تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سخن چون دواست، اندکش سودمند و زیادش کشنده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798663045




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غلظت آلاينده ها در زاينده رود افزايش يافت


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: غلظت آلاينده ها در زاينده رود افزايش يافت
پس از آن كه لوله انتقال نفت به پالايشگاه اصفهان شكست و حجم زيادي از نفت وارد اين رودخانه شد، به نظر مي رسد در فصل گرما و قرار گرفتن در ميانه هاي تابستان شكل ديگري از مشكل گريبان زاينده رود را گرفته است. كاهش ميانگين بارندگي در قياس با سال پيش و افزايش دما از دلايلي بودند كه سبب كاهش دبي آب زاينده رود شده اند. اين تغييرات اقليمي در شرايطي رخ مي دهد كه به گفته برخي ازكارشناسان محيط زيست حجم زيادي از فاضلاب هاي شهري و انساني و همچنين زهاب هاي ناشي از آبياري زمين هاي كشاورزي وارد اين شريان حياتي شهر اصفهان شده و به تبع آن در هنگام خشكسالي به افزايش غلظت آلاينده ها در زاينده رود كمك كرده است.
به گزارش ايسنا، افزايش فاضلاب هاي شهري و انساني به زاينده رود عليرغم آن كه مي تواند در ازدياد بيماري هاي پوستي و عفوني نقش ايفا كند، استفاده غذايي از ماهيان صيد شده از زاينده رود را نيز تقريبا بلامصرف مي كند. از سوي ديگر زهاب هاي حاوي نيترات و فسفات حاصل از فعاليت هاي كشاورزي درهنگام ورود به زاينده رود باعث رشد جلبك ها، مرگ ماهيان و تراوش بوي نامطبوع در حاشيه اين رود خانه شده است. آنچه كوتاه شرحش رفت تنها درگردشي كوتاه به قصد تفريح در كناره سرسبز زاينده رود مي تواند نگاه هر بيننده غيركنجكاوي را نيز به خود جلب كند.
سلطاني، عضو هيات علمي گروه مرتع و آبخيزداري دانشگاه صنعتي اصفهان ضعف در مديريت را عاملي مهم در حادتر شدن خشكسالي زاينده رود عنوان كرد و به ايسنا گفت: عدم مطالعه و پيش بيني دقيق از وضعيت جوي سبب شد كه مسوولان سازمان آب منطقه اي در اذرماه از كاهش بارندگي ها آگاه شوند و در نتيجه در كاهش آب خروجي از سد تاخير كردند.
وي ادامه داد: آغشته شدن نفت به آب رودخانه در اثر سانحه نفتي ايجاد شده مسوولان را وادار كرد كه براي افزايش سرعت آب و رفع هرچه سريع تر اين لكه نفتي از آب آشاميدني شهروندان، حجم بيشتري از آب پشت سد را آزاد كنند كه اين مساله نيز عواقب نامطلوبي بر ذخيره سازي آب پشت سد گذاشت.
عضو هيات علمي گروه محيط زيست دانشگاه صنعتي اصفهان اقدامات شركت آب منطقه اي اصفهان را نسبت به عملكرد آن ها در سال 79 و خشكسالي آن موقع مثبت ارزيابي كرد و بازكردن 2 هفته اي دريچه هاي سد را عملي مطلوب خواند.
مديرعامل سازمان آب منطقه اي اصفهان توزيع آب در بخش هاي قابل شرب و صنعت را موفق خواند و توزيع آب را در بخش كشاورزي با مقداري كاهش براساس مدل دوره اي توصيف كرد.
وي از اقدامات سازمان براي مقابله با خشكسالي، احداث تصفيه خانه آب در سال گذشته و انتقال آب چشمه لنگان به حوزه آبريز زاينده رود را با حجمي در حدوديك ميليون و 200 هزار مكعب نام برد.
طرفه ضمن تاييد نامناسب بودن الگوي كشت در حوزه زاينده رود گفت : به طور كلي با توجه به سند ملي آب، الگوي كشت در حوزه زاينده رود بايد به طرف كشت هاي كم مصرف تغيير كند وكشت برنج در حاشيه زاينده رود نبايد انجام شود.
رجبعلي قاسمي، معاون محيط زيست انساني اداره كل محيط زيست استان اصفهان نيز در گفت وگو با ايسنا كيفيت آب رودخانه زاينده رود را براساس داده هاي اندازه گيري شده اين اداره نسبتا مطلوب توصيف كرد و خاطرنشان ساخت: خشكسالي، پديده اي خارج از اراده انسان هاست كه با وقوع آن در شرايط فعلي در زاينده رود غلظت آلاينده ها نيز به طور طبيعي افزايش يافته است.
وي علي رغم آن كه ميزان آلودگي هاي ميكروبي را در رودخانه زاينده رود بيش از حد استاندارد دانست اما آمار بيماري هاي پوستي را در جامعه در قياس با سال پيش چندان داراي تغيير ندانست.
بينا با بيان اين كه خطر مصرف ماهيان صيد شده از زاينده رود به دليل استفاده كمتر شهروندان چندان جدي نيست، از آلوده بودن بعضي از گونه هاي خليج فارس و رود كارون به انواع آلاينده ها خبر داد و از شهروندان خواست در استفاده غذايي از اين ماهيان در جيره غذايي خود تجديد نظر كنند.
قاسمي در ادامه تصريح كرد: از آن جا كه آب آشاميدني شهروندان اصفهاني در فاصله 70 كيلومتري از اصفهان و بالاتر از محل فاضلاب هاي وارد شده برداشت و تصفيه مي شوند از اين رو جاي هيچ گونه نگراني براي آب شرب مردم اصفهان وجود ندارد!
معاون محيط زيست انساني اداره كل محيط زيست استان اصفهان زهكش هاي كشاورزي را حاوي مقادير زيادي از مواد مغذي نيترات و فسفات دانست و در اين رابطه گفت: اولويت اين اداره در حال حاضر كاهش آلودگي هاي ميكروبي زاينده رود است و تلاش در جهت وادار كردن سازمان آب و فاضلاب استان براي كلرزني پساب هايي است كه پس از تصفيه وارد اين رودخانه مي شوند. بنابراين با توجه به اين اولويت ها فعلا برنامه اي براي كاهش مواد مغذي به زاينده رود وجود ندارد و چهره زاينده رود پس از رفع خشكسالي نيز تغيير چنداني نخواهد كرد.
وي افزود: كاربري هاي رودخانه زاينده رود در اين سال ها به دليل شرايط و موقعيت ويژه اش افزايش يافته و با بهره برداري هاي بيش از اندازه اي كه از اين رودخانه در فعاليت هاي كشاورزي و صنعتي مي شود و همچنين ورود آلاينده ها، به نظر مي رسد زاينده رود دچار تخريب زيادي شده و خواهد شد.
وي در پاسخ به اين سوال كه چه اقدامي مي تواند به بهبود اين وضع كمك كند، اظهار داشت: با توجه به اين كه اطلاعات مسوولان از كيفيت آب رودخانه زاينده رود كافي نيست بنابراين در وهله اول نياز به سيستمي است كه در هر لحظه بتواند گزارشي از وضعيت كيفيت آب را در نقاط مختلف ارائه كند. مزيت دسترسي به چنين سيستمي در درجه اول مي تواند توانايي مسوولان را در مديريت منابع آب افزايش دهد و آن ها را در كاهش، كنترل و پيشگيري از آلودگي هاي وارد شده كمك زيادي نمايد.
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 406]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن