تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):حيا از ايمان و ايمان در بهشت است و بدزبانى از بى مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815312195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همراه با شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم در نشست «بررسي فعاليت‌هاي قرآني دانشگاه‌ها» مطرح شدفعاليت‌هاي قرآني دانشجويان كشور به صورت متمركز دنبال شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: همراه با شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم در نشست «بررسي فعاليت‌هاي قرآني دانشگاه‌ها» مطرح شدفعاليت‌هاي قرآني دانشجويان كشور به صورت متمركز دنبال شود
گروه فعاليت‌هاي قرآني: فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان سراسر كشور به صورت تخصصي و متمركز دنبال شود و اين فضاسازي بايد در حوزه‌هاي مختلف دانشگاهي و غيردانشگاهي اطلاع‌رساني شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، نشست «بررسي فعاليت‌هاي قرآني دانشگاه‌ها» از ساعت 17 تا 19 روز گذشته، 19 شهريورماه هم‌زمان با هشتم ماه رمضان با حضور تعدادي از مسئولان دانشگاهي در سالن شماره سه نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم برگزار ‌شد.

در نشست بررسي فعاليت‌هاي قرآني دانشگاه‌ها كه با حضور «اسلامي» مديركل فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌‌آوري، «فرزانه» رئيس پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامي، «قرباني» رئيس مركز قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويي كشور، «محمدحسين فريدوني» كارشناس علوم قرآني، «عيسي عليزاده» معاون فعاليت‌هاي قرآني سازمان فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان كشور و «حاجي‌لري» كارشناس قرآني به بررسي وضعيت فعاليت‌هاي قرآني دانشگاه‌ها و راه‌كارهاي ارتقاي كيفي و كمي اين مهم پرداختند.

در ابتداي اين نشست «اسلامي» مديركل فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌‌آوري با ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي قرآني اين بخش اظهاركرد: فعاليت‌هاي قرآن و عترت وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري، با عنايت به گستره وسيع دانشگاه‌ها و دانشجويان تحت پوشش، در سطوح و بخش‌هاي مختلفي انجام مي‌پذيرد كه از آن مي‌توان فعاليت كانون‌هاي قرآن و عترت در دانشگاه‌ها را برشمرد؛ كانون‌هاي قرآن و عترت دانشجويان مجموعه‌اي متشكل از دانشجويان علاقمند به امور قرآني بوده كه به منظور گسترش فعاليت‌هاي قرآني در هر دانشگاه مشغول به كار است.

وي تصريح كرد: به منظور بهره‌مندي از مشاركت دانشجويان و دانش‌آموختگان فعال قرآني در فرآيند سياست‌گذاري كلان و تصميم‌گيري‌هاي اساسي و نيز ايجاد وحدت‌رويه و هم‌سويي بين دانشگاه‌ها در اجراي هدفمند برنامه‌هاي قرآني و تقويت فعاليت‌هاي بين دانشگاهي و نيز نقد و بررسي و ارزيابي عملكرد كانون‌هاي قرآن و عترت دانشگاه‌ها، مجمع كانون‌هاي قرآن و عترت دانشجويان زير نظارت اداره‌كل امور فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري و دبيرخانه دائمي فعاليت‌هاي قرآن و عترت دانشجويان، شكل گرفته انسجام‌بخشي، سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي و هماهنگي با كانون‌هاي مربوطه و تقويت حركت‌هاي قرآني دانشگاه‌ها را در راستاي اعتلا و توسعه فرهنگ قرآني بين دانشجويان عهده‌دار است.

مديركل فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌‌آوري تاكيد كرد: كار معاونت اجتماعي و فرهنگي در وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري نويدبخش تحولاتي نو در عرصه فعاليت‌هاي دانشگاهي بود كه در پي آن زمينه‌اي مناسب جهت حضور نشريات دانشجويي در اين حوزه فراهم شده است.

وي در ادامه افزود: با توجه به تكثر نشريات دانشجويي نياز به تشكيل مجموعه‌اي براي قانونمند كردن، انتشار و حمايت از نشريات دانشجويي در اداره‌كل فرهنگي معاونت فرهنگي وزارت علوم احساس مي‌شد كه به تأسيس خانه نشريات دانشجويي در سال 1378 منجر شد.

اسلامي اظهار كرد: اين مجموعه با هدف برنامه‌ريزي، ساماندهي، حمايت و نظارت بر نشريات دانشجويي به فعاليت پرداخته و در اين راستا برنامه‌هاي مختلفي از جمله برگزاري دوره‌هاي آموزش روزنامه‌نگاري،‌ تدوين كتب و جزوات آموزشي، پژوهش و تحليل محتواي نشريات دانشجويي، برگزاري جشنواره‌هاي منطقه‌اي نشريات و … را در دستور كار خود قرار داده است.

«الف لام ميم و راه قرآن» در وزارت علوم منتشر مي‌شود

مديركل فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌‌آوري انتشار نشريه‌هاي «الف لام ميم و راه قرآن»، معرفي مفاخر قرآني با محوريت ديني، راه‌اندازي پايگاه اينترنتي وزارت علوم، برگزاري مسابقات قرآني سراسر كشور و منطقه‌اي شدن مسابقات قرآن دانشجويان سراسر كشور را از جمله دست‌آوردهاي دبيرخانه دائمي فعاليت‌هاي قرآن و عترت وزارت علوم برشمرد و تاكيد كرد: امسال هم‌زمان با ماه رمضان بيش از 60 بنر قرآني طراحي شده كه براي 70 دانشگاه سراسر كشور براي نصب در ورودي دانشگاه‌ها ارسال خواهد شد.

اسلامي عنوان كرد: فعاليت‌هاي قرآني دانشگاه‌ها بايد به عنوان اهداف اوليه دانشگاهي مطرح شود و تاكنون تمامي تلاش ما در دبيرخانه دائمي قرآن و عترت وزرات علوم، تحقيقات و فن‌آوري مبني بر عملياتي شدن مفاهيم قرآن در بطن زندگي دانشجويان بوده است.

وي در پايان با اشاره به طراحي اطلس فرهنگي از سوي دبيرخانه دائمي قرآن و عترت وزارت علوم‌، تحقيقات و فن‌آوري براي اولين‌بار در ايران به منظور رصد عملكرد فعاليت‌هاي قرآني و فرهنگي دانشگاه‌ها يادآور شد: بر اساس يك نياز طبيعي فعاليت‌هاي قرآني در ايران بايد به صورت تخصصي و متمركز دنبال شود و اين فضاسازي بايد در حوزه‌هاي مختلف دانشگاهي و غيره اطلاع‌رساني شود.

تعيين حدود، اهداف و بازدهي فعاليت‌هاي قرآني در دانشگاه‌ها ضروري است

در ادامه «فرزانه» رئيس پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامي نيز با اشاره به فعاليت‌هاي قرآني اين كانون پژوهشي و ارائه گزارش جامع فعاليت‌ها، تاكيد كرد: مركز فعاليت‌ها و پژوهش‌هاي قرآن و عترت از مراكز پژوهشي وابسته به معاونت فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي است كه در سال 72 با تاييد «جاسبي» رئيس دانشگاه آزاد اسلامي فعاليت خود را آغاز كرده است.

وي تصريح كرد: مركز فعاليت‌ها و پژوهش‌هاي قرآن و عترت براي دستيابي به اهداف تعيين شده اقدامات خود را در زمينه‌هاي گوناگون گسترش داده و از آن جمله مي‌توان به برگزاري مسابقات سراسري آموزش قرآن كريم ويژه دانشجويان و استادان در دو بخش كتبي و شفاهي، بخش هنر و ادبيات ديني، بخش پژوهش، دوره آموزشي خاتم‌الانبياء و شركت در نمايشگاه‌هاي قرآني مختلف اشاره كرد.

فرزانه عنوان كرد: كتابخانه‌اي با بيش از هزار و 400 مجلد كتاب قرآني و بيش از هزار عنوان پايان‌نامه قرآني در مقاطع كارشناسي و دكتري، بخش نشريات، فصل‌نامه قرآني صحيفه مبين و پايگاه اينترنتي تسنيم با اطلاعات اين حوزه و معرفي سايت‌هاي برتر قرآني و بخش‌هاي متنوع از ديگر اقدامات پژوهشكده قرآن و عترت است.

رئيس پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامي در ادامه افزود: يكي از اقدامات اساسي در گسترش فعاليت‌هاي منسجم و سازمان‌يافته قرآني دانشجويان كشور تعيين حدود، اهداف و بازدهي فعاليت‌هاي قرآني در دانشگاه‌ها است.

وي توجه ويژه به مفاهيم قرآن را مهجور دانست و در ادامه افزود: فعاليت‌هاي قرآني دانشگاه‌ها در كنار برگزاري محافل انس با قرآن، برپايي مسابقات قرآني و اجراي كلاس‌هاي آموزش علوم قرآني بايد به اشاعه فرهنگ قرآني در قالب كارهاي پژوهشي توجه ويژه داشته تا بوي عطر قرآن در رفتار و كردار دانشجويان به مشام رسد.

ارتقاء فعاليت‌هاي قرآني منوط به كاهش موازي‌كاري است

«قرباني» رئيس مركز قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويي كشور در ادامه نشست بررسي فعاليت‌هاي قرآني دانشگاه‌ها عنوان كرد: در حال حاضر تمامي نهادهاي دانشگاهي با انگيزه اشاعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني در سطح دانشجويي مشغول ارائه فعاليت‌هاي قرآني و فرهنگي هستند و اين فعاليت‌ها بايد با وجود اهداف مشترك و به دور از موازي‌كاري به هم‌افزايي فعاليت‌هاي قرآني ‌انجامد.

وي سازمان بسيج دانشجويي كشور را گسترده‌ترين تشكل دانشجويي در دانشگاه‌ها معرفي و تصريح كرد: اين سازمان با پيام تاريخي حضرت امام خميني(ره) از سال67 آغاز به كار كرد و در حال حاضر با بيش از دو هزار پايگاه بسيج دانشجويي در دانشگاه‌هاي سراسر كشور فعال است.

قرباني تاكيد كرد: به منظور انسجام و هماهنگي فعاليت‌هاي علمي و سياسي در دانشگاه‌ها از سال 80 ابتدا كانون قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويي فعال شد و در حال حاضر مركز قرآن و عترت بسيج دانشجويي فعاليت‌هايي چون برگزاري مسابقات قرآن، فعاليت‌هاي مهدويت، برگزاري دوره‌هاي مختلف آموزشي و راه‌اندازي سايت مركز قرآني و ... را انجام مي‌دهد.

رئيس مركز قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويي كشور اظهار كرد: نهادهاي متعددي در سطح دانشگاه‌ها مشغول فعاليت هستند اما نداشتن هماهنگي و كارشناسي دقيق، همچنين موازي‌كاري در فعاليت‌هاي مختلف زمينه ارائه پيشنهاد تشكيل مجمع مشورتي كارشناسان قرآن و عترت دانشگاه‌ها را فراهم كرد.

وي در پايان يادآور شد: اين دبيرخانه با حدود پنج سال فعاليت بيش از 92 جلسه تشكيل و طرح‌هاي مختلفي ارائه كرده است كه از مهمترين آن‌ها با اولين قانون مصوب در زمينه فعاليت‌هاي قراني دانشگاه‌ها از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي‌توان به انسجام در مسابقات قرآني دانشجويان اشاره كرد و محصول آن را برگزاري مسابقات با عنوان مسابقات ملي دانشجويان سراسر كشور دانست.

فعاليت‌هاي قرآني بايد دانشگاه‌محور شود

سپس «عيسي عليزاده» معاون فعاليت‌هاي قرآني سازمان فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان كشور با ارائه گزارش جامعي از فعاليت‌هاي اين سازمان و خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) اظهار كرد: فعاليت‌هاي قرآني جهاد دانشگاهي از سال 64 با برگزاري مسابقات قرآني دانشجويان آغاز شد و تا سال 80 به عنوان دبيرخانه‌اي در جهاد دانشگاهي ادامه داشت و در آن سال با توجه به حجم گسترده فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان، مركز فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان كشور تاسيس شد.

وي تصريح كرد: مركز فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان كشور پس از تاسيس در سه حوزه آموزش، پژوهش و تبليغي_ ترويجي فعاليت داشت و در سال 82 خبرگزاري قرآني ايران به عنوان موسسه فرهنگي زيرمجموعه اين مركز راه‌اندازي شد و در نهايت در سال 84 سازمان فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان كشور در قالب سه معاونت فن‌آوري اطلاعات(شهر الكترونيكي قرآن)، فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان كشور و خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) تاسيس شد.

عليزاده در پايان يادآور شد: تمامي گزارش‌هاي ارائه شده مبني بر پيشرفت‌هاي فعاليت‌هاي قرآني در دستگاه‌ها بوده است و بايد با دنبال كردن يك هدف ويژه و كارشناسي از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به سمت دانشگاه‌محور كردن فعاليت‌هاي قرآني كشور گام برداريم.

ادامه دارد...
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن