تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816335785




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضرورت طراحي لباس متحد‌الشكل براي قاريان و مبلغان ايراني در خارج از كشور علي‌اكبر حنيفي:طراحي لباس قاريان در هيچ جاي دنيا ضرورت رسمي ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: ضرورت طراحي لباس متحد‌الشكل براي قاريان و مبلغان ايراني در خارج از كشور علي‌اكبر حنيفي:طراحي لباس قاريان در هيچ جاي دنيا ضرورت رسمي ندارد
گروه فعاليت‌هاي قرآني: ضرورت رسمي در ايران و هيچ جاي دنيا براي تهيه و طراحي لباس قاريان به طور خاص تعريف نشده و از نظر شرعي نيز قواعدي وجود ندارد كه قاريان هنگام تلاوت قرآن كريم لباس خاصي به تن كنند.
«علي‌اكبر حنيفي» استاد پيشكسوت و داور بين‌المللي قرآن كريم، در گفت‌‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب اظهار كرد: ضرورت رسمي در ايران و هيچ جاي دنيا براي تهيه و طراحي لباس قاريان به طور خاص تعريف نشده و حتي در كشور مصر كه مهد و خاستگاه قاريان قرآن است، لباسي براي آن‌ها طراحي نشده و قاريان مشهور كشور مصر لباسي كه مي‌پوشند مورد استفاده همه شيوخ اهل سنت (عالم، مفتي، امام جماعت و قاري) در مصر است به ويژه قاريان از آن استفاده مي‌كنند.

وي تاكيد كرد: از نظر شرعي هيچ‌گونه قواعدي وجود ندارد كه قاريان هنگام تلاوت قرآن كريم لباس خاصي به تن كنند البته مستحب است كه براي خواندن نماز مي‌توان كلاه يا عبايي به تن كرد و آن‌چه وجاهت و اعتبار دارد، همين مسائلي است كه بيان كردم.

حنيفي در ادامه درباره ضرورت لباس قاريان يادآور شد: طراحي لباس براي قاريان قرآن كريم ضرورتي ندارد، شيوخ و علما اعم از اهل سنت و شيعه كشورهاي اسلامي، لباس‌هايي كه به تن مي‌كنند از نظر رنگ هيچ شباهتي به هم ندارند و اين لباس‌ها را منتسب به لباس پيغمبر(ص) مي‌كنند در حالي كه در خود جزيرة‌العرب كه زادگاه و خاستگاه حضرت رسول اكرم(ص) بوده اين لباس‌ها اصلا وجود ندارد.

اين استاد پيشكسوت در ادامه افزود: دليل استفاده از لباس‌هايي نظير لباس روحانيت در ايران و لباس شيوخ در مصر و سوريه شباهت آن با لباس رسول اكرم(ص) عنوان شده كه شباهتي به لباس مردم عربستان ندارد به جز عبايي كه خيلي شناخته شده است.

حنيفي در طراحي رنگ پيراهن مي‌توان از رنگ‌هاي سرمه‌اي، سفيد و سبز استفاده و كلاه‌ها را نيز به رنگ‌هاي مختلف براي تفكيك درجات قاريان طراحي كرد، همان‌طور كه در قرآن رنگ ياقوت، مرواريد، سبز و زرد بيان شده مي‌توان از مجموعه رنگ‌ها براي درجات قاريان استفاده كرد و طلايي كه نماد رنگ معنويت است براي قاريان درجه يك و ممتاز در نظر گرفت.

وي تاكيد كرد: لباس قاريان را مي‌توان بر اساس دو هدف طراحي كرد كه يكي از اين اهداف مي‌تواند براي استفاده هميشگي تعريف ‌شود مانند لباس روحانيت كه روحانيون در تمام امور زندگي (شركت در مجلس، مسجد، خريد و غيره) از آن استفاده مي‌كنند يا اين‌كه فقط براي قرائت قرآن كريم در مساجد، محافل و مسابقات طراحي شود و من به طور كلي در مراسمي كه بايد قرآن در معرض عموم قرائت شود با استفاده از لباس توسط قاريان قرآن كريم موافق هستم.

اين استاد قرآني درباره چگونگي طراحي لباس براي قاريان قرآن كريم گفت: اعتقاد دارم بايد مواردي را در طراحي لباس براي قاريان مورد نظر داشت، پوشش سر كه بسيار اهميت دارد و براي سر مي‌توان كلاه يا عمامه در نظر گرفت و خود حضرت رسول اكرم(ص) از عمامه‌هايي با رنگ‌هاي زرد، سبز و قرمز استفاده مي‌كرد (در عربستان همان چفيه‌اي كه روي سر را با آن مي‌پوشانند عمامه ناميده مي‌شود) كه قاريان مي‌توانند با يك لباس يقه سه سانتي كه ديپلمات‌ها و علما مي‌پوشند، استفاده كنند.

اين داور بين‌المللي قرآن كريم درباره بهره‌گيري از نماد و فرهنگ ايراني در طراحي لباس قاريان قرآن افزود: ايرانيان 50 تا 80 سال پيش از لباس‌هاي راه‌راه سفيد و سياه كه به طور مساوي فاصله داشته و عمود بر زمين بودند، استفاده مي‌كردند كه مي‌توان در طراحي لباس براي قاريان از آن بهره گرفت و همچنين عبا كه شناخته شده است و براي تزيين حاشيه‌هاي آن مي‌توان از نمادهايي نظير قرآن، رحل و غيره استفاده كرد و كلاه بايد بيانگر اصل قرائت باشد كلاه‌هاي ايراني كه نماد ايراني است البته بهتر است كوتاه‌تر و زيباتر باشد.

اين داور بين‌المللي قرآن كريم تصريح كرد: قاريان در جهان لباس رسمي ندارند و اگر بخواهيم لباس قاريان را از نظر ضرورت اجتماعي و روان‌شناسي بررسي كنيم، قاري قرآن كريم بايد لباس خوب، مناسب و متفاوت بپوشد كه به وسيله آن از مردم متمايز شود در شرايط فعلي و زمان حاضر تا زمان ظهور حضرت ولي‌عصر(عج) خوب و قابل توصيه است چراكه ممكن است ايشان صلاح نداند كه مردم به وسيله لباس از هم متمايز شوند تا امتياز ويژه‌ايي به جهت داشتن لباس خاصي براي آن‌ها مترتب شود.

حنيفي اظهار كرد: وقتي فردي لباس خاصي مي‌پوشد يك امتيازي براي خود قائل شده‌ چراكه به خاطر همين امتيازات است كه عده‌اي از لباس خاص استفاده مي‌‌كنند، شايد در زمان حضرت مهدي(عج) اين امتيازات وجود نداشته باشد البته من كوچك‌تر از آن هستم كه اين مسائل را عنوان كنم اما با توجه به باورهاي ديني و اسلامي ممكن است عده‌اي به خاطر لباس متفاوت شوند و اين مورد پسند واقع نشود چراكه پيامبر اكرم(ص) لباسي مي‌پوشيد كه با هيچ فردي تفاوت نداشت و گاهي افرادي از شهرها و روستاهاي اطراف براي ملاقات رسول اكرم(ص) به مسجد مي‌آمدند و ايشان را نمي‌شناختند چراكه در آن زمان مردم همه شبيه هم لباس مي‌پوشيدند و پيامبر اكرم(ص) از روي لباس شناخته نمي‌شد.

وي در ادامه افزود: حضرت رسول اكرم(ص) وقتي جلسه تشكيل مي‌دادند جلسه به صورت دايره بود و طوري مي‌‌نشست كه قالب‌هاي اجتماعي بالا، پايين، اشراف و فقير بودن افراد مشخص نمي‌شد مگر كسي كه خود پيامبر اعظم(ص) را مي‌شناخت بنابراين نحوه نشستن و لباس پوشيدن پيامبر اكرم(ص) دقيقا مانند مردم بود و تصور مي‌كنم در زمان حضرت مهدي(عج) نيز بر اساس سنت پيامبر اكرم(ص) رفتار شود و تمام مردم يكسان خواهند بود.

اين قاري بين‌المللي قرآن كريم در پايان يادآور شد: حضرت رسول اكرم(ص) براي خود لباس خاصي نداشت بنابراين نبايد لباس خاصي به طور اصولي براي قاريان فرض كرد و بهتر است قاريان از لباسي كه اهل علم مي‌پوشند، استفاده كنند.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 598]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن