تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ما قومى هستيم كه تا گرسنه نشويم غذا نمى‏خوريم و تا سير نشده‏ايم دست از غذا مى‏ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820983105




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در جلسه علني ديروز مجلس صورت گرفت اعتراض نمايندگان امضاكننده به عدم اعلام وصول طرح سئوال از رئيس جمهور


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: در جلسه علني ديروز مجلس صورت گرفت اعتراض نمايندگان امضاكننده به عدم اعلام وصول طرح سئوال از رئيس جمهور
بخش خبري : عدم اعلام وصول طرح سئوال نمايندگان از رئيس جمهور در مورد اظهارات مشايي در خصوص دوستي با مردم اسرائيل اعتراض نمايندگان سئوال كننده را برانگيخت .
در پايان جلسه علني ديروز مجلس پس از اينكه طرح سئوال از رئيس جمهور توسط هيات رئيسه اعلام وصول نشد تعداد زيادي از نمايندگان سئوال كننده با تجمع در جايگاه هيات رئيسه نسبت به اين موضوع اعتراض كردند.
مصطفي كواكبيان يكي از امضا كنندگان طرح سئوال از رئيس جمهور نيز در تذكري آيين نامه اي با استناد به ماده 17 آيين نامه داخلي مجلس اظهار داشت : طرح سئوال از رئيس جمهور با امضاي بيش از 80 نماينده چند روز است كه به هيات رئيسه تقديم شده است و امضاي اين طرح مساله اي جرياني و خطي نبود بلكه موضوع به يكي از معاونان رئيس جمهور باز مي گردد.
نماينده سمنان با بيان اينكه طرح سئوال از رئيس جمهور را آقاي علي مطهري فرزند شهيد مطهري پيگيري مي كرد و بنده و تعداد ديگري از نمايندگان هم آنرا امضا كرديم افزود : برخي از نمايندگان معتقدند كه محمدرضا باهنر نايب رئيس دوم مجلس مانع از اعلام وصول اين طرح است و بعضي هم مي گويند تعدادي از افراد امضاكننده امضاهاي خود را پس گرفته اند ما مي گوييم اشكالي ندارد اما اعلام شود كه چه كساني پس گرفته اند.
رئيس مجلس در پاسخ به تذكر نماينده سمنان با بيان اينكه طرح سئوال از رئيس جمهور تنها چند ساعت است كه اعلام وصول شده است اظهار داشت : از ديروز (سه شنبه ) تا به امروز (چهارشنبه ) برخي از نمايندگان گفته اند كه مايل نيستند در شرايط فعلي سئوال از رئيس جمهور انجام شود.
لاريجاني در مورد پيگيري علي مطهري نماينده تهران براي اعلام وصول طرح سئوال از رئيس جمهور اضافه كرد : درست است كه آقاي مطهري نسبتي هم با بنده دارند و ما هم برايشان احترام قايل هستيم اما در اين قضيه تنها اگر نمايندگان روي حرف خود بايستند و نظرشان همين باشد طبق ضوابط آيين نامه عمل مي كنيم اما اگر برخي از آقايان هر ملاحظه اي داشته باشند و تعداد امضاها از 72 نفر كمتر شود نمي توان سئوال را در مجلس قرائت كرد.
رئيس مجلس خطاب به نمايندگان اظهار داشت : شما امضاي 72 نفر خود را قطعي كنيد و اعلام نماييد ما همان ساعت طرح سئوال از رئيس جمهور را اعلام وصول مي كنيم .
وي همچنين تلاش باهنر براي ايجاد مانع در اعلام وصول طرح سئوال از رئيس جمهور را رد كرد.
در همين رابطه علي مطهري نماينده تهران و يكي از طراحان سئوال از رئيس جمهور با بيان اينكه طرح سئوال از رئيس جمهور منتفي نشده است گفت : اين طرح را موقتا پس گرفتيم .
وي با انتقاد از عملكرد هيات رئيسه در عدم وصول طرح سئوال از رئيس جمهور گفت : از نظر ما فقط سه نفر امضاي خود را از طرح سئوال رئيس جمهور پس گرفتند.
نماينده تهران افزود : طبق آيين نامه هيات رئيسه موظف بود پس از دريافت طرح سئوال از رئيس جمهور آنرا اعلام وصول كند اما هيات رئيسه با فضاسازي مانع از اعلام وصول اين طرح شد.
مطهري با بيان اينكه طرح سئوال از رئيس جمهور 78 امضا دارد خاطرنشان كرد نمي دانم در پشت صحنه چه اتفاقي افتاد كه يك مرتبه اعلام كردند برخي امضاهاي خود را پس گرفتند. هنوز هم نسبت به اين مساله مطمئن نيستم چون اگر مي خواستند امضاهايشان را پس بگيرند بايد به ما مراجعه مي كردند كه امضاها را جمع آوري كرده بوديم .
وي با بيان اينكه منتقد روش مديريتي دولت هستيم اظهار داشت : قبل از جمع آوري براي طرح سئوال از رئيس جمهور با موافقان و امضاكنندگان آن اتمام حجت شده بود كه امضاهايشان را پس نگيرند اين طرح 81 امضا داشت و هم اكنون با وجود 78 امضا همچنان تعداد امضاهاي آن بيش از حد نصاب است اما محمدرضا باهنر امروز در جلسه علني يك دفعه گفت كه 20 نفر امضاهايشان را پس گرفتند. به همين دليل هيات رئيسه به تشكيك افتاد و نتوانست در اعلام وصول طرح سئوال از رئيس جمهور به جمع بندي برسد.
مطهري خاطرنشان كرد بطور موقت طرح را پس گرفته ايم و پس از بررسي امضاها با جمع آوري مجدد امضا اين طرح را بار ديگر ارائه خواهيم داد.
مصوبات مجلس
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه بررسي طرح اصلاح آيين نامه داخلي مجلس با اصلاح ماده 33 آيين نامه وظايف و اختيارات جديدي براي كميسيون هاي تخصصي تعريف كردند.
بررسي طرح اصلاح آيين نامه داخلي كه در روزهاي گذشته 16 ماده از 37 ماده آن اصلاح شد در جلسه ديروز ادامه يافت .
در اين جلسه بندهاي 1 الي 6 و تبصره 2 از بند 7 ماده 33 آيين نامه هاي داخلي مجلس كه مربوط به وظايف و اختيارات كميسيون هاي تخصصي است اصلاح و وظايف و اختيارات جديدي را براي كميسيون هاي تخصصي مجلس تعريف كردند.
براساس اين مصوبه بررسي طرح و لوايح ارجاعي و گزارش آن به مجلس شوراي اسلامي رسيدگي به درخواست هاي تحقيق و تفحص رسيدگي به سئوال نمايندگان از رييس جمهور و وزيران بررسي موارد ارجاعي از لوايح برنامه توسعه و بودجه سالانه و گزارش آن به كميسيون تلفيق و كسب اطلاع از كم و كيف اداره امور كشور دريافت و بررسي گزارش هاي عملكردي و نظارتي از اجرا قوانين مربوط به دستگاه هاي ذيربط به نمايندگي از مجلس شوراي اسلامي از جمله اختيارات و وظايف كميسيون هاي تخصصي مجلس است .
بر اساس اصلاحات صورت گرفته از ديگر وظايف و اختيارات كميسيون هاي تخصصي مجلس تهيه گزارش موردي و سالانه در خصوص امور اجرايي دستگاه ها و نحوه اجراي قوانين به خصوص قانون برنامه توسعه و بودجه سالانه و ارايه نكات مثبت منفي و نحوه اصلاح آن و تقديم گزارش به مجلس جهت قرائت است .
همچنين كميسيون ها مي توانند در موارد مهم و حساس و در مواجهه با تخلفات يا سو مديريت با دعوت از مسوولين ذيربط موضوع را بررسي نموده و گزارش آن را به هيات رييسه ارايه نمايند.
بر اساس اين اصلاحات هيات رييسه مي تواند گزارش مذكور را در دستور كار مجلس قرار دهد در اين صورت مخبر كميسيون و نماينده دولت هر كدام به ميزان 15 دقيقه و شش نفر از نمايندگان به قيد قرعه از بين متقاضيان هر كدام به ميزان پنج دقيقه نظرات خود را بيان مي نمايند.
هر گاه كميسيون همراه با گزارش پيشنهادهايي براي تصويب به مجلس ارايه نمايد در دستور كار دو هفته بعد مجلس قرار خواهد گرفت و بر اساس مواد آيين نامه داخلي رسيدگي مي شود.
بر اساس اين مصوبه نمايندگان مي توانند پيشنهادهاي خود را تا 48 ساعت پس از پايان قرائت گزارش به كميسيون تحويل نمايند و كميسيون تا يك هفته گزارش نهايي خود را به مجلس ارايه مي دهد.
بنابراين گزارش نمايندگان مجلس تبصره 2 بند 7 ماده 33 را كه مربوط به بررسي و تصويب آزمايشي طرح ها و لوايح و همچنين تصويب دائمي اساسنامه سازمان ها شركت ها و موسسات دولتي يا وابسته به دولت كه طبق اصل هشتاد و پنج قانون اساسي به آنها محول مي گردد را اصلاح كردند.
همچنين براساس اين اصلاحيه مقرر شد كميسيون هاي تخصصي مجلس بتوانند به تعداد كافي مشاور ذي صلاح به ويژه از ميان نمايندگان ادوار گذشته كه در مسايل كميسيون صاحب تخصص و تجربه باشند را از طريق هيات رييسه به خدمت بگيرند.
نمايندگان مجلس در ادامه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي را به دو كميسيون « دفاع اطلاعات و امنيت ملي » و « شوراها امور داخلي كشور » تقسيم كردند.
بر اساس اصلاح ماده 37 آيين نامه داخلي قرار شد كميسيون " دفاع اطلاعات و امنيت " براي انجام وظايف محوله در محدوده دفاع اطلاعات و امنيت جايگزين كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي شود.
هم چنين نمايندگان با اضافه كردن يك ماده به آيين نامه داخلي مصوب كردند كميسيون شوراها و امور داخلي كشور براي انجام وظايف محوله در محدوده سياست داخلي شوراها امور غيرعمراني شهرداري ها و ثبت احوال مطابق ضوابط اين آيين نامه تشكيل شود.
هم چنين مقرر شد كميسيون عمران ضمن انجام امور محوله در محدوده راه و ترابري مسكن عمران شهري و عمران روستايي امور عمراني شهرداري ها و دهياري ها را نيز رسيدگي كند.
موافقان اين تفكيك كميسيون عنوان مي كردند كه با توجه به فراگيري شوراها و بي ارتباط بودن موضوع امنيت ملي و سياست دفاعي با مسايل شهري و داخلي تفكيك كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ضروري است .
مخالفان اين تفكيك نيز معتقد بودند مسايل داخلي از مسايل دفاعي و امنيت خارجي تفكيك ناپذير است و نمي توان آن را دو كميسيون مجزا بررسي كرد.
اظهارات رئيس مجلس
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصميم كشورهاي عربي در اعزام نيرو به غزه را محكوم كرد و گفت : اين اقدام امنيت سازي براي رژيم صهيونيستي است نه احقاق حقوق ملت مظلوم فلسطين .
علي لاريجاني در آغاز جلسه علني ديروز با اشاره به اقدامات سازش كارانه كشورهاي عربي خطاب به نمايندگان اظهار داشت : نمايندگان اين روزها از فشارهاي وحشيانه رژيم صهيونيستي بر ملت فلسطين مطلع هستند اسماعيل هنيه نخست وزير انقلابي فلسطين در تماس تلفني كه چند روز قبل با اينجانب داشت پرده از پروژه سازش كارانه تحميلي كشورهاي عربي مبني بر اعزام نيرو به غزه برداشت .
رئيس مجلس خاطر نشان كرد : متاسفانه اتحاديه عرب در نشست اخير وزراي خود تمايل به چنين تصميمي را اعلام كرد كه اين اقدام امنيت سازي براي رژيم صهيونيستي است نه احقاق حقوق ملت مظلوم فلسطين .
لاريجاني تصريح كرد : مجلس شوراي اسلامي در شرايط انسداد كليه گذرگاه ها از جمله گذرگاه رفح و اقدامات سازشكارانه برخي كشورهاي عربي حمايت خود را از ملت مظلوم فلسطين و دولت هنيه اعلام مي دارد.
نمايندگان با فرياد « الله اكبر » سخنان لاريجاني را تاييد كردند.
وي ادامه داد : در مقابل رژيم صهيونيستي كه اين روزها با بحران هاي شديد داخلي مواجه است مجلس مقاومت و ايستادگي را كليد موفقيت و ماندگاري مي داند.
رئيس مجلس تاكيد كرد : قطعا مسلمانان روزه دار در روز قدس در مقابل سياست هاي سازشكارانه سخن نهايي خود را اعلام خواهند كرد.
بيانيه 220 نماينده مجلس در حمايت از مردم غزه
220 نماينده مجلس شوراي اسلامي با امضاي بيانيه اي از مسئولان نظام جمهوري اسلامي ايران و نيز دبيركل سازمان ملل متحد و مجامع بين المللي خواستند فرصتي فراهم كنند تا امكان امدادرساني به مردم فلسطين به ويژه غزه به وجود آيد.
در اين بيانيه آمده است : مسلمانان مظلوم فلسطين در منطقه محاصره شده غزه در ماه مبارك رمضان سخت ترين شرايط زندگي را تحمل مي كنند و رژيم ددمنش صهيونيستي همه راه هاي ورودي به غزه را با هدف فشار به دولت قانوني هنيه بسته است .
متاسفانه همسايگان عرب نيز همچنان نظاره گر اين وضع تاسف بار هستند.
ما نمايندگان ملت بزرگ ايران اسلامي ضمن محكوم كردن شديد اين جنايات و نيز درخواست ازدبيركل سازمان ملل و ديگر مجامع بين المللي براي كوشش در جهت جلوگيري از اجراي توطئه شوم اين رژيم اشغالگر از آنها مي خواهيم فرصتي فراهم سازند تا امدادرساني به مردم مظلوم فلسطين به ويژه غزه ميسر شود.
ما با اعلام حمايت و همبستگي از مسئولان جمهوري اسلامي ايران مي خواهيم از همه ظرفيت سياسي خود براي حل مشكل امدادرساني به اين ملت مظلوم استفاده كنند.
در حاشيه مجلس
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مجلس مظهر وحدت ملي است نسبت به برخي اظهارنظرهاي ايراد شده در جلسه علني ديروز درباره قوميتها تذكر داد و گفت : برخي از اين اظهارات بوي تفرقه و اختلاف افكني از آنها برمي آيد. لاريجاني افزود : تمامي اقوام ايراني اعم از كرد و ترك و فارس و بلوچ در كنار هم با برادري زندگي مي كنند.
حسينعلي شهرياري نماينده زاهدان در بخشي از سخنان پيش از دستور خود خطاب به رئيس جمهور متذكر شد : آقاي احمدي نژاد سواره از پياده و سير از گرسنه خبر ندارد. به خدا قسم مردم استان ما (سيستان وبلوچستان ) از فقر و محروميت با مرگ تدريجي دست و پنجه نرم مي كنند تورم كاري كرده كه برخي نمي توانند در طول چند ماه يك وعده گوشت مصرف كنند.
روح الله حسينيان نماينده تهران با بيان اينكه طرح سئوال از رئيس جمهور از اول هم به مصلحت كشور نبود اظهار داشت : يك نفر در كشور حرف بي ربطي زده اما به مصلحت نيست در اين خصوص از رئيس جمهور سئوال كنيم .
احمد توكلي نماينده تهران در خصوص حلاليت طلبيدن وي از حسين موسويان و واكنش دفتر رئيس جمهور نسبت به اين اقدام گفت : فعلا تا اينجا از نظر بدهي اخروي در يك مورد موفق شدم . وي با بيان اينكه تلخ و شيرين دنيا دوام ندارد اظهار داشت : اگر مسائل آخرت حل شود بقيه مسائل حل شدني است .
طرح الزام دانشگاهها و مراكز آموزش عالي به پذيرش دانشجويان دختر در محل سكونت آنان اعلام وصول شد.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن