تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835040238
نويسنده: داود ادياني فضائل و آثار رفت و آمد به مسجد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نويسنده: داود ادياني فضائل و آثار رفت و آمد به مسجد
خبرگزاري فارس: واژه مسجد در فرهنگ قرآن به معناي مكاني است مقدس كه در پيشگاه خداوند سجده ميكنند. ر شرع مقدس اسلام بسيار سفارش شده است كه نماز را در مسجد بخوانيد و بهتر از همه مسجدها، مسجدالحرام ميباشد.
مقدمه
واژه مسجد در فرهنگ قرآن به معناي مكاني است مقدس كه در پيشگاه خداوند سجده ميكنند. ابن خلدون: (قرن 15 م) تنها براي سه مسجد تمايز قائل است مسجد مكه (مسجدالحرام) مسجد مدينه (مسجدالنبي) مسجد بيت المقدس (مسجد الاقصي و قبة الصخره). با اين حال واژهي مسجد سريعاً به خانه حضرت محمد (ص) كه امت وي براي عبادت و مذاكره درباره امور مختلف در آن جمع ميشدند خانهاي كه از ميان همه خانهها تقدس يافته بود، اختصاص پيدا كرد. و معابد اسلامي كه كمابيش از اين نمونه پيروي ميكرده و داراي همان عملكردها بودند، نيز مسجد ناميده شدند.
در هر شهري مسجدي قرار دارد كه همه امت ميبايست ظهر جمعه در آنجا گرد هم آيند و نه در يكي از مساجد محله زيرا هدف اين گردهمائي تنها و اساساً عبادت نبود بلكه بيشتر اجتماعي بود از امت به سرپرستي خليفه يا نماينده او امام جماعت كه بيش از هر چيز ميبايست به ايراد خطبه ميپرداخت و اين خطبه به هيچ روي مانند خطبههاي اعصار بعد موعظهاي صرفاً مذهبي نبود بلكه همه مسائل سياسي، نظامي و حتي مالي امت را مورد بحث قرار ميداد كه گاهي گفت و شنيدي نيز ميان خطيب و مخاطبان رخ ميداد. اينگونه عملكردهاي مسجد در حكومت الهي طبيعي است امام خطبهاش را از فراز كرسي پلهداري بنام منبر ايراد ميكرد و مكانش مسجدهاي آدينه يا جامع هر شهر مسجدالجمع ناميده ميشود.
فضائل آثار رفت و آمد به مسجد
مسجد به عنوان پايگاه عبادت و يا خداوند متعال و پايگاه جهاد فكري و تعليم و تعلم معارف اسلامي ميباشد در آن پايگاه وحدت مسلمين و نمايش روح وحدت و يكپارچگي به دشمنان پيدا و پنهان جامعه اسلامي ميباشد. در شرع مقدس اسلام بسيار سفارش شده است كه نماز را در مسجد بخوانيد و بهتر از همه مسجدها، مسجدالحرام ميباشد و بعد از مسجدالحرام، مسجدالنبي (ص) و بعد مسجد كوفه و بعد از آن مسجد بيت المقدس و بعد از آن مسجد جامع هر شهر و بعد از آن مسجد محله و بعد از مسجد محله مسجد بازار ميباشد. زياد رفتن به مسجد و رفتن در مسجدي كه نمازگزار ندارد مستحب است و همسايه مسجد اگر عذري نداشته باشد مكروه است در غير مسجد نماز بخواند. و نيز مستحب است انسان با كسي در مسجد حاضر نميشود غذا نخورد و در كارها با او مشورت نكند و همسايه او نشود و از او زن نگيرد و به او زن ندهد.
فضائل مسجد
سكونت در جوار عرش الهي پاداش مسجد است. در فرداي قيامت و كسب مغفرت گناهان از خداوند متعال يكي ديگر از فوائد و آثار رفت و آمد به مسجد است و فرشتگان از اهل مسجد ديدار ميكنند و تسبيح زمين براي انسانهاي مسجدي يكي ديگر از آثار و بركات رفت و آمد به مسجد است. امام صادق (ع) ميفرمايد: «مَنْ مَشَى إِلَى مَسْجِدٍ مِنْ مَسَاجِدِ اللَّهِ فَلَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا حَتَّى يَرْجِعَ إِلَى مَنْزِلِهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ مُحِيَ عَنْهُ عَشْرُ سَيِّئَاتٍ وَ رُفِعَ لَهُ عَشْرُ دَرَجَاتٍ ». «كسي كه به سوي مسجد گام بر ميدارد بر هيچ خشك و تري پا نميگذارد مگر اينكه از زمين اول تا هفتم براي او تسبيح ميكنند». (وسائل الشيعه، ج 3، ص 483)
فوائد علمي- اجتماعي و اخلاقي رفت و آمد به مسجد
فائده و بهرهاي كه از رفت و آمد و انس با مسجد نصيب انسان مسلمان ميشود تنها ثواب بردن و در سراي ديگر مشمول لطف الهي واقع شدن نيست بلكه در همين جهان نيز فوائد و آثار اصلاح تربيتي علت اجتماعي و سياسي فراواني در سايه رفت و آمد به مسجد براي انسان مؤمن حاصل خواهد شد كه ما به موارد معدود از اين فوائد به صورت خلاصه اشاره ميكنيم.
مسجد مركز يافتن دوستان الهي ميباشد
هيچ انساني در زندگي اجتماعي خويش از دوستان خوب بينياز نيست. دوست خوب معين و ياور انسان در طي راه سعادت و كمال و يار و غمخوار او در عرصه بروز مشكلات و سختيها است. مشكلاتي كه لازمه اجتناب ناپذير عالم بشري و زندگي اجتماعي است و هيچ انساني هر قدر هم كه توانا و نيرومند باشد گريزي از آنها ندارد بنابراين مسأله دوستيابي و اينكه انسان دوستان صميمي و همدل خويش را از ميان چه افرادي برگزيند از اهميت خاصي برخوردار است. يكي از مراكزي كه در روايات به عنوان كانون يافتن دوست خوب و صميمي مطرح شده است مسجد است.در حديثي از امام علي (ع) كه از مسجد به عنوان مركز يافتن برادراني كه انسان را در مسير الله ياري ميدهند ياد نموده بودند. و در روايات ديگري نيز بر اين امر تأكيد شده است. (من لا يحضره الفقيه، ج 1، باب فضل المساجد و حرمت، ص 237-713).
مؤمن بودن انسانهاي مسجدي
علت اين امر آن است كه مسجد اساساً محل اجتماع و آمد و شد انسانهاي برگزيده و صالح و تقوي پيشه است و اين مطلب در روايات متعددي به صراحت بيان شده است. در حديثي از رسول اكرم (ص) آمده: «إِذَا رَأَيْتُمُ الرَّجُلَ يَعْتَادُ الْمَسَاجِدَ فَاشْهَدُوا لَهُ بِالْإِيمَانِ لِأَنَّ اللَّهَ يَقُولُ إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّه». «هنگامي كه ديديد مردي بر رفت و آمد به مسجد مداومت ميكند وي را مؤمن بدانيد.
خداوند متعال ميفرمايد: تنها آنان كه ايمان به خداوند دارند مساجد خدا را آباد ميكنند». ( مستدرك الوسائل، ج 3، ص 362، باب 3، روايت 18). اين حديث شريف به خوبي گوياي آن است كه انسانهاي مسجدي مؤمن به خداوند متعال ميباشند. پيامبر (ص) در حديثي ديگر از مسجد به عنوان خانه انسانهاي متقي ياد كرده است و فرمودهاند: «الْمَسَاجِدُ بُيُوتُ الْمُتَّقِينَ وَ مَنْ كَانَتِ الْمَسَاجِدُ بَيْتَهُ ضَمِنَ اللَّهُ لَهُ بِالرَّوْحِ وَ الرَّاحَةِ وَ الْجَوَازِ عَلَى الصِّرَاط». «مساجد خانه انسانهاي متقي است و خداوند متعال رحمت و راحت و عبور بر صراط را براي آنان كه مساجد را خانههاي خويش قرار دادهاند ضمانت نموده است». و روايت ديگري انسانهاي مسجدي را فرخنده و مبارك آراسته (بر زيوركي آلات انسان) و محفوظ (از اغرافات) معرفي نموده است.
انسانهاي مسجدي الگوها و نمونههاي جامعه
امام صادق (ع) نيز انسانهاي مسجدي را از برترين و برگزيدگان جامعه معرفي نموده است. انسان مسجدي اهل بهشت است: پيامبر (ص) در حديثي ميفرمايند: كه آنان كه به نداي مؤذنين پاسخ گويند و به سوي مسجد ميشتابند از اهل بهشت معرفي كردهاند. (بحارالانوار، ج81، ص154، كتاب صلاة، باب اذان و اقامه)
اهل مسجدي مانع نزول عذاب الهي
علاوه بر آنكه در برخي از روايات صريحاً اهل مسجد را انسانهايي فرخنده و مبارك به شمار آوردهاند در پارهاي ديگر از روايات وجود انسانهاي مسجدي را مايه رفع بلا و تأخير در نزول خشم و غضب الهي بر جامعه شناختهاند. (حديثي در مستدرك الوسائل، ج 3، ص 366، باب 6، روايت3)
اهل مسجد انسانهايي جوانمرد و با مروت
جوانمردي و بزرگواري نيز يكي از خصوصياتي است كه در باب دوست يابي كاملاً مورد توجه قرار ميگيرد و در كوران حوادث اين دوستان غيرتمند و جوانمرد هستند كه مدافع انسان و ياور او خواهند بود اتفاقاً در روايات نيز يكي از خصوصيات انسانهاي مسجدي جوانمرد بودن آن ذكر كرده و حضور يافتن در مساجد يكي از لوازم مروت و جوانمردي به شمار رفته است.
سالم ماندن اهل مسجد از بلاهاي آسماني
آنگاهي كه در صورت ادامه عصيان و سركشي انسانها بر اساس سنت و تغيير ناپذيري الهي عذاب و خشم خداوند نازل ميشود اين انسانهاي مسجدي هستند كه رحمت حق تعالي شامل حال آنان شده و از بلا و انتقام الهي مصون و محفوظ ميمانند.
در حديثي از پيامبر (ص) آمده است: «إِذَا نَزَلَتِ الْعَاهَاتُ وَ الْآفَاتُ عُوفِيَ أَهْلُ الْمَسَاجِدِ ». «به هنگام نزول بلا و آفت اهل مساجد سالم و محفوظ هستند».
مسجد پناهگاهي در بروز حوادث و گرفتاريها
هر انسان در گير و دار مسائل زندگي طبعاً با برخي از ناراحتيها و مشكلات خواهد شد. گاهي اين ناراحتيها به قدري شديد است كه به صورت غم و اندوهي جانگاه ظاهر ميشود و جلوي انسان را به قصد از پا در آوردن ميفشارد. پناه بردن به مسجد و نماز و دعا در چنين اوقاتي يكي از راههاي اليتام و رفع اين گونه ناراحتيهاست.
مسجد بازار آخرت و برترين مكان در زمين
در برخي از روايات با تعبيري لطيف از مسجدها به عنوان بازار آخرت ياد شده يعني همان گونه كه بازار محل خريد و فروش و مبادله كالا و متاعهاي دنيوي است مسجد نيز محل كسب امور معنوي و اسبابي است كه در سراي آخرت داراي كاربرد و تأثير ميباشد. در حديثي از رسول اكرم (ص) آمده: «المساجد سوق من السواق الاخرة قراها المغفرة و تحضتها الجنة». «مساجد بازاري از بازارهاي آخرت است از كساني كه به آن وارد ميشوند با مغفرت پذيراي ميشود و هديه آنان بهشت است».
از سوي ديگر از آنجا كه بيشترين اهتمام انسان مؤمن متوجه تهيه و تأمين اسبابي است كه در سراي آخرت بدان نياز دارد شوق و انس وي به بازار آخرت (مسجد) به مراتب بيش از علاقه او به بازارهاي دنياست و در جانب مقابل آنان كه دنيا و حرص و آز بر متاع آن را وجه همت خويش قرار دادهاند معمولاً سودجويي و سودگرايي انس بيشتري دارند. بنابراين طبيعي است كه مؤمنين در هنگام رفتن به مساجد سعي كنند بر ديگران پيشي گيرند و به هنگام خروج ديرتر از همه مسجد را ترك گويند. و بالعكس اهل دنيا پيش از همه به بازار رفته و پس از همه خارج شوند و در برخي از روايات از آنان در رفتن به مسجد شتاب كرده و گوي بسقت را از ديگران ميبرند. به عنوان پرچمدار بهشتيان كه در روز قيامت پيش از ديگران به بهشت وارد ميشويد.
محبت و عشق مؤمن به مسجد
پيامبر و اهل بيت تنها رفتن به مسجد را توصيه نفرمودهاند بلكه از اين بالاتر ما را به محبت ورزيدن و انس و علاقه قلبي داشتن به مسجد تشويق نمودهاند و اين امر ناشي از آن است كه مسجد متعلق به حق تعالي و محبوب حق تعالي و محبوب انسان مسلمان است و مؤمن همان گونه كه به ذات مقدس حضرت حق تعالي شديدترين علاقهها را دارد به مسجد هم كه خانه اوست عشق ميورزد. و چوب و سنگ و اشيايي كه به عنوان اجزاي مسجد به كار رفته است قبل از اينكه اجزاي مسجد باشد آن ربط خاص را با خداوند متعال نداشتند اما اينكه به عنوان اجزاي مسجد به كار برده شدهاند اين ارتباط آنها را در ديد انسان مؤمن محبوب و دوست داشتني ميكند و باعث ميشود وي از صميم قلب به در و ديوار خانه خدا عشق ورزيده و به آن بوسه ميزند.
اهتمام مسلمين و سيره نويسان به ثبت و ضبط مساجد
بر اساس همين ديد و نگرش مسلمانان صدر اسلام و به تبع آنان سيرهنويسان اسلامي اهتمام كامل خويش را به كار برده و مساجدي را كه به دست مبارك پيامبر (ص) و ياران صديق آن حضرت در مناطق مختلف اعم از شهرها و روستاها و اردوگاهاي جنگ و حتي در راهها و كوهستانهاي دور دست ساخته شده ثبت و ضبط نمودهاند. بلكه در موارد زيادي مصلي جايگاهاي نماز آن حضرت را هم كه عنوان مسجد نداشته است مشخص كردهاند با عنايت بر اينكه كتابهاي سيره پيامبر (ص) معمولاً در قرن دوم هجري به بعد نوشته شده است روشن ميشود كه مسلمانان صدر اسلام و به خصوص اصحاب پيامبر (ص) و آل او تا چه ميزان نسبت به اين امر اهتمام داشتهاند و به گونهاي كه سيرهنويسان سالها بعد با مراجعه به آنان توانستهاند اين مكانها را بطور مشخص در نوشتههاي خود ذكر كنند.
مسجد و همسايه آن
فقها با استناد به تأكيدات خاص به رفت و آمد به مسجد نماز خواندن در مسجد را براي همسايه مسجد مستحب مؤكد شمردهاند و ترك نماز در مسجد توسط همسايه مسجد را مكروه شمردهاند.
فقيه اهل بيت مرحوم سيد محمد كاظم يزدي در عروة الوثقي ميفرمايد: براي همسايه مسجد مكروه است كه بدون عذري مانند باران نماز را در غير آن مسجد بجاي آورد. همسايه مسجد كيست؟ در برخي از روايات همسايه مسجد را چهل خانه از هر طرف ذكر نمودهاند.
در حديثي از اميرالمؤمنين (ع): «حَرِيمُ الْمَسْجِدِ أَرْبَعُونَ ذِرَاعاً وَ الْجِوَارُ أَرْبَعُونَ دَاراً مِنْ أَرْبَعَةِ جَوَانِبِهَا ». «حريم مسجد چهل ذراع و همسايههاي آن چهل خانه از چهار طرف است». در حديث ديگري، كساني كه صداي اذان را ميشنوند به عنوان همسايگان مسجد معرفي شدهاند.
لزوم رعايت اخلاق در رفت و آمد به مسجد
رفت و آمد به مسجد با انگيزه و اغراض فاسد نه تنها موجب ثواب نيست بلكهاي بسا ساير اعمال نيك انسان را نيز تيره ميكند. هدف از آمدن به مسجد انسان خود را در معرض ريا و سمعه قرار دادن نيست بلكه معمولاً در ديد و نگاه ديگران و انگيزه افراد مختلف است. برخي براي بدست آوردن پاداش و ثواب الهي در سراي ديگر، گروهي به منظور كسب علوم و معارف ديني و پارهاي به قصد تعظيم شعائر الهي و به پا داشتن نماز كه تبلور روح عبادات و بندگي و نيز نمايش روح وحدت و يكپارچگي امت اسلامي است.
تعمير و آباد نگاه داشتن مساجد
يكي از مستحبات مسجد ساختن و تعمير كردن آن است. در رسالههاي عمليه ميخوانيم ساختن مسجد و تعمير مسجدي كه نزديك به خرابي باشد مستحب است و در روايات كه از معصومين (ع) وارد شده نيز بر هر سه امر تأكيد شده است هم ساختن هم تجديد بناء و مرمت و هم رفت و آمد به مساجد مورد تشويق و ترغيب قرار گرفته است. قرآن مجيد عمارت مساجد الهي را تنها در صلاحيت اهل ايمان قرار داده آنجا كه فرمودهاند: «إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِر». «تنها كساني مساجد خدا را عمران ميكنند كه به خداوند و روز جزاء ايمان آورده باشند. همچنين تعميرات براي مساجد مانع نزول عذاب الهي ميشوند».
شرايط براي تعميركنندگان مساجد
شرط اول: مربوط به جنبه اعتقادي آنان است كه سير حقيقي انسانهاي خداجو و مؤمن به مبدأ و معاد ميباشد.
شرط دوم: از به پا دارندگان نماز يا سند نماز به عنوان مظهر بندگي و راز و نياز با خداوند مختص انسانهايي است كه بندگي و عبوديت را از قلب و اعضا و جوارح خويش سرايت دادهاند.
شرط سوم: آبادكنندگان مساجد كساني هستند كه زكات يعني حقوق مالي واجب خويش را ادا ميكنند نه اينكه ساختن و تعمير مسجد بهانهاي براي شانه خالي كردن از زير بار وجوهات و حقوق شرعي باشد.
شرط چهارم: چهارمين ويژگي آبادكنندگان مساجد ميفرمايند آنان تنها خشيت خدا را در دل دارند.
ضرورت حفظ مساجد و آثار اسلامي
تبرك جستن به آثار و وسايل متعلق به پيامبر اكرم (ص) از جمله مسائلي است كه ميان مسلمانان مطرح بوده. پيامبر (ص) نه تنها به هيچ گونه از آن نهي ننموده بلكه به انواع مختلف اين امر را تأكيد و امضاء مينمودند و اين مسأله در نزد هر كس كه كمترين آشنايي با سيره و تاريخ پيامبر (ص) و به خصوص كتابهاي معتبر اهل سنت (سني) داشته باشد امر بديهي به شمار ميآيد.
....................................................................
منبع: سايت سازمان تبليغات اسلامي
شنبه 23 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]
-
گوناگون
پربازدیدترینها