واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > علایی، حسین - این روزها 29 سال از روز فتح خرمشهر میگذرد. روزی که علی رغم خواست دشمن به یکی از نقاط عطف تاریخ ایران تبدیل گشته است. حادثه به یادماندنی آزادسازی خرمشهر در جریان عملیات بیتالمقدس و بازگرداندن آن به خاک میهن عزیز موجب حفظ تمامیت ارضی کشور و اقتدار ملت ایران در آن روزهای پر از فشار و مصیبت، شد. روز سوم خرداد ماه، سالگرد حماسه آزادی و فتح خرمشهر، پس از حدود یک سال و نیم اشغال آن به دست نظامیان رژیم بعثی صدام است. این روز بزرگ، یک خاطره به یادماندنی تاریخی است که به یک ذهنیت مستمر در حافظه تاریخی ملت ایران، بدل شده است. فتح خرمشهر، موجب هیجان عظیم و به وجودآمدن احساسات و عواطف پاک در میان ملت ایران شد و دلهای همه ایرانیان و مسلمانان جهان را به یکدیگر نزدیک کرد و همدلی و وحدت عملی بین اقشار ملت را برانگیخت.از سوی دیگر، این فتح بزرگ، موجب سرشکستگی رژیم صدام حسین و نیز تلخکامی حامیان قدرتمند وی شد. صدام و نظامیان بعثی، همه همت، توان و تدبیر خود را برای حفظ اشغال خرمشهر، از آغاز تصرف آن، به کار گرفتند و این شهر قشنگ را به زعم خود به یک دژ نفوذ ناپذیر و غیر قابل تصرف تبدیل کرده بودند. آنان با کشیدن حصارهای دفاعی متعدد به دور این شهر و احداث خاکریزهای دفاعی گسترده، با تخریب خانههای مردم و نیز ایجاد استحکامات گسترده، که با تعبیه میدانهای مین و چیدن سیم خاردارهای زیادی به دور آنان صورت گرفته بود، از پدافند قطعی خود برای حفظ این شهر مطمئن شده و حتی فکر مقابله با عملیات احتمالی هوابرد و هلیبُرن از سوی نیروهای ایرانی را نیز کرده بودند و هرجا فضا و زمین مساعدی برای فرود آمدن نیروها از هوا بود، آن ناحیه را با کاشتن عمودی تیرآهنهای متعدد، برای اقدام نظامی از آسمان، ناممکن ساخته بودند.همه این اقدامات، نشان از عزم جدی صدام، برای نگهداری و ادامه اشغال این شهر از سوی نظامیان بعثی عراقی داشت. رژیم بعثی عراق در آن زمان، حتی در نقشههای منتشره از سوی خود، نام این شهر را نیز عوض کرده بود و اسم «مُحَمَّره» را بر آن گذاشته بود، تا ایرانیان را از رسیدن به شهر خرّم خود، مأیوس کند. صدام حتی پس از 25 روز نبرد شبانهروزی رزمندگان اسلام در عملیات بیتالمقدس و درست هنگامی که آنان به دروازههای غربی خرمشهر نزدیک میشدند، همچنان به تقویت نیروهای نظامی خود در این شهر میپرداخت و برای جلوگیری از پیروزی قطعی رزمندگان اسلام، سربازان جدیدی را وارد این شهر برای ادامه تصرف آن میکرد، به گونهای که بیشترین نظامیان عراقی در جریان عملیات بیتالمقدس، از داخل بندر خرمشهر به اسارت گرفته شدند. به دام افتادن حدود دوازده هزار نفر از نظامیان بعثی در این شهر نامآور، حکایت از اراده جدی صدام برای در اهتزاز نگه داشتن پرچم دشمن بر بالای خانههای ویران این شهر مرزی داشت. خرمشهر که در آخرین روز عملیات بیتالمقدس از تصرف دشمن خارج شد، به صورت نماد موفقیت پرچمداران توحید و علامت پیروزی قوای اسلام و عزت ایرانیان درآمد و مُهری داغ به نشانة شکستی بزرگ بر پیشانی صدام و رژیم بعثی عراق گذاشت. این عملیات و رشادتها و افتخاراتی که رزمندگان اسلام در شبها و روزهای آن آفریدند، اسطورهها را به واقعیت بدل کرد و دسترسی به قهرمانان افسانهای را در عمل، امکانپذیر ساخت.در این نبرد نسبتاً طولانی، شجاعت، از جانگذشتگی، فداکاری، صبر، آقایی، مقاومت و چیزهای دست نیافتنی، همه در صحنه عمل رخ داد. صدام پس از فتح خرمشهر در لاک دفاعی عمیقتری نسبت به آنچه پیشتر انجام میداد، فرو رفت. از این به بعد بود که او احساس کرد، جنگی را که خود آغاز کرده است، تا انقلاب اسلامی را از پای درآورد، هم اکنون موجب تزلزل حکومت وی شده و اشغال سرزمین ایران، امکان بازگرداندن لبة تیز جنگ را به سوی حاکم بغداد و رژیم سفاک و خون آشام اش در پی دارد. لازم به ذکر است که پس از فتح خرمشهرهمچنان بیش از 2500 کیلومتر مربع از خاک ایران، در اشغال نظامیان بعثی عراق باقی ماند. مناطقی همچون نفتشهر، شلمچه، طلائیه، ارتفاعات قلاویزان، ارتفاعات سومار و ارتفاعات حَمرین در غرب کشور از جمله نقاطی بود که ارتش صدام آنها را پس از عملیات بیت المقدس نیز در اشغال خود نگه داشت و پس از مدتی به خاطر نگرانی از حملات جدید رزمندگان اسلام حدود 1500 کیلومتر مربع از مناطق اشغالی را رها کرده ولی همچنان 1000 کیلومتر مربع از ارتفاعات سرکوب غرب کشور و نیز برخی از مناطق مانند نفت شهر را در اشغال نظامیان خود حفظ کرد. صدام در طول جنگ نشان داد که تنها با نبردی شجاعانه و با کمک فشار نظامی و اقدامات تاکتیکی دست از اشغالگری و سبعیت برمیدارد.فتح خرمشهر، یکی از نتایج بزرگ عملیات بیتالمقدس بود، ولی تنها دستاورد آن نبود. در این نبرد که یکی از مهمترین و گستردهترین عملیاتها در دوران جنگ تحمیلی است، حدود 5400 کیلومترمربع از خاک کشور که در جنوب استان خوزستان به اشغال صدامیان درآمده بود، آزاد شد. این وسعت، چندین برابر مساحت برخی از کشورهای همجوار ایران است که دشمن در آن با حداکثر توان نظامی خود؛ یعنی با شش لشکر شامل سه لشکر زرهی، یک لشکر مکانیزه و دو لشکر پیاده و ده تیپ مستقل، پدافند میکرد. دشمن در آرایش و گسترش یگانهای خود در این منطقه عملیاتی، با استفاده از 1400 دستگاه تانک، 1200 دستگاه نفربر زرهی و بیش از 500 عراده توپخانه صحرایی و پدافند هوایی و حدود 80 هزار نفر نیروی نظامی، این ناحیه بزرگ را در کنترل خود داشت.وجود موانع طبیعی در اطراف منطقه تحت اشغال؛ یعنی رودخانه «کرخه نور» در شمال آن، رودخانه «کارون» در شرق و رودخانه «اروندرود» در جنوب و آبهای «هورالهویزه» در غرب منطقه اشغالی و نیز وجود دشتهای وسیع مناسب برای مانور زرهی، که ستون فقرات ارتش صدام را تشکیل میداد، شرایط بسیار مناسبی را برای نیروهای اشغالگر، پدید آورده بود که با حمایت گسترده نیروی هوایی و آتشهای وسیع پشتیبانی، میتوانست احساس کند که در قلعه خیبر نشسته و امکان نفوذ به جبهه وی، وجود ندارد.اما چگونه این منطقه وسیع از دست نیروهای دشمن خارج شد؟ چه اتفاقی در بین نیروهای ایرانی افتاد که آنان، توانستند، ظرف یک سال و اندی، همه سرزمینهای تحت اشغال دشمن را آزاد و عملیاتی به بزرگی نبرد بیتالمقدس را طراحی و اجرا کنند؟ آیا بر تعداد و تنوع تسلیحات و تجهیزات آنان افزوده شد؟ آیا کشوری به آنان کمک نظامی کرد؟ آیا حامیان صدام، دست از حمایت رژیم بعثی برداشتند؟ آیا تحریم تسلیحاتی ایران شکسته شد؟ و آیا آمریکا، شوروی و اروپا، از حمایت گسترده تسلیحاتی و واگذاری اطلاعاتی نظامی به صدام دست کشیدند؟ پاسخ همه این پرسشها منفی است، ولی آنچه واقعیت دارد، این است که توان رزمی رزمندگان اسلام، گسترش عظیمی پیدا کرد. برای درک این موضوع، باید به تحول فکری و فرهنگی عظیمی که حضرت امام خمینی(ره)، با آغاز جنگ از سوی صدام، در بین مردم ایران ایجاد کردند، اندیشید، که حاصل آن را در فتح خرمشهر میتوان دید. به همین دلیل امام خمینی، فتح خرمشهر را نه فقط فتح یک سرزمین مهم، بلکه «فتح ارزشها» نامید.امام خمینی (ره)، در جریان تهاجم صدام به ایران، اقدامات اساسی زیر را برای برخورد با دشمن انجام داد و ذهن مردم ایران را در این زمینه متحول ساخت:1- ترس از جنگ و نگرانی از حمله نظامی دشمن را، با سخنان خود از دل مردم ایران بیرون راند.2- دفاع را بر همه مردان و زنان به عنوان واجب کفایی اعلام کرده و میدان جنگ را در اختیار همه مردم ایران گذاشت و فرمود که: «اُذِنَ لِلَّذینَ یُقاتِلونَ بِأنَّهُم ظُلِموا وَ اِنَّ اللهَ عَلی نَصرِهِم لَقَدیر اَلَّذینَ اُخرِجوا مِن دیارِهِم بِغَیرِ حَق اِلا أن یَقولوا رَبُّنَا الله» (سوره حج، آیات 40 و 39).به رزمندگان اسلام اجازه جنگ با دشمنان داده شد زیرا آنها تحت ظلم واقع شدند و خداوند بر یاری آنها قادر است، کسانی که به ناحق از خانههایشان آواره شدند به خاطر آن که میگفتند پروردگار ما الله است.بدین ترتیب، توان رزمی ایران به یکباره افزایش یافت و مشارکت آحاد مردم در دفاع از کشور رخ داد.3- به همه رزمندگان اعلام کرد که «شما میتوانید»، تنها «نصرت کنید خدا را، تا نصرت کند شما را» و خدا مجاهدان راهش را بر قاعدین برتری بخشیده است؛ «فَضَّلَ اللهُ المُجاهِدینَ عَلی القاعِدینَ اَجراً عَظیما». 4- او اعلام کرد که شما پیروزید، حتی اگر کشته شوید، زیرا به فوز عظیم شهادت میرسید «وَ ما بِنا اِلا اِحدَی الحُسنَیَین».5- او از حضور همه استعدادها و همه اقشار مردم، بدون هیچ محدودیتی از نظر جسمی، سنی، تحصیلاتی، قومی و... در جبهههای جنگ استقبال کرد و راه ورود «نیروهای داوطلب» را که «بسیجی» خوانده میشدند، برای مقابله با دشمن به جبههها باز کرد، برای همین، نسل جدیدی از فداکاران و سرداران بزرگ، وارد عرصه دفاع شدند و کار طرح ریزی نبردها و انجام عملیاتها را بر عهده گرفتند؛ سردارانی مانند شهیدان حسین خرازی، حسن باقری، مهدی باکری، صیاد شیرازی، منفرد نیاکی، احمد متوسلیان، احمد کاظمی، محمود شهبازی و صدها شهید گمنام و بزرگ دیگر.در واقع، امام خمینی به خوبی نقطه آغاز حرکت برای ایستادن در مقابل دشمن را «شخصیتسازی فرهنگی جامعه» تشخیص دادند و با انتقال آموزههای اسلام در این زمینه به عنوان سیر اساسی تحول در جبهههای نبرد گام بلندی را برداشته و دست به یک تحول عظیم فرهنگی در بین مردم زدند. ایشان با تحمیل جنگ از سوی دشمن، این حادثه را به عنوان فرصتی برای آشنایی مردم با فرهنگ دفاعی اسلام تلقی کردند و دیدگاههای زیبای اسلام را در این زمینه به طور مرتب برای آحاد مردم بیان داشتند.اقدام دیگری که ایشان انجام دادند، این بود که با بیان نکات نامبرده، تحولی را در فرهنگ خانوادههای ایرانی به وجود آوردند، به گونهای که آنان با فرستادن فرزندان خود به جبهههای جنگ، در جامعه شأن والایی مییافتند و به اعزام فرزندانشان برای مقابله با دشمن افتخار میکردند. پدران و مادران، خود مشوقان فرزندان خویش برای حضور در جبهههای نبرد حق علیه باطل شدند و این یک تحول عظیم روحی و فرهنگی بود. امام خمینی به گونهای سخن میگفت و رفتار میکرد که جوانان ایرانی، عاشق محیط جبههها میشدند و کوچکترها که به دلیل کمی سن، در جبههها پذیرفته نمیشدند، گریه میکردند.علاوه بر اینها، رهبر کبیر انقلاب اسلامی، دست به یک «الگوسازی» موفق زد. ایشان حسین فهمیده را که در زمان تلاش دشمن برای اشغال خرمشهر، دست به یک فداکاری بزرگ زده بود را، الگوی همه جوانان و ایرانیان معرفی کرد و فرمود: «رهبر ما آن طفل سیزده ساله است که نارنجک به خود میبندد و به مقابله با تانک دشمن میپردازد». ایشان با معرفی این الگوی ماندگار، عملاً به مردم نشان داد که اسلام و جامعه اسلامی در عمل از چه شخصیتهایی استقبال میکند و به چه انسانهایی ارج مینهد. ایشان از خود گذشتن، فدا کردن جان و فیسبیل الله حرکت کردن را الگوی مناسب انسانها معرفی کرد و قهرمانی را در تسلط انسانها بر خویشتن دانست، برای همین، ایشان شهید حسین فهمیده را به عنوان یک الگوی «محبوب» و «مطلوب» به جامعه و مردم معرفی کرد.بنابراین، تحول عظیم فرهنگی ای، که امام امت آفرید، موجب شد که فداکارترین قشر جامعه، در صحنه جنگ با دشمن حضور یابند و حماسههای بزرگ از جمله فتح خرمشهر را بیافرینند. درواقع، فتح خرمشهر حاصل ترکیبی از طرح ریزی و برنامه ریزیهای درست، ابتکارات خوب و حضور انسانهای والایی بود که حاضر بودند در راه خداوند، جان خود را بر دست گرفته و با او معامله کنند. اکنون، سالهاست که جنگ تحمیلی پایان یافته است، ولی خاطره دفاع مقدس به عنوان پایگاه هویت ملی، همچنان پابرجاست. به همین دلیل، فتح خرمشهر، تنها فتح یک سرزمین باارزش نیست، بلکه فتح ارزشهایی است که اسلام با کلام امام خمینی در بین ایرانیان آفرید. سالگرد این عملیات غرورآفرین و شگفتانگیز بر همه ظلمستیزان مبارک باد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 357]