واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه - سیاست ورزی روحانیت باید یک سیاست ورزی عقلانی باشد و نسبت به پایه های اصلی نظام سیاسی و اسلامی متعهد و وفادار باشد و رسالت خودر ا دفاع تئوریک از مبانی نظام اسلامی بداند. رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه سیاست ورزی عقلانی را یکی از مولفه ها و شاخصه های وضعیت مطلوب روحانیت و انقلاب اسلامی ذکر کرد و افزود:درانقلاب اسلامی پیوند ضروری میان روحانیت و سیاست را پذیرفته ایم و پذیرش نسبت منطقی بین دیانت و سیاست از ویژگی های نظام ما به شمار می رود. حجت الاسلام والمسلمین واعظی افزود: ورود روحانیت در منازعات سیاسی و جناح بندی ها این قشر را تخریب می کند و سیاست ورزی عقلانی روحانیت در این است که روحانیت را در سه دسته کلی تقسیم بندی می کنند. وی افزود: روحانیت تراز اول ما مراجع به عنوان مرکز ثقل اخلاقی جامعه هستند ،بخش دوم روحانیت عهده دار فعالیت های علمی و معرفتی هستند و بخش سوم نیز روحانیتی است که فعال سیاسی است. رییس دفتر تبلیغات اسلامی افزود: درجه ورود این طبقات مختلف روحانیت در سیاست متفاوت است ، اما جایی که اصل نظام و ولایت و کیان جامعه اسلامی در خطر است تمامی روحانیت باید ورود پیدا کنند. وی تاکید کرد : جایی که اختلافات سیاسی بوجود آمده نیازی نیست که روحانیت تمام قد حضور پیدا کند.وی ادامه داد: روحانیت شیعه به تبع مذهب تشیع رکن رکین خود را امامت می داند و در نظام اسلامی ولایت فقیه عمود خیمه نظام سیاسی ما به شمار می رود و رسالت مطلوب روحانیت در ولایت مداری است. وی برون گرایی و جهانی نگری را یکی دیگر از مشخصه های ارتباط روحانیت و انقلاب اسلامی ذکر کرد و افزود: انقلاب ما بعد جهانی دارد و پیام خود را به سوی امت های اسلامی گشوده و روحانیون باید کلام خود را برای ارتباط با جهان اسلام آماده کنند.حجت الاسلام والمسلمین واعظی افزود: روحانیت مادامی که در لاک خود فررود و رسالت خود را در مرزهای ایران ببیند نمی تواند به وضعیت مطلوب روحانیت و انقلاب اسلامی واصل شود. رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در نظام اسلامی ولایت فقیه عمود خیمه نظام سیاسی به شمار می رود و از این رو رسالت مطلوب روحانیت در ولایت مداری است. حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی در همایش روحانیت و انقلاب اسلامی افزود:باید ترسیم روشنی از هویت روحانیت داشته باشیم که چه اموری این قشر را از سایر اقشار متمایز کرده و ویژگی های خاصی را برای آن ها تعریف می کند. وی رویکرد توصیفی و عمل گرایانه به کارکردهای روحانیت را بعنوان یکی از نگاه ها به عملکرد روحانیت ذکر کرد و ادامه داد: این رویکرد شامل خصوصیتی است که به صورت عینی وضعیت روحانیت در انقلاب را نشان می دهد و فراز و فرودهای روحانیت و عملکرد روحانیت در سه دهه انقلاب را می توانیم در قالب آن بررسی کنیم. وی اضافه کرد: دیگر رویکرد به کارکرد روحانیت نگاهی هنجاری به عملکرد روحانیت و سنجش وضعیت این قشر و انقلاب است لذا نباید تنها به وجه توصیفی کارکرد روحانیت اکتفا کنیم و باید وجوه غایت مدارانه و ارزشی را نیز لحاظ کنیم. رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: این ارزش ها صورت وضعیت مطلوب نسبت به انقلاب اسلامی را ترسیم می کند و با نگاه مبناگرایانه و ارزش گرایانه می توانیم به استراتژی و راهبرد مطلوب برسیم ]چراکه هنگامی می توانیم از دل یک بحث علمی الزاماتی بیرون بکشیم که نگاه ارزشی و غیرت مدارانه و مبنا گرایانه داشته باشیم. وی افزود: درتعیین نسبت بین روحانیت و انقلاب اسلامی نیازمند روشی تلفیقی هستیم ، هم باید به وجوه توصیفی و وضع موجود روحانیت و انقلاب اسلامی توجه داشته باشیم و هم باید صورت وضعیت مطلوب تعامل میان روحانیت و انقلاب اسلامی بپردازیم که مشتمل بر چه ارزش هایی است . حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی افزود : منابع دینی ما برای عالمان دینی رسالت هایی را تعیین کرده است و دراین منابع تعیین شده که عالم چه جایگاهی دارد و منابع دینی ما از یک عالم وارسته چه انتظاراتی دارند.وی ابرازداشت: می باید به واقعیت های موجود توجه داشته باشیم و ببینیم که روحانیت امروز جهان تشیع با چه امکاناتی در چه جایگاهی قرار گرفته است و برای تعیین وضعیت مطلوب باید نیم نگاهی به مقدورات و ظرفیت ها داشته باشیم. وی با اشاره به برخی مولفه ها و شاخصه های وضعیت مطلوب روحانیت و انقلاب اسلامی گفت: مولفه اول اصول گرایی و اسلام مداری روحانیت است که این قشر علیرغم همه تلاطم های اجتماعی باید در همه جال اصول گرا بوده و برای گسترش معنویت و اخلاق اسلامی تلاش کند. رییس دفتر تبلیغات اسلامی افزود: مولفه دوم روشن بینی و اصلی بودن وتمایل به پاسخ دهی به پرسش های زمان یا همان روشن فکری حوزوی است و عالم دینی که می خواهد با انقلاب نسبت برقرار کند باید روشن فکری حوزوی باشد.وی به تمایز بین روشن فکری حوزوی و روشن فکری دینی اشاره کرد و افزود: روشن فکری حوزوی با دیگر اشکال روشن فکری در شعارهای عام که جریان روشن فکری دینی نیز مطرح می کند وجه تمایز چندانی ندارد. وی افزود:تعهد به چارچوب معرفتی خاص و استراتژی و راهبرد کلان مواجهه با مسایل اصلی روشن فکری حوزوی را از روشن فکری دینی متمایزمی کندرییس دفتر تبلیغات اسلامی دیگر مولفه و شاخصه وضعیت مطلوب روحانیت و انقلاب اسلامی را تولید فکر دینی متناسب با نیازهای جامعه و نظام ذکر کرد و افزود: روحانیت ما باید نسبت به مساله نیازهای کلان نظام و جامعه اسلامی احساس تعهد کند و خود را در موضع مولد فکر دینی بداند. حجت الاسلام والمسلمین واعظی ادامه داد: علوم انسانی اسلامی و علم دینی در این چارچوب معنا و مفهوم پیدا می کند و یکی از نیاز های عاجل ما رسیدن به وفاق در تلقی از علوم انسانی اسلامی است.وی ابرازداشت: روحانیت می باید آزاد اندیشی متعهدانه داشته و بدنبال تولید علم و محتوای دینی متناسب با نیازهای زمان فراهم بودن فضای آزاد اندیشی باشد. وی ادامه داد : می باید در حوزه های علمیه مجالی برای آزاد اندیشی وجود داشته باشد تا با بروز هر ایده جدید برخورد تخریبی و دور از منطق علمی صورت نگیرد. رییس دفتر تبلیغات اسلامی افزود: اهل فکرمی باید در میان روحانیت آزادی داشته باشند و در محافل علمی نقطه نظرات خود را بیان کنند. وی تاکید کرد: سنت نقد عالمانه باید در حوزه های دینی ما رواج پیدا کند. /62
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 370]