تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820497350




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

البرادعي فردا چه خواهد گفت؟


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: البرادعي فردا چه خواهد گفت؟
نسخه ايراني گزارش البرادعي" شكستي ديگر براي آمريكا "تعبير خواهد شد و نسخه آمريكايي گزارش اين ديپلمات مصري به "نگراني رو به تزايد جامعه جهاني و آژانس بين المللي انرژي اتمي از فعاليت هاي غير شفاف ايران" تعبير و تفسير خواهد شد.


عصرايران- محمد البرادعي دبير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي فردا (دوشنبه)گزارش خود درباره فعاليت هاي هسته ايران را منتشر خواهد ساخت.
اين در حالي است كه وي در گزارش ماه مي(ارديبهشت) خود در باره پيشرفت برنامه‌هاي هسته‌اي ايران از تهران به دليل عدم ارايه اطلاعات در خصوص اتهامات جديد سازمان هاي جاسوسي غربي تلويحا انتقاد كرده بود.

برخي سازمان هاي جاسوسي غربي قبل از ارايه گزارش قبلي البرادعي اعلام كردند كه يك كامپيوتر حاوي اطلاعات سري از فعاليت هاي هسته اي ايران را به دست آورده و اطلاعات آن را در اختيار آژانس قرار داده اند.

از اين رو البرادعي در گزارش پيشين خود خواستار ارايه اطلاعات بيشتر از ايران درباره ابهامات و اطلاعات جديد ادعايي سازمان هاي جاسوسي غربي و ايجاد امكان بيشتر براي بازديد بازرسان آژانس از سايت هاي هسته اي و نظامي كشور شد.

از زمان ارايه گزارش پيشين البرادعي درباره فعاليت هاي هسته اي ايران تا كنون چند دور مذاكراه بدون حصول نتيجه مشخص در وين(مقر آژانس) و تهران برگزارشده است.
يك ديپلمات اروپايي در گفت‌وگو با رويترز مدعي شده است كه هيچ پيشرفتي در تاييد ماهيت غير نظامي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران به وجود نيامده است.

همچنين دو ديپلمات ديگر ادعا مي‌كنند كه تهران در ماه آگوست با دسترسي بازرسان به كارگاه‌هايي كه احتمالا در طراحي تيم‌هاي موشكي نقش داشته‌اند، مخالفت كرده است.
در حالي كه هنوز گزارش البرادعي انتشار نيافته است يك ديپلمات اروپايي نزديك به آژانس از جمع‌بندي شنيده‌ها اين‌گونه حكايت مي‌كند كه گزارش البرادعي منفي خواهد بود و ديگران نيز به اين نكته اشاره مي‌كنند كه ايران سطح همكاري خود با آژانس را به حداقل رسانده است.

اين حداقل سازي بدان معناست كه ايران همچنان با توجه به توافقش با آژانس ، به همكاري ادامه مي‌دهد اما اين همكاري صرفا در چارچوب بازرسي متداول و از پيش اعلام شده از سايت‌هاي هسته‌اي است. يكي ديگر از ديپلمات هاي اروپايي كه نامي از وي به ميان نيامده است با انتقاد از ايران مدعي مي شود كه ايران اجازه بازديد از سايت هاي نظامي خود را نمي دهد.
وي دليل اين اقدام ايران را جلوگيري از انتقال اطلاعات سايت هاي نظامي و هسته ايران از سوي بازرسان آژانس به آمريكا و اسراييل ذكر كرده است.

اين ادعا در حالي مطرح مي شود كه در 5 سال گذشته بنا به اذعان همين ديپلمات ها ايران در زمينه صدور اجازه به بازرسان آژانس براي بازديد از تاسيسات مختلف هسته اي و نظامي اش يك ركورد دار است و تا كنون سابقه نداشته است كه يك چنين حجم بازرسي در اين مدت زماني از تاسيسات هسته اي يك كشور عضو پيمان منع تكثير سلاح هاي هسته اي انجام پذيرد.

خبرگزاري رويترز در بخش ديگري از گزارش خود اين نكته را خاطرنشان مي‌كند كه قدرت‌هاي غربي به دنبال اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران هستند و فارغ از نتيجه گزارش البرادعي، اين خواسته را هرچند به عنوان يك حركت سمبليك در نشست سپتامبر شوراي حكام دنبال خواهند كرد.

اما اين در حالي است كه بنا به اعتراف "زلماي خليل زاد"سفير آمريكا در سازمان ملل روز پنج شنبه هفته گذشته، روسيه به درخواست واشنگتن براي اعمال دور شديد تري از تحريم ها عليه ايران جواب رد داده است.

خليل زاد خود با اذعان به اين موضوع از تاثير مخرب تنش موجود بين روسيه و آمريكا بر سر گرجستان بر ساير موضوعات مستلزم همكاري بين المللي روسيه وآمريكا از جمله پرونده هسته اي ايران ابراز نگراني كرده است.

به هر حال گزارش البرادعي هر چه كه باشد به نظر نمي رسد در شرايط كنوني و با توجه به جريان داشتن تنش در روابط روسيه با غرب بتواند چندان گره اي از كلاف سر در گم شده هسته اي ايران بگشايد.

اما شايد لحن "يكي به نعل و يكي به ميخ"آن "مثل گذشته در تهران و واشنگتن دو گونه متفاوت تفسير شود.

نسخه ايراني گزارش البرادعي" شكستي ديگر براي آمريكا "تعبير خواهد شد و نسخه آمريكايي گزارش اين ديپلمات مصري به "نگراني رو به تزايد جامعه جهاني و آژانس بين المللي انرژي اتمي از فعاليت هاي غير شفاف ايران" تعبير و تفسير خواهد شد.
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن