تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده اش در هر روز نصيحتى عرضه مى كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و اگر ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815655684




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به موسيقي كلود آشنيل


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: كلود آشيل - دوبوسي متولد بيست و دوم اوت 1862 (سن ژرمن) يكي از تاثيرگذارترين آهنگسازان دوران مدرن است. شايد يكي از دلايلي كه مي‌توان آثار او را مدرن قلمداد نمود، اين است كه دوبوسي بسيار بيشتر از آهنگسازان هم‌عصر خود به الگوهاي رايج گذشته حمله مي‌برد و به شكل بنيادين با آنها مخالفت مي‌كرد.

به‌طور مشخص دوبوسي به فرم سونات - سمفوني و دلالت‌هاي فلسفي، ادبي قرون پيشين با نگاهي سلبي و انتقادي مي‌نگريست. او با موسيقي ژرمني و تحولات - ايده‌هاي <پست واگنرين>هايي چون گوستاو مالر ميانه‌اي نداشت.

دوبوسي بسيار زود خود را در برابر موج عظيم آكادميسم فرانسوي قرار داد به‌رغم آشنايي‌اش با اصول خشك و متعصبانه كنسرواتوار پاريس در كلاس‌هاي آهنگسازي <ارنست ژيرو> شركت كرده و در نهايت تصنيف آوازهاي كودكان باعث دريافت جايزه رم براي دوبوسي شد. اين موفقيت سبب نگرديد تا او در برابر نظام مستحكم آكادمي فرانسه ايستادگي نكند. وي تحولات ادبي فرانسه را به خوبي درك و پيگيري مي‌كرد. آشنايي او با نگرش‌هاي استفان - مالارمه و پل - ورلن از سويي و نقاشان برجسته‌اي چون مانه، رنوار، سزان و مونه از سمت ديگر بر درك عميق او تاثيرگذار بود.

چه تلاش‌هاي دوبوسي را آگاهانه و بر اثر درك و موقعيت زماني تحولات هنر بدانيم و چه نه، او حامل و پديدآورنده نگاه جديدي در موسيقي است، نگاهي كه به شكلي كاملا متفاوت به هنرهاي تجسمي و ادبيات معطوف بود.

با اينكه آثار دوبوسي به لحاظ فضا به شدت فرانسوي است، اما خصلت ذاتي موسيقي را نيز در خود محفوظ داشته است: <جهاني‌بودن.>

درك و ايده‌هاي دوبوسي از زندگي آنچنان كه خود مي‌گويد براساس حساسيت‌هاي لحظه‌اي بود. يادداشت‌ها و نامه‌هايش بيانگر روح‌بخشي دوبوسي به اشيا و پديده‌هاست، روحي كه بتوان صدايش را شنيد.
او مي‌نويسد: <رم شهري است آكنده از دلتنگي، جادويي و سرد. سردي ويرانگرش از تقابل سفيدي سطح شهر با آبي ابدي آسمان شكل گرفته است. مردمان از آنچه نشان مي‌دهند، كمتر دوست‌داشتني هستند...


صداي فرشتگان را براي خواب‌كردن مردمان مي‌شنوم. طي باراني زمستاني درختان به مانند بيوه‌هايي دل‌شكسته و پريشان‌حال‌اند... من در اينجا ذهن را آزاد مي‌گذارم تا خورشيد را بياشامد.>11)

حالات روحي، روياها،‌توهم و تصاوير ذهني مواد اصلي آفرينش نزد دوبوسي است. تمامي اين عناصر در موسيقي وي به شكلي سامان‌يافته و با نوعي شاعرانگي به ظهور مي‌رسد. او آهنگساز پركاري نبود، شايد دليل اين كم‌كاري طولاني‌بودن روند ساخت قطعاتش باشد.

به شاگردانش تاكيد مي‌نمود كه <تاثيرات عيني را جمع‌آوري كنيد، اما براي نوشتن عجله‌اي به خرج ندهيد.>22)
تامل و انديشه عميق او را قادر ساخت تا در برابر روشنفكري‌هاي دروغين مقاومت كند. دوبوسي در برابر تمامي مبالغات و گزافه‌گويي‌هاي مرسوم، لفاظي‌هاي پرآب و تاب اخلاقي و تمايلات بي‌ارزش و زودگذر اجتماعي كه شاكله هنر موسيقي را تغيير داده بود، ايستادگي مي‌كرد.

در چنين شرايطي موسيقي دوبوسي به خصوصيتي منحصر به‌فرد و شخصي رسيد؛ شكلي از خلوص طبيعي كه مدت‌ها بود از موسيقي رخت بربسته بود.
خود چنين مي‌گويد: <پس از انديشه شاعرانه، هيچ چيز برايم باقي نمانده، به جز سحر و افسون موسيقي.>33)
نوكتورن‌ها، گوشه‌هاي كودكان، 12 پرلود براي پيانو، اتودها و ساير آثار دوبوسي زمينه را براي آينده موسيقي امپرسيونيستي و همچنين جريان ميني‌ماليسم متقدم فراهم‌آوري كرد.
الگوهاي ساده، شفاف و خالص وي چند سال بعد الهام‌بخش آهنگسازاني چون <اريك - ساتي> گرديد. ساتي شايد موفق‌ترين آهنگساز پست امپرسيونيستي است كه به غنا و قدرت تكنيك‌هاي آهنگسازي دوبوسي پي برده بود. تكرار، تكثر، ارزشيابي سكوت، نوانس‌هاي پويا، موزيكاليته ساده، اما عميق از مواريث دوبوسي براي ميني‌مال‌هاي متقدم به‌شمار مي‌آيد.
فضاسازي افكتيو با بهره‌گيري از آكوردهاي شخصيت‌پردازي شده، وقفه جمله‌بندي‌هاي سيال از ساير خصلت‌هاي اين آهنگساز فرانسوي است.
ساير آثار دوبوسي از <رقص مقدس - نامقدس>، <دريا> سوئيت برگاماسك و قطعه معروف آن <مهتاب> نشان از آغاز تحولي گسترده در موسيقي اروپا داشت؛ تحولي كه پا به پاي تغيير نگرش‌ها در حوزه هنرهاي تجسمي، پويايي هنر اروپا را رهبري نموده است. كلود آشيل - دوبوسي يكي از نمايندگان هنر مدرن است.
استراوينسكي، آهنگساز برجسته معاصر مي‌گفت: <من و موسيقيدانان نسل من همواره مديون دوبوسي خواهيم بود.


منبع : اعتماد ملي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن