تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816448704




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پاورقي آشتي اسلام دموكراسي و غرب


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: پاورقي آشتي اسلام دموكراسي و غرب


اين كاملاً طبيعي و بخشي از برنامة خداوند است. پيام قرآن در خصوص مشاركت زنان در جامعه روشن و سازگار است. قرآن علم آموزي و انجام آزمايش‌هاي علمي را مورد تشويق قرار مي‌دهد، و درست عكس ادعاي تروريست‌ها، خشونت عليه انسانهاي بي‌گناه و خودكشي را منع مي‌كند.

اسلام نه تنها با دموكراسي سازگار است، بلكه پيام قرآن با دادن حقوقي به مردم اختيار مي‌دهد(دموكراسي)، خواستار مشورت ميان حاكمان و مردم مي‌شود(پارلمان) و رهبران را ملزم مي‌كند كه در خدمت منافع مردم باشند و توسط آنان تعيين شوند(پاسخگويي).

اسلام به عنوان پيام آزادي فرستاده شد. هدف مسلمانان دنياي مدرن امروز بايد نجات اين پيام از چنگال متعصبان، متحجّران و نيروهاي ديكتاتوري باشد. اين باز پس دادن آزادي است كه خداوند براي بشر مقدر داشته تا در صلح، عدالت، مساوات و در نظامي كه پاسخگوي مردم روي زمين است كه پذيرفته‌اند خداوند در روز داوري حساب همه را پس خواهد داد، زندگي كنند.

با قبول اين كه پاسخگويي در اين دنيا و در جهان آخرت دو مسئلة جداگانه هستند، مي‌توانيم صلح، آرامش و فرصت‌ها را فراهم آوريم. دو گونه قضاوت وجود دارد: يكي قضاوت مخلوقات خداوند در اين جهان از طريق يك نظام دموكراتيك و ديگر قضاوت خداوند وقتي كه اين دنيا را ترك مي‌كنيم. افراطي‌ها و ستيزه جوياني كه تلاش مي‌كنند از اسلام سوء استفاده كنند، هدفشان انجام قضاوت خودشان است. آيندة همة مسلمانان و آشتي اسلام و غرب در گروي شكست آنان است.

فصل سوّم

تاريخ، مطالعه و بررسي رفتارها

يك نظريه مي‌گويد كه رشد و توسعة دموكراسي در جهان اسلام به خاطر خود اسلام با شكست مواجه شده است. و به طريقي اين دو (اسلام و دموكراسي) با يكديگر در تضاد هستند. اما من اين نظريه را به عنوان نظريه‌اي ساده‌انگارانه و سطحي كه هيچ مبناي اعتقادي و تجربي ندارد، رد مي‌كنم. به عنوان مسلماني كه در نظام‌هاي هم دموكراتيك و هم ديكتاتوري زندگي كرده است، مي‌دانم كه دلايل موجود بسيار پيچيده‌تر از اين هستند.

از تضاد كذايي ميان اسلام و حاكميت دموكراتيك استفاده مي‌شود تا از توجه به تاريخ غم‌انگيز دخالت سياسي كشورهاي غربي در جهان اسلام كه مانع اصلي رشد دموكراسي در كشورهاي اسلامي بوده است، جلوگيري به عمل آيد.

اقدامات غرب در نيمة دوم قرن نوزدهم و بيشتر قرن بيستم كه اغلب نيز به عمد صورت گرفته‌اند، هر شانس منطقي براي توسعة دموكراتيك را در كشورهايي كه اكثريت آن را مسلمانان تشكيل مي‌دهند. با شكست مواجه كرده است. به نظر من بسيار نااميدكننده است كه اقدامات غرب در دنبال‌كردن اهداف گوناگون استراتژيك كوتاه مدت سودمند نبوده و اغلب نيز نتيجة منفي داده است. سياست‌هاي غربي اغلب به حفظ سلطه‌گرايي كمك و رشد جنبش‌هاي دموكراتيك نو ظهور را در كشورهاي در حال توسعه، به ويژه در جهان اسلام متوقف كرده است . تلاش‌هاي ملل غربي در ايجاد اختلال در جريان‌هاي دموكراتيك ـ ابتدا به دلايل اقتصادي و در نهايت براي اهداف سياسي ـ به تنش‌ها و درگيري‌ها ميان غرب و اسلام دامن زده و بر وخامت اوضاع افزوده است.

علي‌رغم لفاظي‌هاي بسياري كه در اين زمينه صورت گرفته است، از جانب غرب هيچ حمايت واقعي از اين جنبش‌هاي دموكراتيك بومي نشده است. در واقع، اغلب آشكارا از ديكتاتوري‌ها حمايت شده است. هم در زمان جنگ سرد و هم در زمان حاضر، در جنگ فعلي با تروريسم بين‌المللي، بذر سرخوردگي و بدبيني را در ميان مسلمانان كاشته است. قوانين تبعيضي به افراط‌گرايي و تعصب دامن زده است. همين عامل يا حداقل بخشي از آن، دليل كاهش بسيار خطرناك احترام به غرب در جهان اسلام شده است . اين روند حتي در كشورهاي طرفدار غرب مثل تركيه نيز وجود دارد. در كودكي تصور مي‌كردم كشورهاي غربي الهام‌بخش آزادي و توسعه هستند. هنوز هم همين‌طور فكر مي كنم، اما نگرانم كه من عضوي از اقليت رو به كاهش مسلمانان هستم.

نمونه‌هاي فراواني از عدم ثبات در حمايت كشورهاي غربي از دموكراسي در جهان اسلام وجود دارد: به ويژه اقدامات غرب كه سازمانهاي دموكراتيك، جنبش‌هاي دموكراتيك و دولت‌هاي منتخب دموكراتيك را در كشورهايي كه غرب آنها را براي ديگر اهداف سياسي خطرناك قلمداد مي كرد، تضعيف كرده است. اين كشورها شامل كشورهاي بزرگ و كوچك و يا خيلي مهم و نسبتاً بي اهميت مي‌شوند. آنچه با اهميت است، الگوي عمل روشن غرب است : منابع شخصي عمل گرايانة مشخص، ارزش‌هاي دموكراسي را، تقريباً بدون استثناء مي‌كوبند. دركشورهايي كه تقريباً از نظر استراتژيكي مهم نيستند مثل كشور برمه، غرب، اصول دموكراتيك خود را كاملاً مشتاقانه به اجرا در مي‌آورد، از محاصرة اقتصادي و ديگر اشكال انزواي سياسي جلوگيري مي‌كند. اما در كشورهايي كه از نظر استراتژيك و عوامل اقتصادي و جغرافيايي مهم هستند، تعهد غرب به دموكراسي مي‌تواند اغلب بيشتر از سياست شعار باشد.




 شنبه 23 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن