير كشور در يك درخواست بي‌سابقه خواستار دخالت شوراي امنيت كشور براي شكستن قفل بانك‌ها شده است و غلامحسين مصباحي عضو موثر مجلس قانونگذاري خبر مي‌دهد «احياي شوراي پول و اعتبار در دستور كار مجمع تشخيص مصلحت است».
در حالي كه بازار پول و كالا در شرايط عدم‌تعادل به سر مي‌برد، برخي سياست‌ها و شرايط موجب شده است «بازار مسكن» به عنوان بازاري پويا و بزرگ و موتور حركت ده‌ها فعاليت صنعتي نيز به ركود نزديك شود.
برخلاف كساني كه به دلايل سياسي از ركود خريد و فروش بخش مسكن خرسندي نشان داده و كاهش قيمت‌ها را پيروزي سياسي تلقي مي‌كنند، ركود در اين بخش در صورتي كه غيرطبيعي باشد را مي‌توان نشانه‌هاي بحران تلقي كرد.علاوه‌بر سردرگمي و پيچيدگي‌هايي كه بر بازار پول و مسكن حاكم شده است، عدم ارائه جزئيات طرح تحول اقتصادي به ويژه اين بخش از طرح تحول كه آيا قرار است پرداخت يارانه‌ها نقدي شود و آيا قرار است كه انواع حامل‌هاي انرژي با قيمت جهاني عرضه شوند نيز بر التهاب در ميان شهروندان و صاحبان كسب‌و‌كار افزوده است.
كاهش عرضه برق كه منجر به كاهش ساعت كار مفيد كارخانه‌ها شده است نيز يك تنگناي ديگر آشكار اين روزهاي اقتصاد ايران است. رشد تورم در حالي كه ركود نيز وجود دارد از ديگر شرايط بدخيم اقتصاد ايران به حساب مي‌آيد. هيچ دولتي با هر گرايش سياسي نمي‌تواند و نبايد خود را بي‌نياز از ديدگاه‌ها و تجربه‌ها بداند و كنار گذاشتن نيروها كاري غيرقابل‌بخشش است. آيا بهتر نيست براي برطرف كردن نگراني ملي، مدارا و تساهل در دستور كار دولت قرار گيرد و همه نهادهاي موثر در سرنوشت كشور را دور يك ميز قرار دهد تا شرايط بدتر از اينكه هست، نشود.

**رسالت :غيريت گفتمان پيشرفت و عدالت
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود مي نويسد:
هر گفتماني بايد غيريت و ضديت خود را تعريف وتبيين كند . گفتمان دهه چهارم انقلاب اسلامي گفتمان پيشرفت ،عدالت و خدمت است. اگر طراحان اين گفتمان نتوانند غيريت و ضديت خود را تعريف كنند بعيد به نظر مي‌رسد بتوان به اهداف از پيش تعيين شده و تحقق تئوري‌هاي آن رسيد.
مقام معظم رهبري در خطبه‌هاي نماز جمعه سومين هفته ماه مبارك رمضان با يادآوري گفتمان دهه چهارم انقلاب دو صفت نيز براي پيشرفت و عدالت نام بردند ؛ “ پيشرفت چشمگير “ و “ عدالت محسوس”! ملت ما در جاده پيشرفت هيچ گاه نبايد متوقف شود. ملت ما در دستيابي به انرژي صلح آميز هسته‌اي راه پر سنگلاخي را آمده و راه درازي را هم در پيش دارد. .
اكنون ما در پاسخگويي به مطالبات معيشتي مردم در برابر سوالات بي‌شماري قرار داريم . پيشرفت اقتصادي وعدالت اجتماعي در دستور كار نظام است .سوال اين است: غيريت اين گفتمان چيست؟ نخبگان گروهها و احزاب و توليدكنندگان كالاي سياسي هر كدام در اتاق فكر ستادهاي انتخاباتي جمع شدند. نگاه آنان به مسائل اقتصادي و ارائه راه‌حل‌هاي آ‌نان يك نگاه ملي و فرا جناحي وفرا گروهي نيست. بلكه بيشتر خرج تبليغاتي براي اسقاط رقيب است تا يك گام به جلو براي حل معضلات اقتصادي و اجتماعي.
اگر نگاه احزاب و گروه‌ها به غيريت گفتمان پيشرفت و عدالت، حذف رقيب يا نفي ديدگاه رقيب باشد ازاين گفتمان چيزي باقي نمي‌ماند. غيريت اين گفتمان را نمي‌توان در فرد يا گروه يا حتي جناحي جستجو كرد. غيريت گفتمان پيشرفت و عدالت،‌ «جهل»،«‌غفلت» نسبت به اصل موضوع و مسائل مرتبط و از دست دادن« فرصت»‌هايي كه مثل برق مي‌گذرد مي‌باشد.
دولت نهم كه مديريت پيشبرد گفتمان پيشرفت وعدالت را به عهده دارد وظايف خطير و تاريخي در اين باره دارد. رئيس دولت بايد راهي براي رسيدن به وحدت كلمه نخبگان در خصوص طرح‌ها و لوايح خود پيدا كند.
دولت اكنون سه كار كليدي بر عهده دارد كه هر كدام به نوعي با گفتمان پيشرفت وعدالت مرتبط است:
-1 اجراي طرح تحولات اقتصادي
-2 ارائه لايحه متمم بودجه 87
-3 ارائه لايحه بودجه سال 88
لذا صبر و حوصله و تحمل عقايد مختلف در اين مورد را مي‌طلبد تا كساني كه حرفي براي گفتن دارند در نشست‌هاي تخصصي به منظور دستيابي به يك حقيقت واحد دور هم جمع شوند و به خاطر خدا و براي رضايت و رفاه مردم حر‌فها را يك كاسه كنند.
مقام معظم رهبري خطاب به نخبگان جامعه در خطبه‌هاي نماز جمعه فرمودند؛ “ هر كس حرفي و طرحي در مورد آينده و حل مسئله گراني و تورم دارد در مجامع تخصصي بيان كند.”
بايد زمينه تضارب آراء و انديشه‌هاي صواب براي رسيدن به فرمول‌هاي دقيق براي حل مشكلات اقتصادي واجتماعي را فراهم كند.
هر كشوري كه به توفيقي در مسائل اقتصادي و اجتماعي و رفاهي ملت خود دست يافته به اين دليل بوده كه نخبگان با “ نان مردم بازي نكرده‌اند “ دعواهاي سياسي جاي خود، اما در حوزه اقتصاد هم مسابقه براي خدمت بيشتر به مردم مي‌دهند نه تلاشي براي ناكارآمدي دولت و اسقاط آن و دستيابي به قدرت!
اميدواريم با رهنمودهاي مقام معظم رهبري فضايي ايجاد شود كه همگي به جنگ «جهل» و« غفلت» تاريخي در اين مورد بروند و به حقيقت راه‌حل‌هاي درست براي برون رفت از مشكلات كنوني دست يابند.

**آفتاب يزد :دو مناسبت و ده‌ها حسرت!
روزنامه آفتاب يزد در سرمقاله امروز خود در خصوص شهادت امام علي (ع) نوشت:
امروز و امشب يادآور دو مناسبت بزرگ براي ملت ايران است. امشب بسياري از ايرانيان به سوگ مردي مي‌نشينند كه در احقاق حق، تفاوتي ميان هم كيش و غيرهم كيش قائل نمي‌شد و امروز براي مردم، خاطرات 8 سال سلحشوري پيران و جواناني تداعي مي‌شود كه در مـظلـومانه‌ترين جنگ، اوج جوانمردي را به نمايش مي‌گذاشتند. البته سال‌هاست كه در شب بيست و يكم ماه رمضان، ايرانيان از فضائل علي (ع) مي‌گويند و در 31 شهريور، ياد قهرمانان مظلوم 8 سال دفاع مقدس را ارج مي‌نهند. همه ساله مي‌گوئيم كه علي (ع) از شدت عدالت خواهي كشته شد اما نمي‌گوئيم هر يك از ما چقدر تحمل عدالت واقعي را داريم. از تمكين علي (ع) در برابر قضاوتي كه به نفع يك غيرمسلمان صادر شده بود سخن مي‌گوئيم اما كوچك‌ترين قضاوت منفي در برابر عملكرد خود –كه گاه ذينفع آن يك رقيب مسلمان مي‌باشد– را نمي‌پذيريم. به ياد علي(ع) سوگواري مي‌كنيم و به مردم مي‌گوئيم كه او مي‌خواست همگان بدون لكنت، سخن خود را در برابر حاكمان بگويند اما به مرحله عمل كه مي‌رسيم خطوط قرمز مصنوعي و خودساخته در برابر رقبا قرار مي‌دهيم تا زبان آنها را ببنديم. خود را تابع علي (ع) مي‌ناميم اما به راحتي سخن او را ناديده مي‌گيريم كه فرمود: ! راستي آيا در ميان سخنان دلسوزانه خيل منتقدان، هيچ كلامي وجود ندارد كه احتمال خيرخواهي در آن مشاهده گردد؟
خود را شيفته علي (ع) مي‌ناميم؛ همان علي (ع) كه با خضوع كامل، خود را از ارتكاب خطا مصون نمي‌دانست. اما عليرغم ادعاي الگوگيري از اوگاه آنقدر دچار خودبزرگ بيني مي‌شويم كه گويي از ارتكاب هر خطايي مصون هستيم و هر كس ما را خطا كار بداند، اصول دين را تكذيب كرده اسـت! در يـك كلام از علـي(ع) مـي‌گـوئيم اما براي بهره‌گيري از درياي عظيم توصيه‌هاي انسان‌ساز او، تلاش زيادي به كار نمي‌گيريم.
هميـن وضعيـت را مـي‌تـوان در نـوع مـواجهه با خـاطـرات رزمنـدگـان و درس آموزي‌هاي كم‌نظير آنها مشاهده كرد. روزي كه آمريكاي غربي با روسيه شرقي دست در دست هم نهادند و به همراه انگليسي‌هاي فتنه‌گر و فرانسوي‌هاي دور افتاده از انسانيت، ايران را مورد حمله قرار دادند، پير و جوان ايراني و زن و مرد غيرتمند اين سرزمين، در برابر همدستي‌هاي جنايتكارانه قدرت‌هاي عالم ايستادند و نهايتاً نيز داغ تجزيه ايران را به دل آنها گذاشتند. هر سال با فرارسيدن هفته دفاع مقدس، ياد سلحشوراني را پاس مي‌داريم كه بي شك هاي ايـران بـودنـد اما كم و بيش از همين فرصت نيز بهره مي‌گيريم تا با برخي رقباي سياسي تسويه حساب كنيم.آنها هيچ چيز را براي خود نمي‌خواستند. در جبهه‌هاي نبرد 8 ساله، كساني جان خود را تقديم كردند كه هيچ كس از آنها در خصوص وابستگي سياسي سوال نمي‌كرد اما يقيناً در ميان آنها كساني حضور داشتند كه اگر امروز در ميان ما بودند در طيف هاي گوناگون سياسي جا مي‌گرفتند. همانطور كه امروز ، هم در ميان اصلاح‌طلبان عده زيادي از رزمندگان دفاع مقدس حضور دارند و هم در ميان طيف اصولگرايان و هم در ميان كساني كه نه اين گروه را قبله آمال خود قرار داده‌اند و نه آن گروه را ! شب شهادت امام علي (ع) و تقارن آن با آغاز مراسم بيست و هشتمين سالگرد دفاع مقدس، بهترين فرصت است تا كمي در رفتار و گفتار خود تجديد نظر كنيم و با اين تغيير، از خداوند بزرگ بخواهيم در شب‌هاي قدر، سرنوشتي زيباتر براي ما و كشورمان رقم بزند.

**اعتماد ملي :تحركات جديد در فضاي راكد
روزنامه اعتماد ملي در سرمقاله امروز خود در خصوص مذاكرات ايران و آمريكا در مورد برقراري امنيت در عراق مي نويسد:
اگر مذاكرات ايران و آمريكا درباره عراق همچنان در تعليق است و مذاكرات هسته‌اي در انتظار تعليق، تاسيس دفتر حفاظت از منافع ايالا‌ت متحده در تهران هنوز به سرانجامي نرسيده و تلا‌ش‌هاي آمريكا براي اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه تهران هم با مقاومت چين و روسيه روبه‌رو شده است اما گويي تلا‌طم‌هايي هرچند اندك در اين فضاي راكد در حال ارسال پالس‌هايي مثبت است. ارزش توصيه‌هاي 5 وزير خارجه پيشين آمريكا در اين است كه آنها به‌رغم اينكه از دو حزب دموكرات و جمهوريخواه هستند اما در يك موضع و آن هم لزوم گفت‌وگوي مستقيم با ايران هم‌نظرند.
اين يكي از محسنات نظام‌هاي استقراريافته است كه مقام‌هايي كه بعضا 30 سال از دوران مسووليت آنها مي‌گذرد، هنوز در ساختار تصميم‌گيري آمريكا مرجع مشورت و توصيه هستند؛ نقيصه‌اي كه در ايران امروز و بالا‌خص پس از استقرار دولت نهم عيان‌تر ديده مي‌شود و افراد صاحب نظر و تجربه‌اي در عرصه سياست خارجي همچون ميرحسين موسوي، علي‌اكبر ولا‌يتي، كمال خرازي و حسن روحاني به‌رغم مسووليت‌هايي كه در برخي نهادها دارند، كمتر مورد شور و مشورت قرار مي‌گيرند و در موارد اخير- مقاله ولا‌يتي و نقدهاي روحاني-ديده شد كه چگونه مورد طعن و انتقاد دولتيان قرار گرفتند. حال اينكه افراد صاحب‌نظري چنين، مي‌توانند لا‌اقل در بعد تصميم‌سازي به ياري تصميم‌گيران بشتابند. ‌
اظهارات روز گذشته علا‌ءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجالس هفتم و هشتم كه سال‌ها معاون وزارت امور خارجه بود، نمونه‌اي ديگر از اين پتانسيل‌هاي مغفول است؛ از اين رو است كه مي‌توان پالس‌هاي مثبت ارسال‌شده از جانب برخي چهره‌ها در ايران و آمريكا را سازنده دانست و به اميد آن نشست كه حتي در ميانه تلا‌ش‌هاي واشنگتن براي تنگ كردن حلقه فشارها بر ايران و ركود فضاي تنش‌زدايي با آمريكا در تهران، برخي پتانسيل‌ها فعال شوند و تحركي در اين مناسبات قفل‌شده ايجاد كنند. ‌

**صداي عدالت :گزينه بي‎ ‎بديل
روزنامه صداي عدالت در سرمقاله امروز خود آمدن يا نيامدن خاتمي را به عرصه انتخابات موضوع خود قرارداد و نوشت:
خاتمي‎ ‎مي آيد، تاييد صلاحيت مي شود، اصلاح طلب ديگري با حضور او كانديدا نخواهد شد، راي خواهد آورد و (ان شاءالله) دوران موفقي تري نسبت به دوران هشت ساله اصلاحات خواهد داشت.‏
‏ جملات فوق از نوع خبري و داراي مضمون آينده نگري هستند و در عين حال آرماني مي باشند. ولي به هر حال هر كدام قابل بحث مي باشند.‏
‏ ‏‏1. خاتمي مي آيد. مي آيد البته به شرطي كه بداند آمدنش مفيد خواهد بود
‏2. تاييد صلاحيت مي شود. كسي كه با حكم بنيانگذار انقلاب به چند سمت من منصوب شده، سالياني وزير ارشاد بوده، 8 سال رييس جمهور منتخب مردم ايران بوده، معتبر ترين سياست مدار ايراني در نزد جامعه جهاني است، كدام عقل سليمي راي به عدم صلاحيت او مي دهد.
‏ ‏‏3. اصلاح طلب ديگري با حضور او كانديدا نخواهد شد. تجربه انتخابات گذشته نتيجه چنين اشتباه مهلكي را به وضوح نشان داد.
‏4. خاتمي راي خواهد آورد زيرا هيچ كس در جبهه اصلاحات چترش فراگير تر از خاتمي نيست، توان او در ايجاد اجماع از همه اصلاح طلبان بيشتر است. از معدود سياستمداراني است كه پس از پايان يك دوره از فعاليت سياسي اش مردم به صداقت او شك ندارند و اين كم ارزشي نيست. كاريزماتيك ترين شخصيت اصلاح طلبان است و البته مي توانيد فتوژنيك بودن را هم به اين خصوصيت اضافه كنيد.
‏5. دوران موفق تري نسبت به دوران هشت ساله اصلاحات خواهد داشت. همينجا بايد اشاره كرد كه گرچه دوران اصلاحات به طور نسبي موفق بود ولي قطعا شكست نخورد. ‏ ‏
اما اصلاح طلبان مي توانستند با گلهاي بسياري كه حكم خروجي را دارند بازي را به نفع خود به پايان ببرند كه اينگونه نشد. بيشترين نقدي نيز كه به دوران اصلاحات مي شود به همين گلهاي از دست رفته است. مي توان آقاي خاتمي را در حكم كاپيتان و مهاجمي دانست كه اين فرصتها را از دست داده است ‏ ‏
اساسي ترين اشكالي كه به تيم اصلاحات وارد است از ناحيه طرفداران آن مي باشد كه در قياس با طرفداران اندك حريف، مثل طرفداران ايران و ژاپن را در ورزشگاه آزادي هستند. تماشاگران ژاپني يك نفس تا آخر بازي تيمشان را تشويق مي كنند، با خوردن گل نااميد نمي شوند، صبور هستند و حتي پس از باخت قدردان تيمشان هستند. اما متاسفانه تماشاگران ايراني فقط تا قبل از شروع بازي به تشويق تيم مي پردازند و نهايتا يك ربع كه گذشت از نفس مي افتند. اگر ايران گلي بزند ورزشگاه را روي سرشان مي گذارند و اگر گل خورد فحش و ناسزا را نثار تيم و بازيكنان مي كنند.‏
‏ ‏اما اين طرفداران حق داشتند و دارند كه چنين باشند. چون باشگاه به آنها آموزش نداده كه فوتبال نود دقيقه است و در ضمن اين بازي هر چهار سال يكبار دوباره آغاز خواهد شد. مسوولان باشگاه گرچه اصلاح طلب بودند ولي به نظر مي رسيد كه اكثرا هنوز روحيه انقلابي داشتند و مي خواهند با برنده شدن در يكي دو بازي فاتح ليگ شوند. ‏ ‏
طرفداران سابق اصلاحات بايد ديگر سر عقل آمده باشند و فهميده باشند روند بازي اصلاح طلبان در اكثر دقايق، منطقي و روي حساب و كتاب بود .‏ ‏
و اما اصلاح طلبان و خاتمي همانطور كه خود نيز اخيرا اشاره كرده بايد تهاجمي تر و با برنامه اي دقيق تر وارد زمين شوند و بايد پذيرفت كه او گزينه بي بديل رهبري تيم اصلاحات در درون زمين است.‏

**قدس :راهبرد ولايت ؛ نقد منصفانه
روزنامه قدس امروز در سرمقاله خود به سخنان رهبري در نماز جمعه تهران اشاره كرد و نوشت:
مقام معظم رهبري در خطبه هاي نماز جمعه تهران با سخناني مبسوط، برخي از مشكلات جامعه را در حوزه تعاملات جريانهاي سياسي مطرح و رهنمودهاي لازم را براي مرتفع كردن آنها اعلام داشتند.
ايشان در بخشي از سخنانشان برخي انتقادها از دولت را بي انصافي ناميدند و تأكيد كردند: «فضاي باز و آزاديهاي جاري، امكان اظهارنظر را درباره هر مسأله اي براي همه فراهم آورده است، اما نبايد دچار بي انصافي شد و با هدف تخريب ديگران به اظهارنظر پرداخت.»
مدتي است بعضي جريانها و نحله هاي سياسي، با ژستي انتقادي، خدمات دولت را به نحوي مورد هجمه سنگين قرار داده اند كه نمي توان از آن بوي انتقاد را استشمام كرد، بلكه ادبيات به كار رفته در سخنان آنان نوعي تخريب و انتقامجويي را در اذهان تداعي مي كند.
نقد را به گونه اي با غلظت مطرح مي كنند كه نتيجه آن فراتر از عملكرد يك حزب و يا فرد مسؤول مي شود، به نحوي كه اركان نظام سياسي را نيز تحت تأثير قرارمي دهد.
اگر بتوان مرز نقد سازنده را از نقدهاي آلوده به غرض ورزي تفكيك نمود، مي توان بين نقدهاي بدون چارچوب و بيهوده تفاوت قايل شد.
براين اساس، مراكز متولي ترويج ارزشهاي فرهنگي در جامعه، موظفند مختصات نقد صحيح و كارگشا را مشخص كنند و آنها را در وجدان اخلاقي جامعه نهادينه سازند.
در همين راستا، آقاي احمدي نژاد ضمن فراخواني از نخبگان و صاحب نظران، طرحها و ديدگاه هاي آنها را در راستاي ارتقا و توانمند سازي برنامه هاي دولت، مورد استقبال دولت نهم دانستند. طبيعي است، از اين رهگذر ضمن ارايه پيشنهادها، نقدها و ضعفهاي برنامه ها نيز مطرح مي گردد.
از سويي، نقدهايي مي توانند مؤثر واقع شوند كه هدف اصلاح امور را دنبال كنند و به دنبال نقد، راهكارهاي پيشنهادي براي تغييرات اساسي ارايه شود تا بتوان با استفاده از آنها، امور را اصلاح كرد.
رهبر معظم انقلاب در فرمايشهاي خود، انتقاد را خدمت و تخريب را خيانت به نظام و كشور دانستند و با ابراز تأسف شديد از تخريب دولت نهم با عنوان انتقاد، افزودند: «انكار امتيازها و نقاط مثبت، برجسته كردن ضعفها و بدگويي مستمر، تخريب است نه انتقاد.»
از سوي ديگر، آن گونه كه رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز تأكيد كرده اند، حمايت از دولت به معناي چشم بستن بر ضعفهاي آن نيست و در بخشهايي نيز اقدامهايي صورت گرفته است كه دولت به طور دقيق بايد درباره آنها تدبير داشته باشد.
پر واضح است، احزاب و مطبوعات به نمايندگي از شهروندان به عنوان ناظران، مي توانند با ارايه نقدهاي سازنده، زمينه اصلاح، تقويت و بعضاً تعديل تصميمهاي ضعيف را فراهم نمايند و نتيجه آن عايد سيستم بروكراسي و جامعه مي شود.
بدين ترتيب، روح حاكم بر جامعه ديني، روح برادري و حرمت و آبرومندي است. در فضاي انتقادي نوع تعامل گروه ها و جريانها و افراد منتقد به گونه اي بايد باشد كه ضمن رعايت حقوق انساني و چارچوبهاي اخلاقي نقد، آبرو و شرف افراد هزينه مبارزات سياسي و حزبي نشود و موقعيت مديران و مسؤولان به ناحق دچار تزلزل نگردد. شايسته است، شيوه و روش برخورد با كاستيها، به گونه اي گزينش شود كه با اين اصل اساسي ناسازگار نباشد.
از اين رو، در معارف ديني به اين نكته اشاره شده كه: بازگويي عيبها و نقصها تا جايي كه امكان دارد، غيرمستقيم و غيرعلني باشد.
امام علي(ع) مي فرمايد: (النصح بين الملاء تقريع)؛ «نصيحت و خيرخواهي آشكارا و علني، نوعي سركوب به شمار مي رود.»

كارگزاران : قهرمانان ملي
روزنامه كارگزاران در سرمقاله امروز خود از قهرمانان 8 سال دفاع مقدس ياد كرد و نوشت :
آن زمان ۱۲ سالم بود و تنها صداي همهمه‌اي را مي‌شنيدم كه پ‍‍‍‍س از حمله هوايي به فرودگاه‌ها، پ‍‍الايشگاه‌ها و زيرساخت‌هاي اصلي كشور صورت گرفت؛ بي‌آنكه درك درستي از جنگ و پيامد‌هاي آن در همه جنبه‌هاي زندگي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي داشته باشم. امروز با گذشت ۲۰ سال از پايان جنگي كه رژيم صدام حسينبر دو ملت ايران و عراق تحميل كرد هنوز مي‌توان پيامد‌هاي زنده جنگ را در هر دو كشور از به شهادت رسيدن جانبازان شيميايي تا بحران‌هاي اجتماعي و سياسي ديد. نسلي كه آن روز سربازان، پاسداران و بسيجياني ساده بودند و از تركش‌ها و آتش جنگ جان به‌در بردند، امروز به ژنرال‌ها و سياستمداراني تبديل شده‌اند كه يا در۱۶ سال دوران سازندگي و اصلاحات در متن سياست بودند و در دولت نهم به حاشيه رانده شدند يا اينكه در آن سال‌ها حضوري انتقادي در حاشيه داشتند و اكنون به متن آمده‌ و از پيشتازان و حاميان دولت نهم شده‌اند. بسياري هم بوده‌اند كه از همان آغاز متن و حواشي سياست را به كناري گذاشتند و در كنج تنهايي و عزلت خود مرهمي براي زخم‌هاي به‌جامانده از جنگ بر تن و جان‌شان مي‌جستند و نمي‌يافتند و امروز به فراموشي سپرده شده‌اند. جان مك‌كين نامزد رياست‌جمهوري تمام افتخارش به اين است كه كهنه‌سرباز جنگ ويتنام است و عمده اعتمادي كه به مديريت، كارآمدي ميهن‌پرستي و صداقت اوست. به اين خاطر است كه براي آمريكايي‌‌ها جنگيده‌است. ما كه در جنگ هشت‌ساله متجاوز نبوديم ولي نه‌تنها كهنه‌سربازان‌مان را به خوبي پاس نمي‌داريم، بلكه بسياري از آنها با زخم‌هاي مانده بر تن و جا‌ن‌شان تنها مانده و در فراموشي زندگي مي‌گذرانند. شايد در يك جامعه نابرخوردار از رفاه اجتماعي و اقتصادي، ديدن سوءاستفاده برخي از قدرت، رانت و امكانات براي اهداف شخصي، يا وجود نابرابري در توزيع امكانات، در ايجاد جوي منفي نسبت به قهرمانان دوران جنگ تاثير‌گذار باشد، اما بي‌گمان همه مردم مي‌دانند كه نمي‌توان چنين پديده‌اي را به كل يك مجموعه كه جمعي از بهترين جوانان كشور را در خود جا داده تعميم داد. امروزه جريان‌‌هاي سياسي كشور به دو جريان اصلي اصلاح‌طلب و اصولگرا تقسيم شده‌اند. دو جرياني كه از قضا شاكله نيروهاي‌شان از نظاميان و پاسداران سابقند؛ پاسداران اصلاح‌طلب و پاسداران اصولگرا. نظاميان هم به عنوان افرادي كه از دل جامعه برخاسته‌اند، از اين تقسيم‌بندي متاثرند و حق دارند كه گرايش سياسي داشته باشند. ما دوست داريم قهرمانان‌مان در عرصه جنگ و تماميت ارضي كشور و حفظ انقلاب، در دوران صلح هم محبوب ملت باشند و چتر امنيت را به يكسان بر سر همه فرزندان ملت با هر گرايشي بگسترانند. كشور، انقلاب و مردم به اين قهرمانان نياز دارد و چه نيازي بالاتر از نازش و افتخار به آنها به وقت صلح و ايمان به سلحشوري‌شان به وقت جنگ. نظاميان هم مانند همه مردم حق دارند گرايش سياسي خود را نشان دهند و به عنوان كنشگر سياسي حضور فعال داشته باشند ولي اگر قرار بر فعاليت سياسي باشد بايد همچون ديگر شهروندان، يونيفورم نظامي از تن بركنند و در موقعيتي برابر در صحنه رقابت شركت كنند؛

**كيهان : جنگ زرگري سرد
روزنامه كيهان د ر يادداشت روزخود نوشت:
در جريان بحران قفقاز و جنگ در گرجستان، ناظران سياسي بيش از آنكه نگاه خود را به روابط روسيه و گرجستان معطوف نمايند، اين درگيري را رويارويي مسكو و واشنگتن قلمداد كرده و آن را شروع يك «جنگ سرد جديد» ارزيابي كردند. شب گذشته رايس، وزير خارجه آمريكا، روسيه را به قلدري متهم كرد و بلافاصله جوابي مشابه از سوي همتاي روس خود دريافت نمود.
انقلاب هاي مخمليني كه طرفداران غرب با هدايت و راهبري آمريكا به راه انداختند، گرجستان، اوكراين و برخي ديگر از آن كشورها را عملاً در مدار قدرت غرب قرار داد.
از سوي ديگر اتحاديه اروپا و ناتو درصدد بسط پايگاه هاي خود بودند و ظاهراً گسترش آن را هيچ ربطي به روسيه نمي دادند، اما ذهن روس ها هيچ گاه از اين سؤال خالي نبود كه پيمان ناتو براي مقابله با پيمان نظامي ورشو- كه شوروي سابق مبتكر آن بود- به وجود آمده است. اين نگراني ها وجود داشت و سران روسيه نيز گاه آن را ابراز مي كردند ولي حد اين نگراني به اندازه اي نبود كه روابط بين روسيه و غرب- خصوصاً آمريكا- را به آستانه يك جنگ سرد برساند تا آنكه، گرجستان وارد جنگ با اوستياي جنوبي جدايي طلب شد.
روسيه كه ظاهراً منتظر يك بهانه جدي بود، تهاجم ارتش ساكاشويلي كه توسط آمريكايي ها و زيرنظر مربيان اسرائيلي سازمان يافته بود را به طور غيرمنتظره اي و به شيوه يك ابرقدرت پاسخ داد. از زمين و هوا و دريا به گرجستان حمله كرد. تهاجم خود را به اوستيا محدود نكرد و تا پايتخت گرجستان پيش رفت. ارتش گرجستان را كه به پيروي از دستور حاميان و هم پيمانان آمريكايي اش بيش از يك چهارم بودجه كشور فقرزده اش را مي بلعيد، نابود كرد و شهر گوري را كه مركز استقرار نيروهاي نظامي گرجستان بود بمباران و اشغال نمود.
آمريكا كه از نوع برخورد شديد روسيه با بحران گرجستان جا خورده بود، براي آنكه خودي نشان دهد، ديك چني- معاون بوش كه به مواضع جنگ طلبانه مشهور است- را به گرجستان، آذربايجان و اوكراين فرستاد تا به نوعي به روسيه بفهماند براي دفاع از متحدين خود دست بسته نيست. از سوي ديگر ويتالي چوركين، نماينده روسيه در سازمان ملل در نشست شوراي امنيت، آمريكا را به شدت مورد انتقاد قرار داد و از سياست يك بام و دو هواي آمريكا سخن گفت. پوتين نخست وزير روسيه پنجشنبه دو هفته قبل در استراحتگاه سوچي واقع در كرانه درياي سياه، درباره آغاز يك مسابقه تسليحاتي با غرب هشدار داد و گفت كه موشك هاي روسيه به سوي جمهوري چك و لهستان هدف گيري مي شود. اشاره پوتين به موشك هاي ضدموشك آمريكاست كه براساس توافق با لهستان، قرار است در خاك اين كشور نصب شود. پوتين در ادامه سخنانش با اشاره به روابط واشنگتن و مسكو، آمريكا را متهم به رفتار كردن شبيه به امپراتوري روم كرد. سخناني از اين دست ظاهراً بوي بروز يك جنگ سرد را به مشام مي رساند، حال آنكه واقعيت هاي ديگري نيز در اين عرصه وجود دارد.
آمريكا در رويارويي با روسيه راهبردهاي جديدي به كار بسته است از جمله طرح استقرار سپردفاع موشكي كه فارغ از ارزش نظامي آن، قصد دارد به وسيله آن روسيه را تحت فشار قرار دهد. در همان حال مقامات كاخ سفيد نيز برنامه اي را براي اعمال فشار جهاني عليه روسيه طراحي مي كنند و در تصويب عضويت روسيه در سازمان تجارت جهاني تاخير مي اندازند. در اروپا هم رهبراني كه روابط نزديك تري با روسيه داشتند جاي خود را به سياستمداراني مي دهند كه نوعي بي اعتمادي نسبت به روس ها دارند.
اما نكته اي كه قابل تامل مي باشد آن است كه جنگ سرد جديد رويكرد متفاوتي دارد و در شرايط كنوني جهان امروز هيچگاه به مثابه جنگ سردي كه ساليان متمادي بين جهان دو قطبي و بلوك شرق و غرب درافتاده بود، نخواهد شد. از سوي ديگر روسيه نيز شديداً به بازار اروپا وابسته است و بسته شدن درهاي اروپا را به روي خود هرگز تاب نمي آورد.
آمريكاييها نيز پس از جنگ عراق دريافته اند كه نسبت به گذشته و زمان جنگ سرد پيشين از توان كمتري براي آنكه خود را يك قدرت جهاني نشان دهند، برخوردارند. حقيقت آن است كه آنچه ارتش آمريكا در حال حاضر از توانمندي خود در جنگ عراق و افغانستان به نمايش گذاشته و افكارعمومي جهان نيز قدرت آمريكا را از اين دريچه مي نگرند، به شدت مقامات كاخ سفيد را آزار مي دهد.
روسيه و آمريكا-و ديگر قدرت ها- به منافع خود مي انديشند و براي حفظ قدرت با هم سازش خواهند كرد و اگر لازم بدانند كشورهاي كوچك را در اين مسير قرباني خود مي كنند. روسيه در جنگ با گرجستان تلاش كرد به سياست هاي دودهه اخير آمريكا در محاصره اين كشور پاسخ دهد و جاي خود را در كلوپ قدرت بازسازي كند. آمريكا و روسيه خود مي دانند كه در باطن روابط و منافعشان وارد يك جنگ زرگري سرد شده اند. ديري نخواهد پاييد كه اين رويارويي و تنشي كه در مناسبات دو طرف پيش آمده فروكش خواهد كرد. مسئولان سياست خارجي نظام آنقدر هوشيار خواهند بود كه در تقابل با آمريكا از شرايط پيش آمده بهره گيري كنند بي آن كه تخم مرغي در سبد روسيه بگذارند.
 يکشنبه 31 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن