تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى جبرئيل با وحى به نزدم مى‏آمد، نخستين چيزى كه به من القا مى‏كرد، بسم اللّه‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815629354




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با پيروز قرباني، كاپيتان جديد استقلال‌ با استقلال قرارداد مادام‌العمر مي‌بندم


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: با پيروز قرباني، كاپيتان جديد استقلال‌ با استقلال قرارداد مادام‌العمر مي‌بندم
جام جم آنلاين: پيروز قرباني در حال تجربه يك زندگي جديد است. ازدواج و بستن بازوبند كاپيتاني، او را از زمره بازيكنان جوان و كم‌تجربه خارج كرده و كم‌كم به عنوان بزرگ‌تر تيم، همه از او توقعات بيشتري دارند. خودش كه مي‌گويد اين فصل با تمام فصل‌هاي گذشته فرق مي‌كند و از انگيزه بسيار بالايي برخوردار است.


هر چند ثبت 3‌شكست از 5 مسابقه ابتداي ليگ، همه را نگران وضعيت استقلال كرده، اما قرباني اميدوارانه و با حرارت خاصي در مورد باقيمانده فصل صحبت مي‌كند و مثل سرمربي تيمش هنوز قول قهرماني مي‌دهد.

پيروز، مشكل استقلال را دفاع 3 نفره نمي‌داند و يك قول ديگر به خوانندگان روزنامه جام‌جم مي‌دهد: «از طريق روزنامه شما قول مي‌دهم در پايان فصل، بهترين خط دفاعي ليگ از آن استقلال باشد. مطمئن باشيد ما كمترين گل‌خورده را در بين تيم‌هاي ليگي خواهيم داشت.»

پيروز از دلتنگي‌اش براي پوشيدن پيراهن تيم ملي هم مي‌گويد و اين‌كه نمي‌خواهد اشتباهات گذشته را تكرار كند. در ضمن او از طريق «جام‌جم» به مديران استقلال هم پيغام داد كه حاضر است پيش از اتمام مدت قراردادش يك قرارداد جديد تا پايان عمر فوتبالش با استقلال امضا كند. تازه‌ترين دفاعيات مدافع شماره 20 استقلال پيش روي شماست.

انگار كاپيتاني خيلي براي شما خوش يمن نبوده است. فكر مي‌كرديد فصل را اين‌طور شروع كنيد؟

فكر مي‌كردم خيلي بهتر از اين نتيجه بگيريم. متاسفانه امسال از لحاظ نتيجه‌گيري خيلي ضيعف عمل كرده‌‌ايم. خود من امسال انگيزه زيادي دارم. در آمادگي مناسب و فرم ايده‌آل هستم. اما وقتي تيم نتيجه نمي‌گيرد بازيكن هم به چشم نمي‌آيد. اميدوارم از بازي‌هاي آينده نتيجه هم بگيريم تا زحمت‌هايمان به بار بنشيند.

خودتان خسته نشده‌ايد پس از پايان هر بازي نويد بازي بعد را مي‌دهيد؟

چرا. خودمان هم خسته شده‌ايم، باور كنيد بيشترين فشار روي ماست. خودمان هم نمي‌دانيم چه كار كنيم. كاري كه بلديم اين است كه بهتر تمرين كنيم. بهتر زندگي كنيم و بهترين بازي را هم به نمايش بگذاريم. كار ديگري نمي‌توانيم انجام دهيم. ما مي‌دانيم كه مردم و طرفدارانمان هم تحت فشار هستند فقط بايد سعي كنيم كه بهتر شويم. همين!

پارسال اشتباهات فردي بازيكنان باعث شكست مي‌شد، اما امسال هم كه از آن گاف‌ها خبري نيست باز هم مي‌بازيد. چرا؟

قضيه پارسال فرق مي‌كرد، اما امسال در هيچ‌كدام از بازي‌ها مستحق شكست نبوده‌ايم. مشكل ما اين است كه در طول 90 دقيقه نوسان زيادي داريم و بازي خوب ما يكنواخت نيست. پس از چند دقيقه كه در اوج هستيم ناگهان افت مي‌كنيم و حريف هم از اين فرصت استفاده لازم را مي‌برد، در تمام 5 بازي گذشته خوب بوده‌ايم، اما وقتي گل مي‌خوريم همه به فكر گل زدن مي‌افتند و شيرازه تيم از هم مي‌پاشد. وقتي تمركز تيم از بين مي‌رود در دفاع هم سختگيري كمتري مي‌كنيم و نتيجه اين مي‌شود كه خوب بازي مي‌كنيم، اما مي‌بازيم.

با اين حساب چه كار بايد كرد؟

نمي‌گذاريم فاجعه سال گذشته دوباره اتفاق بيفتد. بايد از يك جايي شروع كنيد. باور كنيد خيلي هم تمرين مي‌كنيم، اما شانس از ما رو برگردانده است. ما بايد هم بهتر بازي كنيم و هم بهتر نتيجه بگيريم. متاسفانه اگر بد بازي كنيم و نتيجه بگيريم صداي كسي درنمي‌آيد، اما اگر خوب بازي كنيم و نتيجه نگيريم بازي خوب ما هم به چشم نمي‌آيد. اين قانون فوتبال است. بايد ياد بگيريم كه هر طور شده جلوي اين شكست‌ها را بگيريم.

خيلي‌ها مشكل استقلال را استفاده از سيستم دفاع 3 نفره مي‌دانند.

اصلا ربطي به سيستم ندارد. پرسپوليس هم با 4دفاع بازي مي‌كند، اما مقابل مس كرمان باخت، انتخاب سيستم به سليقه مربي برمي‌گردد. سرمربي با دانش فني‌اي كه دارد سيستم مورد نظر را انتخاب مي‌كند، اما در فوتبال امروز سيستم فوتبال بازي نمي‌كند. هر 11 بازيكن بايد در حمله و دفاع شركت كنند.

در فوتبال نوين، ديگر 3 يا 4 نفر به طور ثابت در خط دفاع قرار نمي‌گيرند، بسته به شرايط بازي جاي بازيكنان در زمين تغيير مي‌كند. كساني كه نتيجه نگرفتن استقلال را به سيستم بازي مربوط مي‌دانند شناخت زيادي از مسائل فني ندارند. به نظر من وقتي بازيكن نتواند خواسته‌هاي سرمربي را در زمين مسابقه به اجرا درآورد فرقي نمي‌كند كه سيستم مورد علاقه مربي 3 دفاعه باشد يا 4 دفاعه!

شما معتقدي مشكل استقلال از خط دفاعي نيست؟

به شما قول مي‌دهم، بهترين خط دفاعي ليگ خواهيم شد. ما پيش از بازي با صبا هم كمترين گل خورده را داشتيم. گل‌هايي كه صبا زد هم به گونه‌اي بود كه كاري از دست دفاع بر نمي‌‌آمد بخصوص 2 گل اول. قبول دارم كه استقلال در بازي با صبا در دفاع اشتباه داشت، اما مدافعان مقصر صددرصد نبودند. 2 گل اول صبايي‌ها روي 2 شوت استثنايي بود كه نمي‌شد كاري كرد.

به هافبك‌هاي استقلال اشاره كنيم. جباري و كاظمي نسبت به 2 فصل پيش خيلي افت كرده‌اند.

آنها هافبك هاي بزرگ در سطح ملي هستند و هميشه از بازيكنان بزرگ انتظارات بالاست. هماهنگ شدن بازيكنان ميانه ميدان هم زمان مي‌خواهد. حسين پس از يك‌سال دوباره به استقلال برگشت و مجتبي هم پس از فوت پدرش كمي طول مي‌كشد تابه فرم ايده‌آل برسد. ضمن اين‌كه ما بازيكنان بايد جور يكديگر را بكشيم.

شايد يك روز پيروز قرباني سرحال نباشد. حسين كاظمي بايد جور او را بكشد. همه بايد به هم كمك كنيم وگرنه نتيجه نمي‌گيريم. وقتي هم نتيجه‌نگيريم هم مردم و هم مطبوعات حق دارند اعتراض كنند و در اين‌صورت نمي‌توانيم از آنها انتظار تعريف و تمجيد داشته باشيم.

بيشتر كارشناسان معتقدند گل نزدن مهاجمان، بزرگ‌ترين معضل استقلال اين فصل است پيش از گلي كه سياوش اكبر‌پور به صبا باتري زد، مهاجمان در 4 بازي يك گل هم نزده بودند.

بيشترين تمرين با مهاجمان انجام مي‌شود. فشار و استرس زيادي روي آنهاست، اما ما هم بايد موقعيت‌هاي بهتري براي مهاجمان خلق كنيم. فورواردهاي ما بايد تمركز بيشتري داشته باشند و گمان كنند اولين موقعيتي كه نصيبشان مي‌شود، آخرين موقعيت است. هنوز سايه رضا عنايتي روي سر مهاجمان استقلال سنگيني مي‌كند.

فشار رواني روي عملكرد آنها تاثير گذاشته. ما همه بايد دست به دست هم دهيم و به آنها كمك كنيم تا خيلي راحت دروازه حريفان باز شود. ما مهاجمان خيلي خوبي داريم سياوش، آرش و فرهاد مجيدي فقط به اندكي آرامش نياز دارند تا براي هر تيمي خطرناك و خطرساز شوند.

و اما در چارچوب دروازه، وحيد طالب‌لو با آن دورازه‌باني كه استقلال را يك تنه قهرمان جام حذفي كرد، فاصله زيادي دارد. او روي گل‌هايي كه در بازي با صباباتري خورد، مقصر بود.

امسال وحيد نسبت به فصل قبل هم بهتر كار كرده روي گلي كه رضايي زد وحيد نمي‌توانست كاري كند. آن يك شوت استثنايي بود كه دقيقا به گوشه دروازه رفت. روي گل دوم هم وحيد اصلا ديد نداشت و در گل سوم، ما مدافعان بيشتر از وحيد مقصر بوديم.

در اين يكي دو سال او در تيم ملي به حق خود نرسيده و اين موضوع روي شرايط روحي و رواني او تاثير منفي داشت. از اين به بعد بايد ما مدافعان با وحيد هماهنگ‌تر باشيم. من، وحيد و بقيه بايد بنشينيم و فيلم بازي‌هايمان را ببينيم و خودمان بازي خودمان را آناليز كنيم. ما بازيكنان بهترين قاضي هستيم. بايد بموقع جلوي وقوع فاجعه پارسال را بگيريم. امسال همه از ما انتظار دارند.

چند سال شما با اميرحسين و فكري يك خط دفاع ايده‌آل براي استقلال تشكيل داده بوديد، اما با جدا شدن فكري و بعد هم اميرحسين صادقي هرگز آن دفاع مستحكم را از استقلال نديديم.

با حاج محمود و اميرحسين خيلي هماهنگ بوديم. امسال هم بازيكنان خوبي در خط دفاعي داريم، اما سالي كه قهرمان شديم كل تيم در دفاع عالي عمل مي‌كرد، اما همان طور كه آن فصل بهترين خط دفاعي را داشتيم امسال هم همين اتفاق خواهد افتاد.

ما نبايد به اين‌كه سرمربي بگويد از شما راضي بودم بسنده كنيم. حتي اگر همه تعريف و تمجيد كنند نبايد خودم را گول بزنم، حضور فكري سركادر فني به دفاع استقلال كمك زيادي مي‌كند. روي اين بازي‌هاي اول فصل قضاوت نكنيد ما مدافعان خوبي داريم.

در حالي كه بيشترين انتقادها از مهاجمان است، ضعف دفاع هم به استقلال ضربه زيادي زده. در بازي‌هايي كه مهاجمان گل نمي‌زدند اگر استقلال گل نمي‌خورد، حداقل اين باخت‌ها با مساوي عوض مي‌شد.

بله. قبول دارم. كسي نمي‌پرسد چرا استقلال گل مي‌‌خورد؟ در بازي با صبا پس از اين‌كه بازي يك ‌ يك شد اگر گل نمي‌خورديم، نمي‌باختيم. ما بايد خوب‌ تمرين كنيم تا در لحظات حساس بازي سختگيري بيشتري روي مهاجمان حريف داشته باشيم.

بازي با صبا يادآور تقابل دوباره شما با فيروز كريمي بود. هنوز از دست او دلخوري؟

اتفاقات سال گذشته را فراموش كرده‌ام. افراد ديگري باعث بروز اين اتفاقات شدند. من در برهه‌اي از فصل قبل دچار مشكل شخصي و خانوادگي شدم و حتي بعضي روزها خودم دوست نداشتم بازي كنم؛ اما كساني بودند كه از من پيش سرمربي تيم حرف مي‌‌بردند. اتفاقاتي كه افتاد و پس از 10 سال مرا از تيم اخراج كردند، بي‌عدالتي بود.

خدا جاي حق نشسته و عزت و ذلت دست خداست. آنها كه مي‌خواستند مرا از استقلال بيرون كنند از تيم رفتند و من و بقيه استقلالي‌هاي واقعي مانده‌ايم. پارسال خيلي زجر كشيدم. در بازي جمعه گذشته هم كاري با كريمي و نوچه‌هايش نداشتم اما از قول من به فيروز كريمي بگوييد هر بازي برگشت دارد. خود صبايي‌ها هم مي‌دانستند كه در آن بازي مستحق پيروزي نبودند. در بدترين حالت، آن بازي بايد مساوي مي‌شد. باخت آن هم با اختلاف 2 گل اصلا حق ما نبود.

راستي از داوري‌ها خيلي راضي نيستيد. داستان پنالتي بازي با صبا چه بود؟

آقاي افشاريان 2 پنالتي براي استقلال نگرفت. علاوه بر خطا روي عباسفرد در يك صحنه هم مدافع صبا، توپ را با دست زد اگر او اين كار را نمي‌كرد سياوش تك‌به‌تك مي‌شد در حالي كه افشاريان در دو قدمي من بود و حتي سوت را به دهانش هم گذاشت، اما سوت نزد و از گرفتن پنالتي منصرف شد. پس از پايان بازي نوشه‌ور، كمك آقاي افشاريان هم به قلعه‌نويي گفت:‌ من ديدم پنالتي بود، اما وقتي داور به صحنه نزديك است من نبايد پرچم بزنم.

اما كمك‌داور در هر حالتي بايد آنچه ديده با پرچم اعلام كند.

متاسفانه فرق فوتبال ايران با اروپا همين است. اگر در آن صحنه كمك‌داور كار خود را انجام مي‌داد اصلا جريان بازي عوض مي‌شد و چه بسا نتيجه‌ ديگري رقم مي‌خورد. وقتي مي‌گويم بد‌‌شانسيم يعني از هر نظر بدشانسي آورديم.

در بازي با سپاهان خيلي نفوذ مي‌كردي و در نهايت هم تنها گل استقلال را زدي، اما در ديگر بازي‌ها خيلي از نظر گلزني موفق نبوده‌اي، چرا؟

اميرخان يك مربي شجاع است و به همه مدافعان اجازه نفوذ نمي‌دهد. من هم روي ضربات ايستگاهي و كاشته جلو مي‌روم، اما بايد بيشتر تمركزم روي گل نخوردن تيم باشد تا گل زدن متاسفانه در بازي با صبا، هم من و هم پژمان بيشتر حواسمان روي فاز هجوم بود اين باعث شد از تمركز دفاعي‌مان كاسته شود. خود من اگر از گل نخوردن مطمئن باشم، پايش بيفتد گل هم مي‌زنم.

باز هم در بازي با صبا پس از ورود فرهاد مجيدي، بازوبند را براي او بردي. اين بازوبند كاپيتاني هم معضلي شده.

مشكلي نيست. منصوريان و مجيدي بزرگ‌تر استقلال هستند و زشت بود جلوي آنها بازوبند را من ببندم. اما قبول دارم بهتر است كسي كه از اول كاپيتان بوده تا آخر هم باز و بند را ببندد.

اما در اروپا اصلا اين تعارف‌ها وجود ندارد.

به هر حال اينجا ايران است. خيلي از مسائل ديگر هم قابل مقايسه با فوتبال اروپا نيست.

در مورد تيم ملي نظرت چيست؟ مثل بعضي‌ها معتقدي خيلي راحت به جام جهاني صعود مي‌كنيم؟

خيلي هم راحت نيست. تيم ملي، كادر فني و بازيكنان خوبي دارد و فكر مي‌كنم بدون مشكل صعود كند.

چرا دفاع استقلال نماينده‌اي در تيم ملي ندارد؟ شايد چون نمي‌گذاشتيد دايي به استقلال گل بزند!

خط دفاع ما عملكرد قابل دفاعي نداشته كه توقع داشته باشيم به تيم ملي دعوت شويم. اگر وضعيت تيم سر و سامان بگيرد مربي تيم ملي هم به بازيكنان توجه بيشتري مي‌كند. پارسال سيزدهم شديم، اما امسال اگر مقام خوبي كسب كنيم دايي كساني كه به دردش مي‌خوردند را به تيم ملي دعوت مي‌كند.

هنوز هم براي پوشيدن پيراهن تيم ملي اميدواري؟

متاسفانه درگذشته جوان بودم و با غرور كاذب تصميم مي‌گرفتم، اما هم در زمان قلعه‌نويي و هم حالا ثابت شده كه شايسته‌ها به تيم ملي راه پيدا مي‌كنند. همان‌طور كه گفتم امسال انگيزه زيادي دارم و مي‌خواهم هر طور شده اشتباهات گذشته را جبران كنم؛ البته هدف اولم اين است كه استقلال در ليگ، جام‌ حذفي و جام باشگاه‌هاي آسيا موفق شود و اگر من هم خوب بودم مدعي پوشيدن پيراهن تيم ملي خواهم بود.

در فوتبال ايران مدافعان كمتر ترانسفر مي‌شوند، بعد از رحمان رضايي و محمد نصرتي، تو هم اميدي به لژيونر شدن داري؟

سال‌هاي گذشته پول برايم اهميت زيادي داشت. اما الان فهميده‌ام چند ميليون پول بيشتر ارزش ندارد كه دل مردم را بشكنم. استقلال با تمام تيم‌هاي ديگر برايم فرق مي‌كند. پوشيدن پيراهن استقلال شايستگي و لياقت مي‌خواهد.

من از طريق روزنامه شما براي اولين‌بار به مديران استقلال اعلام مي‌كنم حاضرم همين حالا يك قرارداد مادام‌العمر با تيم محبوبم امضا كنم. من هر چه دارم از استقلال است. زندگي شخصي‌ام و اعتباري كه درجامعه دارم را مديون استقلال هستم. ما با اين نتايج به اندازه كافي هواداران را اذيت كرده‌ايم و نبايد با اين‌حرف باز هم باعث نگراني آنها شويم. اگر استقلال بخواهد تا پايان فوتبالم در اين تيم مي‌مانم.

در پاره‌اي از فصل پيش با مطبوعات هم رابطه خوبي نداشتي. حالا پس از ازدواج در رفتارت هم تجديدنظر كرده‌اي؟

هميشه با خبرنگاران رابطه خوبي داشته‌ام. رابطه 2 نفر در صورتي مفيد و مثمرثمر است كه براساس احترام متقابل باشد. بازيكن و مطبوعات لازم و ملزوم يكديگرند. در همه قشرها خوب و بد وجود دارد. همان‌طور كه در فوتباليست‌ها هم خوب و بد وجود دارد در مطبوعات هم خبرنگار خوب و بدكنار هم هستند.

اگر من رابطه‌ام با مطبوعات خوب نباشد يك بازيكن مرده‌ام. انتقادهايي كه فصل پيش يكي از روزنامه‌ها در مورد بزرگ بودن شكم من مي‌كرد، كمك زيادي به من كرد. من اضافه وزن داشتم و آن روزنامه باعث شد با انگيزه بيشتري‌ تمرين كنم چنان كه در يك ماه 10 كيلو كم كردم. انتقادهاي مطبوعات اگر سازنده باشد خيلي هم خوب است.

جام باشگاه‌هاي آسيا براي شما يك ميانبر محسوب مي‌شود تا ناكامي‌هاي ليگ را جبران كنيد. براي موفقيت در اين مسابقه‌ها برنامه خاصي داريد؟

استقلال پرافتخارترين تيم آسياست. به نتايج نگاه نكنيد. تيم خيلي خوبي داريم. در ليگ هم قهرمان مي‌شويم. كاري مي‌كنيم كه بدشانسي هم نتواند جلودارمان بشود. ليگ قهرمانان، بهترين ويترين براي بازيكنان جوان استقلال محسوب مي‌شود.

آنها كه ادعاي ترانسفر شدن دارند و ادعاي پوشيدن پيراهن تيم ملي، با درخشش در تركيب استقلال در مسابقه‌هاي آسيايي به هدف خود مي‌رسند. در ضمن آسيا هم هميشه به ما نگاه مي‌كند. ما يكي از پرطرفدارترين تيم‌هاي آسيا هستيم و هميشه به ارائه يك فوتبال جذاب شهرت داشته‌ايم.

سالي كه قهرمان شديد رفاقت عجيبي در تيم بود،‌ اما امسال آن همدلي در استقلال ديده نمي‌شود. قبول داري؟

قبول دارم مثل سالي كه قهرمان شديم،‌ نيستيم. بازيكن در تيمي مثل استقلال بايد فرديت را كنار بگذارد. من يك زمان وقتي از تركيب اصلي بيرون مي‌ماندم خيلي ناراحت مي‌شدم، اما الان ياد گرفته‌‌ام همه چيز من در گرو منافع تيمي است.

متاسفانه چه پارسال و چه امسال بازيكناني كه به استقلال آمده‌‌اند خيلي خوب توجيه نشده‌اند. آنها از لحاظ فني خوب هستند. ستاره هستند و سابقه حضور در تيم ملي را هم دارند، اما بايد برايشان شرايطي ايجاد شود كه مسير و روش استقلال را بخوبي درك كنند. قبول دارم كل تيم بايد يكدل شويم وگرنه در زمين مسابقه هم نتيجه نمي‌گيريم.

راستي شنيده‌ام در تمرين‌هاي اوليه با بازيكنان خارجي خيلي خوب تا نمي‌‌‌كني.

اتفاقا با بازيكنان جديد چه ايراني و چه خارجي خيلي زود رفيق مي‌شوم؛ اما وقتي يك بازيكن براي تست به استقلال مي‌آيد و نمي‌تواند حتي انگليسي صحبت كند نمي‌‌‌توانيم با او رابطه برقرار كنيم. به نظر من بايد بازيكن خارجي تاثيرگذار به استقلال بيايد كه از بازيكن ايراني همسطح خود خيلي سرتر باشد. اگر همطراز باشند بازيكن ايراني كه زبان خودمان را مي‌فهمد،‌ ارجحيت دارد. يكي مثل عماد رضا كه مهاجم قابلي است.

روش آزمون و خطا در استفاده از مدافعان باعث نشده از هماهنگي شما كاسته شود؟

قلعه‌نويي تركيب ثابت خط دفاع را شناخته،‌ اما در بعضي بازي‌ها دستش بسته است. مثلا وقتي حسين كاظمي نيست مجبور است پژمان را يك خط جلوتر ببرد. در ضمن استفاده از بازيكنان سليقه مربي است و به من بازيكن ربطي ندارد. ما پنج شش بازيكن مدافع هستيم كه بايد در تمرين‌ها هماهنگ شويم. من به عنوان يك مدافع بايد با همه بازيكنان هماهنگ باشم و خودم را با بازيكني كه مربي كنارم قرار مي‌دهد، هماهنگ كنم.

در استقلال پنالتي هم مي‌زني؟

پنالتي ‌زن‌هاي تيم ما فورواردها هستند. سياوش، آرش و فرهاد مجيدي معمولا پنالتي مي‌زنند. مجتبي جباري هم خوب پنالتي مي‌زند. البته اگر مربي تشخيص دهد من هم اين آمادگي را دارم.

اميرحسين متقي
 شنبه 30 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن