تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى مردى به همسر خود نگاه كند و همسرش به او نگاه كند خداوند بديده رحمت به آنان نگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802973948




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش ايسنا از جلسه غيرعلني مجلس درباره اعتراض كنكوريها زاهدي: با انتشار كارنامه‌، نگرانيها برطرف مي‌شود عباسپور: وزارت علوم خود را مبرا از تخلف مي‌داند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: گزارش ايسنا از جلسه غيرعلني مجلس درباره اعتراض كنكوريها زاهدي: با انتشار كارنامه‌، نگرانيها برطرف مي‌شود عباسپور: وزارت علوم خود را مبرا از تخلف مي‌داند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: آموزشي

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي امروز در يك جلسه غيرعلني رسمي كه با حضور وزير علوم و رئيس سازمان سنجش برگزار شد، به بررسي اعتراض كنكوري‌ها درباره نحوه پذيرش كنكور سراسري سال 87 دانشگاهها پرداختند و سوالاتي را نيز در اين زمينه مطرح كردند.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدعماد حسيني اولين نماينده‌اي بود كه در اين خصوص سوال خود را اين ‌گونه مطرح كرد: امروز موضوع اعتراض داوطلبان كنكور نسبت به انتخاب رشته و نتايج كنكور سال جاري به مساله روز تبديل شده كه بايد به دقت بررسي شود.

چرا نيمي از داوطلبان شهرستاني از تحصيل در دانشگاه‌هاي معتبر محروم شدند

وي افزود: سوال اصلي ما اين است كه مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مورد نحوه پذيرش دانشجو بر چه اساسي بود كه بيش از نيمي از داوطلبان شهرستاني را از تحصيل در دانشگاه‌هاي معتبر محروم مي‌كند.

حسيني ادامه داد: آيا شما دانشگاه صنعتي شريف را با يك دانشگاه تازه تاسيس در يك شهرستان يكي ميدانيد، اين يك تبعيض آشكار بين داوطلبان كلان شهرها و داوطلبان بومي است و پاسخ اين تبعيض را چه كسي خواهد داد.

شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد با دورنگري بيشتري تصميمات اين چنيني را بررسي كند

وي با بيان اينكه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد با دورنگري بيشتري تصميمات اين چنيني را بررسي كند، اظهار كرد:‌ دانشگاه صنعتي شريف را نمي‌توان محدود به شهرهاي بزرگ كرد، به گونه‌اي كه رتبه 22 نتواند در اين دانشگاه قبول شود، ضمن آنكه رتبه زير 2 هزار شهرستاني‌ها و زير 1000 تهراني‌ها هم ضرر كردند.

بنابراين گزارش اسدالله عباسي نيز در سخنان خود گفت: سال 69 شوراي انقلاب فرهنگي دستورالعملي به وزارت علوم مي‌دهد و سال 87 دانشجويان متوجه مي‌شوند كه چه كلاه گشادي به سرشان رفته است.

بهروز جعفري نيز گفت: ‌اعتمادي كه مردم به سازمان سنجش و وزارت علوم داشتند، بحث مهمي است، اما يكي از فرزندان دوست بنده در رشته‌اي قبول شد كه اصلا انتخاب نكرده است.

فاطمه رهبر هم در سخناني اظهار كرد:‌ شما مي‌گوييد 19 سال اين قانون اجرا مي‌شود، چگونه است كه امسال اين گونه شده است؟

وي افزود: شما مي‌فرماييد اطلاع رساني شده بود، اما فقط در صفحه 2 دفترچه انتخاب رشته آمده است.

وي در پيشنهاد خود عنوان كرد: حالا كه حقوق مردم ضايع شده و شيوه زندگي مردم با اين انتخاب تغيير خواهد كرد، پيشنهاد دارم به صورت رندم يكي از رشته‌هايي كه بيشترين اعتراض نسبت به آن وجود دارد، 10 هزار نفر اول را بررسي كنيم تا معلوم شود افراد با تناسب رشته‌هاي خود در كجا قبول شده‌اند و چرا يك نفر با رتبه 86 قبول نشده است؟

نماينده تهران ادامه داد: بسياري از خانواده‌ها از سال آينده كوچ مي‌كنند تا به تهران بيايند تا فرزندانشان از تحصيل در دانشگاه تهران و صنعتي شريف محروم نشوند.

وي گفت: آيا شما توزيع عادلانه اساتيد را داشته‌ايد؟ آيا عدالت آموزشي در دانشگاه‌ها را داشته‌ايد؟

رهبر تاكيد كرد: بايد تبعيض آموزشي را از بين ببريم تا شعاع آموزشي عادلانه در كشور گسترش يابد.

اين كار عادلانه نيست

با قانون نادرست، نخبگان را از دست مي‌دهيم

حميدرضا حاجي‌بابايي نيز در سخناني گفت: همه اين ظواهر و حواشي را بايد كنار گذاشت و بايد توجه كرد كه دانشجويي نمونه است، دوست دارد با رتبه‌اي كه آورده هر دانشگاهي كه خواست برود، چرا يك دانشجويي با رتبه 40 نتوانست به دانشگاه شريف بيايد، اما يك نفر با رتبه 70 به راحتي قبول شده است.

وي تاكيد كرد: آنچه مهم است آن است كه قطعا اين كار عادلانه نيست.

محمدرضا خباز نماينده كاشمر نيز در سخناني گفت: شما به اين سوال جواب دهيد كه علت اين همه اعتراض براي چه است؟ ما رتبه‌هاي زير 10 داريم كه در رشته خود قبول نشده است.

خباز گفت: ما امسال با قانون نادرست نخبگان خود را از دست مي‌دهيم، در حالي كه كسي را كه رتبه بالايي آورده، را بايد حلوا حلوا كرده و روي سر جا داد، بنابراين پيشنهاد مي‌كنم حداقل براي رتبه‌هاي زير هزار كاري انجام دهيد.

همچنين مصطفي كواكبيان نيز در سوال خود از رييس سازمان سنجش گفت: مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي ايراد داشته كه خود اين نشان مي‌دهد كار موازي با مركز تقنيني كشور صورت مي‌گيرد.

وي اضافه كرد: ما بايد به فكر چاره‌انديشي باشيم با توجه به اينكه وزير علوم نيز در جلسه روز گذشته كميسيون قول داد كه كارنامه دوم داوطلبان را تا روز جمعه ارسال كنند، اميدوارم تدارك لازم بعد از كارنامه دوم به گونه‌اي به عمل آيد كه مشكلات و اعتراضات كم شود.

عباسپور:

وزارت علوم خود را مبرا از تخلف و اعمال شرايط جديد در گزينش داوطلب در آزمون سراسري مي داند

علي عباسپور تهراني رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هم در اين جلسه غيرعلني گفت: وزارت علوم كه متولي برگزاري آزمونهاست بايد در مورد تغييرات به وجود آمده در انتخاب رشته كنكور سراسري اطلاع رساني را كامل مي كرد.

به گزارش ايسنا، وي گزارشي از روند برگزاري كنكور سراسري سال تحصيلي 88-87 و چگونگي انتخاب دانشجو و اعتراض‌هاي موجود نسبت به انتخاب رشته به نمايندگان ارايه داد.

عباسپور در سخنان خود گفت: كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ديروز با دعوت از وزير علوم مسايل مربوط به چگونگي گزينش دانشجو در سال تحصيلي را بررسي كرد .

وي با اشاره به مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي در سال 1369 عنوان كرد: پذيرش دانشجويان در دانشگاه‌ها امسال بر اساس اين مصوبه انجام شده است.

عباسپور ادامه داد: امسال 18 رشته در وزارت علوم و 9 رشته در وزارت بهداشت از ناحيه‌اي به استاني تبديل شده است، اين رشته‌ها از بومي ناحيه‌اي به بومي استاني تبديل شده‌اند، يعني ورود داوطلبان و دانش آموزان خارج از استان به آن رشته‌ها محدود شده است.

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تاكيد كرد: وزارت علوم و سازمان سنجش عنوان كرده كه نظير اين 21 رشته در دفترچه آزمون درج شده و در زمان انتخاب رشته نيز به اطلاع داوطلبان رسيده است.

وي افزود: وزير علوم روز گذشته در جلسه كميسيون آموزش توضيح داد كه پذيرش و گزينش داوطلبان امسال براساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بوده است و خود را مبرا از تخلف واعمال شرايط جديد در گزينش داوطلب در آزمون سراسري مي داند.

وي درخاتمه گفت: انتظار ما اين است كه وزارت علوم به روشهاي مختلف دانشجويان را از چنين تغيير مهمي در گزينش دانشجو آگاه مي كرد.

رييس سازمان سنجش:

پذيرش امسال در كنكور براساس مصوبه سال 69 شوراي عالي انقلاب فرهنگي بود

دكتر پورعباس رييس سازمان سنجش نيز گفت: در پذيرش دانشجو در سال جاري برخلاف قانون عمل نكرده‌ايم و پذيرش امسال براساس مصوبه سال 69 شوراي عالي انقلاب فرهنگي بوده است.

وي اظهار كرد: ما در سال جاري فعاليت‌هاي خوبي را طراحي و اجرا كرديم، ولي روش گزينش دانشجو براساس يك روش علمي و فني و مطابق با ضوابط و مقررات است كه هم در مجلس و هم در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده است.

به گزارش ايسنا، وي افزود: طبق اين مصوبه، كشور به مناطق 1 و 2 و 3 تقسيم شده و تاكيد شده كه نحوه گزينش بايد به روش بومي انجام شود، چيزي كه محقق شده در تمامي دوره‌ها مجموع بومي گزيني‌ها 62/72 درصد بوده است كه سال 87 با توجه به اين كه تعدادي از رشته‌ها تغيير وضعيت داده‌اند71/74 درصد شده است و همچنين امسال 11/59 درصد بومي استاني داشتيم، يعني 41 درصد از دانشجويان مهاجرت مي‌كنند و 59 درصد در استان خود باقي مي‌مانند.

پورعباس ادامه داد: ما موظف هستيم در رشته‌هايي كه گسترش استاني داريم، بومي استاني داشته باشيم.

رييس سازمان سنجش، گفت: در سال گذشته يك اتفاق فوق‌العاده‌اي افتاد به گونه‌اي كه 8 رشته كارداني وزارت بهداشت از كارداني به كارشناسي ارتقا يافت كه باعث شد رتبه‌ها براي اين رشته‌ها به 2500 تا 3000 برسد.

وي ادامه داد: ما همه ساله دفترچه‌اي داريم كه ملاك اطلاع رساني ما است، تمام رشته‌هاي قبلي و جديد در اين دفترچه مي‌آيد و داوطلبان بايد اين را كامل مطالعه كنند و ما بارها و بارها اعلام كرديم كه بايد بر اساس اطلاعات دقيق باشند.

رييس سازمان سنجش افزود: دانشگاه صنعتي شريف در رشته برق 51 درصد بومي گزيني شده و در رشته پزشكي دانشگاه تهران 51 تا 52 درصد بومي گزيني داشته‌ايم.

رييس سازمان سنجش همچنين در پاسخ به سوالات نمايندگان، گفت: ابزار اطلاع رساني سازمان سنجش پيك سنجش و دفترچه آزمون است، همچنين با همكاري صدا وسيما ساعت‌ها نكات در شبكه آموزش گوشزد مي‌شود و اگر دوستان ايده‌هاي ديگري دارند استقبال مي كنيم، بنابراين فكر مي كنيم به اندازه كافي اطلاع رساني شده است.

پور عباس افزود: در حال حاضر ليست هزار نفر اول كنكور در دست من است و در بين اين افراد 4 نفر قبول نشد‌ه‌اند. يك نفر انتخاب رشته نكرده و باقي در نحوه انتخاب رشته اشتباهاتي داشته‌اند.

وي با بيان اينكه ما هر ساله اعتراضاتي داشته‌ايم، گفت: ‌سال گذشته در مورد انتخاب رشته و كساني كه اشتباه انتخاب رشته كرده‌اند و مثلا كد را درست نزده‌اند اعتراضاتي داشتيم كه مساله را حل كرده‌ايم. بنابراين امسال هم همين طور خواهد بود، اما خواهش مي كنم مصداقي صحبت كنيد.

وي افزود: دوروز پيش يك نفر در مقابل رييس جمهور و تلويزيون BBC مصاحبه كرده و گفت كه با رتبه 700 قبول نشده است كه ما از او كد رشته و شماره داوطلبي پرسيديم كه گفت ندارم اسم و مشخصات پرسيديم و در كامپيوتر زديم و ديديم اصلا در آزمون شركت نكرده است. بنابراين مستند صحبت كنيد و به ما افراد را معرفي كنيد.

وزير علوم:

حتي يك نمونه نداريم كه برخلاف ضابطه رفتار شده باشد

با انتشار كارنامه‌ نگرانيها برطرف مي‌شود

دكتر محمد مهدي زاهدي وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز كه براي بررسي وضعيت گزينش‌هاي كنكور امسال در جلسه غير علني مجلس شركت كرده بود، تصريح كرد: من به شما اطمينان مي‌دهم كه ما خود را بين خود و خدا پاسخگو مي دانيم.

زاهدي با بيان مطلب، اضافه كرد: با تمام وجود از دستگاه‌هاي نظارتي به خصوص مجلس درخواست مي كنيم، نماينده يا نمايندگاني را به سازمان سنجش بفرستند تا در جريان رسيدگي به اعتراضات باشند.

وي تاكيد كرد: من به شما اطمينان مي دهم كه حتي يك نمونه نداريم كه برخلاف ضابطه رفتار شده باشد، اگر ضوابط اشكال دارد، اعلام مي كنيم كه اين بحث را در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مورد بحث قرار دهيم.

وزير علوم تحقيقات و فن‌آوري در ادامه، اظهار كرد: ما هر ساله كارنامه را در پايان مهر يا آبان مي داديم، اما امسال همه كارها را كنار گذاشته‌ايم و مي خواهيم روز جمعه كارنامه را بدهيم. آن كارنامه مشخص مي‌كند كه چرا افراد در دانشگاه‌هايي كه مي خواستند قبول نشده‌اند و نگراني‌ها برطرف خواهد شد.

رييس مجلس شوراي اسلامي:

بررسي كنيد كه اين مشكلات از طريق شوراي انقلاب فرهنگي و يا كميسيون آموزش و تحقيقات برطرف شود

همچنين رييس مجلس شوراي اسلامي در خاتمه جلسه گفت: دغدغه نمايندگان روشن است، يك بخش فلسفه كاري كه انجام شده، اين است ‌كه دانشگاه‌ها را منطقه‌اي، استاني و ناحيه‌اي كرده‌ايم كه خود به خود مساله ديگري به وجود آورده است كه آقاي عباسپور در اين زمينه نظرات نمايندگان را با حضور مسوولان ديگر بررسي كنند.

وي افزود: در انتخاب رشته فعلي برخي دانشگاه‌هاي معتبر نظير صنعتي شريف كه خود مسوولان آن هم از اين وضع راضي نيستند، اين حرف خيلي قابل قبول نيست كه چنين نوع سهميه بندي كار را به مشكل مواجه كرده است.

لاريجاني در خاتمه تصريح كرد: اگر دانشگاه صنعتي شريف 100 نفر براي برق بخواهد و تا رتبه 18 قبول شود اشكالي وجود دارد، حال اين را بررسي كنيد كه يا از طريق شوراي انقلاب فرهنگي و يا كميسيون آموزش و تحقيقات اين مشكلات برطرف شود.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن