تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815323891




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مراكز آموزش عالي، دغدغه‌ها و انتظارات - 17 افزايش تعداد دانشجويان و رشته‌هاي تحصيلي در شيراز متناسب با خدمات نيست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مراكز آموزش عالي، دغدغه‌ها و انتظارات - 17 افزايش تعداد دانشجويان و رشته‌هاي تحصيلي در شيراز متناسب با خدمات نيست
خبرگزاري فارس: طي سال‌هاي گذشته از عمر دولت نهم، توجه به دانشگاه‌ها به عنوان پايه‌هاي توسعه جامعه، يكي از اولويت‌ها در نقاط مختلف كشور بوده است و علي‌رغم اقدامات خوبي كه در سال‌هاي اخير در زمينه رفاه دانشجويان انجام شده است، اما افزايش تعداد دانشجويان با رشد كمي و كيفي اين خدمات متناسب نيست.
به گزارش خبرگزاري فارس از شيراز، طي سال‌هاي گذشته از عمر دولت نهم، توجه به دانشگاه‌ها به عنوان پايه‌هاي رشد و توسعه جامعه، يكي از اولويت‌ها در نقاط مختلف كشور بوده است، اما در بخش خدمات رفاهي براي دانشجويان، هنوز هم كاستي‌هايي وجود دارد.
سال گذشته بيش از هر سال شاهد تجمع‌هاي دانشجويي با رويكرد صنفي و عموما در مجتمع خوابگاهي و دانشگاهي پرديس ارم بوديم، اعتراض دانشجويان دانشگاه شيراز به تصميمات مديريت در خصوص تردد، پوشش و ممنوعيت‌هاي تدوين شده در دستور‌العملي كه مديريت دانشگاه شيراز آن را لازم‌الاجرا دانسته بود، در موردي به ده روز رسيد.
اگرچه در نهايت با حضور مدير دانشگاه و رفع مشكلات و ابهامات موجود در آن دستور‌العمل، كار به مصالحه انجاميد، اما بازخوردي كه اين رويداد در سطح ملي و حتي بين‌المللي داشت،‌ وجه علمي دانشگاه شيراز را هم تحت تاثير خود قرار داد.
در اين سال‌ها توجه مسئولان دانشگاه به حوزه‌هاي آموزش و پژوهش و حتي بخش عمران، از رشد مناسبي برخوردار بود، اما مشكلات امور دانشجويي با وجود انرژي فراواني كه در اين حوزه صرف شد، بعضا پابرجا باقي ماند.
قائم مقام معاون امور دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي شيراز در اين خصوص به خبرنگار فارس گفت: علي‌رغم افزايش قابل توجه تعداد دانشجويان آنچه طي سه سال گذشته در راستاي ارتقاي سطح رفاه و كيفيت خدمات ارائه شده به دانشجويان دانشگاه روي داده است، با قبل قابل مقايسه نيست.
فرزاد شاهچراغي افزود: از اقداماتي خوبي كه طي سه‌ سال گذشته انجام شده و امسال هم شكل خواهد گرفت، برنامه استقبال از دانشجويان جديد‌الورود است.
مدير كل دفتر امور دانشجويي دانشگاه پزشكي شيراز افزود: امسال نيز اسكان و تغذيه دانشجويان به همراه خانواده‌ آنان را در چند روز اولي كه براي انجام امور ثبت‌نام مراجعه مي‌كنند، تامين كرده و در نشستي ضمن اطلاع‌رساني در خصوص اين دانشگاه، ابهامات و سئوالات دانشجويان و اولياي آنان را پاسخگو هستيم.
اين مقام مسئول با تصريح اينكه تلاش براي تأمين خوابگاه براي تمام دانشجويان ورودي مهر 87 دوره‌هاي روزانه در تمام رشته‌ها انجام مي‌شود، گفت: علي‌رغم آنكه تعداد معدودي از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در سطح كشور داراي امكانات خوابگاهي براي متاهلين است، تامين خوابگاه براي دانشجويان متاهل يكي از امتيازهاي مثبت دانشگاه علوم پزشكي شيراز به شمار مي‌رود.
شاهچراغي با يادآوري اينكه براي متاهلين امسال خوابگاه جديدالاحداثي اختصاص داده شده است، گفت: خوابگاه‌هاي متأهلي قبلي، امسال به عنوان خوابگاه دختران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وي تأكيد كرد: از يك‌طرف خوابگاه‌هاي جديد متأهلي، از امكانات بهتري نسبت به خوابگاه‌هاي قبلي برخوردار است و از طرفي بحث خوابگاه مناسب براي دختران دانشجو خصوصا ورودي‌هاي جديد با توجه به حساسيت خانواده‌ها، تا حدودي مرتفع شده است.
به گفته اين مقام مسئول، علاوه بر اين سه واحد خوابگاهي ديگر نيز با اعتباري بالغ بر هشتصد ميليون تومان تعمير اساسي شده و امسال پذيراي دانشجويان خواهد بود.
مدير‌كل امور دانشجويي گفت: در دوره سه ساله دولت نهم يك خوابگاه متاهلي دانشجويي به خوابگاه‌ها اضافه شد و همچنين در تمام خوابگاه‌ها تجهيزات پزشكي ورزشي گذاشته شده است و دانشجويان در تمامي ساعات مي‌توانند از امكانات ورزشي استفاده كنند.
مدير‌كل امور دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي شيراز با بيان اينكه تغييرات ايجاد شده در روش ثبت‌نام از دانشجويان ورودي جديد موجب تسهيل و تسريع روند خواهد شد، گفت: همزمان با انجام ثبت‌نام، برنامه كلاس‌ها و كارت دانشجويي دانشجويان به آنان تحويل خواهد شد.
وي با يادآوري اينكه امسال نمايندگاني از دانشكده‌هاي پزشكي، لار، گراش و ممسني در مراسم استقبال از دانشجويان ورودي جديد حضور خواهند داشت، هدف از اين اقدام را جامعيت اطلاع‌رساني در خصوص اين واحدهاي دانشگاهي برشمرد و تصريح كرد: علاوه بر اطلاعات شفاهي و پاسخگويي به سئوالات مطرح شده از سوي دانشجويان و والدين آنان، يك بسته اطلاع‌رساني شامل كتابچه، لوح فشرده، نقشه شيراز و نشاني محل قرار گرفتن ساختمان دانشكده‌ها و امكانات سلف‌سرويس و خوابگاهي در اختيار اين افراد قرار مي‌گيرد.
يكي از مشكلات ديگر دانشجويان در سال گذشته، بحث اياب و ذهاب و فرسودگي وسايل نقليه بود و امسال با توجه به افزايش شمار دانشجويان ورودي از يك سو و عدم وجود تناسب ميان خروجي‌هاي دانشگاه و ميزان ورودي‌ها، از سوي ديگر، اين بحث نيازمند چاره انديشي مناسب است.
قائم مقام معاون امور دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي با اشاره به اينكه تعداد 5 دستگاه اتوبوس جديد خريداري شده است، گفت: با افزوده شدن اين تعداد به ناوگان حمل ونقل، هيچگونه مشكلي در مورد اياب و ذهاب دانشجويان وجود نخواهند داشت.
موضوع غذا و سلف سرويس نيز از نظر شاهچراغي مسئله حل شده است، زيرا دانشجويان اين دانشگاه در پنچ نوبت غذا دريافت مي‌كنند، سلف سرويس نيز براي پذيرايي از دانشجويان آماده است، بحث كيفيت هم با كنترل‌هاي انجام شده نبايد موجب نگراني باشد.
حتي با پذيرفتن تمام اين اميدواري‌ها، تجربه نشان داده است كه افزايش قيمت مواد غذائي خام، تاثير مطلوبي بر كميت و كيفيت غذاي دانشجويان نخواهد داشت.
در كنار اين مباحث موضوع حمايت‌ها و كمك‌هاي مالي و معنوي به دانشجويان، در مباحثي همچون تامين هزينه‌هاي دانشگاهي، اجراي برنامه‌هاي فرهنگي، تفريحي، ورزشي و ديگر مسائلي كه به عنوان نيازهاي اساسي افراد در سنين جواني است، نيز از جمله دغدغه‌هايي مهم به شمار مي‌رود، دغدغه‌هايي كه با نصب چند دستگاه ورزشي در محيط خوابگاهي رفع نخواهد شد.
شاهچراغي در اين خصوص گفت: سال گذشته، 76 فقره تسهيلات ازدواج، هزارو 80 فقره تسهيلات بيمه، هزار و 800فقره كمك هزينه تحصيلي،101 فقره تسهيلات شهريه، 801تسهيلات ضروري و 24 فقره تسهيلات قرض‌الحسنه، 242 فقره تسهيلات كمك هزينه شاهد، 10 فقره تسهيلات مسكن، 75 فقره تسهيلات وديعه مسكن به دانشجويان متقاضي پرداخت شده است.
به گزارش فارس، اكنون در آستانه بازگشايي دانشگاه‌ها، اگرچه برخي از اقدامات درازمدت و ميان مدت را نمي‌توان در اين زمان كوتاه به سامان رسانيد،‌ اما مباحثي مانند رسيدگي به وضعيت غذا، اياب و ذهاب، نگهداري و كنترل خوابگاه‌ها، تامين نياز دانشجويان به ارائه مشاوره‌هاي مختلف و.. را مي‌توان جدي‌تر پيگيري كرد.
دانشگاه علوم پزشكي شيراز به عنوان يكي از قديمي‌ترين دانشگاه‌هاي كشور كه هم‌اينك در رشته‌هاي مختلف پزشكي و پيراپزشكي، تعداد قابل ملاحظه‌اي دانشجو را زير پوشش دارد،‌ نياز به ارتقاي توان علمي را در بخش‌هاي مختلف به‌خوبي حس كرده و در اين راستا حركت‌هايي نيز آغاز و انجام شده است.
اين درحالي است كه سطح علمي اين دانشگاه در مقايسه با ديگر دانشگاه‌هاي پزشكي در كشور، منطقه و حتي جهان، سطح قابل قبولي است، اگرچه انتظارات نيز همسو با اين جايگاه بيش از ديگر مجموعه‌هاي دانشگاهي بوده و از نظر شكل و محتوائي نيز تفاوت‌هايي دارد.
مقام معظم رهبري و مسئولان دولت و در رأس آنان رئيس‌جمهوري، توجه ويژه‌‌اي به دانشگاه‌هاي شيراز و رشد همه جانبه اين مراكز علمي و پژوهشي داشته و دارند و همين توجه اگرچه موقعيتي مناسب براي رفع مشكلات در اختيار مديران دانشگاه‌ها قرار داده، مسئوليت مديران اين بخش را نيز دوچندان كرده است.
اين مهم كه براي رسيدن به استانداردهاي جهاني در زمينه علمي چه علوم پايه، چه علوم پزشكي ابتدا بايد به سطح قابل قبولي در آموزش نيروي انساني رسيد، امروز به يك باور عمومي تبديل شده و مديران و مسئولان دانشگاه علوم پزشكي شيراز، مسئولان ارشد استان فارس و مديران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، نيز به‌خوبي اين مسئله را درك و در دستور كار خود قرار داده‌اند، كه مي‌توان به اقدامات انجام شده خصوصا در سال‌هاي اخير به عنوان گواهي بر اين ادعا اشاره كرد.
اما با توجه به اينكه موضوع ارتقاي توان علمي بحثي دوجانبه بوده و دانشگاه و دانشجو را در دو سوي خود در بر مي‌گيرد، در كنار ايجاد زيرساخت‌ها، توسعه توان علمي، جذب اساتيد كارآمد، تعامل با مراكز علمي برتر جهان و كشور و پيشبرد و توسعه اهداف پژوهشي، بايد به مسائل دانشجويان در قالب نيازهاي به‌حق آنان توجه جدي داشت.
امروز و علي‌رغم اقدامات خوبي كه در راستاي ارتقاي وضعيت اسكان، غذا و اياب و ذهاب دانشجويان انجام شده است،‌ همچنان در بخش‌هايي خصوصا در بحث خوابگاه‌ها با مشكلاتي مواجه هستيم، مشكلاتي كه عموما در زمان بازگشايي دانشگاه‌ها به‌تدريج رخ مي‌نمايد.
به گزارش فارس متأسفانه و با وجود تلاش ده روزه خبرنگاران اين خبرگزاري براي انجام گفتگو با مسئولان دانشگاه شيراز، هيچ يك از مسئولان اين مركز آموزش‌عالي تن به انجام مصاحبه نداده و حتي براي ارائه آمار مكتوب يا پاسخ مكتوب به سئوالات طرح شده در خصوص اقدامات رفاهي دانشجويي امتناع ورزيده و هر روز ارائه اين اطلاعات را به روز ديگري موكول كردند.
*اين درحالي است كه سال گذشته بيشترين حجم اعتراض‌ها از سوي دانشجويان دانشگاه شيراز و در خصوص وضعيت سرويس‌هاي اياب و ذهاب، سلف‌سرويس و كيفيت نامناسب غذا و عدم پاسخگويي مسئولان امور دانشجويي وقت به اين نيازها، شكل گرفت، به‌نحوي كه بخشي از اين اعتراضات قريب به يك هفته ادامه داشت.
دانشگاه پيام نور نيز به عنوان يكي از مراكز علمي كه در سال‌هاي اخير از رشد قابل ملاحظه‌اي برخوردار بوده است، مورد توجه قرار داشته و دارد.
اين در حالي است كه دانشجويان اين دانشگاه همچنان در خصوص خدمات رفاهي ارائه شده گلايه‌مند هستند.
يكي از دانشجويان رشته شيمي دانشگاه شيراز در اين خصوص در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: امكانات خوابگاه‌ها در مقابل تعداد زياد دانشجويان بسيار كم و نامناسب است.
داريوش تارخ افزود: خوابگاه‌ها حتي از نظر ظاهر و نماي بيروني و دروني هم مشكلاتي را دارد، ساختمان و اتاق‌ها در وضعيت بسيار بدي قرار دارد.
تارخ كه گفته‌هايش را جمع دانشجوياني كه همراه وي محوطه خوابگاهي پرديس ارم را ترك مي‌كردند، مورد تائيد قرار مي‌دادند، گفت: سيستم گرمايش و سرمايش خوابگاه‌ها بسيار نامناسب است به حدي كه دانشجويان از اين وضعيت نا‌راضي هستند.
اين جوان دانشجوي دانشگاه شيراز با بيان اينكه برخورد نگهبانان خوابگاه‌ها با دانشجويان مناسب نيست، افزود: اكثر دانشجويان از برخورد نگهبانان راضي نيستند، برخوردها به هيچ وجه متناسب جو دانشگاه نيست.
يكي ديگر از دانشجويان دانشگاه شيراز نيز گفت: سرويس‌هاي اياب و ذهاب به موقع كار جابجايي دانشجويان را انجام نمي‌دهند و دليل اين مسئله اول تعداد كم اتوبوس‌ها و ديگري افزايش تعداد دانشجويان و عدم تناسب با امكانات موجود دانشگاه است.
يكي از دانشجويان رشته فيزيك نيز گفت: اگر شما هم بيايد و از نزديك مشاهده كنيد به اين واقعيت پي خواهيد برد كه اكثر اتوبوس‌هايي كه به عنوان سرويس در اين دانشگاه استفاده مي‌شود، قديمي است.
وحيد فاني‌مظفري ايجاد سرو صداي زياد، عدم امنيت كافي، مشكلات فني و ظاهر نه‌چندان مناسب را از مشكلات مهم سرويس‌هاي اين دانشگاه دانست و گفت: استفاده از اين سرويس‌ها به قول دانشجويان عذابي است كه بايد به واسطه اينكه درس خواندن را انتخاب كرده‌ايم، متحمل شويم.
فاني‌مظفري با بيان اينكه غذاي دانشگاه نيز از كيفيت و كميت مناسبي برخوردار نيست، گفت: اين وضعيت در حد و اندازه دانشگاهي مانند شيراز نيست، غذاي سلف دانشگاه از نوع بدترين غذا‌ها به شمار مي‌رود.
اين دانشجو ادامه داد: امكانات موجود در سلف سرويس هم از مناسب و مطلوب نيست، سوله‌اي را به اين امر اختصاص داده‌اند، اما در قبال اين كاهش كيفيت و كميت هر ساله غذاهاي دانشگاه، شاهد افزايش سالانه قيمت‌ ژتون‌ها نيز هستيم.
به گزارش فارس از شيراز، دانشگاه پيام نور نيز به عنوان يكي از واحدهاي آموزش‌عالي كه تنها در سال گذشته تعداد دانشجويان آن به حدود سه برابر افزايش پيدا كرد، به شكل ويژه‌اي مورد توجه قرار دارد.
اگرچه وضعيت امروز اين دانشگاه به نسبت سال گذشته وضعيتي بهتر و قابل قبول‌تر است، اما هنوز تا رسيدن به سطح قابل قبول فاصله وجود دارد.
به گفته رئيس دانشگاه پيام نور استان فارس، امسال ارتقاي كيفيت امور در صدر برنامه‌هاي اين مديريت قرار گرفته و در اين راستا، كيفيت كتب از نظر محتوا، تكنولوژي آموزشي و نحوه استفاده از اين تكنولوژي، با توجه به حركت اين دانشگاه به سمت مجازي شدن در دستور كار است.
علي‌رضا موغلي در گفتگو با خبرنگار فارس در شيراز گفت: در شروع سال جديد، يك‌سري بسته‌هاي فرهنگي در اختيار دانشجويان قرار مي‌گيرد كه حاوي اطلاعاتي براي راهنمايي دانشجويان است.
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه روز 13 مهرماه جشن تحصيلي در اين دانشگاه برگزار خواهد شد، گفت: يكي از مشكلات تردد دانشجويان بود كه در سال‌هاي اخير تمهيدات خوبي در اين زمينه انديشيده شده و هماهنگي‌هاي لازم انجام شده است.
موغلي با بيان اينكه اميدوار هستيم كه از اين سال يك وعده غذاي گرم به دانشجويان بدهيم، گفت: در سه سال گذشته اقداماتي در ابعاد عمراني، آموزشي و رفاهي انجام شده است.
به گفته وي، احداث بوفه دانشگاه، ساخت سالن آمفي‌تئاتر، احداث سالن ورزشي، شروع پروژه ساختماني آموزشي، فرهنگي، آغاز عمليات احداث ساختمان شش هزار و چهارصد متري آموزشي، آغاز عمليات ساخت آزمايشگاه و مسجد، آسفالت مسير دانشگاه تا شهرك گلستان، ايجاد ايستگاه‌هاي اتوبوس خط شهري، ايجاد شبكه آب شهري، اتصال به شبكه فيبر نوري و راه‌اندازي اينترنت، برق‌رساني و راه‌اندازي سيستم حرارتي و برودتي دانشگاه از اقدامات انجام شده و در دست انجام در سه سال اخير بوده است.
موغلي در خصوص فعاليت‌هاي تشكل‌هاي دانشجويي گفت: كانون‌هاي قرآن و باران و تئاتر در اين دانشگاه توسط دانشجويان راه‌اندازي شده است كه در زمينه‌هاي مختلفي فعاليت‌هاي گسترده فرهنگي و هنري دارند.
به گزارش خبرگزاري فارس، بحث دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي در شيراز و استان فارس، فعاليت‌هاي وسيعي در زمينه بسيج دانشجويي و انجمن‌هاي اسلامي داشته و دارند.
فعاليت‌‌هايي كه طي سال‌هاي گذشته مجالي پيدا كرد تا از حالت سياسي صرف خارج شده و ديگر جنبه‌ها را نيز در بر گيرد.
امروز حضور جوانان پرانرژي در عرصه دانشگاه مورد توجه و تاكيد تمام مسئولان است؛ برگزاري مراسم‌ها، اردوها و اقدامات فرهنگي، ورزشي و مذهبي در طول سال با توجه به مناسبت‌هاي ملي و مذهبي، هر سال پرشورتر برگزار شده است.
جشنواره‌هاي دانشجويي، از پررونق‌ترين اقداماتي است كه تشكل‌هاي مختلف دانشجويي اقدام به برگزاري آن كرده و مي‌كنند، جشنواره‌هايي كه عموما با رويكردي علمي و فرهنگي، رشد و ارتقاي سطح دانش و آگاهي‌هاي دانشجويان را هدف قرار داده است.
انتهاي پيام/ف
 پنجشنبه 21 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن