تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805479561




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازشناسي جمهوري اسلامي؛ راه حل پرونده هسته‏اي


واضح آرشیو وب فارسی:الف: بازشناسي جمهوري اسلامي؛ راه حل پرونده هسته‏اي
مدير سابق دو مركز فكري سياسي، با تقبيح سياست هاي تقابلي غرب عليه ايران، تنها راه حل پايان خوشايند پرونده هسته‏اي را تغيير اساسي ديدگاه بدبينانه غرب نسبت به جمهوري اسلامي ايران دانست.

به گزارش "الف" از ميدل ايست آنلاين، "كريستف برترام" مفسر برجسته آلماني اخيرا با انتشار جزوه اي پيرامون راه حل پرونده هسته اي ايران، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران مي تواند و بايد شريك غرب باشد نه دشمن آن. از آنجا كه سياست تهديد و تحريم غرب در برابر ايران با شكست روبرو شده است تنها راه پيش رو، "مذاكرات جامع" با تهران است كه به مشاركت دوطرف بينجامد.

ايده هاي "كريستف برترام" از اين امتياز برخوردار است كه وي قبلا رئيس دو مركز فكري برجسته جهان يعني "موسسه مطالعات راهبردي لندن" و "موسسه مطالعات امنيتي و بين المللي آلمان" بوده است، بنابراين نظرات وي از وزن و اهميت بسياري در ميان صاحب نظران و تحليلگران جهان برخوردار است.

نظرات "كريستف برترام" از آنجهت قابل توجه است كه به طرز جالبي با ديدگاه غالب غرب مبني بر اينكه ايران تهديدي براي كل جهان است كه تندروهاي امريكا و اسرائيل درباره آن تبليع مي كنند، متفاوت است.

وي در اين جزوه كه توسط "موسسه مطالعات امنيتي اتحاديه اروپا" منتشر شده است، صراحتا اذعان داشته است كع برنامه هسته اي ايران دربردارنده هيچ تهديدي نيست.

برترام مي گويد: بمب هاي اتمي سلاح هاي رزمي نيستند كه بتوان براي حمله از آنها استفاده كرد تنها استفاده ممكن از آن تامين امنيت از طريق ايجاد بازدارندگي است. اما حتي اگر ايران سلاح هسته اي در اختيار داشت اين امر فاجعه راهبردي براي اروپا و يا امريكا نبود .

وي مواضعي كه اغلب در غرب عليه ايران تبليغ مي شود را رد مي كند و آنها را دروغ مي داند. اينكه ايران ممكن است بمب اتمي در اختيار تروريست ها قرار دهد اينكه در پي سطله بر منطقه از طريق سلاح هاي هسته اي است و اينكه درصورت دستيابي ايران به بمب هسته اي عربستان، مصر و تركيه نيز به دنبال اين سلاح خواهند رفت، برعكس قدرت هاي هسته اي بيشترين تلاش را به كار خواهند بست تا اين سلاح ها را در كنترل انحصاري خود قرار دهند.

نويسنده معتقد است، ايران نه تنها در پي سلطه طلبي در منطقه نيست بلكه هميشه در پي برقراري روابط خوب با كشورهاي مسلمان بوده است. ايران براي ايفاي نقش اصلي در منطقه خاورميانه نيازي به سلاح هسته اي ندارد، بلكه در اختيار داشن اين نوع سلاح ها نتيجه معكوس خواهد داشت، زيرا دولت هاي منطقه در پي ايجاد اتحاد با ساير قدرت هاي هسته اي برخواهند آمد تا قدرت و نفوذ ايران را محدود كنند، همچنين ايران با اين كار توليد بمب اتم خطر منزوي شدن در نظام بين الملل را براي خود مي خرد.

در اين جزوه آمده است: ايران هم اكنون بازيگر اصلي در صحنه خاورميانه است. اين كشور جمعيت 70 ميليوني دارد و مالك دومين ذخاير نفت و گاز جهان است. اين كشور نخستين نفع برنده راهبردي نابود كردن حكومت عراق توسط امريكا است. بدون ايران ثباتي در خاورميانه برقرار نخواهد شد و بدون كمك ايران راه حل درازمدت براي مساله فلسطين و ثباتي در افغانستان در كار نخواهد بود.

كريستوف برترام مي افزايد: غرب بايد شكل كنوني حكومت ايران را بپذيرد. تغيير رژيم كه هدف محبوب و مورد علاقه نومحافظه كاران امريكا است سرابي است كه غرب نمي تواند از عهده آن برآيد.

اين مفسر آلماني عميقا اعتقاد دارد كه سنت هاي دموكراتيك ژرفي در ايران وجود دارد. كشوري كه شاخصه آن تعامل با رويه هاي فرهنگي است؛ نظام سياسي ايران نه ديكتاتوري است و نه يك حكومت پليسي و تماميت گرا. رئيس جمهور و اعضاي مجلس اين كشور از طريق آراء مستقيم مردم انتخاب مي شوند. حدود دو ميليون دانشجو در دانشگاههاي ايران تحصيل مي كنند كه بيش از نيمي از آنها زن هستند. بحث هاي روشنفكري زنده اي در اين جامعه جريان دارد. صنعت فيلمي كه شهرت جهاني دارد و جامعه مدني پويا با 800 سازمان غير دولتي در ايران فعال هستند. اينها همه نكاتي است كه اساس قدرت ايران را تشكيل مي دهد و غرب با بي بي توجهي به آنها، روياي تعبيرنشدني براندازي و تغييررژيم را در سر مي پروراند.

برترام پيشنهاد خود به غرب درباره نحوه رفتار با ايران را اينگونه ترسيم مي كند: غرب بايد حقوق ايران را براي داشتن چرخه سوخت هسته اي به رسميت بشناسد و در ازاي آن ايران نيز صنعت هسته اي خود را به روي بازرسي هاي بين المللي بگشايد.

هرچند برترام اميدي به تغيير اساسي در ذهنيت و رفتار امريكا تا زماني كه بوش درمسند قدرت است و حتي پس از رفتن وي ندارد؛ با اين وجود سياست كنوني غرب بر مبناي "مهار و رويارويي" را شكست خورده مي داند.

وي تصريح مي كند: زمان آن فرارسيده است تا سياست رويارويي مورد بازنگري قرار گيرد و سياست ديگر يعني به رسميت شناختن نظام اسلامي ايران، احترام به اين كشور و همكاري بيشتر جايگزين شود كه اين تنها راه حل بحران هسته اي ايران خواهد بود.

وي در توضيح اين پيشنهاد مي افزايد: نخستين گام در راه شراكت احتمالي ايران، ارائه دادن پينشهاد "بازدارندگي" به اين كشور است. غرب بايد بفهمد كه رويارويي با ايران نتيجه اي در بر ندارد در حالي كه از طريق بازدارندگي فايده خواهد داشت و درخواست هميشگي ايران را براي عادي سازي روابط تامين خواهدكرد.

وي در پايان غرب را به دورانديشي دعوت كرده، مي افزايد: سياست غرب در برابر ايران بي فايده بودن خود را اثبات كرده است. احتمال اقدام نظامي وحشتناكتر از آن است كه بتوان درباره آن فكر كرد. بنابراين شرايط وحشتناك كنوني ضرورت تفكر و راهبرد تازه را مي طلبد.
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن