تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):حق را بگو اگر چه نابودى تو در آن باشد، زيرا كه نجات تو در آن است... تقواى ال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820633550




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جايزه 2008 «پناهنده نانسن» به برنامه مقابله با مين در جنوب لبنان اختصاص يافت


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: جايزه 2008 «پناهنده نانسن» به برنامه مقابله با مين در جنوب لبنان اختصاص يافت
تهران- حيات

سرپرست انگليسي تبار برنامه مقابله با مين سازمان ملل متحد در جنوب لبنان و تيم 990 نفري او جايزه سال 2008 «پناهنده نانسن » را به پاس كار پر جرات پاكسازي چندين تن مين كشنده كه مانع از بازگشت صدها هزار آوراه شده بود، را دريافت خواهند كرد.
به گزارش حيات ، كميسر عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، آنتونيو گوترس، اعلام كرد كه جايزه ساليانه «پناهنده نانسن» به كريستوفر كلارك- هماهنگ كننده انگليسي برنامه اي كه از بودجه سازمان ملل تامين مي شود. كارمندان بين المللي و لبناني او كه حدود 1000 نفر مين ياب هستند، تعلق خواهد گرفت.
آقاي گوترس گفت: كريس كلارك و تيم بين المللي و لبناني او در برنامه مقابله با مين سازمان ملل متحد در جنوب لبنان بسيار جسورانه كار كرده اند تا جنوب لبنان را از پسمانده هاي جنگ و بمب هاي خوشه اي منزه سازند. وي همچنين افزود: آنها با انجام اين كار دقيق و از خود گذشتگي خود باعث شدند تا شرايط براي بازگشتي شايسته و در سلامت براي حدود يك ميليون لبناني آواره فراهم آيد.
در سال 2006 در طي مدت 5 هفته ، بين 6/2 – 4 ميليون بمب اسراييلي در جنوب لبنان ريخته شد. بيشتر از 000/750 لبناني از جنوب لبنان فرار كردند و بصورت آوارگان داخلي در شمال لبنان اسكان گزيدند و حدود 000/250 نفر ديگر به سوريه و ساير كشورها فرار كردند.
برنامه مقابله با مين سازمان ملل متحد براي پشتيباني از عمليات بشر دوستانه جنوب لبنان در هنگام جنگ و در مراحل اوليه آتش بس و نيز در عمليات مداوم پاكسازي بسيار حايز اهميت بود. به علت كار آنها صدها هزار پناهنده و آواره داخلي توانستند در سلامت كامل به خانه هاي خود بازگردند.
جايزه «نانسن پناهنده» سالانه به شخص يا سازماني اهدا مي شود كه براي پناهندگان كار فوق العاده و چشمگيري انجام داده باشد اين جايزه شامل يكصد هزار دلار پول نقد است كه برنده جايزه مي تواند آن را به انتخاب خودش به هر منظور اهدا نمايد. كميته گزينش نانسن اعلام كرد كه كريس كلارك و تيم او بدليل سهم چشمگير آنها در تامين سلامت و امنيت آوارگان داخلي و بازگشتي ها و نيز خدمت گزاران كارهاي بشر دوستانه در لبنان انتخاب شده اند.
برنامه مقابله با مين مستقيما مسوول مديريت و هماهنگي عمليات پاكسازي مين هاي زميني (بعد از عقب نشيني نيروهاي اسراييل در ماه مه 2000) و نيز عمليات خنثي سازي بمب هاي خوشه اي (بعد از جنگ ژوئيه- اول 2006 ) هستند.
كلارك نيمي از عمر خود را در محيط هاي كاري خطرناك گذرانده است، از جمله در ارتش انگليس در اواخر سال هاي 1990 او سمت مديريت برنامه ريزي برنامه هاي مقابله با مين سازمان ملل متحد در سودان و كوسوو را عهده دار شد ودر سال 2003 به گروه هماهنگ كننده عمليات مقابله با مين سازمان ملل متحد در مركز و جنوب لبنان ملحق گشت.
تيم متشكل از مين ياب هاي بين المللي و لبناني او مقادير زيادي مهمات منفجر نشده و ده ها هزار مين را رديابي كرده و منهدم كرده اند. بعد از جنگ پنج هفته اي در جنوب لبنان در سال 2006، آنها در برنامه پاكسازي روستاها و زمين هاي كشاورزي از تركش هاي مرگباري كه توسط بمب هاي خوشه اي پخش شده بودند، متمركز شده بود. آنها حدود 145،000 قطعه را پاكسازي كردند وبشكل تنگاتنگ با مجامع محلي در رابطه با اقدامات خودسازي همكاري كردند. اين امر راه را براي بازگشت يك ميليون لبناني آواره هموار نمود.
بدون عمليات حرفه اي و سريع برنامه مقابله با مين سازمان ملل متحد در سال 2006، هماهنگ نمودن امداد بشردوستانه در جنوب لبنان بسيار دشوار مي نمود و چه با خطر بزرگي براي نيروهاي امدادگر از بابت بمب هاي عمل نكرده خوشه اي و ديگر مهلت عمل نكرده مي بود. هر روز اطلاعات لازم در مقابله با مين و نقشه هاي به روز جاده اي در اختيار پرسنل سازمان ملل متحد و آژانس هاي امدادگر قرار مي گرفت. اعضاي گروه و مين ياب ها كاروان هاي بشردوستانه را همراهي مي كردند تا در فرصت بسيار كمي مناطق آلوده را پاكسازي نمايند و درصورت لزوم در بهبودي تلفات ياري نمايند.
از زمان درگيري سال 2006، 39 مورد مجروحيت با مين و 13 مورد فوت در اثر مين يابي دربين اين گروه گزارش شده است. همچنين 234 نفر از شهروندان بوسيله مهمات خوشه اي يا ساير مهمات عمل نكرده زخمي و 27 نفر كشته شده اند.
سعي و تلاش تيم برنده نمايانگر اهميت پيمان جديد ممنوعيت بمب هاي خوشه اي است كه توسط بيش از 100 كشور در كنفرانس دوبلن در ماه مه 2008 تصويب شد ، فرآيندي كه كريس كلارك و همكارانش بسيار در آن فعال بودند.
پايان پيام
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن