تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816889402




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بوش دستور حمله به خاك پاكستان را صادر كرده بود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بوش دستور حمله به خاك پاكستان را صادر كرده بود
سياسي. آمريكا. بوش . پاكستان
نيويورك - برخي از مقامات ارشد آمريكا گفته‌اند كه جرج بوش رييس جمهوري اين كشور، در ماه ژوئيه (تيرماه) به صورت محرمانه دستوراتي را تاييد كرده بود كه براي نخستين بار به نيروهاي عمليات ويژه آمريكا اجازه مي‌داد بدون دريافت موافقت قبلي دولت پاكستان، در داخل خاك اين كشور تهاجم زميني انجام دهند.

روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز روز پنجشنبه نوشت: اين دستورات محرمانه نشانگر تحول در عملكرد دولت بوش است كه پس از نزديك به هفت سال تلاش براي همكاري با پاكستان جهت مبارزه با طالبان و القاعده و پس از چندين ماه بن بست شديد در مورد چگونگي به چالش كشيدن شبه نظاميان در پايگاه‌هاي شديدا امن آنها در مناطق قبيله‌اي پاكستان صورت گرفته است.

مقامات آمريكايي گفته‌اند آنها هنگام انجام حملات محدود زميني ، همچون عملياتي كه نيروهاي ويژه چهارشنبه گذشته در يك روستاي پاكستاني در نزديك مرز افغانستان انجام دادند، پاكستان را مطلع خواهند ساخت ولي از آنها تقاضاي دريافت مجوز نخواهند كرد.

نيويورك تايمز افزوده است: يكي از مقامات ارشد آمريكايي كه او نيز همچون ساير مقاماتي كه براي اين گزارش مورد مصاحبه قرار گرفته بودند خواست نامش فاش نشود، گفته است: وضعيت در مناطق قبيله‌اي قابل تحمل نيست ما بايد بيشتر مدعي باشيم و دستورات بيشتري بايد صادر شود.

به نوشته اين روزنامه، اين دستورات جديد بيانگر نگراني‌ها در مورد وجود پناهگاه‌هايي براي القاعده و طالبان در داخل پاكستان و همچنين نبود اراده و توانايي در دولت پاكستان براي مبارزه با شبه نظاميان است.

اين دستورات همچنين نشانگر بي‌اعتمادي به ارتش و سازمان‌هاي اطلاعاتي پاكستان و تقويت اين اعتقاد است كه برخي از عمليات آمريكايي‌ها پس از آنكه پاكستاني‌ها در جريان جزئيات آن قرار گرفته اند، لو رفته اند.

سازمان اطلاعات مركزي آمريكا موسوم به سازمان سيا سال‌ها است كه توسط هواپيماهاي شكاري كنترل از راه دور شبه نظاميان در داخل پاكستان را هدف حملات موشكي قرار داده ، ولي دستورات جديد محدوديت‌هاي شديد نيروهاي ويژه ارتش را برمي دارد و براي نخستين بار به آنها اين امكان را مي‌دهد تا بدون كسب اجازه از يكي از مهم‌ترين متحدان آمريكا در خاك آن كشور تهاجم زميني انجام دهند.

فرمانده ارشد ارتش پاكستان روز چهارشنبه اعلام كرد نيروهاي وي تهاجم هايي همچون حمله هفته گذشته توسط نيروهاي آمريكايي را تحمل نخواهند كرد و ارتش پاكستان به هر قيمتي كه شده از حق حاكميت اين كشور دفاع خواهد كرد.

مشخص نيست آمريكا دقيقا براي انجام حتي حملات زميني محدود در يك كشور دوست از چه اختيارات قانوني استفاده كرده است.

به گفته يكي ديگر از مقامات ارشد آمريكا، دولت پاكستان به صورت محرمانه با مفهوم كلي تهاجم زميني محدود نيروهاي عمليات ويژه آمريكا عليه اهداف قابل ملاحظه‌اي از شبه نظاميان موافقت كرده است ، ولي تمامي ماموريت‌ها را تاييد نكرده است.

اين مقام آمريكايي نگفته است كدام يك از اعضاي دولت مجوز انجام اين عمليات را صادر كرده است.

اين در حالي است كه هرگونه عمليات زميني جديد در پاكستان چشم انداز كشته شدن يا دستگيري نيروهاي نظامي آمريكا در مناطق قبيله‌اي و سركش پاكستان را بوجود مي‌آورد كه مي‌تواند يك كودتاي تبليغاتي براي القاعده محسوب شود.

حمله هفته گذشته همچنين آزمون بزرگي براي آصف علي زرداري رييس جمهوري جديد پاكستان تلقي مي‌شود كه عليرغم حمايت از اقدامات خصمانه ارتش خود عليه شبه نظاميان نمي‌تواند اين ريسك را انجام دهد كه همچون پرويز مشرف رييس جمهوري اسبق پاكستان به عنوان سگ دست آموز آمريكا تلقي گردد.

دستورات جديد پس از ماه‌ها بحث و گفت وگو در داخل دولت بوش در مورد اينكه آيا تهاجم زميني در داخل پاكستان صورت گيرد يا خير، صادر شده است.

اين بحث‌ها كه وجودش نخستين بار در اواخر ماه ژوئن توسط روزنامه نيويورك تايمز افشاء شد، گاهي باعث شده بود تا برخي مقامات وزارت امور خارجه در برابر عده‌اي مقامات پنتاگون قرار گيرند كه حامي اتخاذ اقدامات خصمانه عليه اهداف القاعده و طالبان در داخل مناطق قبيله‌اي پاكستان بودند.

جزئياتي از عمليات كوماندويي هفته گذشته به دست آمده است كه نشان مي دهد اين ماموريت آن اندازه هم كه به نظر مي‌رسيده، به صورت سرزده صورت نگرفته است .

به گفته دو تن از مقامات آمريكايي كه در جريان اين حملات قرار گرفته اند، در اين عمليات بيش از ‪ ۲۰‬تن از اعضاي نيروي دريايي حضور داشتند كه چندين ساعت در خاك پاكستان حضور يافته و حدود ‪ ۲۰‬تن از مبارزان القاعده را به قتل رساندند.

هم اكنون به نظر مي‌رسد اين حمله در واقع يك حمله از قبل برنامه ريزي شده عليه شبه نظامياني بود كه حملاتي را عليه پايگاه عمليات تهاجمي آمريكا در آن سوي مرز افغانستان انجام مي‌داده اند.

نيروهاي عمليات ويژه كه توسط بالگردهاي جنگي ‪ AC-۱۳۰‬پشتيباني مي‌شدند پس از تكميل ماموريت خود توسط اين بالگردها از خاك پاكستان خارج شده اند.

عليرغم اينكه آن مقام ارشد آمريكايي كه كامل‌ترين جزئيات در مورد دستورات جديد رياست جمهوري را ارائه كرده است حاضر بود تنها در صورت فاش نشدن نامش در مورد اين مساله بحث كند، ولي اظهارات او توسط سه تن ديگر از مقامات ارشد آمريكايي از سازمان‌هاي مختلف دولتي تاييد شده بود.

همگي اين مقامات تصريح كرده بودند كه آنها از اتخاذ اقدامي خصمانه تر حمايت كرده بودند.

دولت پاكستان مدعي شده است كه حمله هفته گذشته چيزي بيشتر از كشتن غيرنظاميان و افزودن بر آتش احساسات ضد آمريكايي در مناطق قبيله‌اي چيزي به همراه نداشته است .

حسين حقاني سفير پاكستان در واشنگتن روز جمعه طي سخناني گفته بود اقدام يكجانبه نيروهاي آمريكايي به جنگ عليه تروريسم كمك نمي‌كند، زيرا اين اقدامات تنها باعث به خشم آمدن افكار عمومي مي‌شود و در اين واقعه بخصوص از اقدامات نظاميان هيچ چيزي به دست نيامده است.

اين در حالي است كه برخي مقامات پاكستاني به عنوان جايگزيني براي عمليات زميني نيروهاي آمريكايي، به وضوح اعلام كرده‌اند كه حملات موشكي سازمان سيا توسط هواپيماهاي بدون سرنشين را كه از آسمان انجام مي‌شود به عنوان راهي براي كشتن عوامل القاعده ترجيح مي‌دهند.

سازمان سيا نيز در اكثر موارد قبل و بعد از حملات موشكي كه توسط هواپيماهاي بدون سرنشين انجام مي‌دهد با دولت پاكستان هماهنگي‌هايي را انجام داده است.

روز دوشنبه نيز انجام چنين حمله‌اي در منطقه وزيرستان شمالي باعث كشته شدن چند تن از اعضاي عرب گروه القاعده گرديد.

يك تشكيلات فرماندهي جديد آمريكايي در سال جاري تاسيس شده بود تا ماموريت‌هاي سازمان سيا و اعضاي فرماندهي عمليات ويژه مشترك پنتاگون را بهتر هماهنگ نمايد.

هدف از اين اقدام پاسخگويي به نگراني‌هايي بود كه در مورد فعاليت سازمان‌هاي مختلف تحت فرمان‌هاي متفاوت بوده است . بر اساس اقدامات صورت گرفته ، يكي از مقامات ارشد سازمان سيا كه در پايگاه هوايي بگرام در افغانستان مستقر بود مسئول شده بود تا فعاليت‌هاي سازمان سيا و ارتش در منطقه مرزي را با يكديگر هماهنگ سازد.

سخنگوهاي كاخ سفيد، وزارت دفاع و سازمان سيا روز چهارشنبه از اظهار نظر در مورد دستورات جديد خودداري كردند. برخي از مقامات ارشد در كنگره هم در مورد اين اختيارات جديد اطلاعاتي دريافت كرده‌اند و سخنگوي سناتور كارل لوين نماينده دمكرات ايالت ميشيگان هم كه رياست كميته نيروهاي مسلح را برعهده دارد از اظهارنظر در اين خصوص خودداري كرده است.

فرماندهان آمريكايي در افغانستان شديدا اعتراض كرده بودند كه شبه نظاميان از پناهگاه‌هاي موجود در پاكستان براي حمله عليه نيروهاي آمريكايي در افغانستان استفاده مي‌كنند.

درياسالار مايك مولن رييس ستاد مشترك ارتش آمريكا روز چهارشنبه در برابر كميته نيروهاي مسلح مجلس نمايندگان گفته بود: من متقاعد نشده ام كه ما در افغانستان در حال پيروز شدن هستيم ولي متقاعد شده ام كه مي‌توانيم.

مولن تصريح كرد براي رسيدن به آن هدف، دستور يك راهبرد جامع نظامي را صادر كرده است تا به مسائل منطقه مرزي بين پاكستان و افغانستان رسيدگي كند.

حمله هفته گذشته و افزايش تعداد حملات موشكي اخير همگي بخشي از عمليات خصمانه تر آمريكا در منطقه مرزي است كه هدف از آن تشديد حملات عليه القاعده و طالبان در ماه‌هاي باقي مانده از دولت بوش و كمتر از دو ماه مانده به انتخابات رياست جمهوري ماه نوامبر است.

مقامات وزارت امور خارجه و همچنين برخي از اعضاي شوراي امنيت ملي نسبت به انجام هرگونه عمليات ويژه‌اي كه بدون دريافت مجوز از سفير آمريكا در اسلام آباد صورت گيرد ابراز نگراني كرده اند.

تاخير چند ماهه براي تاييد ماموريت‌هاي زميني در داخل جامعه عمليات ويژه ارتش نااميدي شديدي بوجود آورده بود كه اعتقاد داشتند خودداري دولت باعث شده است پناهگاه‌هاي القاعده در پاكستان به محل مناسبي براي شبه نظاميان تبديل گردد.

تشديد اين اقدامات نظامي در داخل پاكستان در زماني صورت گرفته است كه روابط بين آمريكا و پاكستان رو به فرسايش رفته و خشم سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا در مورد روابط بين سرويس اطلاعاتي پاكستان موسوم به ‪ ISI‬و شبه نظاميان در مناطق قبيله‌اي رو به افزايش است.

تحليلگران در سازمان سيا و ساير سازمان‌هاي امنيتي و جاسوسي آمريكا معتقدند نه تنها بمب‌گذاري سفارت هند در كابل (در ماه جولاي ) كه توسط شبه نظاميان صورت گرفت با كمك عوامل ‪ ISI‬صورت گرفته بود، بلكه عالي رتبه ترين مقامات نهادهاي امنيتي پاكستان از جمله ژنرال پرويز اشفق كياني ( فرمانده كل ارتش ) از اين توطئه مطلع بودند.

به گفته يكي از مقامات ارشد آمريكايي ، بسيار دشوار است كه تصور كنيم او (ژنرال پاكستاني ) در جريان نبوده است.

نيويورك تايمز در بخش پاياني گزارش خود نوشته است: سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا گفته‌اند مقامات ارشد امنيت ملي پاكستان طرفدار استفاده از گروه هاي شبه نظامي براي حفظ نفوذ پاكستان در منطقه هستند تا از آنها به عنوان مانعي در برابر هند و افغانستان استفاده كنند.
 پنجشنبه 21 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن