تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):فاطمه بانوى زنان بهشت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813100486




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجلس يك فوريت طرح استخدام معلمين حق التدريس و نهضت سوادآموزي را تصويب كرد


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: مجلس يك فوريت طرح استخدام معلمين حق التدريس و نهضت سوادآموزي را تصويب كرد
بخش خبري : نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز به يك فوريت طرحي راي مثبت دادند كه در صورت تصويب نهايي آن دولت مكلف خواهد شد نيروهاي حق التدريس وزارت آموزش وپرورش و نهضت سوادآموزي را استخدام كند. در صورت تصويب نهايي اين طرح دولت موظف مي شود در راستاي اجرا قانون برنامه چهارم توسعه از تاريخ تصويب اين قانون نيروهاي حق التدريس وزارت آموزش وپرورش كه تا پايان سال تحصيلي 86 ـ85 در اين وزارتخانه سابقه تدريس دارند و همچنين آموزشياران نهضت سوادآموزي را به استخدام آموزش وپرورش درآورد.
طراحان در لزوم تهيه اين طرح عنوان كردند حدود هفت سال است كه تعداد 52 هزار نفر از معلمين حق التدريسي و تعدادي از آموزشياران نهضت سوادآموزي در وزارت آموزش وپرورش از نظر وضعيت خدمت بلاتكليف مي باشند و با حداقل دريافتي كه حتي جبران هزينه هاي اياب وذهاب آنها را نمي كند به امر تعليم و تربيت در مناطق محروم كشور مشغول هستند.
طراحان در ادامه يادآور شدند با عنايت به ظرفيت قانوني كه بواسطه اجراي قانون بازنشستگي پيش ازموعد كاركنان دولت ايجاد شده است و بمنظور ارج نهادن به مقام معلم و خروج اين عزيزان از بلاتكليفي و ايجاد اميدواري براي آينده آنان اين طرح تقديم مجلس شوراي اسلامي شده است .
براساس اين طرح اولويتهاي استخدامي اين معلمان به اين شرح است :
الف ـ فارغ التحيلان دانشگاهها و مراكز تربيت معلم كه در آزمونهاي سراسري به عنوان سهميه وزارت آموزش وپرورش مشغول به تحصيل بوده و از اين مراكز فارغ التحصيل مي شوند.
ب ـ همه نيروهاي حق التدريس كه داراي مدرك كارشناسي و بالاتر هستند با رعايت امتياز مدرك تحصيلي سابقه حق التدريسي و نياز مناطقي از آموزش وپرورش در استانها به رشته تحصيلي آنها.
ج ـ ساير نيروهاي حق التدريس كه بتوانند ظرف زمان مشخص شده در ماده واحده موفق به ارائه مدرك تحصيلي خود شده باشند.
د ـ مشمولان قانوني لغو قرارداد مواد 6 الحاقي به اساسنامه نهضت سوادآموزي جمهوري اسلامي ايران .
براساس تبصره اين ماده از تاريخ تصويب اين قانون بكارگيري معلمان حق التدريس جديد ممنوع است و همه معلمان حق التدريس و مديران نهضت سوادآموزي كه داراي 4 سال سابقه با مدرك كارداني هستند مشمول استخدام مي شوند .
نمايندگان مجلس همچنين به كليات لايحه ممنوعيت احداث هرگونه بنا و ساختمان در حريم خطوط لوله انتقال نفت و گاز و فرآورده هاي نفتي و مواد پتروشيمي در خارج از محدوده شهرها و روستاها راي ندادند.
در صورتي كه اين لايحه تصويب مي شد شركت هاي تابعه وزارت نفت مكلف مي شوند هرگونه تصرف و ايجاد اعياني از طرف اشخاص در حريم اختصاصي و يا هرگونه تصرف غيرمجاز و مغاير با كاربري موضوع اين قانون در حريم ايمني خطوط لوله را با حضور نماينده دادسرا اين قبيل مستحدثات و تصرفات را راسا قلع و آثار تجاوز را محو كند.
اين لايحه در جهت حفظ و مراقبت از عرصه هاي مجاور خطوط لوله انتقال گاز نفت فرآورده هاي نفتي و مواد پتروشيمي و نيز لزوم تعيين كاربري اراضي واقع در حريم يادشده و همچنين جلوگيري از هرگونه تصرف و ايجاد اعياني ازطرف اشخاص به جهت ايمن نگهداشتن فضاي مجاور خطوط لوله و تاسيسات مربوط به آنها از خطرات احتمالي تقديم مجلس شده بود.
جلسه غيرعلني مجلس براي بررسي اعتراض داوطلبان كنكور سراسري
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه اي غيرعلني با حضور وزير علوم و رئيس سازمان سنجش مشكلات و مسائل پيش آمده در كنكور امسال را بررسي كردند.
در ابتداي اين جلسه دكتر عباسپور رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در سخناني با بيان اينكه وزارت علوم مسئول برگزاري آزمونهاي سراسري دانشگاههاست گفت : بايد درباره انتخاب رشته كنكور امسال به داوطلبان اطلاع رساني بهتري مي شد.
عباسپور اظهار داشت : شورايعالي انقلاب فرهنگي در سال 69 مصوبه اي داشت كه براساس آن بخشي از پذيرش دانشجويان بصورت بومي گزينش انجام مي شد و در سال 87 مقرر شده بود 18 رشته از وزارت علوم و 9 رشته از وزارت بهداشت از حالت بومي ناحيه اي به بومي استاني تبديل شده و دسترسي داوطلبان خارج از استان به آن رشته ها محدود شده است .
نماينده تهران افزود : وزارت علوم و سازمان سنجش اعلام كرده اند كه تغيير اين 21 رشته در دفترچه آزمون درج شده و در زمان انتخاب رشته نيز به اطلاع داوطلبان رسيده است اما نتظار ما اين بود كه دانشجويان به روش هاي مختف در جريان اين تغييرات قرار مي گرفتند.
عباسپور به اضطراب دانش آموزان در امتحان كنكور و در انتخاب رشته تاكيد كرد و اظهار داشت : برخي معتقدند كه انتخاب رشته توسط نرم افزار سازمان سنجش انجام شده كه اين نرم افزار تغييرات موردنظر را لحاظ نكرده تا انتخاب به صورت صحيح انجام شود.
وي افزود : اين وزارتخانه بايد مردم را نسبت به تغييرات در انتخاب رشته آگاه مي كرد تا دانش آموزي كه بسيار زحمت كشيده بايد بداند كه 13 رشته در وزارت علوم و 9 رشته در وزارت بهداشت از ناحيه اي به استاني تبديل شده است و اگر آن رشته ها را انتخاب كنند شانس قبولي مانند سال گذشته را ندارند.
وي تاكيد كرد : بايد انتخاب رشته با آگاهي انجام مي شد اما در اين زمينه تخلفي قانوني انجام نشده و وزارت علوم مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را اجرا كرده است اما كوتاهي در اطلاع رساني به جوانان انجام شده است .
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات يادآور شد : در اوايل مردادماه 87 شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوبه اي در جهت بومي شدن رشته هاي تحصيلي داشته است كه براساس آن 65 درصد از بومي ها در دانشگاه هاي دولتي و 70 درصد از بومي ها در دانشگاه هاي غيردولتي بايد پذيرش شوند.
عباسپور تصريح كرد : مجلس شوراي اسلامي با احترام به مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي معتقد است اين شورا در تصميمات و مسائل مطرح شده در جلسات خود بايد منسجم تر و دقيق تر عمل كند.
وي افزود : شورايي كه مي خواهد مصوبات آن در تمام كشور اثرگذار باشد و مقام معظم رهبري اين شورا را به عنوان شوراي اصلي و مصوبات آن را قابل اجرا مي دانند پس بايد در تصميم گيري هاي خود دقت كند.
وي تاكيد كرد : بنده معتقدم شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين دقت كافي را در مصوبات خود انجام نمي دهد.
وزير علوم تحقيقات و فناوري هم در اين جلسه گفت : ما آماده پذيرش نظارت مجلس بر فرآيند گزينش دانشجو و رسيدگي به اعتراضات داوطلبان هستيم .
محمدمهدي زاهدي يادآور شد : ما با همه وجود از همه دستگاههاي نظارتي به خصوص مجلس و نمايندگان تقاضا داريم كه با اعزام نمايندگان خود به جريان رسيدگي به اعتراضات نظارت كنند.
وي با بيان اينكه وزارت علوم براساس مصوبه سال 69 در زمينه هاي پذيرش دانشجو اقدام مي كند يادآور شد : اگر احساس مي شود كه بايد در اين مصوبه تجديدنظر شود ما آمادگي همكاري كامل داريم .
زاهدي خطاب به نمايندگان گفت : ما حساسيت شما را درك مي كنيم و البته به همين دليل بيش از قبل مصريم جزئيات انتخاب رشته را به اطلاع داوطلبان برسانيم .
وي خاطرنشان كرد : هر سال كارنامه دوم داوطلبان اواخر مهر يا آبان منتشر مي شود اما امسال ما كل فعاليت وزارتخانه را تعطيل كرده ايم تا به انتشار كارنامه دوم بپردازيم به همين اساس تا روز جمعه كارنامه دوم منتشر خواهد شد. به نظر ما بسياري از اين ابهامات به خاطر اين است كه داوطلبان در جريان كارنامه خود قرار ندارند و بعد از ملاحظه آن بسياري از ابهامات رفع مي شود.
رئيس سازمان سنجش و آموزش كشور هم گفت : روش گزينش دانشجو در سال جاري علمي و براساس ضوابط و طبق مصوبه سال 1369 شوراي عالي انقلاب فرهنگي بوده است .
عبدالرسول پورعباس اظهار داشت : سازمان سنجش در سال جاري فعاليت هاي خوبي را طراحي و اجرا كرده كه از جمله راهنمايي در انتخاب رشته است .
وي يادآور شد : روش گزينش دانشجو براساس يك روش علمي و فني و مطابق با ضوابط و مقررات بوده كه در مجلس و شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده است رئيس سازمان سنجش آموزش كشور تصريح كرد : طبق اين مصوبه كشور به مناطق يك دو و سه تقسيم و تاكيد شده نحوه گزينش دانشجو بايد به روش بومي انجام شود.
پورعباس تصريح كرد : امسال 59 11 درصد از دانشجويان بومي استاني هستند و ما موظف هستيم در رشته هايي كه گسترش استاني وجود دارد پذيرش دانشجو براساس بومي استاني باشد.
وي افزود : برهمين اساس امسال 13 رشته در وزارت علوم و 9 رشته در وزارت بهداشت از بومي ناحيه اي به بومي استاني ارتقا يافته است .
وي گفت : داوطبان آزمون سراسري سال 88 ـ1387 بايد دفترچه راهنما را به طور دقيق مطالعه مي كردند زيرا اين دفترچه ملاك اطلاع رساني اين سازمان است .
پورعباس تصريح كرد : سازمان سنجش بارها به داوطلبان اعلام كرده است كه بايد نسبت به اطلاعات دقيق باشند.
تعدادي از نمايندگان مجلس هم نحوه پذيرش دانشجو در كنكور سراسري سالجاري را تبعيض آشكار دانسته و از عدم اطلاع رساني درست و كافي سازمان سنجش به داوطلبان در مورد نحوه انتخاب رشته و محدود كردن گزينش داوطلبان به استانها انتقاد كرد.
اظهارات رئيس مجلس
رئيس مجلس شوراي اسلامي از وزير علوم تحقيقات و فناوري و رئيس سازمان سنجش آموزش كشور خواست درباره پذيرش در دانشگاه هاي معتبر بررسي مجدد انجام شود.
علي لاريجاني هم در اين جلسه غيرعلني در جمع بندي مطالبي كه در خصوص اعتراض كنكوري ها به نتايج آزمون سراسري سال جاري در اين جلسه مطرح شد گفت : دغدغه هاي نمايندگان روشن است ; بخشي از اين دغدغه ها به فلسفه كاري كه اكنون انجام شده است مربوط مي شود.
وي افزود : اينكه ما دانشگاه ها را به منطقه اي استاني يا ناحيه اي تقسيم بندي كرده ايم خود به خود تقسيم بندي ديگري را به وجود آورده است و برخي از اشكالات نمايندگان به اين موضوع مربوط مي شود كه از آقاي عباسپور (رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات ) مي خواهيم با دعوت از وزير علوم و دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي جمع بندي نظرهاي نمايندگان را بررسي كند چون ممكن است اين كار به تغيير برخي ضوابط بينجامد.
لاريجاني گفت : برخي از موارد هم با اشكالاتي مرتبط است كه احتمال مي رود در روش كار وجود داشته باشد.
رئيس مجلس ادامه داد : در خصوص انتخاب رشته هاي دانشگاهي به شيوه كنوني هم روساي برخي از دانشگاه هاي معتبر مثل دانشگاه صنعتي شريف از اين وضع ناراضي هستند و معتقدند كه انتخاب ها دقيق انجام نمي شود.
وي خطاب به وزير علوم گفت : خواهش ما اين است كه در مورد دانشگاه هاي معتبر ملاحظه اي بكنيد و بررسي كنيد كه چگونه انتخاب مي شوند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد : وجود چندين نوع سهميه بندي در مورد دانشگاه هاي ملي بزرگ و معتبر كشور خيلي قابل قبول نيست و كار علمي آنجا را با چالش مواجه كرده است .
وي افزود : اگر واقعا اين مشكل وجود دارد آن را در مجلس حل كنيد.
لاريجاني گفت : به عنوان مثال اگر دانشگاه صنعتي شريف 100 نفر براي رشته مهندسي برق مي خواهد و 18 نفر قبول بشوند نشان مي دهد كه انتخاب رشته ها درست نيست .
وي تاكيد كرد : دغدغه اين دانشگاه ها به عنوان دانشگاه هاي پايه بايد صرفا روي مسائل علمي باشد نه چيز ديگر كه بايد اين اشكال برطرف شود.
رئيس مجلس در ادامه يادآور شد : شما بايد بررسي كنيد و اگر اشكالي وجود دارد از طريق شوراي عالي انقلاب فرهنگي يا از طريق كميسيون آموزش وتحقيقات مجلس اين مشكل را برطرف كنيد.
لاريجاني از عباسپور رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس خواست موضوع را پيگيري كند و از زاهدي و پورعباس نيز خواهش كرد در خصوص بعضي از رشته ها كه در مورد آنها مشكل به وجود آمده است به ويژه درباره دانشگاه هاي معتبر بررسي مجدد صورت گيرد.
وي افزود : علاوه بر اين ممكن است برخي افراد اشكالات و اشتباهاتي را مطرح كنند كه تقاضا داريم مركزي تعيين كنيد تا به سرعت به اين موضوعات رسيدگي كنند.
رئيس مجلس در پاسخ به اظهارات رئيس سازمان سنجش آموزش كشور درباره تجمع افرادي غيراز داوطلبان كنكور مقابل مجلس خاطرنشان كرد : اينكه مي گوييد افرادي در جلو مجلس جمع شدند كه دانشجو نبودند قابل قبول نيست چون خيلي از آنها كارنامه هاي خود را ارائه كردند و دانشجو بودند; حال ممكن است دو نفر هم تخلف كرده باشند ولي اكثرا دانشجو بودند.
وي تاكيد كرد : رسيدگي به اين موضوع خيلي اهميت دارد و از آقايان زاهدي و پورعباس مي خواهيم كه هرچه سريع تر محلي را تعيين كنند تا با بررسي اين موارد ابهام ها برطرف شود.
در حاشيه مجلس
حميدرضا حاجي بابايي عضو هيات رئيسه مجلس گفت : ساعت 16 30 دقيقه امروز كميته مشترك دولت و مجلس به رياست آقاي لاريجاني براي پيگيري روند اجراي قانون مديريت خدمات كشوري تشكيل مي شود.
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تاكيد بر اينكه كشور امارات با طرح مساله جزاير سه گانه در مجامع مختلف قصد نوعي فضاسازي كاذب را دارد گفت : نمايندگان مجلس در اعتراض به اين اقدام امارات بيانيه اي خواهند داد.
كاظم جلالي نماينده شاهرود با انتقاد از طرح پس گرفتن استيضاح وزير آموزش وپرورش اين اتفاق را ضربه سنگيني به مجلس هشتم دانست . وي افزود : به ياد ندارم در دو دوره مجلس يك طرح استيضاح با بيش از 80 امضا اعلام وصول شود و مدتي كوتاه امضاها پس گرفته شود.
علي مطهري نماينده تهران گفت : بيش از 74 نفر از نمايندگان مجلس طرح سئوال از رئيس جمهور درباره مشايي را امضا كرده اند . وي با اشاره به اينكه تعداد امضاها براي حضور رئيس جمهور و پاسخگويي به حدنصاب رسيده است درباره زمان ارائه طرح سئوال از رئيس جمهور به هيات رئيسه مجلس گفت : به عقيده من بايد يك مهلت يك هفته اي به رئيس جمهور داده شود تا اگر مي خواهد عكس العملي درباره مشايي نشان دهد فرصت داشته باشد اما اگر همچنان به سكوت خود ادامه دهد سئوال را به هيات رئيسه مي دهيم .
حاجي بابايي نماينده همدان گفت : يك فوريت طرح انتزاع سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از رياست جمهوري روز يكشنبه در مجلس مطرح مي شود.
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 333]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن