تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815537162




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش البرادعي منتشر شد: در رفع اتهامات وارده به ايران پيشرفتي نداشته‌ايم


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: گزارش البرادعي منتشر شد: در رفع اتهامات وارده به ايران پيشرفتي نداشته‌ايم
در حالي كه ايالات متحده و ساير دولت‌هاي غربي به احتمالات و گزينه‌هاي خشونت‌بار در مورد پرونده هسته‌اي ايران مي‌انديشند، مقاملت كشورمان بارها تاكيد كرده‌اند كه برنامه هسته‌اي ايران تنها و تنها با هدف توليد و تامين انرژي پيگيري مي‌شود.
آفتاب-سرويس بين‌الملل: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي (IAEA) روز دوشنبه مدعي شد كه ايران در ارائه اطلاعات براي رفع اتهام تسليحاتي بودن تحقيقات هسته‌اي‌اش ناموفق بوده است!

در اين گزارش، ديده‌بان هسته‌اي همچنين مدعي شده است كه پژوهش‌هاي ايران در زمينه آزمايش مواد منفجره كه IAEA آن را در ارتباط احتمالي با ساخت تسليحات نظامي مي‌داند، در واقع در اين ارتباط بوده و با كمك‌هاي كشورهاي خارجي به انجام رسيده است!

مقامات كشورمان بارها چنين ادعاهايي را تكذيب كرده‌اند.

محمد البرادعي رئيس IAEA در گزارش خود به هيات رييسه آژانس همچنين نوشته است: «متاسفانه آژانس نتوانسته پيشرفت خاصي درباره اين تحقيقات و ديگر مسائل كليدي مرتبط كه مايه نگراني جدي است، حاصل كند».

در حالي‌كه ايران انجام چنين آزمايشي را انكار مي‌كند، اما البرادعي در گزارش‌ خود گفته است كه IAEA اطلاعاتي به‌دست آورده كه حاكي از دخيل بودن كمك‌هاي تخصصي ساير كشورها در اين آزمايش‌هاست.

اين گزارش حاكي است ابعاد مواد منفجره ارتباط مستقيمي با ابعاد كلاهك‌هايي دارد كه در مدارك به‌دست آمده از مطالعات موشكي ايران موجود است. گزارش سازمان بين‌‌الملل انرژي اتمي IAEA پيشتر مدعي شده‌بود كه برنامه موشكي ايران داراي جهت و سويي به سمت سلاح‌هاي هسته‌اي است.

از زمان آخرين گزارش آژانس در ماه مي سال جاري، ايران به منظور مقابله با تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل، برنامه غني‌سازي هسته‌اي خود را توسعه داده است.

بنا به گزارش‌ها اطلاعات منتشر شده توسط سازمان ملل هم‌اكنون حدود 4600 سانتريفيوژ را راه‌اندازي كرده است كه 480 كيلوگرم اورانيوم با درصد غني‌شدگي پايين را توليد مي‌كند.

” از زمان آخرين گزارش آژانس در ماه مي سال جاري، ايران به منظور مقابله با تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل، برنامه غني‌سازي هسته‌اي خود را توسعه داده است... “

يك مقام مسئول در سازمان ملل در اين باره مدعي شد: «احتمالا ايران براي «سناريوي تهاجمي» خود نياز به 15 هزار كيلوگرم اورانيوم دارد تا با انجام عمليات و فرآوري و غني ساختن آن، حاصل را براي كاربري در تسليحات هسته‌اي مورد استفاده قرار دهد»!

در حالي كه ايالات متحده و ساير دولت‌هاي غربي به احتمالات و گزينه‌هاي خشونت‌بار در مورد پرونده هسته‌اي ايران مي‌انديشند، مقاملت كشورمان بارها تاكيد كرده‌اند كه برنامه هسته‌اي ايران تنها و تنها با هدف توليد و تامين انرژي پيگيري مي‌شود.

متن كامل بخش خلاصه گزارش محمد البرادعي‌، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي كه ظهر امروز (دوشنبه) به وقت وين منتشر شد به شرح زير است:

«1- آژانس قادر بوده است به تداوم راستي‌آزمايي عدم انحراف مواد هسته‌اي اعلام شده در ايران ادامه دهد. ايران دسترسي آژانس را به مواد اعلام شده هسته‌اي فراهم ساخته و گزارش‌هاي لازم حسابرسي مواد هسته‌اي مرتبط با مواد و فعاليت‌هاي هسته‌اي اعلام شده را به آژانس ارايه داده است. با اين حال ايران متن اصلاح شده بخش عمومي ترتيبات فرعي كد ‌١/٣ در زمينه ارايه زودهنگام اطلاعات طرح را به اجرا در نياورده است.

‌٢- متاسفانه آژانس نتوانسته است پيشرفت چشمگيري در زمينه مطالعات ادعايي و ساير مسايل كليدي

” گزارش سازمان بين‌‌الملل انرژي اتمي IAEA پيشتر مدعي شده‌بود كه برنامه موشكي ايران داراي جهت و سويي به سمت سلاح‌هاي هسته‌اي است.... “

باقي‌مانده مربوطه كه هم‌چنان موجب نگراني جدي است حاصل كند.

براي اين‌كه آژانس بتواند به پيشرفت دست يابد گام مهم اوليه‌اي كه در رابطه با مطالعات ادعايي بايد اتخاذ شود اين است كه ايران مشخص كند كه از نقطه‌نظر تهران چه بخش‌هايي از اطلاعات ذكر شده در اسناد مربوطه صحت دارد و چنين اطلاعاتي در چه بخش‌هايي ممكن است تغيير داده شده باشد و يا مربوط به فعاليت‌هاي غيرهسته‌اي است.

ايران بايد براي اثبات اظهارات خود، اطلاعات قابل توجهي را در اختيار آژانس قرار دهد و دسترسي به اسناد و اشخاص مربوطه را براي آژانس فراهم كند. در صورتي كه ايران چنين شفافيتي را فراهم نكند و پروتكل الحاقي را به اجرا نگذارد آژانس قادر نخواهد بود تضمين‌هاي معتبري را درباره فقدان فعاليت‌ها و مواد هسته اي اعلام نشده در ايران ارايه كند.

‌٣- ايران برخلاف تصميمات شوراي امنيت سازمان ملل، فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي اورانيوم را تعليق نكرده است و به فعاليت در PFEP و FEP و نصب آبشارهاي جديد سانتريفيوژها براي اهداف آزمايشي ادامه داده است. ايران هم‌چنين به ساخت راكتور IR-40 ادامه داده است.

‌٤- مديركل مصرانه از ايران مي‌خواهد كه تمامي اقدامات لازم براي اعتمادسازي نسبت به ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ايران را در سريع‌ترين زمان ممكن به اجرا درآورد.

‌٥- مديركل به نحو مقتضي به ارائه گزارش‌ خود ادامه خواهد داد».
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن