تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819932624




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خروج چهار برابري پول از بازار سرمايه


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: خروج چهار برابري پول از بازار سرمايه


سرمايه ،رزا فيروزي:با وجود اينكه پيش بيني مي شد با ركود بازار مسكن و ساير بازارهاي موازي بازار سهام، جذابيت بازار بورس افزايش يافته و با رونق مواجه شود اما رونق بورس تا چهارماه ابتداي سال دوام آورد و طي اين مدت حدود سه هزار واحد شاخص جهش يافت و از 10 هزار واحد به مرز 13 هزار واحد رسيد ولي در 25 تيرماه بعد از تماس با رقم 12 هزار و 918 واحد تغيير جهت داد و روند نزولي را پيش گرفت.

اين در حالي است كه در چهارماه ابتداي سال در هر دوره بورس با رونق مواجه است و معمولاً شش ماه دوم سال نيز حجم معاملات كاهش يافته و بورس خود را براي چهارماه نخست سال بعد آماده مي كند.
آنچه دربورس تهران اتفاق افتاد نيز چنين بود. بعد از پايان فصل مجامع يعني دقيقاً از 25تيرماه روند شاخص نزولي شد و به رقم 11 هزار و 680 واحد رسيد. در اين مدت يك هزار و 700 ميليارد تومان پول از بورس خارج شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار برابر افزايش يافته است.

عرضه هاي خصوصي سازي در صف

اين در حالي است كه بازار در انتظار عرضه هاي سازمان خصوصي سازي است و قرار است تا انتهاي سال پالايشگاه تبريز، مابقي پالايشگاه اصفهان، مخابرات، سهام بانك ها، شركت هاي وزارت نفت و ... از طريق بورس واگذار شوند اما بازار با كمبود شديد نقدينگي مواجه است.
سياست هاي انقباضي بانك مركزي در رابطه با ارائه تسهيلات، بسياري از شركت هاي بورسي را براي اجراي طرح هاي توسعه اي خود و نيز ارائه سود با مشكل مواجه كرده است.
بنابراين در شرايط فعلي نيازمند راهكارهايي براي افزايش سرمايه گذاري در بورس هستيم. پيش از اين طرح هايي همچون ارائه تسهيلات خريد سهام پيشنهاد شده بود كه عملي نشد.
به نظر مي رسد توسعه ابزارهاي مالي و ارائه راهكارهايي براي جذب سرمايه گذاري جديد در بورس براي خروج بورس از بحران ضروري است.
اين در حالي است كه با وجود ركود بازار مسكن انتظار مي رود به تعداد سهامداران بورس افزوده شده و حجم معاملات افزايش يابد. اما در شرايط فعلي به نظر مي رسد اتخاذ راهكارهايي براي افزايش جذابيت بورس نيز رويكرد مناسبي است. هرچند نگراني هاي بسياري از مسائل سياسي و اقتصادي به ركود بازار دامن زده اما مهم ترين آن اجراي طرح تحول اقتصادي و ابهامات نحوه اجراي آن است.

كمبود نقدينگي

دكتر علي رحماني مديرعامل شركت بورس با بيان اينكه خروجي پول از بازار سرمايه چهاربرابر سال گذشته است، گفت: «امسال يك هزار و 700 ميليارد تومان پول كه صرف عرضه هاي خرد و بلوكي شده، از بازار سهام خارج شده است.» وي افزود: «با انجام عرضه هاي اوليه و بلوكي به صورت نقد و اقساط نيز پرداخت اقساط بلوك هاي واگذارشده در سال گذشته اين مبلغ از ابتداي سال جاري از بازار خارج شده است.» به گفته وي اين مبلغ توسط شركت هاي سرمايه گذاري و خريداران به حساب خزانه دولت واريز مي شود كه كمبود نقدينگي در بازار سرمايه از تبعات آن است. مديرعامل شركت بورس تصريح كرد: «ميزان حجم عرضه هاي اوليه بلوك ها در پنج ماه ابتداي امسال حدود پنج هزار و 509 ميليارد تومان بوده است.» وي با بيان اينكه در سال 86 ، مبلغ 827 ميليارد تومان از بورس خارج شده، گفت: «در پنج ماه ابتداي سال خروجي پول از بازار كمتر از 400 ميليارد تومان بوده است.»
رحماني تصريح كرد: «امسال چهار برابر پارسال خروجي پول از بازار سرمايه داشتيم.»
وي درپاسخ به اين سوال كه چه ميزان پول از بخش مسكن جذب بازار سرمايه شده، گفت: «نمي توان تشخيص داد ولي جذابيت بورس بيشتر از بخش مسكن بوده ضمن اينكه بازدهي خوبي در ماه هاي ابتداي سال داشته است.»

سرمايه گذاري مشروط در بورس

اين در حالي است كه زينت مرادي نيا مدير عامل كارگزاري رشد پايدار نيز معتقد است: «بخش مسكن راكد بوده و پيش بيني ها حاكي از تداوم كاهش قيمت مسكن است بنابراين سرمايه گذاران از اين بخش خارج شدند و باتوجه به اينكه در بازارهاي طلا و ارز نيز نوسانات زيادي وجود دارد، بنابراين مناسب ترين گزينه براي سرمايه گذاري، بورس است.»
وي با اشاره به شرايط فعلي بورس گفت: «اگرچه همه دست اندركاران روي اجراي طرح تحول اقتصادي وحدت نظر دارند اما نحوه اجراي آن هنوز مشخص نشده و اين ابهامات بازار سهام ها را نگران كرده است.»
به گفته وي سرنوشت برخي صنايع با اجراي اين طرح براي سهامداران مشخص نيست ضمن اينكه ريسك نقد شوندگي بالاي بورس كه ناشي از توقف طولاني مدت نمادها است، براي جذب سرمايه گذاري در بورس است. در بسياري اوقات بازار در خصوص وضعيت صنايع اطلاعات كافي دارد و نيازي به بسته شدن نمادها نيست. با اين وجود نمادها بسته مي شود.
مرادي نيا گفت: «نزديكي به 31 شهريور كه سال مالي برخي شركت ها است، ممكن است باعث شود برخي سهامداران براي شناسايي سودشان اقدام به فروش سهام خود كنند.»
وي با بيان اينكه درحال حاضر بازهم بورس بهترين موقعيت سرمايه گذاري است، گفت: «با رفع اين مشكلات احتمالاً سرمايه گذاري در بورس افزايش مي يابد و نبايد نوسانات شاخص ها را ناشي از وضعيت اقتصادي كشور عنوان كرد. همانگونه كه در بورس دوبي و عربستان نيز شاخص ها نزولي شدند ولي هيچ كس اين موضوع را با ركود اقتصادي آن كشورها مرتبط ندانست.»
به گفته وي در حال حاضر تعداد سهامداران بورس كاهش يافته است.
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن