واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: آنچه که باعث اهمیت مساله تغییر جنسیت شده این است که در هر هفته، یک تغییر جنسیت در ایران اتفاق میافتد، یعنی با عمل جراحی، مرد تبدیل به زن یا زن تبدیل به مرد میشود.
حجتالاسلام والمسلمین محمد مهدی کریمینیا، معاون پژوهش مرکز حقوق و قضا حوزه علمیه قم در نشست «تغییر جنسیت، مسایل فرارو» که از سوی گروه حقوق موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سالن همایشهای این موسسه، برگزار شد، به بیان دیدگاه فقهی این مسئله پرداخت.
- آنچه که باعث اهمیت مساله تغییر جنسیت شده این است که در هر هفته، یک تغییر جنسیت در ایران اتفاق میافتد، یعنی با عمل جراحی، مرد تبدیل به زن یا زن تبدیل به مرد میشود. به ادعای یکی از پزشکان، تاکنون تنها ۶۵۰ عمل تغییر جنسیت در ایران به توسط او انجام گرفته که اگر آمار دیگر پزشکان، به این رقم اضافه شود، تقریبا ۳هزار تغییر جنسیت در ایران اتفاق افتاده است و اگر آمار دیگر کشورها، نیز به این رقم اضافه شود، نشان از اهمیت موضوع میدهد که باید از حیث فقهی و حقوقی به این مسئله پرداخته شود.
- در عربستان، با اینکه این عمل، از طرف علمای آن کشور حرام اعلام شده است، باز هم عمل تغییر جنسیت رخ داده است و یک بیمارستان ویژه به این عمل اختصاص داده شده است.
- ۹۰ درصد افرادی که دچار اختلاف هویت جنسی هستند، مرد هستند.
- حضرت امام در دوران تبعید خود در کشور ترکیه در سال ۱۳۴۳ کتاب تحریرالوسیله را در دو جلد نوشتند و در انتهای جلد دوم، احکام مسئله را به مباحث تغییر جنسیت اختصاص دادند.
- قبل از حضرت امام، هیچ فقیهی در باب این مسئله، مطلبی را بیان نکرده بود. ایشان در سال ۱۳۴۷، کتاب تحریرالوسیله را در نجف اشرف به چاپ رساندند تا سال ۱۳۶۴ هیچ بحث فقهی در این زمینه، از سوی هیچ یک از فقها مطرح نشده است.
- در سال ۱۳۶۴، شخصی به نام «فریدون» به علت بیماری روحی، از حضرت امام(ره) در مورد تغییر جنسیت، استفتاء میکند و حضرت امام در پاسخ او مینویسند: «تغییر جنسیت با تجویز طبیب مورد اعتماد، اشکال شرعی ندارد انشالله در امان بوده باشید و کسانی را که شما ذکر کردهاید، امید است مراعات حال شما را بکنند.»
- حضرت امام(ره) در تحریرالوسلیه، حکم به جواز تغییر جنسیت دادهاند و این حکم را به افراد خنثی و دیگران، تسری میدهند.
- «الظاهر عدم حرمة تغییر جنس الرجل باالمرأة باالعمل و باالعکس و کذا لا یحرم العمل فیالخنثی لیصیر ملحقا باحد الجنسین» ظاهر، این است که تغییر جنسیت مرد به زن و باالعکس حرام نیست و همچنین خنثی، در صورت عمل جراحی، به یکی از دو جنس مرد یا زن، ملحق شود، حرام نمیباشد.»
- بزرگانی همچون آیات اعلام مومن، خرازی، مشکینی، سید محمد صادق صدر، محمد آصف محسنی، بجنوردی و دوزدوزانی، در این موضوع به طرح دیدگاه فقهی، حقوقی و پزشکی پرداختهاند. همچنین، حدود ۲۵۰ استفتاء در این زمینه از مراجع عظام صادر شده است.
- اگر مقایسهای در باب این موضوع، بین فقهای شیعه و اهل تسنن، داشته باشیم، خواهیم دید که علمای اهل تسنن، با اینکه در خیلی از مباحث مستحدثه، احکامی را صادر کردهاند، در این موضوع کمترین مباحث را داشتهاند و تنها دو مقاله و چند فتوای را ارائه دادهاند.
- مثلا در کشور عربستان، کتابی به نام فقهالنواظر، چاپ شده است که تنها به دو استفتاء اکتفا میکند که آن هم اعلام حرام بودن تغییر جنسیت است و در مورد آثار این مساله، مثل ازدواج، ولایت، ارث و عناوین خانوادگی، هیچ بحثی از طرف علمای اهل تسنن بیان نشده است. علمای اهل تسنن با اینکه در مورد استنساخ و شبیهسازی، بیش از بیست کتاب، نگاشتهاند، در مورد تغییر جنسیت، فقط فتوا به تحریم آن دادهاند.
- در مورد جواز یا عدم جواز تغییر جنسیت به صورت کلی، نمیتوان، جواب مثبت و یا جواب منفی داد، چون که تغییر جنسیت، دارای انواع و اقسامی است که حکم هر کدام نیز متفاوت میباشد؛ بنابراین باید، ابتدا، انواع تغییر جنسیت را شناخت تا حکم آن را نیز بیان کرد.
- اولین مورد کسانی هستند که از هر حیث سالم هستند، کسانی که هیچ مشکل و بیماری جسمی و روحی ندارند و با انگیزههای واهی، دوست دارند تغییر جنسیت دهند، طبیعی است که متخصصین پزشک روانی، به این افراد، جواز تغییر جنسیت نخواهند داد.
- دومین قسم کسانی هستند که دارای جنسیت پنهان هستند، مثلا فردی در ظاهر زن هست، اما حقیقتا مرد، میباشدو آلت تناسلی مردانه در حفره شکمی، پنها است، این افراد قابلیت تغییر جنسیت را دارند و به آنها اجازه این کار داده خواهد شد.
- سومین نوع، افراد خنثی یا دو جنسی هستند که این افراد، هر دو آلت تناسلی مرد و زن را دارند که عمدتا در این حالت، آلت تناسلی مردانه از آنها برداشته میشود و شخص ملحق به زنان میشود و فقها نیز در مورد جواز تغییر جنسیت این افراد حکم دادهاند.
- چهارمین مورد، که محل نزاع و اختلاف است، افرادی هستند که خود را از لحاظ روحی، متعلق به جنس مخالف میدانند؛ یعنی مردی که از نظر ظاهر، هیچ مشکلی ندارد، فقط از حیث روانی، خود را متعلق به جنس مخالف میداند یا زنی که چنین مشکلی دارد، از بیماریهای سخت روحی و روانی به حساب میآید، چون روح و جسم این افراد با هم تطابق ندارد و در واقع دچار اختلال هویت جنسی هستند، این افراد در صورت مراجعه به پزشک متخصص، و تایید آن، جواز تغییر جنسیت را از پزشک مربوطه دریافت میکنند و یا تغییر جنسیت، جسم خود را با روح و اعتقادش یکسان میکنند.
- اگر کسانی که دچار اختلال هویت جنسی هستند، درمان نشوند، چه بسا راههای خطرناکی مثل خودکشی را تجربه خواهند کرد.
- مراجع تقلید مانند امام(ره)، مقاممعظمرهبری، آیتالله العظمی سیستانی و دیگران به افرادی که روح و روان آنها با جسمشان، تطابق ندارند و دچار اختلاف هویت جنسی هستند، اجازه تغییر جنسیت دادهاند، اما فقهای اهل سنت و کلیسای مسیحیت، تغییر جنسیت، را برای افراد حرام دانسته و دلیل آن را تغییر در خلقت خدا میپندارند.
- اما آن چه درباره شان نزول این آیه وارد شده این است که در صدر اسلام، در میان عرب جاهلیت رسم بوده اگر حیوانی مثل شتر، مثلا پنجبار بچه به دنیا بیاورد، بعد از دنیا آمدن پنجمین بچه، دیگر سوار آن شتر نمیشدند و یا از گوشت آن نمیخوردند و با بریدن گوش و بیرون آوردن چشم حیوان، آن را در راه بت خود، قرار میدادند. آیه در بیان این است که این کار شما، تغییر در کار خداست، چون این حیوان برای استفاده بردن و سواری دادن آفرده شده است. نه اینکه شما این حیوان را در راه بت خود قرار دهید، که این کار شما تغییر در کار خداست.
- در واقع آن چه از آیه برداشت میشود؛ این است آیه شریفه، ناظر به بدعت و تشریع میباشد، یعنی اگر حلال خدا، حرام و حرام خدا حلال شود، بدعت محسوب میشو و مصداق تغییر خلق خدا است.
- فقهای امامیه، معتقدند چون ما دلیلی برای تحریم این موضوع نداریم، اصل اباحه و اصل جواز، اجازه تغییر جنسیت را صادر میکند. حتی اگر گفته شود، تغییر جنسیت حرام است، در مورد افرادی که دچار اختلال هویت جنسی هستد به خاطر تداوی و درمان، تغییر جنسیت، جایز میباشد.
منبع: شفاف
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 666]