تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815427677




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افزايش انتقادها از امريكا در پاكستان


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: افزايش انتقادها از امريكا در پاكستان
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 87/06/21
اسوشيتدپرس در گزارشي از اسلام اباد به قلم منير احمد نوشت ...
نخست وزير پاكستان امروز پنج شنبه از انتقاد تند فرمانده ارتش اين كشور اسلامي از امريكا حمايت كرد . اقدامي كه مي تواند روابط بين اين كشور با امريكا و ائتلاف دو طرف را در مقابله با شبه نظاميان به خطر اندازد .
ژنرال اشفق كياني فرمانده ارتش پاكستان در اظهاراتي غير منتظره با بيان اينكه پاكستان از تماميت ارضي خود دفاع خواهد كرد گفت ما هيچ قراردادي با امريكا امضاء‌ نكرده ايم كه به اين كشور اجازه بدهد در داخل مرزهاي پاكستان به عمليات نظامي بپردازد و حملات يكجانبه باعث تضعيف تلاش هاي مشترك دو كشور در پايان دادن به خشونت ها خواهد شد.
يوسف رضا گيلاني نخست وزير پاكستان در اظهاراتي كه رسانه هاي اين كشور امروز ان را منتشر كردند و دفتر وي نيز ان را تاييد كرده است گفت از انتقادهاي كياني حمايت مي كند.
حمله زميني هفته گذشته نيروهاي امريكايي به داخل خاك پاكستان نشان دهنده نارضايتي امريكا از پيشرفت هاي پاكستان در ريشه كن كردن مخفيگاه هاي امن شبه نظاميان در مناطق قبايلي هم مرز با افغانستان است.
سخنگوي وزارت دفاع امريكا پنتاگون از واكنش مستقيم به اظهارات كياني خودداري كرد و تنها گفت دو كشور در حال همكاري با يكديگر در مسائل مربوط به مرزهاي مشترك هستند.
بسياري از پاكستاني ها ائتلاف كشورشان را با امريكا عامل افزايش خشونت ها در پاكستان مي دانند و اين در حالي است كه مقامات امريكايي از ان بيم دارند كه دولت پاكستان بطور مخفيانه در حال كمك كردن به شبكه هاي شبه نظامي باشد .
اظهارات ژنرال كياني و حمايت گيلاني از وي درحالي مطرح شد كه روزنامه نيويورك تايمز در شماره امروز خود نوشت جرج دبليو بوش رئيس جمهور امريكا بطور مخفيانه دستوراتي را تصويب كرده است كه به نيروهاي عمليات ويژه امريكايي اجازه مي دهد به عمليات زميني در داخل خاك پاكستان بپردازند .
وزارت دفاع امريكا پيشتر علام كرده بود شورشياني كه در پاكستان مخفي شده اند بزرگترين تهديد براي امنيت افغانستان به شمار مي روند .
اين در حالي است كه پاكستان اين مسئله را كه به نيروهاي خارجي اجازه مي دهد وارد خاك اين كشور شوند تكذيب مي كند.
دولت جديد پاكستان پس از روي كار امدن اقدام نظامي در مناطق مرزي اين كشور را بطور گسترده متوقف و در عوض تلاش هايي را براي امضاء موافقتنامه صلح با گروه هاي شبه نظامي اغاز كرد تا از اين طريق خشونت ها در اين كشور را پايان دهد .
اما مقامات افغان و ژنرال هاي امريكايي معتقدند اين اتش بس موجود در مرز پاكستان باعث تشديد حملات شبه نظاميان عليه افغانستان خواهد شد .
منطقه مرزي پاكستان مخفيگاه احتمالي اسامه بن لادن سركرده شبكه القاعده و ايمن الظواهري مرد شماره دو القاعده به شمار مي رود .
مقامات امريكايي مي گويند از بين بردن مخفيگاه هاي شبه نظاميان در مناطق قبايلي پاكستان از عوامل مهم براي شكست شبه نظاميان تحت فرماندهي طالبان در افغانستان است كه حملات انها از سال دو هزار و يك تاكنون افزايش يافته است .
مقامات امريكايي مخفيگاه هاي امن در پاكستان را عامل افزايش خشونت در افغانستان مي دانند .
اتهامات امريكا درمورد كوتاهي پاكستان در ريشه كن كردن شبه نظاميان در مناطق مرزي خود و تشديد ناارامي ها در افغانستان به علت فعاليت اين شبه نظاميان در پاكستان درحالي مطرح مي شود كه پاكستان و افغانستان در تلاش براي تقويت همكاري بين دو كشور در مقابله با شبه نظاميان هستند.
تحليلگران مي گويند تعهد پاكستان و افغانستان به همكاري با يكديگر در مقابله با شبه نظاميان مي تواند به اعتماد بين اين متحد دو امريكا كه با بي ثباتي روبرو هستند كمك كند اما اختلاف ها برسر استراتژي هاي امنيتي ممكن است منجر به تضعيف تلاش هاي انها شود .
حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان به نشانه همبستگي بين دو كشور در مراسم تحليف اصف علي زرداري رئيس جهمور جديد پاكستان كه روز سه شنبه برگزار شد شركت كرد .
روساي جمهوري افغانستان و پاكستان پس مراسم تحليف زرداري در كنفرانسي خبري بر تمايل خود در زمينه همكاري با يكديگر در مقابله با تهديد شبه نظاميان تاكيد كردند .
روابط بين اين دو كشور همسايه ظرف چند سال اخير به علت شكايت هاي مقامات افغانستان و امريكا مبني بر فعاليت شبه نظاميان در مناطق پشتون نشين شمال غرب پاكستان در نزديكي مرز افغانستان رو به تيرگي نهاده است .
پاكستان تاكيد دارد هرگونه اقدام لازم را براي جلوگيري از عبور شبه نظاميان از مرز اين كشور به افغانستان انجام مي دهد . اسلام اباد همچنين با كم اهميت دانستن مخفيگاه هاي شبه نظاميان در اين كشور اعلام كرده است جنگ افغانستان مشكل افغانستان است.
حسن عسكري رضوي تحليلگر مسائل سياسي گفت دولت پاكستان و دولت افغانستان هردو با تهديد گروه طالبان و شبكه القاعده روبرو هستند . اكنون سوال اين است كه انها تا چه حد در اين زمينه همكاري مي كنند و تا چه حد مي توانند به شكايت هاي كرزاي توجه داشته باشند .
امريكا كه افزايش حملات فرا مرزي به افغانستان باعث نااميدي اين كشور شده ، حملات خود را عليه شبه نظاميان در پاكستان افزايش داده است .
زرداري نيز مانند پرويز مشرف رئيس جمهور سابق پاكستان از متحدان نزديك امريكا به شمار مي رود.
اما زرداري به عنوان يك رئيس جمهور منتخب غير نظامي مجبور خواهد بود به احساسات مردم پاكستان توجه داشته باشد يا حزب وابسته به خود را با خطر مردود شدن در انتخابات پارلماني اينده پاكستان روبرو كند.
كرزاي كه پيش بيني مي شود سال اينده براي يك دوره رياست جمهوري ديگر تلاش كند خواستار ان است تا اين جنگ به مخفيگاه هاي شبه نظاميان در شمال غرب پاكستان نيز كشيده شود و منحصر به نيروهاي خارجي در داخل افغانستان نشود كه تلفات غير نظامي در اين كشور را به دنبال دارد.
حملات بيشتر در پاكستان كه بدون شك تلفات غير نظامي نيز به دنبال دارد منجر به خشم داخلي از زرداري خواهد شد.
محمود قريشي وزير امور خارجه پاكستان در مصاحبه اي تلويزيوني گفت دو كشور قصد دارند رهبران قبايل را گردهم اورند تا براي حل مشكلات موجود بين دو طرف بحث و گفتگو كنند .
وي افزود پاكستان و افغانستان همچنين موافقت كرده اند تا مشاوران امنيتي ارشد دو طرف هر ماه با يكديگر نشست داشته باشند .
قريشي افزود ما خواستار همكاري بيشتر و تبادل اطلاعات بيشتر بين پاكستان و افغانستان هستيم تا از اين طريق به اقدامات دو طرف در سرزنش يكديگر پايان دهيم .
..........................................
10101/01013/161/105
 پنجشنبه 21 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن