تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815163904




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راي مجمع عمومي سازمان ملل به گسترش اعضاي شوراي امنيت


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: راي مجمع عمومي سازمان ملل به گسترش اعضاي شوراي امنيت
تعدادي از ديپلماتهاي سازمان ملل متحد اين اقدام را از نظر گسترش نقش كشورهاي بيشتر در تصميم گيري هاي شوراي امنيت اقدامي تاريخي قلمداد كردند.
در شرايطي كه انحصار قدرت در دست كشورهاي عضو دائم شوراي امنيت به تبعيض در جهان دامن زده است؛ مجمع عمومي سازمان ملل متحد به آغاز گفتگوها براي گسترش اعضاي شورا راي داد.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، پس از ساعتها گفتگو در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، اين مجمع به آغاز "مذاكرات بين دولتي" درباره گسترش شوراي امنيت سازمان ملل متحد از 28 فوريه 2009 راي داد.

تعدادي از ديپلماتهاي سازمان ملل متحد اين اقدام را از نظر گسترش نقش كشورهاي بيشتر در تصميم گيري هاي شوراي امنيت اقدامي تاريخي قلمداد كردند.

تلاشها براي گسترش شوراي امنيت براي افزايش اعضا به بيشتر از 15 كشور از سال 1993 و با تشكيل كميته اي به اين منظور آغاز شد كه با مخالفت برخي كشورهاي كليدي شورا مثل آلمان و ايتاليا هنوز به نتيجه نرسيده است.

ديپلماتهاي سازمان ملل معتقدند با خروج موضوع گسترش از دستوركار كميته گسترش و فراهم كردن زمينه ها براي راي گيري بين 192 عضو سازمان ملل در اين باره، بن بستي كه در گذشته در اين باره به وجود آمد، حل خواهد شد.

اين ديپلماتها معتقدند جلب آراء دو سوم اعضاي سازمان ملل متحد در حمايت از طرح گسترش كار دشواري نخواهد بود.

پيش بيني مي شود در طرح گسترش هفت عضو ديگر به 15 عضو شوراي امنيت اضافه شوند و ژاپن، آلمان، هند، برزيل و يك كشور آفريقايي از نامزدهاي كسب كرسي دائم در شوراي امنيت در صورت انجام طرح هستند.

انگليس، چين، فرانسه، روسيه و آمريكا، پنج عضو دائم شوراي امنيت و داراي حق وتو هستند.

اعضاي غيردائم هم ده كشور را شامل مي شود كه هر دو سال يكبار انتخاب مي شوند.

شكست مذاكرات گذشته كميته گسترش شوراي امنيت به مناقشه منطقه اي كشورها بر مي گردد كه به عنوان مثال ايتاليا با كسب كرسي دائم توسط آلمان مخالفت و پاكستان با كسب كرسي دائم توسط هند مخالفت كرد.

ايران به عنوان عضوي از سازمان كنفرانس اسلامي از اين سازمان خواسته است به تلاشها براي اختصاص يك كرسي دائمي به كشورهاي اسلامي در شوراي امنيت تلاش كند.

از آنجا كه حق وتو براي اعضاي دائمي شوراي امنيت، زمينه بزرگي براي بروز تبعيض و در نتيجه افزايش ناآرامي ها در جهان به شمار مي رود،داشتن يك كرسي دائمي حداقل حق كشورهاي اسلامي است.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن