تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799614419




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخبار هفتگي جهان اسلام/افزايش برنامه‌هاي متنوع ديني در ماه مبارك رمضان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اخبار هفتگي جهان اسلام/افزايش برنامه‌هاي متنوع ديني در ماه مبارك رمضان
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: حضور چشمگير بيش از 1 ميليون و 300 هزار مسلمان در مكه مكرمه و استقبال از برنامه‌هاي متنوع رمضاني همچون به نمايش گذاشتن خرقه حضرت محمد (ص) در تركيه و برگزاري جشنواره‌هاي ديني از مهمترين اخبار هفته دوم ماه مبارك رمضان بوده‌اند.

شوراي نجوم و پروژه‌هاي اسلامي رصد هلال ماه امارات اعلام كرد: چهارشنبه اول اكتبر (10 مهرماه) عيد سعيد فطر در بسياري از كشورهاي اسلامي خواهد بود.

چهارشنبه 10 مهر ؛ عيد فطر در بسياري از كشورهاي اسلامي

اين شورا اعلام كرد: كشورهاي اسلامي كه روز دوشنبه اول سپتامبر ماه رمضان را آغاز كرده اند، اول اكتبر عيد فطر را جشن مي گيرند. اما كشورهاي ديگري چون عمان، مراكش، هند و پاكستان كه سه شنبه 2 سپتامبر ماه رمضان را آغاز كرده اند يك روز بعد عيد فطر را جشن خواهند گرفت.

محمد شوكت از فعالان شوراي نجوم امارات از مسئولان رصد هلال ماه در جهان اسلام خواست به دقت هلال ماه شوال را رؤيت كنند تا در اين خصوص اشتباهي صورت نگيرد.

خرقه حضرت محمد(ص) در ماه مبارك رمضان در تركيه به نمايش در مي‌آيد

گروهي از شهروندان ترك از همه نقاط اين كشور از مسجد جامع خرقه نبوي كه هر سال به مناسبت ماه مبارك رمضان، خرقه حضرت محمد(ص) را به نمايش مي‌گذارد، بازديد مي‌كنند. خرقه نبوي كه حضرت محمد (ص) به يكي از اصحاب خود به نام اويس قرني اهدا كرده بود، در دوران حكومت عثماني توسط سلطان سليم اول از حجاز به استانبول آورده شد.

محمد متين اوغلو امام مسجد جامع خرقه نبوي استانبول اظهار داشت: امسال شهروندان زيادي از نقاط مختلف تركيه به اينجا آمده‌اند تا خرقه نبوي را از نزديك ببينند. زيرا شهروندان مسلمان معتقدند ديدن خرقه پيامبر در واقع ديدن حضرت محمد (ص) است.

سلطان عبدالحميد ثاني اجازه داد تا صندوقي براي نگهداري خرقه شريف نبوي تهيه شود تا خرقه پيامبر اكرم (ص) را در ماه مبارك رمضان به شهروندان نشان دهند. ديدن خرقه حضرت محمد (ص) تنها در ماه مبارك رمضان امكان‌پذير است و در ديگر ايام سال صورت نمي‌گيرد. بازديد از اين مسجد و خرقه نبي اكرم (ص) بعد از افطار شروع مي‌شود و تا قبل از سحر ادامه دارد. در اين ساعت تنها زنان مي‌توانند بازديد كنند و مردان هم در روز مي‌توانند خرقه حضرت محمد (ص) را ببينند.

نمايشگاه "كتابهاي اسلامي" در مسجد آبي تركيه برگزار مي‌شود

نمايشگاه "كتابهاي اسلامي" از اول ماه مبارك رمضان تا عيد سعيد فطر به منظور استفاده مسلمانان از فرصتهاي معنوي در مسجد آبي تركيه برگزار مي‌شود. همه ساله به مناسبت ماه مبارك رمضان نمايشگاه كتابهاي اسلامي در كشورهاي مختلف برگزار مي شود. در تركيه نيز همزمان با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان نمايشگاه "كتابهاي اسلامي" به مدت 30 روز از ابتداي ماه مبارك رمضان تا عيد فطر برگزار مي شود.

علاوه بر اين نمايشگاه، برخي از تاجران در حياط مسجد كتابهاي دستنوشته كشورهاي مختلف را با كپي برداري از آنها به اين مسجد مي آورند و در كنار عكسهاي مختلف از مسلمانان و غير مسلمانان و آداب و رسوم و فرهنگهاي مختلف به فروش مي رسانند.

مسجد سلطان احمد در شهر استانبول كه به شهر هزار مسجد شهرت دارد يكي از بزرگترين شاهكارهاي معماري اسلامي در زمان خود تلقي مي شود. اين مسجد به زبان تركي به مسجد سلطان احمد شهرت دارد و در زبان انگليسي با نام مسجد آبي از آن ياد مي شود.

1 ميليون و 300 هزار زائر مناسك حج عمره را به جا آوردند

رسانه‌هاي گروهي رسمي عربستان اعلام كردند: در دهه اول ماه مبارك رمضان بيش از يك ميليون و 300 هزار زائر حج عمره را به جا آوردند كه پيش بيني مي‌شود اين تعداد در روزهاي باقيمانده ماه مبارك رمضان افزايش يابد. سعد القرشي معاون رئيس حج و عمره و گردشگري اتاقهاي تجاري عربستان اظهار داشت: 500 هزار حج گزار در هفته دوم ماه مبارك رمضان وارد مكه شدند. بر اساس سرشماريهاي رسمي كميته حج و عمره حدود 800 هزار زائر نيز از داخل عربستان راهي مكه شدند تا مناسك حج را در اين ايام به جا آورند.

اين در حالي است كه امير منطقه مكه از حضور يك ميليون و نيم نمازگزار در مسجدالحرام در دومين جمعه ماه مبارك رمضان خبر داد و گفت: زائران خانه خدا كه از نقاط مختلف عربستان و ديگر كشورها آمده اند، در جوي سرشار از ايمان و معنويت مناسك حج را به جا آوردند.

رئيس پليس مكه با اشاره به اداي شعائر ديني زائران خانه خدا در محيطي امن، تصريح كرد: به منظور ممانعت از ترافيك و تسهيل در حمل و نقل زائران خانه خدا تدابيري ويژه در نظر گرفته ايم كه به وسيله راههاي جديد و زيرگذرها از ميزان ازدحام جمعيت كاسته ايم.

برگزاري بزرگترين جشنواره ديني اندونزي در ماه رمضان

نخستين و بزرگترين جشنواره ديني مسلمانان اندونزي هر سال به مناسبت ماه مبارك رمضان با برنامه‌هاي متنوع و بازارهاي محلي در جاكارتا برگزار مي‌شود. به همين جهت بسياري از مسلمانان اندونزي براي استفاده از برنامه‌هاي اين جشنواره به جاكارتا سفر مي‌كنند.

طبخ غذاهاي مختلف، برگزاري بازارهاي محلي، سرودهاي ديني و ديگر برنامه‌هاي متنوع از مراسم مردم جاكارتا به شمار مي‌رود كه هر سال در ماه مبارك رمضان در پايتخت اندونزي برگزار مي‌كنند. يك هفته پيش از فرا رسيدن ماه مبارك رمضان قيمت كالاهاي اساسي چون تخم مرغ و روغن افزايش زيادي يافته بود كه در اين جشنواره با قيمت مناسبتري در اختيار مردم قرار مي‌گيرد.

در كنار بازارهاي محلي مختلف، مكانهايي براي استراحت خانواده ها و بازارهاي لباس و جواهرات، گل و گياه به چشم مي‌خورد كه باعث رونق جشنواره رمضاني جاكارتا شده است. اين جشنواره رمضاني در نوع خود نخستين و بزرگترين جشنواره ديني در جاكارتا و حتي اندونزي به شمار مي‌رود.

موفقيت "جشنواره رمضاني" در كشورهاي اروپايي

پس از موفقيت "جشنواره رمضاني" طي سه سال گذشته در بسياري از كشورهاي اروپايي، امسال نيز فعاليتهاي جشنواره رمضاني در اين كشورها با هدف تعميق روابط ميان مسلمانان و غيرمسلمانان برگزار مي‌شود. راديو بين المللي هلند اعلام كرد: پس از موفقيت "جشنواره رمضاني" كه طي سه سال گذشته يعني از سال 2005 تا 2007 در بسياري از كشورهاي اروپايي برگزار شد، امسال نيز با هدف تقريب ديدگاههاي مسلمانان و غير مسلمانان فعاليتهاي جشنواره رمضاني در كشورهاي اروپايي برگزار مي شود.

اين جشنواره علاوه بر هلند در كشورهايي چون بلژيك، دانمارك، سورينام و بريتانيا برگزار خواهد شد كه سفارتخانه ها، كنسولگريها، مراكز و سازمانهاي اسلامي و برخي از مؤسسات تبليغاتي هلند، مصر، پاكستان، آمريكا و الجزاير از آنها حمايت مي كنند.

"جشنواره رمضان" به منظور ايجاد پل ارتباطي ميان مسلمانان و غيرمسلمانان و از بين رفتن چهره نادرست اسلام برگزار مي شود كه ضمن گستراندن سفره هاي افطاري و حضور غير مسلمانان در كنار مسلمانان، نشستها، كارگاهها، نمايشهاي هنري، نمايشگاه كتابهاي اسلامي نيز برگزار مي شود.

محدوديت دولت چين براي مسلمانان تركستان شرقي

منابع محلي تركستان شرقي در ايالت سينكيانگ چين اعلام كردند: دولت چين از آغاز ماه مبارك رمضان محدوديتهايي را براي مسلمانان فراهم كرده كه ضمن ايجاد تغيير در ظاهر آنها، مانع از برگزاري مناسك عبادي آنان مي‌شود. منابع محلي تركستان شرقي در ايالت سينكيانگ چين اعلام كردند: دولت چين از آغاز ماه مبارك رمضان مانع از برگزاري مناسك عبادي و برنامه‌هاي ويژه مسلمانان در ماه مبارك رمضان مي‌شود.

دولت چن ضمن هشدارهايي مانع پوشش نقاب زنان مسلمان و بلند كردن ريش مردان مي‌شود. 9 قانون براي مسلمانان اين منطقه در نظر گرفته شده است كه مي‌توان به ممانعت از روزه دانش آموزان و معلمان، ممانعت از ورود كارمندان دولت به مساجد، ممانعت از بلند كردن ريش، ممانعت از پوشش نقاب زنان مسلمان، منع بستن رستوران در روزهاي ماه مبارك رمضان اشاره كرد.

در بيانيه‌اي كه در اين پايگاههاي اينترنتي منتشر شده آمده است: از برگزاري نمازهاي جماعت مانند نمازهاي يوميه و نماز تراويح و در واقع تجمع گروهي مسلمانان در ماه مبارك رمضان جلوگيري به عمل مي‌آيد. اگر كسي ديگري را تشويق به گرفتن روزه كند، مجازات مي‌شود كه اين مسئله به واعظان و مبلغان اشاره دارد كه درباره فضايل ماه مبارك رمضان سخنراني مي‌كنند.

دولت به رستورانها دستور داده است تا در روزهاي ماه مبارك رمضان نيز باز باشند. علت اين كار ممانعت از استقلال تركستان شرقي و تشكيل دولت اسلامي عنوان شده است. چين گروهي از مسلمان در منطقه سينكيانج را متهم كرده كه خواستار تشكيل دولت اسلامي در منطقه تركستان شرقي هستند كه از دهه هشتاد قرن نوزده به دولت چين پيوسته‌اند.

معاون مراجع ديني شيعيان كويت خواستار عزل قرضاوي شد

محمد باقر المهري معاون مراجع ديني شيعيان كويت به دليل عدم صلاحيت قرضاوي خواستار عزل وي از منصب رياست اتحاديه جهاني علماي مسلمان شد. وي درپي اظهارات ضد شيعي قرضاوي طي بيانيه اي اعلام كرد: يوسف القرضاوي رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان با سخنان خود فتنه هاي گروهي را بر مي انگيزد و باعث شكاف و اختلاف ميان مسلمانان مي شود. وي همه نقاط مشترك و پلهاي دوستي ميان شيعه و سني را تخريب مي كند.

المهري با بيان اينكه چندان عجيب نيست كه او اين چنين سخناني بگويد، افزود: هنگامي كه او از مدافعان صدام و از اعتراض كنندگان به اعدام او است، عجيب نيست كه چنين بگويد. چرا او نسبت به ترويج فرهنگ غرب، جهت حمايت از جوامع سني سخني نگفت.

وي در ادامه يادآور شد: همه اعضاي اتحاديه خواستار عزل و كناره گيري او از منصب رياست هستند، زيرا او براي اين كار ساختته نشده و صلاحيت رياست منصب اين اتحاديه را ندارد.

يك ميليون امضاي فلسطينيها به سازمان ملل ارائه مي‌شود

يك ميليون امضا از فلسطينيهاي نوار غزه به عنوان سندي براي ارائه به دبيركل سازمان ملل متحد با هدف فشار بر مجامع بين‌المللي در شكستن محاصره غير انساني نوار غزه جمع‌آوري مي‌شود. دكتر اياد سراج رئيس تبليغات بين المللي شكستن محاصره نوار غزه، هدف از اين كار را نمايش اراده ملي فلسطين و همچنين فشار بر مجامع بين المللي به ويِژه سازمان ملل متحد خواند تا به منظور شكستن محاصره غير انساني نوار غزه تصميم فوري بگيرند.

دكتر سراج گفت: اين سند بر محاصره تأكيد مي كند كه مخالف با قوانين سازمانهاي بين المللي حقوق بشر و قوانين بين المللي انساني است كه بر اساس تعهدنامه ژنو بر لزوم احترام به شهروندان در زمان جنگ اشاره مي كند. اين سند افزايش بي سابق فقر، بيكاري، بحران زندگي فلسطينيها و سوء تغذيه آنها به ويژه ميان كودكان و زنان باردار و شهادت تعدادي از بيماران در محاصره را متذكر مي شود.

نگراني سازمان كنفرانس اسلامي از ترويج خشونت عليه مسلمانان

سخنگوي نظارت بر اسلام‌‌هراسي وابسته به سازمان كنفرانس اسلامي نسبت به بازي كامپيوتري كه خشونت عليه مسلمانان را ترويج مي‌كند، اظهار نگراني كرده، خواستار جمع‌آوري اين بازي شد. سخنگوي نظارت بر اسلام هراسي وابسته به سازمان كنفرانس اسلامي نسبت به بازي كامپيوتري كه كشتن مسلمانان را ترويج مي كند، اظهار نگراني كرد و گفت: در اين بازي قهرمان آمريكايي اقدام به كشتن مسلمانان مي كند. اين بازي كامپيوتري احساس دشمني و خصومت عليه مسلمانان را بر مي انگيزد و هدف آن تشويق بر تعصب و عدم تسامح است.

سخنگوي نظارت بر اسلام هراسي وابسته به سازمان كنفرانس اسلامي ضمن اينكه خواستار جمع آوري اين بازي از بازارها شد، از فراهم كنندگان خدمات اينترنتي درخواست كرد اين بازي را از فهرست خدمات خود خارج كنند.

توزيع بازي كامپيوتري كه طي آن قهرماني آمريكايي اقدام به كشتن مسلمانان مي‌كند، خشم مسلمانان بريتانيا را برانگيخت. اين بازي در ماه ژانويه توزيع شد، اما اخيرا پس از آنكه برخي از وبلاگهاي مشهور بريتانيايي به تبليغ آن پرداختند، در اين كشور به محبوبيت دست يافت. اين بازي خشونت عليه مسلمانان و توجيه قتل آنان را ترويج و تبليغ مي كند.

اسلام بر ارزشهاي عدالت و تسامح تأكيد دارد

نجيب عبدالرزاق معاون نخست وزير مالزي در مراسم افطار مسئولان بخشهاي مختلف اين كشور، با اشاره به اينكه ارزشهاي اسلامي بر اساس فطرت انساني شكل گرفته اند و اين همان چيزي است كه اسلام را براي همه مردم و در همه زمانها مناسب مي كند، از ايام روزه داري مسلمانان به عنوان يكي از مشتركات مسلمانان و نقطه وحدت آنان ياد كرد.

وي با اشاره به اينكه اسلام يعني صلح و امنيت، تصريح كرد: مسلمانان مي توانند مفهوم عدالت و تسامح را در مقابل مسلمانان و غير مسلمانان بدون تبعيض نشان دهند و بر اساس ارزشها و تعاليم اسلام عمل كنند.

وي در ادامه به منظور ارتباط گذشته مسلمانان با حال آنان، مسلمانان را به بهره گيري از تاريخ اسلام تشويق كرد تا ارزشهاي تسامح و عدالت در همزيستي مسالمت آميز با همه گروههاي مختلف ترويج و توسعه يابد و مسلمانان به عنوان نمايندگان اسلام تعاليم اين دين را اشاعه دهند.

انسان مأمور تأمل در هستي براي شناخت عظمت خداوند است

شركت‌كنندگان در دومين نشست علمي "ديدگاه ويژه اسلام به هستي، زندگي و انسان" در اردن با اشاره به اينكه حقايق علمي وسيله‌اي براي تعميق ايمان به خداوند است، گفتند: تدبر در هستي قدرت و عظمت خداوند را آشكار مي‌كند. دومين نشست علمي "ديدگاه ويژه اسلام به هستي، زندگي و انسان" جمعه 22 شهريور ماه از سوي وزارت اوقاف و امور و مقدسات اسلامي اردن و با حضور نمايندگان و سفيران كشورهاي اسلامي در امان پايتخت اردن برگزار شد.

زغلول نجار استاد زمين شناسي و كارشناس اعجاز علمي قرآن و سنت مصر با اشاره به اينكه ما مأمور تفكر و تأمل در هستي براي شناخت عظمت خداوند هستيم، چرا كه هستي نشانه اولوهيت و ربوبيت خالق است، اظهار داشت: ستاره شناسان با اكتشافات خود به اين نتيجه رسيده اند هر آنچه در قرآن كريم آمده روزي محقق مي شود. به طوري كه فروپاشي ماه يعني فروپاشي نظام هستي كه به تدريج صورت مي گيرد. اگر ستاره شناسان به تازگي به اين مسئله دست يافتند قرآن يك هزار و 400 سال پيش مطرح اين مسائل را كرده بود.

محمد هدايه از ديگر كارشناسان مصري با اشاره به اينكه حقايق علمي وسيله اي براي تعميق ايمان به خداوند است، تصريح كرد: اعجاز علمي قرآن كريم نشانه اي از آيات خداوند است و قرآن پاسخي كامل به كساني است كه در حقانيت آن شك دارند. تدبر در هستي قدرت خداوند را آشكار مي كند. از اين رو هر مسلماني بايد در آيات قرآن تدبر كند چرا كه قرآن معجزه حقايق علمي است كه اگر گفته مي شود اصل علم نزد مسلمانان است درست است زيرا منبع آن قرآن كريم به شمار مي رود. بنابراين بر مسلمانان واجب است در آيات الهي قرآن تدبر و تأمل كنند.

دكتر محمد عبدالرحمان السقاف با اشاره به اينكه هستي شگفت انگيز است، افزود: بيشتر مشكلاتي كه بشر از آن رنج مي برد نتيجه مخالفت با شيوه خداوند است. خداوند به ما درس تعادل را آموخته كه انسان بايد با اين تعادل تعامل كند و همانگونه كه هستي منظم است انسان نيز بايد با نظمي ويژه حركت كند.

ارتباط ميان فرهنگها راه‌حل برقراري صلح جهاني است

شيخ احمد بدرالدين حسون مفتي اعظم سوريه دوشنبه 25 شهريورماه با باتيستامور سفير واتيكان در دمشق ديدار و درباره اهتمام به موضوع گفتگوي تمدنها و اديان گفتگو كرد. شيخ احمد بدرالدين حسون در اين ديدار به ضرورت فعال سازي گفتگوهاي سازنده به منظور ايجاد و برقراري صلح و دوري از زبان جنگ اشاره كرد و اظهار داشت: بايد زمينه‌هاي لازم براي ايجاد گفتگوي فرهنگي فراهم شود.

سفير واتيكان در اين ديدار به نقش كشورهاي اسلامي در همزيستي مسالمت‌آميز، برادري، تسامح و گفتگو ميان گروههاي مختلف تأكيد كرد و افزود: بايد از تمدن انساني و فرهنگي جهت برقراري صلح و دوستي استفاده شود. بايد چهره واقعي اسلام معرفي و ارزشهاي اين دين براي جهان تبيين شود. از سوي ديگر چهره نادرستي كه از آن به جا مانده نيز بايد تصحيح شود.

58 كليد براي خانه خدا به ثبت رسيده است

پرده‌دار خانه خدا گفت: 58 كليد مربوط به خانه خدا به ثبت رسيده و وجود دارد كه در موزه هاي مختلف نگهداري مي‌شوند. نزار عبدالعزيز شيبي پرده دار خانه خدا كه از وارثان نگهداري كليد خانه خدا از زمان حضرت محمد (ص) است، با روزنامه دارالحيات چاپ رياض گفتگويي داشته كه طي آن اظهار داشت: تمام كليدهاي كعبه كه در اين عصر وجود دارد، به دوران خاندان آل شيبي از فرزندان محمد بن زين العابدين بازمي گردد كه در طول تاريخ از احترام و حمايت حاكمان مسلمان برخوردار بوده اند.

پرده دار خانه خدا تصريح كرد: پس از آنكه قفل خانه خدا تغيير كرد، پرده دار مجاز نيست كليد آن را نزد خود نگهداري كند. تاكنون 58 كليد از كعبه يافت شده كه در برخي كشورهاي جهان از آنها نگهداري مي شود. خاندان شيبي پيش از ظهور اسلام پرده دار بوده اند. اما پرده دار مجاز نيست كليد كعبه را نگهداري كند بلكه بايد كليد درهاي كعبه را پس از تغيير به دولت وقت دهد تا از سوي دولت حفظ و نگهداري شود، چه در زمان سعودي و يا در زمان دولتهاي پيشين كه در سرزمين حجاز حكومت مي كردند رسم به همين منوال بوده است.

وي افزود: در عهد سعودي تنها دو بار كليد كعبه تغيير كرد. اما به نظر مي رسد كه كليدي كه در مزايده لندن به 18 ميليون دلار به فروش رسيد بايد بازگردانده شود. در حالي كه 58 كليد ثبت شده براي كعبه وجود دارد كه 54 كليد در موزه استانبول، 2 كليد در مجموعه نهاد السعيد عربستان، يكي از آنها در موزه لوور پاريس، يكي در موزه اسلامي قاهره نگهداري مي شود، قدمت اين كليد به عصر عباسي مي رسد كه از آهن ساخته شده و طول آن 37 سانتيمتر است.

منطقه مسلمان‌نشين چين پايگاه توليد غذاهاي اسلامي است

منطقه نينگ شيا در شمال غربي چين به عنوان استان خودمختار مسلمانان هوي، به پايگاه توليد غذاهاي اسلامي و لوازم اسلامي مسلمانان در چين تبديل شده كه ضمن فراهم كردن نيازهاي آنها به صادرات غذا و لوازم اسلامي نيز اقدام مي‌كند. تعداد مؤسساتي كه توليدات غذاهاي اسلامي و نيازهاي مسلمانان را در اين منطقه برآورده مي‌كنند نزديك به 10 هزار مؤسسه رسيده است كه ضمن توليد به توزيع و صادرات نيز اقدام مي‌كنند، به طوري كه گوشت گوسفند و گاو در مالزي، امارات، كويت، مصر و ديگر كشورهاي اسلامي با استقبال خوبي رو به رو شده است.

لي روي نايب رئيس منطقه اظهار داشت: اين منطقه تنها منطقه مسلمانان چين به شمار مي‌رود كه در توسعه صنايع اقتصادي نقش مهمي داشته و از اين صنعت در توسعه اقتصاد محلي طي سالهاي اخير استفاده بسياري مي‌كند و از آن به عنوان استراتژي بهره‌مند مي شود.

لي روي با بيان اينكه اين منطقه ارتباطات وسيعي با شوراهاي حلال مالزي و تايلند دارد، تصريح كرد: اين منطقه فرصتهاي تجاري و همكاري با ديگر كشورها را فراهم كرده و به مكان مهمي جهت توزيع صنايع مرتبط با مسلمانان تبديل شده است. اين شهر علاوه بر ايجاد صنعت غذاهاي اسلامي، ديگر نيازهاي مسلمانان را نيز فراهم كرده است و به پايگاه توليد، توزيع و صادرات مهم در چين تبديل شده است.

نخستين صندوق سرمايه‌گذاري اسلامي اتريش افتتاح شد

نخستين صندوق سرمايه‌گذاري اسلامي با عنوان "بركت" كه بر اساس تعاليم و موازين شريعت اسلام فعاليت مي‌كند، ديروز جمعه 22 شهريورماه در وين پايتخت اتريش افتتاح شد. نخستين صندوق سرمايه‌گذاري اسلامي اتريش و اروپا با عنوان "بركت" با سرمايه 400 ميليون دلار افتتاح شد.

هدف از تأسيس اين صندوق كه گروهي از سرمايه‌داران اتريشي، مسلمان عرب، ترك، امريكايي و اروپايي راه‌اندازي كرده‌اند، استفاده و بهره‌گيري از سپرده‌هاي مسلمانان و غيرمسلمانان اتريشي و ديگر كشورهاي اروپايي است تا بر اساس اصول و ضوابط تعاليم اسلام و سود حلال از آنها استفاده شود.

مهندس مضر خوجه مدير اجرايي صندوق سرمايه‌گذاري اسلامي "بركت" با اشاره به اينكه امكان استفاده از اين اموال به صورت اسلامي وجود دارد، اظهار داشت: كميته مستقل جهاني اسلامي، فعاليتها و استفاده از سود حلال آن را بر اساس موازين شريعت اسلام مورد استفاده قرار داد. در اين كميته شرعي گروهي از كارشناسان و متخصصان شريعت اسلام در جهان اسلام و ديگر نقاط جهان فعاليت مي‌كنند.

وي افزود: اين صندوق از همكاري با شركتهاي فروش اسلحه، بانكهاي استفاده كننده از ربا، شركتهاي هواپيمايي، هتلها، شركتهاي فروش گوشت خوك و نوشيدنيهاي الكلي، شركتهاي كه با سود تجارت مي‌كنند و حتي مؤسسات استفاده كننده از مهندسان ژنتيك جلوگيري به عمل مي‌آورد.

دانشجويان محجبه تونس از خوابگاه دانشجويي محروم شدند

در پي افزايش خشونت عليه زنان محجبه تونس، اين بار دختران دانشجوي محجبه در سال تحصيلي جديد از خوابگاههاي دانشجويي محروم شده‌اند. تليلي مدير خوابگاه دانشجويي دختر تونس اظهار داشت: همه دانشجويان محجبه تونس حتي آنهايي كه لباسهاي فولار(لباس سنتي تونس كه از گردن تا پا را مي‌پوشاند) را بر تن مي‌كنند، از ورود به اين خوابگاه منع شده‌اند. از اين رو بايد به دنبال مكان ديگري براي اسكان باشند.

در اين زمينه زهير مخلوف فعال حقوقي تونس تصريح كرد: سياست دولت تونس نادرست است. آنها با شيوه‌هاي مختلف با زور و استفاده از اداره هاي دولتي و مؤسسات مختلف مانع از حجاب زنان مسلمان مي‌شوند كه اين كار ضمن تبعيض، حق آنها را نيز ضايع مي‌كند. فشارهاي دولت اين كشور به رشد و اشاعه حجاب در تونس منجر شده است كه اين امر نشانه شكست اين سياست به شمار مي‌رود كه روز به روز بر تعداد آنان افزوده مي‌شود.

زياد دولاتي رهبر جنبش اسلامي تونس از همه شوراها و سازمانهاي حقوق بشر اين كشور و ديگر كشورها خواست تا تعرض به حقوق زنان محجبه تونسي را متوقف كنند و آنها نيز مانند ديگر شهروندان اين كشور از حقوق كافي برخوردار شوند و بدون سختگيري از حق آموزش و كار برخوردار شوند.

ساخت موزه يهوديان در قاهره با مخالفت رو به رو شد

گروهي از اقليت يهود مصر خواستار تأسيس موزه اسناد يهودي در قاهره شدند كه اين پيشنهاد با انتقاد و مخالفت شديد علماي آثار تاريخي مصر مواجه شد. علماي آثار تاريخي مصر از اقدام اقليتهاي يهودي قاهره مبني بر ساخت نخستين موزه اسناد يهودي انتقاد بسياري كردند. اين در حالي است كه شوراي عالي آثار باستاني مصر اين درخواست را پيش از اين رد كرده بود.

علماي باستان‌شناس معتقدند كه اين موزه توهمي است و مخالف صريح با قوانين شوراي عالي آثار باستاني به شمار مي‌رود. در ساخت اين موزه قرار بود كه مركز مطالعات دانشگاه كيمبريج انگليس، كنگره جهاني صهيونيستها در كانادا و كميته صهيونستهاي امريكا سرمايه‌گذاري كنند.

همچنين اقليت يهودي مصر در حال راه‌اندازي يك پايگاه اينترنتي هستند تا اسناد و دستنوشته هاي يهودي را در آن نگهداري كنند. اين پايگاه آرشيوي از زندگي و فعاليتهاي صهيونيستها در قاهره قديم به شمار مي‌رود كه مملو از ادعاهاي خرافي و پوچ است و قرار است به نام "موصيري" يكي از خانواده‌هاي صهيونيست كه در مصر زندگي مي كنند ناميده شود كه به عنوان گراميداشت آنها به شمار مي‌رود.

8 سال پيش لابي صهيونيستها در امريكا بر مصر فشار سياسي و اقتصادي وارد كرد تا موزه يهوديان را در مصر بسازند، اما ديپلماتهاي مصري توانستند كه پرونده آن را به طور كامل ببندند و مخالف ساخت آنها شوند. اما دو سال پيش دوباره اين موضوع مطرح شد و يهوديان مقيم نيويورك پيشنهاد ترميم و بازسازي آثار باستاني شهر فسطاط مصر را كه هزينه‌اي بالغ بر 50 ميليون دلار در بر داشت، دادند.

"گفتگوي فرهنگها از طريق آموزش و پرورش" بررسي ‌شد

سازمان تربيت، علوم و فرهنگ اسلامي (آيسيسكو) همايش "بهبود چهره فرهنگ ديگري در كتابهاي درسي اروپا و جهان اسلام" را با هدف ايجاد گفتگوي بين فرهنگها از طريق آموزش و پرورش 23 و 24 شهريور مراكش برگزار ‌كرد. در اين همايش كارشناسان و نمايندگاني از آيسيسكو، يونسكو، الكسو، اتحاديه عرب، آموزشگاه سوئدي اسكندريه مصر، مؤسسه گفتتگوي فرهنگها مشاركت كردند.

هدف از برگزاري اين همايش فعال سازي تصميمات و تدابير سازمان ملل متحد و بيانيه هاي اجلاس سران كشورهاي اسلامي و عربي در زمينه گفتگوي فرهنگ و تمدنها عنوان شد.

از مهمترين اهداف و دلايل برگزاري اين همايش ارائه راهكارهايي به منظور دستيابي به بهترين شيوه براي مسائل فرهنگي و ديني در مدارس كشورهاي غربي و شرقي بود تا چهره واقعي فرهنگ اسلام در كتابهاي درسي اروپا و چهره واقعي فرهنگ اروپا در كتابهاي درسي جهان اسلام ارائه شود.

همايش بين‌المللي "اسلام‌هراسي" برگزار مي‌شود

همايش بين‌المللي "اسلام‌هراسي و اشكال تبعيض ديني" از سوي سازمان تربيت، علوم و فرهنگ اسلامي (آيسيسكو) از 4 تا 8 نوامبر (14 تا 18 آبان ماه) در باكو پايتخت آذربايجان برگزار مي‌شود. همايش بين‌المللي "اسلام‌هراسي و اشكال تبعيض ديني" با هدف بررسي علل و عوامل تبعيض ديني از ديدگاههاي مختلف، مبارزه با پديده اسلام هراسي و راهكارهاي مقابله با آن در باكو پايتخت آذربايجان برگزار مي‌شود.

نشست مقدماتي اين همايش نيز در روزهاي 4 و 5 سپتامبر ( 14 و 15 شهريور) برگزار شده بود كه طي آن موضوعات، محورها و اهداف اين همايش مورد بررسي قرار گرفتند.

نشست "اعجاز علمي در قرآن و سنت نبوي" برگزار شد

دهمين نشست "اعجاز علمي در قرآن و سنت نبوي" با هدف بررسي مسائل پزشكي در قرآن كريم و احاديث حضرت محمد (ص) يكشنبه 24 شهريور در عربستان برگزار مي‌شود. هدف از برگزاري اين نشست تشويق بر بحثهاي علمي موجود در قرآن و سنت نبوي عنوان شده تا برجسته ترين مسائل اعجاز علمي قرآن كريم و سنت نبوي مورد بررسي قرار گيرند.

نمايشگاه "هنرهاي تجسمي" در مصر برگزار مي‌شود

نمايشگاه "هنرهاي تجسمي" به منظور پاسخگويي به اهانتهاي مكرر به اسلام و مسلمانان تا 19 سپتامبر ( 29 شهريور) در مصر برگزار مي‌شود. فاروق مصطفي از هنرمندان هنرهاي تجسمي 48 تابلوي خود را در مركز فرهنگي قاهره به نمايش در آورده است كه با توجه امت اسلام به امنيت و صلح به برگزاري اين نمايشگاه اقدام كرده است.

زني كه براي اهانت به حضرت محمد (ص) گريه مي‌كند، گلدسته‌ها و قبه‌هاي تزيين شده كه به دوران فاطمي باز مي‌گردد، هجرت حضرت محمد(ص)، فريضه حج مسلمانان در عرفات، رمي جمرات، تابلوي خانه خدا و مسجدالحرام، مسجدالنبي، مسجدالاقصي و غار حرا از ديگر تابلوهاي اين نمايشگاه به شمار مي‌روند. پاسخگويي به كاريكاتورهاي اهانت‌آميز به حضرت محمد (ص) و همچنين اهتمام به سنت نبوي منجر به برگزاري اين نمايشگاه شده است تا همگان به دين و سنت نبوي تمسك جويند.

كتاب "از منهتن تا بغداد: ماوراي خير و شر" منتشر شد

كتاب "از منهتن تا بغداد: ماوراي خير و شر" تأليف محمد اركون نويسنده الجزايري مقيم فرانسه با همكار ژوزف مايلا كارشناس جغرافياي سياسي فرانسه از سوي انتشارات دارالساقي بيروت در لبنان به زبان عربي منتشر شد. در اين كتاب مؤلفان به گفتگوي دو جانبه درباره حادثه 11 سپتامبر كه باعث ايجاد اختلاف و شكاف ميان شرق و غرب شده، مي‌پردازند و به يكسري سؤالات درباره اسلام پاسخ مي‌دهند.

محمد اركون و ژوزف مايلاد سعي مي‌كنند تا ابعاد تحول انديشه اسلامي را بررسي كرده و تاريخ اسلام را با رويكردي جديد مورد بررسي قرار دهند. اركون سعي مي‌كند نشان دهد كه ميان تمدن شرق و غرب هيچ شكافي وجود ندارد و وجود يكي بدون ديگري امكان‌پذير نيست.

در اين كتاب 12 فصلي، محمد اركون نويسنده الجزايري مقيم فرانسه موضوعهاي ارتباط اسلام با اروپا و غرب، حملات به نيويورك و واشنگتن از نگاه شرق و غرب، درگيري نظامي و سياست اميد، حكومت و مدرنيته و خونريزي، انديشه داستاني تا انديشه انتقادي را مورد بررسي قرار مي‌دهد.

ژوزف مايلا نيزعقل سياسي غربي، تلاش غرب براي غني ساختن تمدنهاي ديگر با توجه به ظرفيتها و كمبودهاي موجود، تبعات حمله به نيويورك و واشنگتن در حادثه 11 سپتامبر و ارتباط آن با مشكلات ميان شرق و غرب، رابطه ميان دين و فرهنگ در اسلام را مورد بررسي قرار داده است.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن