تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802498145




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روابط ایران و اسرائیل


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: روابط ایران و اسرائیل
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری, جستجو

ایران از زمان تولد کشور اسرائیل تا زمان انقلاب ايران در سال ۱۳۵۷ با اسرائیل هرگز روابط رسمی دیپلماتیک نداشت، اما روابط دوطرفهٔ گستردهٔ سیاسی، علمی، نظامی، و تجاری بین دو کشور برقرار بود.

یهودیان ایرانی در همدان در اواخر دوره قاجار
در بخش مرکزی اورشلیم، پایتخت اسرائیل، خیابانی به نام کورش بزرگ و به یاد مهر و علاقه‌ای که یهودیان اسرائیل، نسبت به کوروش کبیر دارند، نام‌گذاری شده‌است.
تاریخ روابط ایران و اسرائیل

یهودیان در نزد کورش کبیر، اثر ژان فوکه (Jean Fouquet) در سال ۱۴۷۰ میلادی. یهودیان همواره بدلیل نجات آنان از بند اسارت در زمان هخامنشیان، برای کورش کبیر احترام خاصی قائل بوده اند.
در زمان پهلوی

رضا صفی‌نیا، نماينده ویژه دولت شاهنشاهی ایران در اسرائيل، با لباس رسمی تشریفات، در حال ورود به منزل شخصی حاییم وایزمن، رئیس جمهور اسرائیل در شهر رخووت، به مناسبت روز جشن استقلال اسرائیل در سال ۱۹۵۰ میلادی.

دولت ایران در زمان نخست‌وزیری محمد ساعد مراغه‌ای حدود ۱ سال پس از تشکیل اسرائیل (۲۳ اسفند ۱۳۲۸) این کشور را به طور دوفاکتو به رسمیت شناخت و سرکنسولگری خود را در اورشلیم دایر کرد. تا آن هنگام حدود ۵۰ کشور اسرائیل را به رسمیت شناخته بودند. اما محمد مصدق در ۱۵ تیر ۱۳۳۰ شناسایی اسرائیل را پس گرفت.

در دوران سلطنت محمدرضا شاه پهلوی، روابط ایران و اسرائیل، زائیدهٔ منافع مشترک ایران و اسرائیل از جمله رویارویی با قدرت‌طلبی کشورهای عربی منطقه خلیج فارس با خط ‌مشی سیاسی پان-عربیستی، همانند جمال عبدالناصر و صدام حسین بود.

اسرائیل در زمان دودمان پهلوی، کمک‌های بزرگی به مدرنیزه‌سازی کشاورزی، دفاع هوایی و گردشگری در ایران کرد. اسرائیل همچنین تعداد ۱۵۰۰ متخصص تعاونی‌های سازندگی در ایران را آموزش داد.

دولت اسرائیل با هدف تحکیم روابط ایران و اسرائیل، در سال ۱۹۵۸ میلادی، بخش فارسی رادیو اسرائیل را افتتاح کرد. امنون نتصر، آغازگر و مؤسس بخش فارسی صدای اسرائیل به زبان فارسی بود.

در حیطه روابط تجاری، در سال ۱۹۷۳ اسرائیل ۳۳ میلیون دلار صادرات به ایران داشت. این مقدار در ۱۹۷۴ به ۶۳ میلیون و در ۱۹۷۷ به ۱۹۵ میلیون دلار رسید. در سال ۱۹۷۸، اسرائیل ۷٪ کل صادرات خود (بالغ بر ۲۲۵ میلیون دلار) را به ایران فرستاد.

مئير عزری نخستين سفیر سياسی اسرائيل در ايران بود. در زمان سفارت یوری لوبرانی (Uri Lubrani) نماینده اسرائیل در تهران، بین سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۹، اسحاق رابین، ایگال آلون، موشه دایان و شیمون پرز به کرات به ایران سفر نمودند و علی‌عباس خلعتبری نیز در سال ۱۹۷۷ رسما به تل‌آویو سفر نمود.[۱۱]

هواپیمایی ال عال از سال ۱۹۶۰ به بعد، دارای پروازهای ثابت از فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به فرودگاه بین‌المللی بن گوریون بود.

تکنولوژی هسته‌ای و موشکی

بنا به اسناد منتشر شده توسط نظام جمهوری اسلامی، دولت اسرائیل در سالهای قبل از انقلاب ايران در سال ۱۳۵۷ پیشنهاد تجهیز ایران به تسلیحات هسته‌ای را مطرح کرده بود. در این راستا در سال ۱۹۷۷ شیمون پرز قراردادی ۱ میلیارد دلاری با ایران به امضا رسانید که هدف از آن کار بر روی پروژه موشک های پیشرفته بود. در دوران حیات اتحاد جماهیر شوروی و با توجه به مداخلات آن کشور در ایران خصوصا عدم ترک آذربایجان و کردستان پس از جنگ جهانی دوم و اشغال افغانستان ، سلاح های هسته‌ای و همکاری نظامی با آمریکا تنها راه دفع خطر به شمار می‌رفت.

پس از انقلاب

تظاهرات گروهی از حامیان اسرائیل و مخالفان نظام جمهوری اسلامی بر علیه روز قدس.

در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۵۷، دولت انقلابی ایران در اولین موضع گیری رسمی خود، طی اطلاعیه‌ای، دستور اخراج ۳۲ کارمند اسرائیلی شعبه هواپیمایی ال عال از ایران را صادر کرد و خواستار قطع کامل روابط ایران و اسرائیل شد.[۱۴]

روز قدس، یک مراسم دولتی در ایران است که از یک‌سال پس از انقلاب ایران، در آخرین جمعه ماه رمضان و در حمایت از فلسطینی‌ها برگزار می‌شود.

مقامات اسرائیلی، با وجود دشمنی نظام جمهوری اسلامی با این کشور، بین مردم ایران و نظام حاکم بر ایران فرق می‌گذارند. برای نمونه می‌توان به پیام‌های شادباش روئسای جمهور اسرائیل خطاب به مردم ایران اشاره کرد که هرساله فرا رسیدن عید نوروز را به ایرانیان شادباش گفته و آرزوی شادکامی برای مردم با فرهنگ ایران را می‌کنند.

در زمان جنگ ایران و عراق
نوشتار اصلی: روابط ایران و اسرائیل در جنگ ایران و عراق



پس از جنگ ایران و عراق
روابط ایران و اسرائیل پس از جنگ ایران و عراق نیز ادامه یافت.در نوامبر ۱۹۸۹، پس از مرگ سید روح‌الله خمینی، وزارت امور خارجه اسرائیل، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا را مطلع ساخت که خرید نفت از ایران را از سر گرفته. و موشه شاهال، وزیر نیروی اسرائیل در سال ۱۹۹۰ در کنست اعلام کرد که دولت مطبوعش در معاملات نفتی با ایران دو و نیم میلیون دلار سود کرده. ایران البته وقوع هرگونه روابطی را تکذیب کرد.

در سال ۱۹۹۸، ناهوم منبار یک تاجر رده بالای اسرائیلی بدلیل فروش اسلحه و فناوری نظامی به ایران، به ۱۷ سال زندان محکوم گشت.[ در جریان رسیدگی به پرونده وی در دادگاه‌های اسرائیل، بیش از ۱۰۰ شرکت اسرائیلی فاش شدند که با ایران در دههٔ ۹۰ میلادی روابط تجاری و نظامی برقرار کرده بودند، که بسیاری از آنان با اطلاع دولت انجام شده بود. این واقعه باعث بروز جنجال سرتاسری سیاسی در اسرائیل گردید.

حملات تروریستی در آرژانتین
در تاریخ ۱۸ مارس ۱۹۹۲ میلادی (۲۸ اسفند ۱۳۷۰) ساختمان سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین در اثر یک انفجار مهیب فرو ریخت که در جریان آن ۲۹ نفر از کارمندان سفارت اسرائیل و عابرین محلی کشته شدند و بیش از صد نفر زخمی گردیدند. دولت آرژانتین پس از انجام تحقیقاتی جامع، این انفجار و عوامل آن را به تروریست‌های تحت خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت داد. دو سال پس از فرو ریختن ساختمان سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس و در تاریخ ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ (۲۷ تیر ۱۳۷۳) انفجار مشابهی در ساختمان کانون همیاری یهودیان آرژانتین رخ داد که بر اثر آن، ۸۵ نفر کشته و بیش از سیصد نفر زخمی شدند.

در مارس ۲۰۰۷ میلادی و پس از مدت تقریباً سیزده سال، دولت آرژانتین با درخواستی رسمی به پلیس بین‌الملل، درخواست جلب پنج مقام بلندپایه نظام جمهوری اسلامی در ارتباط با انفجار آمیا را صادر کرد.

در تاریخ ۱۸ مارس ۲۰۰۹ میلادی، وزارت امور خارجه اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای رسمی به مناسبت هفدهمین سالگرد انفجار سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس، یاد قربانیان این تعرض تروریستی را گرامی داشت و مسئولیت این تعرض تروریستی را متوجه نظام جمهوری اسلامی ایران دانست.

یهودیان ایران
( به همین وشتار در ویکی پدیا رجوع کنید)
نوشتار اصلی: یهودیان ایران

ایرانیان در اسرائیل
مهاجرت ایرانیان غالبا کلیمی به کشور اسرائیل از حدود هشتاد سال پیش آغاز شده و کماکان ادامه دارد. گفتنی است که بنابر آمار موجود بیش از ۱۳۵,۰۰۰ ایرانی تبار در کشور اسرائیل زندگی می‌کنند که بسیاری از آن‌ها با وجود سال‌ها زندگی در اسرائیل، هنوز ایران را وطن و کشور نخستین و واقعی خود می‌دانند.و بر گفته صدای اسرائیل در حدود 250000 ایرانی و ایرانی زاده در اسرائیل زندگی میکنند.منظور از ایرانی و ایرانی زاده ایرانیانی که فرزندان آنها نیز با اتباع سایر کشورها ازدواج کرده اند نیز هست.

موشه کاتساو هشتمین رئیس جمهور کشور اسرائیل، نمونه‌ای از ایرانیان موفق در کشور اسرائیل است. وی که در شهر یزد در ایران و از یک خانواده کلیمی ایرانی متولد شده و در کودکی به همراه خانواده‌اش اسرائیل مهاجرت کرده، اولین ایرانی تباری در تاریخ ایران است که توانسته در پروسه و روند دموکراسی و انتخابات آزاد به بالاترین مقام سیاسی در کشوری جز ایران نایل آید.

از ایرانیان معروف دیگر در اسرائیل می‌توان به دن حلوتز و شائول موفاز اشاره کرد.

روابط امروزی
روابط ایران و اسرائیل در دولت خاتمی
در شرایطی که ظن دست داشتن ایران در بمب گذاریهای آمیا، مرکز نظامیان آمریکایی در ظهران عربستان و حکم نهایی دادگاه میکونوس که رهبران ایران را مقصر ترور سه تن از کردهای ایرانی در آلمان دانست ایران را در آستانه حمله نظامی آمریکا قرار داده بود، پیروزی غیر متنظره محمد خاتمی و آغاز سیاست تنش زدایی او روابط ایران و غرب را تا حدود زیادی بهبود بخشید.

دولت خاتمی در آغازین روزهای خود (آبان ۱۳۷۶) میزبان اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی در تهران بود.وی در اظهار نظری درباره اسرائیل اعلام کرد که اگر فلسطینیان موجودیت اسرائیل را بپذیرند ایران نیز با آنها موافقت خواهد کرد.

انحصار تعیین سیاست خارجی توسط علی خامنه‌ای و ناتوانی (یا عدم تمایل) دولت خاتمی در اتخاذ موضعی مستقل، رویکار آمدن دولت جرج بوش و قرار دادن ایران در لیست محور شرارت، دستگیری عده‌ای از یهودیان شیراز به اتهام جاسوسی، برنامه اتمی ایران (که غرب و خصوصا اسرائیل به شدت به آن مشکوک است) وضعیت را به روزهای قبل از دولت خاتمی بر گرداند.

همچنین از مهمترین رویدادهای دراین دوره اتهام تلاش نافرجام ایران و حزب الله لبنان و برای ارسال یک کشتی (کشتی کارین-A) اسلحه برای عرفات بود. با اقدام نظامی اسرائیل در دریای سرخ کشتی (حاوی ۵۰ تن اسلحه) را توقیف کردند. گرچه ایران ارسال اسلحه را تکذیب کرد اما عرفات در نامه‌ای به مقامات آمریکا تلاش برای دریافت اسلحه از ایران را تایید کرد. دولت ایران خود را از ارسال اسلحه مبری دانست، با این حال جرج بوش ایران را در کنار کشورهایی همچون کره شمالی، لیبی و عراق در محور شرارت قرار داد.

اخباری مبنی بر مذاکره طرفین پیرامون بدهی دو میلیارد دلاری اسرائیل به ایران و دست دادن خاتمی و رییس جمهور اسرائیل در جریان مراسم تدفین پاپ آخرین رویدادهای مربوط به روابط ایران و اسرائیل در دوره خاتمی بود.

روابط ایران و اسرائیل در دولت احمدی‌نژاد
ایران و اسرائیل امروزه روابطی خصمانه با یکدیگر دارند که گاهی تا حد تهدیدهای نظامی متقابل نیز پیش رفته‌است. در ایران حتی نام بردن از دوستی با مردم (و نه دولت) اسرائیل به واکنشهای تند و خشمگین می‌انجامد. بارها رهبران جمهوری اسلامی خواهان محو و نابودی اسرائیل از روی نقشه جهان شده‌اند، [اما بارها مقامات اسرائیلی از جمله رئیس جمهور ایرانی تبار اسرائیل، موشه کاتساو اعلام داشته‌است که اسرائیل، هیچ دشمنی با ملت ایران ندارد و ایران و اسرائیل دارای منافع مشترک بسیار در خاورمیانه هستند.[نیازمند منبع]
همچنین وزارت خارجه اسرائیل همواره تاکید داشته که «اسرائیل همیشه حساب ملت صلح طلب و آرامش طلب ایران را از حساب رژیمی که با گفتارها و کردارهای خویش موجب انزوای ایران می‌گردد» جدا دانسته‌است.

قابل ذکر است به گزارش بعضی از مطبوعات بریتانیا، اسرائیل طرح‌هایی برای «حمله اتمی» به ایران نیز آماده کرده‌است.

از موانع امروزی روابط ایران و اسرائیل می‌توان به واقعه دستگیری عده‌ای از یهودیان ایرانی در شیراز به ظن جاسوسی برای اسراییل که بازتاب‌های فروانی یافت، حمایت مالی و نظامی گروه‌های ضداسرائیلی همچون حزب الله لبنان و حماس، تشکیل نیروی قدس سپاه، اعلام روز جهانی قدس از سوی روح‌الله خمینی و برگزاری آن، خواندن اسرائیل با القابی همچون «رژیم صهیونیستی» و «رژیم اشغالگر قدس»، استقرار نیروی نظامی اسراییل در خاک ترکیه در استان وان در جوار مرزهای ایران، مخالفت سرسخت اسراییل با برنامه هسته‌ای ایران و سرنوشت نامعلوم ۴ دیپلمات ایرانی ربوده شد در لبنان که به گفته سید حسن نصرالله در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند اشاره کرد.

حمله نیروی هوایی اسرائیل به کاروان تسلیحاتی اعزامی از ایران، برای حماس از طریق کشور سودان (که دارای روابط گرمی یا ایران است) در فروردین ۱۳۸۸ از سوی رسانه‌های جهانی به عنوان هشدار به ایران تعبیر شد.

در تاریخ ۲۶ آوریل ۲۰۰۹ میلادی، محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه‌ای با شبکهٔ تلویزیونی آمریکایی ای‌بی‌سی، سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران در مناقشهٔ خاورمیانه را تعدیل کرد. محمود احمدی‌نژاد مدعی شد که نظام جمهوری اسلامی با راه حل دو کشوری و به رسمیت‌شناختن کشور اسرائیل توسط فلسطینی‌ها بر اساس طرح دو دولت برای دو ملت مخالفتی ندارد.

روابط تجاری
در اردیبهشت سال ۱۳۸۸ (آوریل ۲۰۰۹) مشخص شد که مقدار زیادی پرتقال با مارک یک شرکت اسرائیلی از طریق دبی و با مجوز وزارت بازرگانی ایران، وارد ایران شده و در شهرهای تهران و کرج توزیع شده‌است.

روابط ورزشی
پیش از انقلاب ايران در سال ۱۳۵۷ ایران و اسرائیل به رقابت ورزشی با یکدیگر می‌پرداختند و برای مثال در رشته فوتبال، ایران و اسرائیل پنج بازی رسمی با یکدیگر داشتند. ولی پس از انقلاب ايران در سال ۱۳۵۷ تاکنون ورزشکاران ایرانی از رقابت با ورزشکاران اسرائیلی خودداری می‌کنند.جدول زیر تعدادی از عدم رقابت ورزشکاران ایران با اسرائیل را نشان می‌دهد.

تاریخ نام ورزشکار / تیم رشته ورزشی نام رقابت‌ها نتیجه
۲۰۰۴ میلادی آرش میراسماعیلی جودو المپیک آتن حذف قبل از آغاز رقابت‌ها
دریافت پاداش صدملیون تومانی

۲۰۰۸ میلادی محمد علیرضایی شنا (صد متر قورباغه) المپیک پکن
۱۳۸۰ صالح میرزائی شطرنج مسابقات بین‌المللی شطرنج نونهالان
۱۳۸۲ تیم فوتسال دانشجویان فوتسال مسابقات جهانی دانشجویان
۱۳۸۶ فرخنده سلیمانی تنیس روی میز تورنمنت تنیس روی میز
۱۳۸۵ عباسعلی اکبری طناب کشی در مسابقات جهانی طناب‌کشی
۱۳۸۵ غلامحسین ذوالقدر تکواندو تورنمنت کرواسی
۱۳۸۲ تیم ملی گلبال نابینایان گلبال تورنمنت بین‌المللی

با وجود تحریم رقابت با ورزشکاران اسرائیلی، در سال ۲۰۰۸ و در المپیک پکن، محمدرضا مینوکده رئیس کمیته داوران فدراسیون جودو ایران قضاوت مبارزه جودوکار اسرائیلی با روسلان کیشهاکف روس را برعهده گرفت که نتیجه رقابت به نفع ورزشکار اسرائیلی شد. فدراسیون جودو ایران پس از اطلاع از موضوع او را از همه سمت‌هایش برکنار کرد. مسعود اشرفی دبیر کمیته پارالمپیک ایران هم در مراسم توزیع مدال‌های مسابقات پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن به گردن ورزشکار اسرائیلی مدال آویخت و با وی دست داد. در نهایت اشرفی از سمت خود استعفا داد.



منبع : http://www.gtalk.ir





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 397]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن