تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812691163




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش // احمدي نژاد و چهارمين سفر به نيويورك


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش // احمدي نژاد و چهارمين سفر به نيويورك
تهران/ واحد مركزي خبر/ سياسي 1387/06/30
مجمع عمومي سازمان ملل متحد كه در سال ‌1945 تاسيس شد، نهاد اصلي اين سازمان براي گفتگو، سياست‌گذاري و حضور نمايندگان ‌192 كشور عضو اين بزرگ ترين سازمان جهاني و مكاني براي مذاكرات چندجانبه و تصميم‌گيري در مورد طيف گسترده‌اي از مسائل بين‌المللي مندرج در منشور اين سازمان است.
اين اجلاس در حالي كار خود را آغاز مي كند كه تحولات جهاني وارد مرحله جديدي شده است. گرفتاري روز افزون امريكا در عراق و افغانستان، بن بست در روند صلح خاورميانه و تلاش هاي گروه چهارجانبه براي ايجاد مصالحه ميان فلسطينيان و رژيم صهيونيستي، بحران در منطقه قفقاز و تنش ميان واشنگتن و مسكو، بحران مالي در امريكا و اروپا، بحران در خصوص مسئله تغييرات آب و هوايي و اختلاف كشورهاي صنعتي براي كاهش توليد گازهاي با اثر گلخانه اي، بن بست در گفتگوهاي سازمان جهاني تجارت، اختلاف در اتحاديه اروپا در خصوص قوانين داخلي اين اتحاديه و بحران مسكن در امريكا، مسائلي هستند كه جهان با آن مواجه است و انتظار نمي رود در كوتاه مدت شاهد رفع آنها باشيم.
با گذشت يك سال از اجلاس قبلي همچنان شاهد چالش ها و ناهمگوني ها در اين موضوعات هستيم و پيشرفت چنداني به وجود نيامده است. البته بايد به موضوعاتي هم كه سران كشورهاي مختلف در اين نشست مطرح كردند و بسياري از آنها تحقق نيافته است نيز اشاره كرد.
مجمع عمومي سازمان ملل محلي براي گردهمايي همه كشورهاي جهان براي اتحاد است . آن گونه كه در نام اين سازمان آمده است "مجمع عمومي سازمان ملل متحد" همه ملت هاي جهان به اتحاد فراخوانده مي شوند اما متاسفانه نه تنها اتحادي مشاهده نمي شود بلكه برخي كشورها با توجه به نفوذ در اين سازمان و به پشتوانه پول و قدرت نظامي، آن را ناديده مي گيرند و به راحتي حقوق ملت ها را پايمال و زايل مي كنند.
به همين سبب رئيس امسال مجمع عمومي سازمان ملل، ميگل دسكوتو بروكمن (Miguel d"Escoto Brockmann)، وزير خارجه سابق نيكاراگوئه ، در سخنراني آغازين خود به شدت از اعضاي دائم شوراي امنيت انتقاد كرد.
وي گفت برخي از اعضا به طور آشكار نمي‌توانند «خوي جنگي» خود را ترك كنند. به گفته‌ دسكوتو بروكمن، اين يك «واقعيت دردانگيز، اما انكارناشدني» است كه دارندگان حق وتو، صلح و امنيت جهاني را به خطر مي‌اندازند. او در اين خصوص از كشور خاصي نام نبرد اما در ادامه سخن خود به صراحت از امريكا نام برد و از اين كشور به سبب محاصره‌ اقتصادي 46 ساله‌ كوبا انتقاد كرد.
آنچه موجب مي شود شاهد ناكارآمدي سازمان ملل و به ويژه مجمع عمومي آن كه مهم ترين ركن اين سازمان به شمار مي آيد باشيم عدم اقتدار و اختيار كافي و نيز فرسوده بودن ساختار اين نهاد بين المللي است كه پس از جنگ جهاني دوم شكل گرفته است .
****************************************
شصت و سومين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد از ‌16 سپتامبر 2008(26 شهريور) در مقر اين سازمان در شهر نيويورك آغاز شده است.
مذاكرات عمومي سالانه مجمع كه با سخنراني تعدادي از رهبران دولت‌ها و كشورها همچنين وزراي جهان همراه است ‌23 سپتامبر (‌3 مهر) آغاز خواهد شد.
قرار است در اجلاس امسال موضوعات مختلفي در دستور كار مجمع عمومي سازمان ملل قرار گيرد كه از آن جمله اوضاع افريقا و چاره‌جويي براي تأمين كمك‌هاي عمراني به اين قاره است.
در مجمع عمومي همچنين در باره‌ دگرگوني‌هاي اقليمي و نيز درخصوص‌ اهداف هزاره، اهدافي كه سازمان ملل در سال 2000 براي مبارزه با فقر و گرسنگي در جهان در پيش گذاشته است، بحث خواهد شد.
نتيجه تلاش‌ها در اين زمينه خرسندكننده نيست چراكه از ميزان فقر در جهان كاسته نشده و گرسنگي و تهيدستي همچنان يكي از بزرگ ترين معضل‌هاي جهاني است.
بان كي مون، دبير كل سازمان ملل متحد در آستانه برگزاري مجمع عمومي اعلام كرد كه امسال در مورد توجه به تغييرات جوي، تأكيد ويژه‌اي خواهد كرد. يك موضوع‌ مبرم سياسي از نظر بان كي مون، ادامه‌ حبس خانگي خانم آن سان سوكي، رهبر مخالفان در ميانمار است. دبير كل سازمان ملل تصميم دارد اين موضوع را در مجمع عمومي طرح كند.
علاوه بر موارد ياد شده، مجمع عمومي سازمان ملل درباره مسائل مربوط به اصلاح ساختار شوراي امنيت، نظام گسترده منسجم در سازمان ملل، احياي مجمع عمومي، توسعه پايدار،‌ مبارزه با بيماري ايدز و ويروس آن (HIV/AIDS) نيز بحث و بررسي خواهد كرد.
در آستانه‌ تشكيل مجمع عمومي امسال تحول مهمي رخ داده است. كار در مورد ايده گسترش شوراي امنيت، از كميته‌اي كه به همين منظور تشكيل شده بود، پس گرفته و به مجمع عمومي محول شده است. توافق عمومي پديد آمده است تا از 28 فوريه 2009 مذاكرات ميان دولت ها براي گسترش شوراي امنيت آغاز ‌شود.
تعداد كشورهايي كه مي بايست به تركيب شوراي امنيت اضافه شوند، حق وتو و در مجموع نحوه‌ تمركز قدرت در شوراي امنيت مهم ترين موارد اختلافي درباره تركيب كنوني شوراي امنيت است.
يك پيشنهاد به ظاهر پرطرفدار اين است كه هفت عضو ديگر به تركيب شوراي امنيت اضافه شوند. براي اضافه شدن به اعضاي داراي حق وتو نيز كانديداهايي وجود دارند. نامزدهاي مطرح عبارتند از آلمان، ژاپن، هندوستان و يك كشور افريقايي؛ جمهوري اسلامي ايران نيز خواهان اختصاص يك كرسي دائم به يك كشور اسلامي است. تهران از سازمان كنفرانس اسلامي خواسته است در اين جهت تلاش كند.
********************************************
حضور چهارم احمدي نژاد در مجمع عمومي سازمان ملل متحد
نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل فرصتي است تا سران كشورهاي جهان ديدگاه هاي خود را درباره تحولات جهاني بيان كنند. حضور فعال ايران در اين نشست ها نشان از تاثيرگذار بودن جمهوري اسلامي در تحولات جهاني دارد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1357 شهيد محمدعلي رجايي به عنوان نخستين مقام رسمي جمهوري اسلامي (نخست وزير) در مجمع عمومي سازمان ملل حضور يافت و سخنراني كرد. حقوق بشر و دفاع از مظلوميت ملت ايران محور سخنراني وي در مهر 1359 بود.
در حالي كه كمتر از دو سال از وقوع انقلاب اسلامي گذشته بود رجايي توانست با نشان دادن آثار شكنجه هايي كه از دوران ستمشاهي بر بدن وي به جا مانده بود نظر جهانيان را به كشورمان معطوف كند.
مقام معظم رهبري و سيدمحمد خاتمي نيز هنگامي كه رياست جمهوري اسلامي ايران را برعهده داشتند در اين اجلاس حضور يافتند و بار ديگر بر حقانيت نظام اسلامي كشورمان نزد جهانيان تاكيد كردند.
پس از آن در شهريور 1384 يكي ديگر از مسئولان كشورمان صداي اقتدار كشورمان را به گوش همه كشورهاي جهان رساند.
اين بار محمود احمدي نژاد به نمايندگي از ملت ايران در اظهاراتي در خصوص خطرهايي كه سياست هاي چند كشور معدود، آينده جهان را تهديد مي كند هشدار داد.
رئيس جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه گسترش بي وقفه سلاح هاي اتمي، ميكروبي و شيميايي، اشغال كشورها، گسترش مناقشات و رعايت نشدن حقوق اعضاي سازمان هاي بين المللي به عنوان رفتار بعضي قدرت ها از جمله امريكا و انگليس مهم ترين چالش هاي امروز جهان است، تاكيد كرد: اين جنايت ها ناشي از برخورداري بعضي كشورها از حقوق ويژه و خودساخته در اين سازمان ها به ويژه در شوراي امنيت است و تا زماني كه ساختار و آيين كار سازمان ملل اصلاح نشود نمي توان انتظار داشت بي عدالتي، ظلم و زور گويي در جهان ريشه كن شود يا گسترش نيابد.
نگرش جمهوري اسلامي ايران به تحولات جهاني و سرنوشت انسان الهي و برگرفته از تعاليم پيامبر اسلام (ص) است و همواره خواستار اعتلاي ارزش ها و انديشه هاي پاك انساني است.
در نقطه مقابل عده اي نيز به دنبال رهبري و تحميل استيلاي خود بر جهان با توسل به زور و زير سوال بردن ارزش هاي ملت ها و حكومت هاي منتخب و مردمي كشورهايي هستند كه در مقابل زور و ستم تمكين نمي كنند و مي خواهند با تكيه بر داشته هاي خود ممالكشان را اداره كنند.
در هيچ بخش از سخنان سران كشورهاي قدرت طلبي چون امريكا و انگليس نشاني از ارتقاي ارزش هاي والاي انساني مشاهده نشده و نگاه از بالا شيوه اي بوده است كه اين كشورها با توجه به گذشته استعماري شان از خود نشان داده اند.
از مجمع عمومي سازمان ملل در سال 2007 يك سال مي گذرد اما مشكلاتي كه جهان با آن دست به گريبان بوده است همچنان ادامه دارد و همه روزه نيز بر آن افزوده مي شود.
مجتبي ثمره هاشمي مشاور ارشد رئيس جمهور درباره برنامه هاي سفر رئيس جمهور به نيويورك و محور سخنراني وي در مجمع عمومي سازمان ملل با بيان اينكه اساس حضور رئيس جمهور در سازمان ملل ابلاغ پيام ملت ايران به مردم جهان است گفت: آقاي احمدي نژاد در اجلاس شصت و سوم تحليلي از اوضاع موجود جهان و پيشنهادهايي را كه متكي بر انديشه هاي الهي و فطرت انساني است مطرح خواهد كرد.
وي افزود: صداي مقاومت و ايستادگي مردم ايران امروز در اكثر نقاط جهان براي همه شناخته شده است و براي مثال در كشورهاي امريكاي لاتين، آسيا ، اروپا و حتي امريكا از استدلال هاي ملت ايران در مبارزه با ظلم و استكبار جهاني، گسترش مهرورزي و خداپرستي استقبال مي شود.
سفرهاي گذشته رئيس جمهور كشورمان به نيويورك هميشه فشرده و پربار بوده است. هرچند مقامات امريكايي سال گذشته تلاش كردند با برنامه ريزي هاي نادرست و ايجاد جو رواني برضد وي دستاوردهاي حضور هيئت ايراني را تحت الشعاع قرار دهند اما منطق در رفتار و صداقت در گفتار مسئولان كشورمان موجب شد تا نتيجه اي فراتر از آنچه پيش بيني مي شد به دست آيد.
مشاور ارشد رئيس جمهور درباره برنامه هاي سفر چهارم آقاي احمدي نژاد به سازمان ملل گفت: علاوه بر سخنراني رئيس جمهور در مجمع عمومي، ديدار با دانشجويان امريكايي و گروه هاي صلح طلب و ضد جنگ، شركت در كنفرانس مطبوعاتي، ديدار با اعضاي كانون هاي انديشه و مديران ارشد رسانه ها ي امريكا، ديدار با ايرانيان مقيم امريكا و همچنين برگزاري نشست "نگاه اديان" جزو برنامه هاي رئيس جمهوري اسلامي ايران است.
ثمره هاشمي درباره نشست "نگاه اديان" گفت: محور اين نشست كه به ابتكار جمهوري اسلامي ايران برگزار خواهد شد بررسي مسائل جهاني با حضور نمايندگان اديان ابراهيمي و همچنين اديان ديگري چون بودايي و هندوست.
**********************************
دستاوردهاي سه دوره حضور آقاي احمدي نژاد در مجمع عمومي سازمان ملل
متحد
عزت و سربلندي ايران آرزوي هر ايراني از هر طيف و جناح است. رساندن پيام اقتدار كشورمان به همه جهانيان از برنامه هايي است كه در چند سال اخير پيگيري شده است. امروز ديگر ايران اسلامي كشور جهان سومي نيست و در تحولات و تعاملات بين المللي وزنه تلقي مي شود.
پيام عزت و سربلندي ملت ها كه جمهوري اسلامي ايران پرچمدار آن در سه دهه اخير بوده است امروز به پديده اي فراگير تبديل شده است. امريكاي لاتين ديگر حيات خلوت امريكا نيست و مردم و دولت هاي اين منطقه به اندازه اي از خودباوري رسيده اند كه حتي مستشاران و مزدوران قدرت هايي چون امريكا را نيز از سرزمينشان اخراج مي كنند.
پيام حقوق بشر ملت ايران به سازمان ملل كه سال گذشته رئيس جمهور به سران كشورهاي جهان ابلاغ كرد موجب شده است تا استفاده از عبارت "حقوق بشر" به عنوان ابزاري تبليغاتي كاهش يابد.
امروز يكتاپرستي در ميان مردمان كشورهاي مختلف جهان رو به گسترش است و نمي توان نقش پيام ملت ايران را در اين زمينه ناديده گرفت.
گرايش به دستيابي به فناوري هاي جديد در عرصه هاي مختلف علمي و تلاش كشورها براي خروج از محاصره اقتصادي، سياسي، علمي و فرهنگي كشورهاي بانفوذ، از استقامت و پايداري ملت ايران در برابر زياده خواهي هاي چند كشور معدود، كم تأثير نپذيرفته است و اين روند همچنان ادامه دارد.
********************************************
كلام پاياني
ملت ايران مظهر عزت، عظمت، قدرت، تمدن و فرهنگ است و كساني نيز هستند كه يكجانبه گرايي و دنياي تك قطبي و تسلط قدرت و ثروت را مي پسندند و طبيعي است كه با ملت هاي آزاده اي مثل ملت ما كنار نمي آيند.
آقاي احمدي نژاد فردا يكشنبه عازم نيويورك مي شود تا چهارمين بار پس از انتخاب شدنش به عنوان رئيس جمهوري اسلامي ايران در اين نهاد بين المللي و فراگير سخنراني و پيام مهروزي و عدالت طلبي ملت ايران را به جهانيان ابلاغ كند.
امسال نيز مهم ترين چالش هاي جهاني در زمينه هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي و همچنين ارائه راه حل هاي مربوط به آنها موضوع سخنراني وي در سازمان ملل متحد خواهد بود.

خبرنگار : احمد صمدي
 شنبه 30 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن