واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گزارشی از سمینار آشنایی با روش نقاشی
روز پنج شنبه بیست و سوم شهریور ماه سال جاری سمینار آشنایی با روش نقاشی با نور LIGHT PAINTING از سوی انجمن عكاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران در تالار ناصری خانهی هنرمندان ایران برگزار شد.گزارشی از این سمینار را مطالعه میکنید.سمینار آشنایی با روش نقاشیدر ابتدای این سمینار بهنام منادی زاده، مسئول كمیته فنی این انجمن در سخنانی گفت: عكاسی از ابتدا كه متولد شد تا به امروز همانند سینما رابطه تنگاتنگی با ابزاری داشته كه در این زمینه اختراع شده است. یعنی نیاز ابزار را میساخته و ابزار پیش میرفته و نیازهای جدیدی را به وجود میآورده است.دوربین فیلمبرداری برادران لومیر بسیار كوچك و قابل حمل بود در نتیجه سینمای برادران لومیر یا فرانسه با تولد مستند شروع شده است. برعكس سینمای آمریكا كه ادیسون پـشت آن بود با یك دوربین سنگین و بزرگ طرف بود كه باعث شد این سینما همیشه در استودیو بماند. شبیه این ارتباط در عكاسی نیز وجود دارد.منادی زاده در ادامه تاكید كرد: عكاسی از هنرهایی است كه همیشه با صنعت و دانش خود رابطه تنگاتنگ و دو طرفه داشته است. در دورهای قبل از انقلاب بسیاری از ابزارهای عكاسی در ایران وارد شده بود. اما بعد از انقلاب فقط نیازهای ضروری كشور از دیگر كشورها تامین شد و ورود این ابزار محدود شد. در این میان چیزی كه برای عكاسی ما اتفاق نیفتاد تجربه با یك متریال بسیار مهم بود كه هیچ گاه در دسترس ما نبود و آن فیلم پولاروید بود كه در عكاسی خلاق دنیا نقش بسیار مهمیدارد و با تیراژ بسیار بالایی دردنیا مصرف شده است. برخلاف تصور ما استفاده از پولاروید در عكاسی صنعت و تبلیغات هم وارد شد و علاوه بر دسترسی سریع و راحت به عكس دارای قابلیتهای فراوانی برای ایجاد تغییرات بعد از به دست آمدن بود. امروزه عكاسان زیادی در دنیا به خاطر تسلط زیادشان روی پلوراید مراجعان بسیاری دارند. نبود این امر در مملكت ما سبب شد كه ما بخشی از عكاسی را تجربه نكنیم كه این موضوع در آثار ما مشهود است.وی در بررسی آثار عكاسان تبلیغاتی و صنعتی گفت: این عكسها از نظر مسایل فنی اغلب مشكلی ندارند اما دچار نوعی كاراكتر یا شخصیت به خصوصی هستند كه با تعبیر عكاسی تبلیغات و صنعتی در دنیای امروز بسیار كهنه است. عكسهای ما به شدت ایستا هستند. برای اینكه نیازهای اجتماعی ما، تبلیغات و صنعت و كارفرمای ما از ما نخواسته كه به آن سمت پیش رویم. ما هم به آن سمت نرفتهایم تا چیزی خارج از اشتهای كارفرمای خود جلوی او نگذاریم كه پس زند.منادی زاده درخصوص روش نقاشی با نوراظهار داشت: یكی از تكنیكهایی كه ما با آن كمتر سر و كار داشتهایم، تكنیك نقاشی با نور است. امروز با وجود عكاسی دیجیتال كه همان قابلیت دوربین پلوراید را به ما میدهد( دیدن در جا بعد از عكاسی) این كار برای ما امكان پذیرتر خواهد بود. علاوه بر این مساله تطبیق تقریبی كلوین منبع نورعكاسی و فیلم مورد نظر، مسالهای است كه ما در ایران با محدودیت بسیاری با آن روبرو بودیم. یعنی فقط دی لایت در اختیارمان بود كه خوشبختانه با وجود عكاسی دیجیتال این مساله منتفی شد.وی در ادامه افزود: التزام بر اینكه بتوانیم نقاشی با نور را با دیجیتال انجام دهیم معمولا زمان نوردهی است. این كار احتیاج به زمان نوردهی طولانی دارد. در واقع دوربین ما بایددارای زمان نوردهی (B) باشد یا در بدترین حالت حداقل سرعت 30 ثانیه اكسپوز داشته باشد. خیلی از دوربینهای عكاسی معمولی بیشتر از10 یا 15 ثانیه نوردهی ندارند.منادی زاده در توضیح بیشتر استفاده از روش نقاشی با نور گفت: منطق اصلی این موضوع این است كه در نورپردازی عادی از چند چراغ و نور و در مواردی برای عكسهایی از طبیعت بی جان از نورهای مختلفی استفاده میكنیم. استفاده از روش نقاشی با نور( LIGHT PAINTING )این موضوع را به كلی كنار میگذارد. به این معنی كه ما منابع نور كوچكی در اختیار میگیریم مثل چراغ قوه یا چراغهای كوچك كه به راحتی قابل حمل در دست عكاس باشند. در این روش در دوربین را باز میكنیم و بعد به هر جا كه خواستیم از هر جا كه مدنظرمان است، نور میدهیم. این قابلیت بسیار بزرگی است چرا كه بی نهایت نقطه وجود دارد برای محل چراغ و برای تابش آن به موضوع. استفاده از این امر كاملا وابسته به تمرین است. شاید برای بارهای اول كه اتفاق میافتد نتایج قابل ملاحظهای حاصل نشود اما با كمی تمرین و انتخاب چراغهای مناسب زود به نتیجه میرسد. نكته جالب این است كه این روش كاملا رنگ شخصی ایجاد میكند.وی در ادامه توضیح داد: طبیعتا روش نقاشی با نور مناسب هر موضوعی نیست. اگر در موضوعی میخواهیم بخش عمدهای تاریك باشد قطعا این روش بسیار مناسب است. چون این روش شباهتی به نقاشی و طراحی دارد. نیاز به ممارست اولیه دارد تا با آن آشنا شویم. قابلیت مهم دیگر این روش این است كه در میانه راه نوردهی میتوانیم از فیلترهای افكتیو و یا فیلترهای رنگی روی دوربین استفاده كنیم. یعنی بخشی از تصویر بدون فیلتر نور بخورد و بخشی نیز با فیلتر نور بخورد.وی فواید روش نقاشی با نور را منابع متعدد و مختلف، فواصل مختلف نسبت به موضوع و دسترسی به مكانهای بی نهایت عنوان كرد و ادامه داد: انتخاب ابزار مناسب در این روش نیز از اهمیت برخوردار است. كنترل نور نسبت به موضوع از قابلیتهای مهم این روش است. در عكاسی از غذا این روش كاربرد بسیاری دارد.عضو هیات مدیره انجمن عكاسان تبلیغاتی و صنعتی یكی از شاخصهای عقب ماندن عكاسی حرفهای ما را، وضوح بیش از حد عكسها عنوان كرد و گفت: درست است كه این امر وجه تمایز عكاس حرفهای با آماتور است ولی در همه چیز این طور نباید باشد. امروزه عكاسان بسیاری در دنیا خارج از قاعده عكس میگیرند و به دنبال یك لحن متفاوت و نو میگردند. با نگاهی به عكسهایی كه در كشور ما در این زمینه وجود دارد متوجه میشویم همه ما از نور و فضای رنگی فرار میكنیم. از حركت و عدم وضوح نیز در عكس پرهیز میكنیم. با این امور مقدار زیادی از عكاسی خود را محافظه كارانه و پیرمردانه كردهایم كه همه آنها به رابطه ما با كارفرما و سفارش دهنده بر میگردد.همه خواهشها و تازه بودنها درهر اجتماعی همیشه همین طور بوده است، حتی در هنر محض نیز این گونه است. در هنر محض این امور از جامعه و مردم میآید و در این حرفه از سفارش دهنده كار حاصل میشود. ما با انجام ندادن برخی از كارها در عكس به دنبال راضی كردن كارفرما هستیم كه این امر صدماتی را به اثر میزند.در ادامهی این سمینار منادی زاده با ارایهی تصاویری برگزیده كه از روش نقاشی با نور استفاده كرده بودند به توضیحاتی در خصوص این روش و این آثار پرداخت.لینک : هنر عكاسی مكاتب هنری - امپرسیونیسم فتوامپرسیونیسم در هنر عكاسی دیجیتال
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 605]