تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799153367




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عملكرد 3 بانوي ايراني در المپيك پكن‌ ميداني ‌‌براي‌‌ عمل‌ يا تجربه...؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: عملكرد 3 بانوي ايراني در المپيك پكن‌ ميداني ‌‌براي‌‌ عمل‌ يا تجربه...؟
جام جم آنلاين: در شرايطي كه با پايان المپيك و كسب نتايج رقت بار توسط كاروان ورزشي كشورمان؛ هنوز بسياري از ما در شوك اين شاهكار بي‌نظير به سر مي‌بريم بر آن شديم مروري داشته باشيم بر عملكرد 3 بانوي ورزشكار ايراني كه نخستين حضور خود را در المپيك تجربه مي‌كردند.


با وجود سطح نازل ورزش بانوان، حضور اين 3 خانم در المپيك تنها به يك معجزه مي‌ماند و مديريت‌هاي ضعيف و غيرعلمي و عدم برنامه‌ريزي وسرمايه‌گذاري در ورزش بانوان جاي هيچ توقعي را باقي نگذاشته است.

با وجود اين و با اين بهانه كه بانوان ورزشكار ما بسيار ديرتر از آقايان در عرصه‌هاي بين‌المللي حضور يافته‌اند، نبايد تا سال‌ها ميدان المپيك براي آنها محل تجربه‌اندوزي محسوب شود و تنها كسب سهميه در اين آوردگاه هدف اصلي آنها به شمار آيد.

در اين گزارش ضمن گفتگو با خانم‌ها سارا خوش‌جمال فكري، هما حسيني و نجمه آبتين؛ نظر كارشناسان هر 3 رشته را درخصوص عملكرد آنها جويا شده‌ايم.

شايد به جرات بتوان سارا خوش‌جمال فكري را موفق‌ترين دختر المپيكي ايران ناميد. او كه در اين دوره با از پيش‌رو برداشتن حريف مراكشي خود در مصاف با حريفي از چين تايپه و در راند طلايي نتيجه را واگذار كرد، مي‌گويد: المپيك ميدان بزرگي بود كه همه با انگيزه كسب مدال در آن گام نهاده بودند. ورزشكاران المپيكي بهترين‌هاي هر كشوري هستند و هيچ ترديدي در آن نيست.

در اين بازي‌ها من در برابر حريف چين تايپه كه عنوان قهرماني آسيا و همچنين قهرماني جهان را - يدك مي‌كشيد كوشيدم آنچه را در توان دارم بروز دهم و هرگز دچار استرس نشوم كه در اين كار موفق هم بودم، ولي كمي بي تجربگي كردم كه شايد علت آن حضور در شرايط المپيك بود؛ شرايطي كه تاكنون در المپيك لمس نكرده بودم.

سارا، عملكرد خود در اين دوره را مثبت ارزيابي مي‌كند، اما مي‌افزايد: با توجه به اين كه با انگيزه كسب مدال راهي اين بازي‌ها شده بودم و در تحقق اين مهم موفق نبودم از كارم راضي نيستم، اما در عين حال معتقدم اين پايان راه نيست و از هم ‌اكنون در انديشه حضور در مسابقات جهاني دانمارك و بازي‌هاي آسيايي گوانگجوي چين هستم و مطمئنم در المپيك آينده مي‌توانم علاوه بر كسب سهميه، نماينده شايسته‌اي هم براي كشورم باشم.

المپيك را مانند رقابت‌هاي عادي تلقي كرديم!

ذوالقدر، مدير تيم‌هاي ملي تكواندو اعتقاد دارد كه در اين دوره روح المپيك در جامعه پديدار نشده بود و اين دوره از بازي‌هاي المپيك به دلايلي كه معلوم نيست مانند رقابت‌هاي عادي ديده شد.

وي در نقد عملكرد سارا خوش‌جمال فكري، مي‌گويد: سارا پس از آن كه نتوانست در منچستر سهميه المپيك را كسب كند، تمرينات بسيار جدي و ويژه‌اي را آغاز كرد و پس از كسب سهميه در مرحله بعد ضمن مبارزه با حريفاني از كره جنوبي، چين تايپه، هلند و آذربايجان از نقاط ضعف و قوت خود بخوبي آگاه شد و توانست با كمك مربي خود، خانم آذرمهر به آمادگي لازم دست يابد و براساس ارزيابي‌هاي مركز سنجش آكادمي ملي المپيك، آمادگي او قبل از اعزام در سطح مطلوبي تشخيص داده شد.

به عقيده ذوالقدر،خوش‌جمال با ارائه يك مبارزه كاملا برتر در ديدار اول موفق به شكست حريف مطرح مراكشي شد و در ديدار دوم هم در مقابل حريف صاحبنام خود، بازي خوب و منطقي‌اي را ارائه كرد ولي با دريافت يك ضربه حساس نتيجه را واگذار كرد و اين بدشانسي او بود كه حريف مطرح او در دور بعد خود بازنده شد تا سارا فرصت مبارزه در گروه بازنده‌ها و كسب مدال برنز را نيز از دست بدهد.

به گفته اين مربي ارزنده كشورمان، كسب يك سهميه براي بانوان در المپيك پكن به معناي رشد و پرورش اين رشته است و مي‌تواند ترسيم‌كننده آينده بهتري براي بانوان تكواندوكار ايراني باشد.

قايقراني جاي كار بسيار دارد

هما حسيني، قايقران 19 ساله‌اي كه در اولين حضور المپيكي خود پرچمدار كاروان اعزامي كشورمان بود با عدم درخشش در اين بازي‌ها؛ آن هم در همان دور نخست بر تمام وعده‌هايي كه در مصاحبه‌هاي پيش از اعزامش مطرح كرده بود خط بطلان كشيد و در پايان به عنوان بيست و دومي اين دوره از رقابت‌ها بسنده كرد.

وي در توضيح عملكرد دورتر از حد انتظار خود مي‌گويد: شرايط جوي به گونه‌اي بود كه نتوانستم خوب ظاهر شوم. من قبل از پكن در 2‌مسابقه جهاني در اروپا شركت كردم كه شرايط آب و هوايي هر دو كشور آلمان و اتريش كاملا مخالف پكن بود و پس از بازگشت از اروپا، ما 3‌روز در تهران گرم و خشك بوديم و پس از آن راهي پكن شديم كه آب و هوايي گرم و مرطوب داشت و همين چندگانگي آب و هوايي بر كيفيت كار من تاثير منفي بر جاي گذاشت.

وي با بيان اين كه بسياري از كشورهاي حاضر در المپيك امكانات و تجهيزات بهتري نسبت به تيم ايران داشتند، مي‌افزايد: اگرچه در زمان دنيامالي، فدراسيون قايقراني شاهد تحولات بزرگي بوده و هست، اما قايقراني ما هنوز جاي كار بسيار دارد و اگر مشكلات را نپذيريم هيچ گاه درصدد حل آنها برنخواهيم آمد.

برنامه‌هاي تداركاتي از يك سال قبل طراحي مي‌شود

مسعود مهدوي‌نيا، ناظر كميته ملي المپيك در فدراسيون قايقراني نفس حضور هما حسيني در المپيك را داراي ارزش زيادي مي‌داند و مي‌گويد: اين نخستين بار بود كه يك‌بانوي ايراني موفق به كسب چنين سهميه‌اي مي‌شد و با توجه به محدوديت‌هاي موجود براي خانم‌ها، اين حضور مي‌تواند مقدمه‌اي اميدواركننده براي بانوان قايقران كشورمان در دوره آينده المپيك باشد.

او در پاسخ به اين سوال كه چرا خانم حسيني نتوانست ركوردهاي خوبي را به ثبت برساند، مي‌گويد: 4 عامل غلظت آب، درجه گرماي محيط، دماي آب و سرعت وزش باد در ثبت يك ركورد تاثير گذارند و همين‌ها موجب مي‌شود تا ورزشكار در تكرار ركورد قبلي خود موفق يا ناموفق عمل كند.

مهدوي‌نيا درخصوص تاثيرات منفي آب و هواي پكن بر عملكرد قايقرانان ما مي‌افزايد: تمامي اردوهاي قايقرانان به منظور آمادگي بيشتر از سال قبل برنامه‌ريزي مي‌شود و ديدارهاي تداركاتي با حريفان مطرح خصوصا در روزهاي آخر تاثيرات مثبتي براي ورزشكاران خواهد داشت و ما نمي‌توانيم به صرف ناسازگاري آب و هوايي بين دو نقطه، از انجام بازي‌هاي تداركاتي چشمپوشي كنيم.

اعتماد به نفسم را از دست دادم!

اما نجمه آبتين، كماندار رشته ريكرو در اين دوره با قبول شكست برابر حريف كره‌اي از رسيدن به جمع برترين‌هاي تير و كمان بازماند. وي پس از آن كه در رقابت‌هاي گروهي در ميان 64 ورزشكار به مقام شصتم رسيد، به مصاف نفر پنجم رقابت‌هاي گروهي رفت و با نتيجه 106 بر 96 شكست را پذيرفت و نتوانست به مرحله بعد صعود كند.

آبتين با بيان اين كه از ركورد خود در المپيك به‌‌هيچ وجه راضي نيست، مي‌گويد: از سال گذشته كه تمريناتم را آغاز كردم، تنها هدفم كسب سهميه در مسابقات فرانسه بود، بنابراين تمام توان و انرژي خود را به اين منظور به كار بستم و نتيجه اين شد كه در عرض 20 روز مانده تا بازي‌ها ديگر نتوانستم افتم را جبران كنم، ضمن اين كه دستم درد مي‌كرد و تمركزم را به هم ريخته بود.

به گفته اين دختر كماندار، او به دليل كسب ديرهنگام سهميه از همراه داشتن مربي در پكن محروم بوده و همين موضوع بر اعتماد به نفس وي تاثير نامطلوبي گذاشته است. آبتين 26 ساله با اشاره به اين كه تيم ملي تير و كمان كشورمان از ضروري‌ترين امكانات اوليه از قبيل دسترسي به ماساژور و يك پزشك عادي هم محروم است، اظهار اميدواري مي‌كند كه با رفع موانع موجود بتواند در المپيك لندن حضوري موفق داشته باشد.

فدراسيون از بچه‌ها حمايت نمي‌كند

سيما حاج انزهايي، مربي تيم ملي تيراندازي با كمان نوجوانان سختگيري‌هاي بي‌حد مربي كره‌اي تيم ملي را عامل اصلي كناره‌گيري بسياري از دختران كماندار كشورمان از رشته مورد علاقه‌شان مي‌داند و مي‌گويد: با كنار كشيدن بچه‌ها رقابت در اين رشته بسيار كم شده و همين امر موجب شده تا استعدادهاي بسياري هدر رود.

به عقيده اين مربي، تابعيت بي‌چون و چرا و كار سخت و حضور تمام وقت در جلسات تمريني ‌ كه خواست مربيان كره‌اي است باعث شده تا بچه‌هاي ما كه اكثرشان دانشگاه رفته و شاغل هستند، از بيم بيكار شدن از اين رشته صرف‌نظر كرده و قيد آن را بزنند، چراكه در اين گونه موارد فدراسيون هيچ حمايتي از آنها به عمل نمي‌آورد.

وي با ذكر اين نكته كه مربيان كره‌اي متاسفانه هيچ اعتقادي به روان‌شناس ندارند، اين مطلب را خاطرنشان مي‌كند كه وقتي ورزشكاري مي‌پذيرد تحت‌نظر چنين مربياني تمرين كند، ديگر حق هيچ‌گونه اعتراضي ندارد و بايد تابع محض آنها باشد.

او با اشاره به صحبت‌هاي آبتين درخصوص آسيب‌ديدگي مزمني كه در طول مسابقات همراهش بوده، مي‌گويد: او مي‌توانست اعلام كند آسيب ديده است تا نفر ديگري را جانشين او كنند، ولي اين كار را نكرد تا خودش به بازي‌ها اعزام شود.

زهره زيدي‌فر
 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن