تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846487273




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نگاه و رفتارتان با مردم نیز عدالت را رعایت کنید


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه  - اظهار نظر برخی کارشناسان درباره تحقق عدالت در راستای الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت به گزارش خبرآنلاین به نقل از ستاد خبری دومین همایش ملی الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت این با موضوع عدالت و اقتضائات تحقق آن در 9 محور تعیین شده 19 اریبهشت ماه سال جاری در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار خواهد شد. مفهوم شناسی، نقد نظریه‌های غربی عدالت، نقد نظریه مارکسیستی عدالت، عدالت در تاریخ، فرهنگ و اندیشه اسلامی، ابعاد عدالت، تحقق عدالت، شاخصه‌های اندازه گیری عدالت، عدالت و الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، از جمله های محورهای مورد بررسی در این همایش است.بخش اول اظهار نظرها درباره عدالت را می توانید اینجا بخوانید. در جدول زیر اظهار نظر برخی کارشناسان دیگر را درباره "الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت" ملاحظه می کنید.      نام    عنوان گفته ها حجت‌الاسلام و المسلمین سید هادی عربی عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه تهران * عدالت آرمان مشترک بشریت در طول تاریخ است و با وجود اینکه عدالت نیاز مشترک میان همه انسان‌هاست اما حدود آن کاملا مشخص نشده در نتیجه امکان سوء استفاده قدرتمندان از این مفهوم فراهم شده است. * مفهوم عدالت نباید مورد استفاده ابزاری، حزبی و جناحی قرار بگیرد. در عرصه تبیین و تحقق عدالت در جامعه باید کار علمی صورت گیرد. عدم تعریف صحیح از عدالت در حوزه های مختلف، صاحبنظران را به سمت تفکر اشتباهی که عدالت مسئله‌ای دور از دسترس و پرداختن به آن نتیجه ای جز هدر دادن وقت و انرژی ندارد، سوق داده است. * صاحبنظران حوزه های گوناگون از جمله اقتصاد، سیاست، فلسفه، علوم اجتماعی و ... باید به تعریف مشترکی از مفهوم عدالت برسند و پس از ارائه تعریف روشن و جامع، باید همواره در پی به روز کردن آن باشند. * در کشورمان که اساس حکومت آن بر عدالت محوری و عدالتخواهی استوار است به طور شایسته در راستای نهادینه کردن عدالت حرکت جدی صورت نگرفته است. دولت به عنوان متولی برخی امور از جمله اشتغال زایی، رشد مناسب تولید، ثبات قیمت‌ها و ...، تیمی دارد که با فعالیت مستمر اوضاع و شرایط را بررسی می کنند. لازم است برای عدالت گستری در جامعه نهادی نظارتی تحقق این هدف را به صورت جدی دنبال کند.   * شاخص‌هایی از جمله مقایسه نسبت دو دهک درآمدی بالا و پایین، تولید ناخالص ملی و شاخص توسعه انسانی برای سنجش عدالت وجود دارد؛ شاخص‌هایی که از سوی سازمان ملل به تمام کشورها اعلام شده و ما نیز همانند دیگران از آنها استفاده می‌کنیم. * با توجه به جایگاه برجسته عدالت در نظام اسلامی، برای تحقق به مفهوم صحیح و کامل آن نیازمند سنجش اسلامی- ایرانی هستیم. باید توجه داشت که در مفهوم GNP یا همان شاخص تولید ناخالص ملی ارزش‌ها دخالتی ندارند، در حالی که عدالت در فرهنگ ما مفهومی ارزشی دارد. * یکی از آثار بی عدالتی فقر است و اهمیت این موضوع برای برخی از صاحبنظران به اندازه‌ای است که عدالت را با رفع فقر برابر می‌دانند. فقر را نمی‌توان صرفا بر اساس درآمد تخمین زد، نداشتن بهداشت لازم، تحصیلات، طول عمر، تغدیه مناسب و ... نیز از شاخص‌های اندازه‌گیری فقر هستند. * تبعیض و ظلم از دیگر مصادیق بی عدالتی به شمار می رود علاوه بر آن عدم همبستگی و انسجام اجتماعی نیز در پی بی عدالتی رخ می دهند. * یکی از مهمترین آثار بی عدالتی، از دست دادن آزادی و اختیار مردم است، کسی که در مشقت و تنگنا قرار می گیرد، آزادی انتخاب را از دست می‌دهد. از سوی دیگر برخی مسائل را صرفا به دلیل وجود اضطرار می‌پذیرد. به این ترتیب زمینه استثمار و سلطه عده‌ای از افراد جامعه بر دیگران، فراهم می شود.   محمدصادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر * عدالت مفهومی چند بعدی و به معنای قرار گرفتن هر پدیده‌ای در جای خود است، به همین دلیل تقسیم بندی آن به عدالت سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... نشان از ناآشنایی با معنای عدالت در گفتمان دینی است. البته عملیاتی کردن این مفهوم با شاخص سازی مستقل برای هریک از ابعاد آن میسر می شود. *در تحقق و اجرای عدالت نباید عرصه های گوناگون را اولویت بندی کرد چرا که عدالت به معنای ادای حق در تمام حوزه هاست. عدالت امری فراگیر است و جز در سایه همکاری بخش‌های گوناگون جامعه تحقق نمی‌پذیرد. از این رو ترجیح یکی بر دیگری، مصداق بارز ظلم و بی عدالتی است. * از آنجاکه واقعیت‌های جامعه در هم تنیده‌اند، باید الگویی طراحی شود که به سمت تحقق عدالت در تمام سطوح حرکت کند و تمام ابعاد آن را شاخص بندی نماید. * تغییرات ناشی از تحقق عدالت در زندگی روزمره مردم باید مشهود باشد، وقتی مردم بازتاب سیاست‌گذاری‌های دولت را در متن زندگی‌شان مشاهده کنند، میزان اعتماد و همراهیشان با مسئوولان افزایش پیدا می‌کند. * اگر دولت صرفا در پی ایجاد عدالت در حوزه اقتصادی باشد و ک‍ژی ها و نا راستی‌های فرهنگی را جدی نگیرد، در عرصه اقتصاد به موفقیت دست نمی‌یابد، چراکه تحقق عدالت زمانی محقق می‌شود که شاخص‌های آن همزمان در تمام عرصه‌ها تقویت شود.   * توجه به اقتصاد به عنوان مهمترین عامل تحقق عدالت، به حاکمیت نگرش‌های سوسیالیستی منجر می‌شود. از این رو چنین اندیشه‌ای علاوه بر مغایرت با آموزه های دین اسلام، از سوی مردم جامعه‌ای که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، پذیرفته نمی‌شود.   * ساختار سیاسی باید در پی توزیع مناسب قدرت برآید و کارگزارانش را بر اساس توانمندی‌های افراد انتخاب کند. استفاده از ساز و کارهای عادلانه در این زمینه، مهمترین نشانه عدالت محوری در دولت است.  * دولت برای عملی ساختن تصمیماتش نیازمند پرداخت هزینه‌های فکری، زمانی و مالی است، از این رو باید برنامه‌هایش را اولویت بندی کند تا سرمایه کشور در راستای پیشرفت و رفاه عمومی هزینه شود. بی توجهی به این امر، بر ظلم و بی عدالتی دامن می‌زند. * شناخت و ترویج تعریف فراگیر دینی از مفهوم عدالت، داشتن نگاهی چند بعدی به این مفهوم و ‌جلوگیری از گسترش نگرش‌های سوسیالیستی در جامعه، از الزامات تحقق عدالت سیاسی است. قوای سه گانه، رسانه‌ها، نخبگان و تمام اقشار جامعه باید در راستای عدالتخواهی و عدالت گستری تلاش کنند، چراکه این هدف جز با عزم و اراده عمومی به سرانجام نمی‌رسد. زهره الاهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس * یکی از مهمترین شاخص‌های عدالت سیاسی، آزادی فعالیت احزاب و گروه‌های مختلف است. باید بستر سیاسی لازم برای فعالیت گروه‌ها و جریانات سیاسی مختلفی که در چارچوب قانون اساسی کشور عمل می‌کنند، فراهم شود. * امام خمینی (ره) اساس عدالت طلبی را تحقق خواست مردم نامیدند، به همین دلیل هم مهمترین نکته در انقلاب ما، مردمی بودن آن است. مقام معظم رهبری هم با تدبیر و هوشمندی، مردمی ماندن انقلاب را به عنوان یکی از شاخص های اساسی عدالت دنبال کرده‌اند.  *مفهوم توسعه غربی با پیشرفت در جمهوری اسلامی، متفاوت است. تفاوت این دو مفهوم، از نگاه آنها به انسان ریشه می‌گیرد. غرب در تعریف انسان توسعه یافته، بعد مادی انسان و منفعت طلبی او را محور قرار می دهد، اما اساس جمهوری اسلامی به تمام ابعاد وجودی انسان توجه دارد، در واقع هدف غایی را تکامل روحی انسان می‌داند. از این رو ما باید پیشرفت را مبتنی بر ضرورت ها و نیازهای اعتقادی و بومی خودمان تعریف کنیم. * بدون رعایت موازین حقوق بشر، عدالت محقق نمی‌شود. در واقع رعایت حقوق بشر یکی از الزامات تحقق عدالت است. * عدالت قرار گرفتن هر چیز در جای خود است پس باید سیستمی پویا و فعال طراحی شود که در آن هر عنصری کارکرد خود را داشته باشد. البته این امر فقط با نقش آفرینی و تاثیرگذاری درست نهادهای سیاسی اعم از قوه مقننه، مجریه و قضائیه محقق می‌شود. *احساس تبعیض، ظلم و تحقیر انسان‌ها از تبعات بی عدالتی است، بی عدالتی به ایجاد ناامنی و بی اعتمادی آحاد مردم می انجامد.   ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس * برقراری عدالت در جامعه از اهداف اساسی و اصولی مکتب اسلام و نیز یکی از ستون های بنیانی جمهوری اسلامی ایران است. تحقق این مفهوم با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص دهه پیشرفت و عدالت بیش از پیش حائز اهمیت است. *برقراری عدالت حکم مطلق مطلوب تلقی می­شود و دستیابی به آن تنها در قامت پیامبران الهی و ائمه اطهار امکان پذیر است. در این میان جامعه اسلامی تحقق آن را به عنوان یک هدف مورد نظر قرار داده است. بنابراین هر تصمیمی که اتخاد می شود، باید در مسیر عدالت باشد و خلاف آن به معنای ناحق کردن حق است. * اگر در جامعه امکانات و ابزار به صورت عادلانه میان افراد توزیع شود و هر یک از افراد بتوانند از این امکانات در حد توان و استعداد خود بهره مند شوند و همچنین فضا برای ارائه توانایی­ها به صورت عادلانه فراهم شود می­توان به حرکت در مسیر عدالت امیدوار بود. *تحقق عدالت در جامعه­ای که در مسیر گسترش فقر قرار دارد، غیرممکن است. بنابراین توانمندسازی جامعه و کاهش قشر فقیر، از ابزارهای تحقق عدالت است. افراد فقیر امکان استفاده از عوامل تولید را ندارند چراکه سرمایه لازم و نیز از امکانات علمی و تحصیلی مناسب برخوردارنبوده و به واسطه ضعف و فقر مادی و اجتماعی نتوانسته­اند توانایی­های بالقوه خود را به مرحله فعلیت برسانند. *باید علل و عوامل بروز برخی از محرومیت­ها مانند بدسرپرستی خانوار، اعتیاد، جرم و جنایت ، فحشا و ... شناسایی و با هدف توانمندسازی جامعه در به حداقل رساندن آنها تلاش مضاعف کرد. *اجرای طرح­هایی مانند هدفمندکردن یارانه­ها، اعطای مسکن مهر، مالیات بر ارزش افزوده، اصلاح برخی رویه­ها در نظام بانکی و ... که در چند سال اخیر مورد نظر دولت و نظام قرارگرفته است را می­توان از اقدامات موثر در راستای افزایش عدالت در جامعه برشمرد. *فقر، فساد و تبعیض آفاتی هستند که عدالت را مورد هجوم قرار می­دهند. بنابراین مبارزه با فقر و فساد و تبعیض که از بیانات مهم رهبری است، از اساسی ترین راهکارهای مورد نظر محسوب می شود و ابزار آن نیز رعایت دقیق و تقید به حسن اجرای قانون است. *عوامل مختلفی در مبارزه با فساد دخیل هستند که لازم است با اصلاح فرایندها و بهبود آنها حرکتهای رو به جلویی را شاهد باشیم. توجه به این شاخص­ها و ارتقای آنها در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال جهاد اقتصادی نامیده اند بیش­از پیش اهمیت دارد. *متأسفانه فرهنگ به اصطلاح «پارتی­بازی» به عنوان یکی از آفات عدالت در برخی از بخشها مشاهده می­شود که لازم است تا حد امکان با آن مبارزه شود. هرچند استفاده از ابزارهای الکترونیکی و سیستمی یکی از راهکارهای جلوگیری از رانت و تبعیض است اما راهکار اصلی آن گسترش فرهنگ تبعیت از قانون و مبارزه جدی با قانونگریزی است. * در جامعه­ای که قوانین و مقررات رعایت نشوند قبح شکستن قانون از بین می­رود و تبعیض در اجرای قانون و رویه­ها به یک عادت تبدیل می­شود که می­تواند عدالت را به سادگی قربانی کند. محمود حکمت‌نیا معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی   * عدالت تعاریف متفاوتی در عرصه های گوناگون دارد اما در زمینه اجتماعی یکی از مهمترین نمودهای آن را می توان در حوزه قضاوت دید. * وجود یا عدم عدالت با احساس عدالت تفاوت دارد. احساس عدالت به چگونگی عکس العمل مردم و برداشت آن‌ها از اعمال حاکمان و زمام‌داران دولت اسلامی بستگی دارد. * در متون دینی تاکید بسیاری بر موضوع احساس عدالت شده است، حضرت علی (ع) در نامه‌ای به قاضی و فرمانروای شهری تاکید داشتند که رفتار آن‌ها در میان مردم حتی در نگاه و تکلم یکسان باشد. طبیعتا چنین برخورد ساده و در عین حال تاثیر گذار احساس عدالت را در جامعه ترویج می‌ دهد. * حقوق ، آزادی‌ و امتیازهای مردم در انتخاب شغل و نوع زندگی و نیز مواجهه آن‌ها دربرخورد با منابع بیت المال از شاخص های اندازه گیری عدالت در جامعه است. شاخص‌ها باید علنی ایجاد شود تا کسی احساس نکند در حق او تبعیض اعمال شده است. در واقع یعنی این نیاز به ضابطه‌های شفاف  وابسته است. از آنجا که آخرین پنگاهگاه مردم در حوزه اجتماع، دستگاه قضاست این دستگاه باید طوری عمل کند که عموم مردم احساس عدالت داشته باشند. * از جمله شاخص‌های اساسی عدالت اجتماعی در جامعه اسلامی نگاه به قشر فقیر جامعه از لحاظ عقلی، جسمی، اعتقادی و اقتصادی است. براساس دیدگاه اسلامی، افرادی که دچار ضعف عقلی، بدنی، اقتصادی و حتی اجتماعی هستند، بدون خدشه وارد شدن به کرامت آنها  مورد حمایت قرار می‌گیرند . * این شاخص‌ها باید برای قشر متوسط مردم در نظر گرفته شود به عنوان مثال برخی فقها دینی معتقدند مصرف زکات برای تامین هزینه های ازدواج جوانان جایز است چراکه ازدواج یک عمل پسندیده اجتماعی است. بنابراین چنین دیدگاهی نشان می دهد برای تحقق عدالت اجتماعی می‌توان از چنین منابع جهت ترویج ارزش‌های اسلامی استفاده کرد. * حمایت از طبقه فرودست و ارتقای ارزش‌های بنیادین اسلامی باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. یکی دیگر از شاخص های عدالت اجتماعی این است که افراد دارای توانمندی به دلایل مختلف مورد حمایت حکومت قرار بگیرند و در ازای آن برای ارائه خدمات به مردم تعهد بدهند. * به نظر می‌رسد در زمینه تشریح موانع تحقق عدالت در جامعه تحلیل نظری مناسبی ارائه نشده و نظریه عدالت مورد توجه ما در چند اصل روشن مشخص نشده است. نظام اداری ما باید اصول روشنی داشته باشد و همه باید بدانند که این نظام بر چه اساسی فعالیت می کند. همچنین بعد اجرایی آن باید برای مردم توضیح داده شود و مشخص شود که چارچوب‌های تصمیم‌گیری در آن چگونه است. * اگر مقدمات عدالت در جامعه وجود نداشته باشد، احساس عدالت از بین می‌رود. در حالی که اگر احساس عدالت شکل بگیرد همه برای انجام کار مثبت از هم پیشی می گیرند و در واقع مسابقه انجام کار نیک در جامعه برپا می‌شود.   /62




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 458]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن