تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان خود را به نرمگويى و سلام كردن عادت ده، تا دوستانت زياد و دشمنانت كم شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815481856




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي كوتاه به كتاب صلح امام حسن(ع)باشكوهترين نرمش قهرمانانه تاريخ


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: نگاهي كوتاه به كتاب صلح امام حسن(ع)باشكوهترين نرمش قهرمانانه تاريخ
تهران -حيات

بي شك كتاب صلح امام حسن كه به قلم رهبر فرزانه انقلاب ترجمه شده است ازبهترين آثاري است كه تاكنون به زندگي سياسي حضرت امام حسن مجتبي(ع) پرداخته است و شايد هنوز نيز در نوع بي مانند باشد.
به گزارش حيات ،اين كتاب با گفتاري نسبتا مفصل از علامه عبدالحسن شرف الدين رهبر شيعيان لبنان و پيشگفتار كوتاه نويسنده درباره تحقيق و كتابش آغاز مي شود و پس از پرداختي كوتاه به زندگي نامه و سيره و سيماي حضرت امام حسن(ع) به سراغ محور اصلي بحث يعني زندگي سياسي پرفراز و نشيب ايشان مي رود.
در بخش هاي دوم و سوم كه پيكره اصلي كتاب را تشكيل مي دهد سخن از موقعيت سياسي ويژه آن روزگار و چرايي و چگونگي صلح و پيامدهاي آن است.
نويسنده با نگاهي ژرف به تحليل داده هاي تاريخي و مدارك و اسناد معتبر پرداخته و تاثير روشن و منسجمي از موضوع ارائه نموده است.
در بخش پاياني نيز مقايسه اي كوتاه و فشرده ميان شرايط زمانه امام حسن(ع) با روزگار امام حسين(ع) صورت گرفته است.
قسمتي از مقدمه كتاب كه دربردارنده دورنمايي از مباحث كتاب است جهت دريافت بهتر موضوع ارائه مي شود. «صلح حسن (ع)با معاويه از دشوارترين حوادثي بود كه امامان اهل بيت پس از رسول اكرم(ص) از ناحيه اين امت بدان دچار شدند، امام حسن(ع) با اين صلح آنچنان محنت طاقت فرسايي كشيد كه هيچ كس جز به كمك خداوند ، قادر بر تحمل آن نيست.
ليكن او اين آزمايش عظيم را با پايداري و متانت تحمل كرد و سربلند و پيروزمند و دست يافته به هدف خود يعني مراعات حكم خدا و قرآن و پيامبر و صلاح مسلمانان از آن بيرون آمد و اين همان هدفي بود كه او براي هر گفتار و عمل به آن نظر داشت و عشق مي ورزيد. آنان كه او را به راحت طلبي و عافيت انديشي متهم كرده اند و هم آن دسته از شيعيان كه تحت تاثير شور و احساس آرزو برده اند كه كاش وي نيز در جهاد با معاويه پايداري مي كرد و از راه شهادت زندگي مي يافت و به پيروزي از همان راهي كه برادرش در روز عاشورا رفت و رسيد مي رفت و مي رسيد، اين هردو گروه را در ميزان سنجش فكر و خرد وزن و مقداري نيست. شگفت آن كه مردم هنوز درباره صلح دچار اشتباه و كج بيني اند و كسي نيست كه با بررسي كامل و با استناد و دلايل و شواهد عقلي و نقلي سيماي اين صلح را روشن سازد.
من بارها در اين صدد بودم و مشيت حكيمانه خداي عزوجل در اين قرار گرفت كه بدين مهم كسي را كه ازهمه سزاوارتر و شايسته تر است برانگيزد و او فراهم آورنده اين كتاب مبتكرانه صلح الحسن است كه به حق در موضوع خود، سخن آفرين است و گذارنده قضاوت راستين و نماينده مرز حق وباطل است.
در فصول درخشنده اي چند از آن كتاب كه نمايشگر فضل مولف بزرگوار است، واقف آمدم و آن را به راستي در كاوشگري و باريك بيني و ميانه روي و هم در قاطعيت بيان و استدلال، ريزه كاري و تتبع و پرهيز و احتياط در نقل گفتارها و رادمنشي در مجادله و احاطه بر چيزهاي مناسب موضوع، درعين رواني اسلوب و انسجام سخن و زيبايي و گيرايي يافتم.
كتاب، فراهم آمده فكري منظم، مبتكر و قوي است. هماهنگي و پيوستگي اش آن را به صورت جويباري سرشار از اندوخته هاي عقلي و نقلي درآورده است.
با اين صفات بارز هيچ يك ازبزرگان دين در مورد اين موضوع مهم، كوششي را كه اودر فراهم آوردن اين كتاب منحصربه فرد و بي نظير مبذول داشت به كار نبرده است و اينك اين كتاب اوست با اين اوج و سطح بلند كه در كتابخانه اسلام خلايي را كه امت اسلامي سخت نيازمند پرشدن آن بود پر مي كند.
پايان پيام
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 267]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن