تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836373769




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشی از پشت صحنه برنامه ماه عسل


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان:
[تصویر: 111130.jpg]

«در این سال‌ها با ماه عسل قد كشیده‌ام و اجرایم پخته شده است. این برنامه را بسیار دوست دارم و می‌خواهم هر چه بیشتر بخوانم، بدانم و عمیق‌تر شوم و فكر می‌كنم.....
ماه عسل، راوی زندگی مردم معمولی
ماه عسل حالا پس از گذشت چند سال برنامه‌ای آشناست برای آنها كه افطارشان را همراه با شبكه3 سیما به لحظات ناب اذانگاهی پیوند می‌زنند و امسال آمده است تا متفاوت‌تر از گذشته، بیننده را با خود همراه كند.
بازی نور و رنگ استودیو 11 ساختمان پخش و تولید سیما روز شلوغی را سپری می‌كند. عوامل پشت صحنه در تلاشند تا اندكی پیش از شروع برنامه، دكور ماه عسل آماده ضبط شود. حتی احسان علیخانی كه علاوه بر اجرا، تهیه این برنامه را نیز عهده دار است، پیش از آن‌كه در اتاق گریم حاضر شود، در استودیو و با دقت، جزیی‌ترین موارد را با همكارانش در میان می‌گذارد.
تیم طراحی و اجرای دكور به سرپرستی پیمان قانع، بخش‌های مختلف صحنه و محل قرارگیری صندلی مجری و مهمانان را از طریق دوربین اصلی با اتاق فرمان چك می‌كند. پروژكتورهای سقفی، درست بالای صحنه روشن می‌شود و بخش‌های دیگر استودیو در تاریكی فرو می‌رود.
ماه عسل، امسال روایتگر زندگی آدم‌هایی است كه شاید هر یك از ما در پس روزمرگی‌ها و دنیای اجتماعی بیرون، بی هیچ توجهی از كنار آنها بگذریم و میزبان قصه‌ای است كه از زبان مهمانانش روایت می‌شود و احسان علیخانی در این برنامه بیش از هر چیز می‌كوشد در كنار شكل روایی و داستان‌گونه گفت‌و‌گوهایش، نتیجه‌گیری را به دست مخاطب بسپارد. او معتقد است: «در ماه عسل سال‌های قبل بیشتر بر وجه اسمی مهمانان تكیه داشتیم اما امسال افرادی را در برنامه دعوت كرده‌ایم كه از میان مردم معمولی جامعه هستند و بر عمومیت مهمانان نظر می‌كنیم. در ضمن قصد داریم نتیجه‌گیری را به عهده مخاطبان بگذاریم و ماه عسل در رمضان90 قصد دارد مردم به فكر فرو روند تا درخصوص قصه آدم‌های مختلف از خود سوال كنند.
دكور برنامه ماه عسل نیز در همین راستا طراحی شده است. پیمان قانع می‌گوید: «ایده اصلی كه از ابتدا بین من و احسان مطرح شد، نمایش قطعه‌ای از زندگی آدم‌های دعوت شده به برنامه بود كه قرار است هر روز در قالب گفت و گوهایی تعریف شود. برای این منظور ما به یك صحنه نوستالژیك نیاز داشتیم كه بیننده را به سمت تئاتر‌های قدیمی ایران سوق دهد و احسان علیخانی در بخشی از دكور به عنوان دانای كل داستان، پلاتوی شروع برنامه را اجرا كند و با اشراف بر قصه هر یك از مهمان‌ها، پرده زندگی‌شان را باز كند و در انتهای برنامه ببندد.»
طراح دكور ماه عسل صحبت هایش را چنین ادامه می‌دهد: «در ساخت این دكور بیش از هر چیز به دنبال فضای جدیدی در رسانه بودیم. یعنی طراحی دكوری به شكل سن تئاتر؛ چراكه مخاطب تئاتر لحظه به لحظه بااین نمایش همراه است. ما نیز در ماه عسل قصد داریم مخاطب را در این همدلی و حس مشترك شریك كنیم. صندلی خالی نیز كه در دكور متحرك برنامه كنار احسان علیخانی قرار گرفته، گویای این مساله است تا به مردم بگوییم در ماه عسل جایی هم برای حضور شما وجود دارد.»
ماه عسل همواره مخاطبان شبكه 3 سیما را عادت داده است تا در این ماه مبارك، بیننده تلفیقی از فرم و رنگ باشند؛ ویژگی بصری‌ای كه میان برنامه‌های تلویزیون منحصربه‌فرد و حاصل همفكری علیخانی و قانع بوده است. پیمان قانع كه تا به حال دكور برنامه‌های آشنایی چون كوله پشتی، هفت، نیمروز و... را طراحی كرده است در این‌باره می‌گوید: «معتقدم در برنامه‌های مناسبتی با تم مذهبی می‌توان از طیف وسیعی از رنگ‌ها بهره برد. مثلا در ماه عسل سال‌های گذشته از آبی فیروزه‌ای استفاده كردیم كه كاملا مطابق با المان‌های مذهبی است یا رنگ صورتی كه تداعی‌كننده خواب و رویاست. امسال نیز تلاشمان بر این بود تا دكور بسیار ساده و صحنه خالی از هرگونه وسایل اضافی باشد. در ضمن برای مهمانان احترام ویژه‌ای قائل شدیم و برایشان فرش قرمزی پهن كردیم.»
قانع صحبت‌هایش را با توضیحی درخصوص فضای كلی دكور برنامه ماه عسل، اینچنین پایان می‌دهد: «بیننده این برنامه یك ساعت با ما همراه است و در این مدت می‌بایست خودش را با محتوای برنامه همسو كند و در ذهنش به جای شخصیت‌ها تصمیم بگیرد. همان‌طور كه می‌بینید بخشی از دكور ماه عسل در سیاهی فرو رفته است كه من آن را خلأ می‌نامم. وقتی چیزی در خلأ قرار گیرد، به این معناست كه به جایی وصل نیست. درست مثل مهمان‌های ما كه شاید در یك ثانیه ورق زندگی‌شان برگشته است و در وضعیتی دیگر قرار گرفته‌اند. من و احسان علیخانی قصد داشتیم تمركز نوری، بصری و فكری دكور در این سیاهی اتفاق بیفتد تا از سوی بیننده بخوبی دریافت شود.»
بخش دیگری از نمای بصری ماه عسل بر پایه نورپردازی صحنه استوار است. مسعود رجبیان (طراح نور) در این‌باره می‌گوید: «در هر نوع برنامه‌ای تعریف خاصی از نورپردازی ارائه می‌شود. قصه ماه عسل با وجود فضای مناسبتی برنامه، تراژیك نیست. طی صحبت‌هایی كه با طراح دكور این برنامه داشتیم، به نقاط مشتركی رسیدیم تا دور از محدودیت‌های ساختاری دكور، به‌گونه‌ای نورپردازی صورت بگیرد كه روی دكور بنشیند و خدا را شكر این كار انجام شد.»
رجبیان كه به عنوان مدیر تولید نیز در ماه عسل فعالیت دارد، ادامه می‌دهد: «امسال برخلاف دوره‌های قبل، پیش تولید برنامه را از چند ماه قبل آغاز كردیم. در اردیبهشت ماه درخواست استودیو دادیم و خیلی زود مراحل مقدماتی ساخت دكور، موسیقی و تصویربرداری تیتراژ انجام شد. مساله دیگر انتخاب استودیو بود كه بسیار انرژی می‌گرفت و خوشبختانه استودیوی 11 با وجود امكانات فضایی مناسب، امكان بهره‌مندی از ادواتی چون كرین، استیج متحرك با ارتفاعی نزدیك به 2 متر و نیز نورپردازی‌های سقفی متعددی را در اختیار ما گذاشت.»

یك گفت‌وگوی جذاب
ماه عسل از ابتدا با حضور احسان علیخانی متولد شد و در این چند سال با وجود تغییراتی در تیم برنامه‌سازی، مخاطبان شبكه 3 سیما همچنان این برنامه را با نام او می‌شناسند.
احسان علیخانی، اما مخاطبانش را عادت داده است تا در نوبرانه‌ای یكماهه و در ایام مباركی چون رمضان شاهد حضورش در رسانه ملی باشند؛ چرا كه اعتقاد دارد: «در این سال‌ها با ماه عسل قد كشیده‌ام و اجرایم پخته شده است. این برنامه را بسیار دوست دارم و می‌خواهم هر چه بیشتر بخوانم، بدانم و عمیق‌تر شوم و فكر می‌كنم ماه رمضان فرصتی است برای مخاطب تا دلی تر پای تلویزیون بنشیند.» او ادامه می‌دهد: «فكر می‌كنم نباید تاریخ مصرف مجری برای مخاطب بگذرد و آنچه در چنته دارد در چند برنامه به پایان برسد. به همین دلیل بیشتر مایلم در برنامه ماه عسل حضور داشته باشم تا چیزهای جدیدتری را به بیننده‌ ارائه كنم چون اگر دائم روی آنتن باشی هر آنچه ‌داری برای مخاطب رو می‌شود.»
علیخانی همچنین درخصوص تقابل حوزه اجرا و تهیه ماه عسل می‌گوید: «این دو مقوله كاملا از یكدیگر جدا هستند و هیچ یك بر دیگری همپوشانی ندارد. طرح ماه عسل 90 از ابتدای فروردین ماه آماده ارائه بود و تمام كارهای مربوط به اتاق فكر، ساختار و محتوای برنامه را در ذهن داشتم و اگر می‌خواستم با توجه به آنچه در نظر دارم از همكاری فرد دیگری به‌عنوان تهیه‌كننده بهره گیرم، مسلما دچار اختلاف نظر‌هایی می‌شدیم. به‌هر حال امسال قصد داریم مردم درباره ما قضاوت كنند. به همین دلیل یك صندلی خالی برای آنها در نظر گرفته‌ایم.»
برنامه‌سازی در ماه عسل كاملا مبتنی بر كار تیمی است و به گفته عوامل، تقسیم وظایف با دقت صورت گرفته، اما بیشترین انسجام كاری و تبادل نظر میان گروه كارگردانی و عوامل حاضر در استودیوست. در حین اجرای برنامه، هر آنچه داخل استودیو در جریان است، توسط عوامل اتاق فرمان جهت دهی می‌شود؛ از جمله گفت‌وگوهای برنامه كه باید به شكل كاملا رئال به بیننده عرضه شود. [b]نادیا جمشیدی (كارگردان تلویزیونی) ابتدا به تعریف كوتاهی در زمینه برنامه‌های گفت‌وگو محور تلویزیون می‌پردازد:«برنامه‌های گفت‌وگو محور در وهله اول باید بیننده را مجذوب بحث كنند، حتی اگر دكور یا المان خاصی در ویژگی‌های بصری و ساختاری آنها به كار نرفته باشد. در چنین برنامه‌هایی بار اصلی بر دوش مجری است تا بتواند محتوای بحث را پیش ببرد و همچنین كارگردان تلویزیونی كه با بهره‌گیری به موقع از نما‌های بسته، باز و... بیننده را با موضوع درگیر كند.»
نادیا جمشیدی همچنین به اولین حضورش در برنامه ماه عسل اشاره می‌كند و می‌گوید: «خوشحالم كه بعد از چند سال در این برنامه و كنار احسان علیخانی و دیگر همكاران فعالیت دارم؛ چراكه تجربه اول برایم بسیار خوشایند و شیرین بود. ماه عسل را سال 80 با این گروه آغاز كردم و از همان ابتدا صحبت بر سر این مساله بود كه یك برنامه گفت‌وگو محور برای جذابیت نیازمند چه المان‌ها و فاكتورهایی است. از جمله ویژگی‌های دیداری برنامه این بود كه تصاویر اسكوپ شوند؛ یعنی بالا و پایین تصویر بسته و با توجه به رنگ زمینه دكور كه در آن سال آبی ـ‌ سفید بود، به رنگ آبی در آید. فاكتور دیگر، استفاده از دوربین پرتابل بود كه زوایای متنوعی از استودیو را در اختیار بیننده بگذارد. این ویژگی‌ها در ماه عسل 90 نیز اعمال می‌شود.»
محمد پیوندی به عنوان مدیر هماهنگی و دستیار كارگردان در تیم برنامه سازی ماه عسل فعالیت دارد. او نیز همچون دیگر عوامل تا پایان برنامه مسیر بین استودیو و اتاق فرمان را طی می‌كند تا برنامه با كیفیت روی آنتن رود.
او كه از اعضای تیم اتاق فكر برنامه است، درخصوص انتخاب سوال‌ها می‌گوید: «اولین ویژگی موضوعی برنامه امسال این است كه از حرف‌های تكراری دوری كنیم و دچار شعار زدگی نشویم. روند برنامه به‌گونه‌ای است كه برخلاف دیگر برنامه‌ها، بخشی با عنوان طراحی سوال وجود ندارد و هریك از مهمانان جدا از این‌كه چه شغلی دارند و در جامعه با چه شخصیتی شناخته می‌شوند، قابلیت كتاب و جلد شدن را داشته باشند. در ضمن احسان علیخانی می‌تواند به صورت بداهه مهمانان را هدایت كند.»
پیوندی در ادامه می‌افزاید: «در تهیه گزارش‌ها سعی شده است با نگاهی سطحی به یك دید كلی درباره مهمانان دست یابیم و در ادامه و با ورود به استودیو به حقیقت زندگی این افراد برسیم و فكر می‌كنم چنین تناقضی برای بیننده جذاب است.»
وی درپایان می‌گوید: «امیدوارم ماه عسل 90 با نگاه سیاه یا سفید صرف دیده نشود، چون ما برشی از زندگی خود مردم هستیم و این مردم هستند كه نقشی بر تابلوی ماه عسل باقی می‌گذارند و می‌روند.»
برنامه كم‌كم رو به پایان است. مهمانان برنامه استودیو را ترك می‌كنند. پروژكتورها خاموش می‌شوند و مانیتورهای اتاق فرمان، غروب آفتاب یك روز دیگر را به صدای مهدی یراحی پیوند می‌زنند و عوامل ماه عسل آماده افطار می‌شوند.[/b]
عوامل برنامه ماه عسل:
تهیه‌كننده و مجری: احسان علیخانی، مدیر تولید: مسعود رجبیان، تدوین: سیدحامد میرفتاحی، طراح‌دكور: پیمان قانع، دستیار كارگردان: محمد پیوندی، كارگردان تلویزیونی: نادیا جمشیدی، تصویربرداران: تورج مجد، مرتضی كوشایی، بهرام اعلایی و محسن نجفی، صدابرداران: اكرم شهابی، حمیدرضا كویز، تداركات: مرتضی محمدی، دستیار تدوین: امیر تهرانی و میلاد پیوندی، مشاوران سوژه‌ها: مریم نوابی‌نژاد، محمد اشعری و حسین كلهر.

منبع: jamejamonline.ir





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 455]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن