واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: خداوند متعال می فرماید: «وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ؛ و هیچ چیز نیست مگر آنكه گنجینههاى آن نزد ماست و ما آن را جز به اندازهاى معین فرو نمىفرستیم». (حجر، 21)
در حكمت متعالیه و عرفان نظری به براهین قاطعه، به اثبات رسیده است كه هر چه در عالم طبیعت است تنزل یافته ی حقایق ملكوتی و جبروتی و لاهوتی است. امام صادق (ع) فرمودند: «ان الله خلق المُلك علی مثال ملكوته و اسَّس ملكوته علی مثال جبروته لیستدل بمُلكه علی ملكوته و بملكوته علی جبروته؛ خداوند متعال عالم طبیعت را بر مثال ملكوتش خلق كرد و ملكوتش را بر مثال جبروتش؛ تا استدلال كند - یا استدلال شود - با مُلكش بر ملكوتش و با ملكوتش بر جبروتش». (انسان و قرآن، علامه حسن زاده آملی، ص 226)
پس نظام هستی ذومراتب است، مرتبه ی نازله، آیینه ی مرتبه ی عالیه است. و دانی به سبب عالی تدبیر می شود: «یُدَبِّرُ اْلأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى اْلأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فی یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمّا تَعُدُّونَ». (سجده،5)
بنابراین لیله القدر نیز دارای مراتب است مرتبه ی پایین آن همان شب قدری است كه در ماه مبارك رمضان واقع شده است و امری زمانی است. اما مرتبه ی ملكوتی آن حقیقتی است منزه از زمان و تدرّج چرا كه در عالم مثال و ملكوت زمان راه ندارد. لذا حقیقت لیله القدر در عالم برزخ (عالم مثال) حقیقت دَهری است نه زمانی و دهر ملكوت زمان است. لیله القدر در عالم عقل مجرد (جبروت) نیز حقیقتی سَرمَدی دارد و سرمد باطن دهر است و از آنجایی كه ماه مبارك رمضان نیز حقیقتی مثالی و عقلی دارد معلوم می شود كه حقیقت لیله القدر شأنی از شئون حقیقت ماه مبارك رمضان است. در روایت است كه : «یحشر الله یوم القیامة شهرَ رمضان فی اَحسن صورة ...؛ خداوند متعال در روز قیامت ماه رمضان را در بهترین چهره محشور می كند». (بحارالانوار، ج 7، ص 190)
امام سجاد(ع) در دعای چهل و پنجم صحیفه ای سجادیه در وداع ماه رمضان می فرمایند: «السلام علیك یا شهر الله الاكبر و یا عید اولیائه السلام علیك یا اکرَم مَصحوب من الاوقات و یا خیر شهرٍ فی الایّام و السّاعات». ماه رمضان ظرف نزول قرآن است و در ماه رمضان، لیله القدر بمنزله ی قلب است كه قرآن بر آن نازل می شود. «انا انزلناه فی لیله القدر» این تنزّل از علم الهی است بر حقیقت لیله القدر در عالم عقل و از آنجا نازل می شود بر حقیقت لیله القدر در عالم مثال و از آنجا نازل می شود بر قلب مبارك حضرت ختمی مرتبت، و زمان این نزول در لیه القدر زمانی است. لذا حقیقت شهر رمضان متّحد با حقیقت نبوی است و حقیقت لیله القدر متحد با حقیقت قلب محمد مصطفی (ص) است. : «وَ إِنَّهُ لَتَنْزیلُ رَبِّ الْعالَمینَ* نَزَلَ بهِ الرُّوحُ اْلأَمینُ *عَلى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرینَ *بِلِسانٍ عَرَبِیٍّ مُبینٍ
و راستى كه این [قرآن] وحى پروردگار جهانیان است.روح الامین آن را بر دلت نازل كرد تا از [جمله ی] هشداردهندگان باشى به زبان عربى روشن».(شعرا، 192-195)
بنابراین ظرف نزول قرآن در واقع باطن حضرت خاتم الانبیا است كه در عالم تجرد عین لیله القدر و عین ماه رمضان است بلكه وجود اقدس آن حضرت اشرف از حقیقت جمیع ممكنات است؛ و حقایق امور، شئونات حقیقت حضرت رسول اكرم است و نور وجود او واسطه فیض است برای جمیع اشیاء. قال النبی(ص): «اوّل ما خَلَق الله نوری»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 352]