تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس حريم خدا را حفظ كند، حرمتش حفظ مى‏شود و هر كس خدا را اطاعت كند، اطاعت مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814897428




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديرعامل توراپراتور كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني: انحصار در بازار ايجاد نمي‌كنيم گردشگران شيعه به ايران جذب مي‌شوند كانون امكان ايجاد توراپراتور را دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مديرعامل توراپراتور كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني: انحصار در بازار ايجاد نمي‌كنيم گردشگران شيعه به ايران جذب مي‌شوند كانون امكان ايجاد توراپراتور را دارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: گردشگري

نخستين توراپراتور (شركت مادر تخصصي گردشگري) كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني با هدف برنامه‌ريزي و طراحي تورهاي داخلي و ارايه‌ي قيمت‌هاي واقعي به گردشگران داخلي و خارجي فعاليت خود را آغاز كرد.

احمد افتخاري، مديرعامل توراپراتور كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني كه مديرعامل يكي از دفاتر خدمات مسافرتي اين كانون نيز است، در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يادآور شد: در سال‌هاي گذشته، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري چند مجوز توراپراتوري به شركت‌هاي گردشگري داده بود؛ ولي هيچ‌يك اكنون فعال نيستند و همه‌ي اين مجوزها لغو شده‌اند و اكنون به‌نوعي نخستين مجوز توراپراتوري به اين شركت داده شده است.

370 پكيج اجرايي گردشگري آماده شده است

افتخاري بيان كرد: اين توراپراتور به دستور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با تصميم معاون گردشگري اين سازمان آغاز به‌كار كرده و هدف آن برنامه‌ريزي و طراحي تورهاي داخلي است و در آغاز عمليات توراپراتوري نيز 370 پكيج اجرايي گردشگري آماده شده‌اند. پس از بررسي كارشناسان از هزار و يك مسيري كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تعريف كرده، اين پكيج‌ها آماده شده‌اند، چون تمام اين مسيرها قابليت اجرا در تور را نداشتند.

او درباره‌ي چگونگي عضويت در اين توراپراتور، توضيح داد: هيچ محدوديتي در عضويت وجود ندارد؛ اما اولويت با مجريان سفرهاي ارزان‌قيمت و آژانس‌هاي زيرمجموعه‌ي كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني است و تمام تورها با توجه به اين‌كه با هماهنگي اين آژانس‌ها طراحي شده‌اند، در هر استان اجرا مي‌شوند و شركت مادر تخصصي گردشگري فقط وظيفه‌ي برنامه‌ريزي، طراحي و نظارت بر تورها را دارد و فروش به‌وسيله‌ي نمايندگي‌ها انجام مي‌شود.

امكان خريد مستقيم و آن‌لاين براي متقاضيان انفرادي از اين توراپراتور

مديرعامل توراپراتور كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني گفت: اكنون اين تورها در سايت اينترنتي اين شركت قرار دارند و نمايندگي‌ها خريد خود را از اين طريق و با دريافت تخفيف مي‌توانند انجام دهند. اين امكان براي متقاضيان انفرادي نيز وجود دارد تا با قيمت مصرف‌كننده‌، به‌صورت آنلاين و مستقيم از اين سايت خريد كنند. با يك بانك خصوصي نيز درباره‌ي پرداخت اينترنتي توافق شده است؛ اما بيشتر تبليغات متمركز بر آژانس‌هاست تا مردم به اين دفاتر هدايت شوند.

افتخاري به اين پرسش كه آيا فعاليت اين توراپراتور به‌عنوان عمده فروش در شرايطي كه تاكنون عمده فروش‌ها و توراپراتورهاي ديگر در ارايه‌ي قيمت‌هاي واقعي و متعادل ‌كردن بازار تأثير‌ نداشته‌اند، آيا در بازار تعادل ايجاد مي‌كند؟ اين‌گونه پاسخ داد: آژانس‌ها معمولا با چند محدوديت مالي، ارتباطي و حمايتي مواجه‌اند، درحالي‌كه اين شركت مادر چنين محدوديت‌هايي را ندارد و درحال برنامه‌ريزي كلان است و از نظر مالي از توراپراتور كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني حمايت خوبي مي‌شود. با توجه به اين‌كه كانون زير نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است، ارتباط‌هاي خوبي دارد و سازمان نيز براي اين‌كه كار اجرا شود، از اين شركت حمايت خوبي مي‌كند.

وي بيان كرد: فكر مي‌كنم در بلندمدت، اين اقدام قيمت‌ها را بسيار كاهش دهد، چون اكنون بخشي از شركت‌هايي كه پروازهاي چارتر را در اختيار دارند، تورهايي را با قيمت بالا مي‌فروشند، درحالي‌كه هدف ما اصلا ايجاد انحصار در بازار يا توقف كار آژانس‌هاي ديگر نيست و مي‌خواهيم در كنار آژانس‌هايي كه واقعا ضعيف‌اند، قرار بگيريم.

او ادامه داد: اكنون پروازهاي چارتر انحصاري در اختيار چند آژانس‌اند يا در اجراي تورها و در بعضي از مناسبت‌ها، اين ‌كارها انحصاري انجام مي‌شود و آژانس‌هاي ديگر چون سرمايه‌، ارتباطات يا حامي ندارند، نمي‌توانند كار كنند. ما مي‌خواهيم اين‌ كار را انجام دهيم تا تمام آژانس‌ها يك‌پارچه در بازار بتوانند كار كنند، بخصوص آژانس‌هايي كه توان اجرا دارند؛ اما ارتباطات و سرمايه ندارند. مردم نيز از اين جريان سود مي‌برند، چون با بخش مورد اطمينان، با ضريب خطر پايين و پاسخگو مواجه‌اند و اين توراپراتور آژانسي نيست كه در آن بسته و تعطيل شود و كاري نتوانند انجام دهند.

فقط به سود فكر نمي‌كنيم

وي تأكيد كرد: ديدگاه صرف آژانس‌هاي فعال فقط سودآوري است كه آن هم به طبيعت خصوصي بودن آن‌ها مربوط مي‌شود؛ ولي ما ديدگاه خصوصي صرف نداريم و اين توراپراتور فقط به سود فكر نمي‌كند، بلكه قصد دارد تورهاي تخصصي را با سود اندك براي مردم راه‌اندازي كند و آژانس‌هاي ديگر نيز در اين كار دخيل شوند.

مديريت ما خصوصي است و ديدگاه دولتي‌مدار نداريم

افتخاري با تأكيد بر اين‌كه ما در بازار، انحصاري ايجاد نمي‌كنيم، گفت: هر كسي با ايده‌ي نو، طرح جديد و برنامه‌ريزي بهتر در اين بخش مي‌تواند فعاليت كند. ديدگاه ما دولتي نيست، چون اين شركت دولتي نيست. درست است كه حمايت‌هاي دولتي را دارد، ولي يك شركت كاملا خصوصي زير نظر كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني به‌عنوان تشكلي غيردولتي است. ما اصلا دولتي ‌بودن را قبول نداريم، چون مديريت ما خصوصي است و ديدگاه دولتي‌مدار نداريم، اتفاقا بخش‌هاي دولتي انحصار بيشتري دارند و در اجرا كند پيش مي‌روند؛ اما ما در اجرا با سرعت حركت مي‌كنيم.

او در ادامه‌ به تهيه‌ي 370 پكيج گردشگري به‌عنوان نمونه‌اي از فعاليت سريع اين شركت اشاره و اظهار كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هزار‌ و يك مسير را در يك‌سال آماده كرده است؛ اما در اين توراپراتور 370 پكيج سفر در دو هفته كار شبانه‌روزي افرادي كه به فعاليت‌هاي تورگرداني واقف بودند، تهيه شد و تمام اين تورها نيز با قيمت‌هاي تخصصي قابل اجرا هستند.

مديرعامل توراپراتور كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني ادامه داد: در قالب اين شركت مادر با اقامتگاه‌هاي زنجيره‌يي كه ارتباط بهينه‌اي با آن‌ها مي‌توان داشت، مكاتبه شده است و قرارداد سالانه با آن‌ها بسته مي‌شود و براي استفاده از راهنمايان تور نيز با شركت خصوصي كه داراي 150 راهنما در كل كشور است و قرار شده با استانداردهاي مورد نظر و نياز ما، آن‌ها را سامان‌دهي كنند، توافق شده است.

به گفته‌ي او، براي تمام بخش‌هايي كه از آن‌ها در اين طرح استفاده شده، مانند هتل‌ها، رستوران‌ها و ديگر اماكن مورد نظر گردشگران، استانداردي تعريف شده است و كار به‌صورت پراكنده نيست، يعني همين وضعيتي كه اكنون وجود دارد و چند آژانس براي خود كار مي‌كنند، با شركت‌هاي حمل‌ونقل هوايي نيز درحال مذاكره‌ايم كه پروازهاي منظم و با قيمت خوب دريافت كنيم تا از اين طريق و با چنين حمايت‌هايي، نرخ‌ها تعديل شوند.

موضوعي براي بي‌نظمي وجود ندارد

افتخاري اظهار داشت: پس از انجام اين اقدامات، بسته‌هاي سفر آماده و به شركت‌هاي مجري و نمايندگان كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني ارايه مي‌شوند و ديگر موضوعي براي بي‌نظمي وجود ندارد و نمايندگان كانون فقط اين تورها را به‌صورت متحد و با هدف مشخص در تمام استان‌ها اجرا و اين توراپراتور نيز بر آن نظارت قوي مي‌كند.

وي ادامه داد: فعاليت در تورهاي خروجي، برنامه‌ي بعدي اين شركت است؛ اما چون سياست اصلي، راه‌اندازي تورهاي داخلي است، بنابراين نخست روي اين بخش متمركز شده‌ايم.

او با اشاره به فعاليت‌هاي اين شركت در حوزه‌ي تورهاي ورودي، افزود: يكي از مشكلات تورهاي ورودي به ايران، اين است كه گاهي برخي آژانس‌هاي فعال در اين بخش، قيمت‌هاي غيرواقعي را ارايه مي‌كردند، مثلا براي صدور رواديد ايران، از گردشگران 50 يورو مي‌گرفتند كه يكي از دلايل خودداري گردشگران از سفر به ايران، همين هزينه‌هاي بالاست.

مديرعامل توراپراتور كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني تأكيد كرد: با فعاليت‌هايي كه از طريق اين شركت انجام مي‌شوند، قيمت‌هاي واقعي به گردشگران داده و روند ورود آن‌ها به كشور تسهيل مي‌شود. در تمام دنيا بيشتر درآمدها از سفرهاي داخلي گردشگران به‌دست مي‌آيند، يعني امكان دارد گردشگري با 10 دلار به كشوري وارد شود؛ اما هزاران دلار داخل آن كشور هزينه كند و از اين جريان، مشاغل بسياري ايجاد مي‌شوند.

اصلا تور آبشنال در ايران نداريم

به گفته‌ي او، وقتي در بازار قيمت انحصاري داده مي‌شود، گردشگر ديگر حق انتخاب ندارد. گردشگر ايران را نمي‌شناسد و براساس بسته‌ها و مسيرهاي محدودي كه تاكنون ازسوي آژانس‌ها ارايه شده‌اند، مقصد خود را انتخاب كرده است. اكنون ما با تهيه‌ي بسته‌هاي سفر، شهرهاي ديگر كشور را به آن‌ها معرفي مي‌كنيم. كردستان، لرستان و كاشان نيز جاذبه‌هاي زيادي دارند، چرا گردشگران عرب بدون هيچ برنامه‌اي به مشهد سفر مي‌كنند و سپس خود به كلاردشت مي‌روند؟ ما اصلا تور آبشنال در ايران نداريم.

وي با بيان اين‌كه طراحي تورهاي يك و دو روزه‌ي آبشنال از ديگر برنامه‌هاي اين توراپراتور است، اضافه كرد: اين تورها به‌صورت بروشور و كاتالوگ با تلفن‌هاي تمام مجريان اين تورها در تمام هتل‌ها ارايه مي‌شوند و گردشگر مي‌تواند انتخاب كند و آژانس‌هايي كه خدمات خوبي بدهند، بهره‌ي اقتصادي مي‌توانند به‌دست آورند.

كانون به‌لحاظ قانوني امكان فعاليت را در بخش توراپراتوري دارد

افتخاري در ادامه درباره‌ي امكان فعاليت كانون در بخش توراپراتوري با توجه به اساسنامه‌ي آن و انحلال شركت‌هاي گردشگري اين كانون پيش از واگذاري به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اين توجيه كه كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني در بخش جذب يا خروج گردشگر نبايد فعاليت كند، اظهار كرد: كانون به‌لحاظ قانوني اين امكان را دارد. در آن دوره كه اين انحلال صورت گرفت، با توجه به ديدگاه مديران وقت كانون بود، چون يكي از ويژگي‌هاي اين كانون و كلوپ‌هاي اتومبيل‌راني و جهانگردي در ديگر كشورها، موضوع گردشگري است، براي نمونه كلوپ‌هاي اتومبيل‌راني و جهانگردي در استراليا 23 آژانس، دانمارك 15 آژانس و كانادا 144 آژانس زيرمجموعه‌ دارد و اين كانون در ايران دو آژانس مركزي و حدود 120 آژانس زيرمجموعه به‌عنوان نمايندگي دارد، فرانسه نيز مانند ايران دو آژانس اصلي و بيش از 100‌ نمايندگي دارد كه اين نمايندگي‌ها كار صدور گواهينامه‌ي بين‌المللي را انجام مي‌دهند؛ ولي فعاليت اصلي آژانس‌هاي مركزي گردشگري است.

وي بيان كرد: يكي از كميسيون‌هاي اين كلوپ‌ها، گردشگري است و در فيا نيز كميسيون گردشگري وجود دارد و خدمات گردشگري به اعضاي خود ارايه مي‌كند كه اقامت با تخفيف در هتل‌ها يا ترانسفر توسط آژانس‌هاي زيرمجموعه‌ از جمله‌ي اين خدمات‌اند.

تاكنون كسي دلسوز گردشگري نبوده است

مديرعامل توراپراتور كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني تصريح كرد: متأسفانه در گردشگري كار عمده‌اي انجام نشده است، چون تاكنون كسي كه دلسوز باشد و فقط براي انتفاع خود به اين عرصه وارد نشود، نبوده است. بنابراين ديدگاه ما اين است كه در چرخه‌ي گردشگري حركتي انجام دهيم و از تمام جوامع تخصصي نيز كمك بگيريم.

به همه‌ كار مي‌دهيم

او درباره‌ي نحوه‌ي مشاركت جوامع تخصصي و انجمن‌هاي صنفي گردشگري در اين فعاليت‌ها، گفت: يكي از مشكلات جامعه‌ي تورگردانان اين است كه تور نداريم و راهنماها چندان مورد استفاده قرار نمي‌گيرند و حق زحمه‌ي بسياري از آن‌ها را پرداخت نمي‌كنند. برخي از آژانس‌ها مجوز دارند، ولي از آن استفاده نمي‌كنند و بي‌كارند. بنابراين ما در قالب اين شركت، تورهايي را كه برنامه‌ريزي شده‌اند ميان اين تورگردان‌ها توزيع و راهنمايان حرفه‌يي و با تجربه را انتخاب مي‌كنيم و به همه‌ كار مي‌دهيم. در اين شرايط از افرادي كه چندان شناخته‌شده نيستند نيز استفاده مي‌شود.

جذب گردشگران شيعه از جهان اسلام به ايران

افتخاري در ادامه به طرح جذب گردشگران شيعه از جهان اسلام به ايران اشاره كرد و ادامه داد: بسياري از شيعيان تمايل دارند به ايران سفر و از مشهد مقدس ديدن كنند و كشورهاي حوزه‌ي خليج فارس نخستين بازار هدف‌اند، چون اكنون گردشگران اين كشورها به ايران سفر مي‌كنند؛ اما سامان‌دهي و هدايت‌شده نيستند و درباره‌ي جاذبه‌ها و ظرفيت‌ واقعي ايران به آن‌ها اطلاع‌رساني نشده است. در ادامه، اين فعاليت به كشورهاي مسلمان ديگر نيز گسترده‌ مي‌شود.

وي گفت: مقصد اصلي ما در ايران، شهرهاي زيارتي‌اند؛ اما در كنار آن، سفر به ديگر شهرها و آثار فرهنگي، تاريخي و طبيعي كشور نيز درنظر گرفته شده است.

مديرعامل توراپراتور كانون جهانگردي و اتومبيل‌راني اضافه كرد: اين طرح از دو سه‌ ماه آينده در يكي دو كشور اجرا مي‌شود و تمهيداتي براي اين ‌كار درنظر گرفته شده‌اند كه اين تورها براي شيعيان به‌شكل اقساطي برگزار شوند، چون در برخي از كشورها، شيعيان جزو اقشار ضعيف جامعه هستند و بسياري از آن‌ها براي سفر به ايران، بخصوص مشهد علاقه‌مندند.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا؛ سميه حسنلو

انتهاي پيام
 جمعه 29 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 458]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن